Nekromanti Troberg - kontroversiell forumit

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Troberg har nu lyckats med konststycket att som första forumit(jag räknar inte med Krille efter som han är rent omänskligt aktiv :gremwink:) lyckats spränga 6000 inlägg. Det vore därför på sin plats att starta en liten tråd som summerar hans insatser här på forumet och folks intryck av denne skåning i exil.

De flesta kan nog hålla med om att han är otroligt envis och inte bangar för konflikter. Han är tekniskt begåvad och passionerad, politiskt intresserad och inte rädd för att vara kontroversiell. Men ibland går han kanske lite för långt i sin iver att ifrågasätta och granska...

Vad har ni andra att säga om denne svurne fiende till bilprovare och lapplisor?
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Dålig stil att sno hans Fame-and-braggage-inlägg. Tycker han att hans 6000-årsdag ska uppmärksammas gör han det väl själv. :gremgrin:

Anyway, jag hänvisar helt enkelt till min tråd och min lilla notis om troberg - Kungen av OT.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Troberg har nu lyckats med konststycket att som första forumit(jag räknar inte med Krille efter som han är rent omänskligt aktiv ) lyckats spränga 6000 inlägg.
Jag är inte klar över hur du menar här. Om du menar att jag sprängt massor av inlägg så tycker jag att du är lite orättvis, menar du att jag sprängt 6000-inläggsgränsen så kan jag bara skylla på er andra som startar intressanta diskussioner hela tiden.

Just det, det är ert fel att jag fastnar vid forumet så mycket. Intressanta diskussioner är bara så svåra att lämna!

Jag vill inte börja räkna upp folks förtjänster, inte för att ni saknar dem utan för att ni har så många att jag skulle missa någon. Jag nöjer mig därför med att ge ett hedersomnämnande till en person som inte märks så mycket: Lambi.

Varför just Lambi? Jo, därför att han i en tråd om forums-Tshirts föreslog ett antal citat, ett av dem var "Troberg har INGEN gräsklippare". Iofs så är det fel, men det var första gången jag insåg att någon uppmärksammade att mina inlägg kom från samma person. Det var en en kick!

Det som gör att jag stannar på det här forumet är den intressanta skara folk som är här (nej, inte intressant som apburen på zoo eller som en trafikolycka). Diskussionerna är fantasifulla och kreativa, drivna av en dynamik skapad av de radikalt olika personligheterna. Jag ser verkligen fram mot att någon gång få träffa folket live, och planerar något slags sammankomst så småningom (om folk orkar ta sig till Borlänge, det är bara ett par timmar med bil från stockholm och är järnvägsknutpunkt och har flygplats). Preliminärt funderar jag på att lägga något sådant en helg i månadsskiftet januari-februari (som en kreativ kickoff för Trobergs Dogmautmaning 2004), alternativt framåt sommaren (sommaren är ju roligare, men längre bort). Oroa er inte, jag har gästdatorer så ni kommer åt forumet...

För övrigt kan jag bara citera mitt flipperspel: "Sorry, I have an alibi.".

Förresten, helt orelaterat, så har jag uppdaterat min dynavatar med lite nya foton jag tagit. De som lyckas identifiera alla flygplanstyper som förekommer korrekt och skickar ett PM till mig med svaret vinner rätten att kalla sig "Trobergcertifierad flygplansnörd". Samma flygplan förekommer ibland på flera bilder, så man borde kunna se vad alla är. Se upp bara, några är lömska!
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Sammankomst

"Preliminärt funderar jag på att lägga något sådant en helg i månadsskiftet januari-februari"

Det gjorde du förra året också :gremcrazy:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Sammankomst

Det gjorde du förra året också
Japp, men av olika anledningar (framför allt sjukdom) så var det inte möjligt att genomföra. Jag hoppas det ska gå bättre den här gången.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Your avatar seems broken

Inte för att det är ett fult flygplan, men den där gula stålpippin är konstant i bild för mig. Fi Donc!


Storuggla, vill ha variation
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Your avatar seems broken

Inte för att det är ett fult flygplan, men den där gula stålpippin är konstant i bild för mig. Fi Donc!
Det är din cache i browsern (och ev proxy/router). Den kommer att ändra sig när cachen bedömer den som gammal och frågar efter en ny. Om du vill snabba upp det kan du ställa browsern på att alltid kolla om det ändrats. Ändras den ändå inte så ligger det antagligen i en extern cache, då är det bara att uthärda.

Kanske gardener kan ändra så att man kan lägga på parametrar på bildlänken? Hade jag bara kunnat använda http://troberg.mine.nu/randomfileserv/sig120/rollspelsig.jpg?x=1 (det vill säga med en blajparameter (x=1) på slutet) så cachar inte browsers den. Då slipper man dessutom att browsern inte frågar efter bilden mer än en gång, tex vid platt visning (om man kör platt visning så blir min avatar lika för alla min inlägg i tråden nu på grund av detta problem).

Föresten, ingen av bilderna är upp och ned eller på annat sätt felvänd, och alla är tagna från marken.
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Just det, det är ert fel att jag fastnar vid forumet så mycket. Intressanta diskussioner är bara så svåra att lämna!

Förlåt.

Preliminärt funderar jag på att lägga något sådant en helg i månadsskiftet januari-februari

Ja! Inte för att jag lär komma, men det lämnar sommaren fri från konkurrens mot Foggcon eller Sommarstugecon eller.. Ölcon. Ska se till att köra ut farsan ur sommarstugan på Öland en vecka iallafall och hosta forumshotell - man kommer när man vill och stannar hur länge man vill under veckan. Jag ber såklart om ursäkt till forumiterna som kommer norrifrån för det är ju trots allt en bit att åka, men bosätter man sig själv i obygden får man ju skylla sig själv, och att chartra ett par bilar från Stockholm är ju ingen omöjlighet. Mer info om de fantastiska fördelarna finns i min 1000-inläggstråd, i debatten med Balderk.

De som lyckas identifiera alla flygplanstyper som förekommer korrekt och skickar ett PM till mig med svaret vinner rätten att kalla sig "Trobergcertifierad flygplansnörd".

Inga problem. Jag lär dock slita ut F5-tangenten.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
"De som lyckas identifiera alla flygplanstyper som förekommer korrekt och skickar ett PM till mig med svaret vinner rätten att kalla sig "Trobergcertifierad flygplansnörd". "

Inga problem. Jag lär dock slita ut F5-tangenten.
Eller så kan du ta del av den djupa visdomen i mina inlägg och plocka flygplansmodeller efter hand...

En liten hjälp: Har jag räknat rätt så är det 11 olika flygplanstyper på bilderna.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Your avatar seems broken

Kanske gardener kan ändra så att man kan lägga på parametrar på bildlänken? Hade jag bara kunnat använda http://troberg.mine.nu/randomfileserv/sig120/rollspelsig.jpg?x=1 (det vill säga med en blajparameter (x=1) på slutet) så cachar inte browsers den. Då slipper man dessutom att browsern inte frågar efter bilden mer än en gång, tex vid platt visning (om man kör platt visning så blir min avatar lika för alla min inlägg i tråden nu på grund av detta problem).
Nepp, jag har inga som helst planer på att öppna upp för fler säkerhetshål. Du misstar mig nog för Microsoft. Nog för att jag är stor, men inte så stor.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Your avatar seems broken

Nepp, jag har inga som helst planer på att öppna upp för fler säkerhetshål. Du misstar mig nog för Microsoft. Nog för att jag är stor, men inte så stor.
Nu pratar jag alltså om en parameter som skulle finnas om man har avataren på sin egen site, inte om man laddar upp den här. Hur kan det bli ett säkerhetshål här, eller ens på servern där den ligger? Absolut worst case är att man kanske, möjligen skulle kunna orsaka en buffer overrun med en väldigt lång parameter, men det borde ätas upp av browsern långt innan dess så att den inte skickar en så lång request, och i de läget borde redan maxlängden på fältet för avatar här satt stopp.

Har jag missat något?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Your avatar seems broken

Uhm, har du hört talas om scripts och säkerhetshål i Explodern?
Du menar alltså att man kan skjuta in kod i put-argument och den körs på klienten? Hur fanken kan de ha gjort något så dumt?

Kan du inte tillåta en minimal parameter, dvs fyra tecken, där första är '?' och tredje är '='? Det måste vara ganska omöjligt att ställa till något på de premisserna?

OK, jag inser att det här är ett smalt behov, så det har antagligen låg prioritet. Jag är mest nyfiken på vad som kan gå snett och vilken risk man utsätter sig för.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,880
Location
Barcelona
Jag ber såklart om ursäkt till forumiterna som kommer norrifrån för det är ju trots allt en bit att åka, men bosätter man sig själv i obygden får man ju skylla sig själv

Tja, har du tur kanske jag kan titta förbi ändå :gremgrin:. Södra Sverige blir ju ändå oundvikligen besökt på sommaren. Så, vad jag ville säga var nog: bra val av tidpunkt. :gremsmile:
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Forumsträff!

hmms ja jag tänkte faktiskt att jag skule ta och dyka upp på en forumsträff någon gång också! Jag må vara en sur argbigga men jag plockar med mig gröntuva och noone också... dom är åtminstone lite trevligare än mig :gremsmile:

Så nästa forumsträff ni kanske kommer att få chansen att bli arg på mig rl! :gremsmile:

*mjukiskramar*
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Your avatar seems broken

Jepp, googla lite efter säkerhetshål, microsoft, exploder och bilder så blir du nog rädd. Det går att göra jobbiga saker om man skickar fel saker till explodern när den tror att den får en bild. Den gör ju nämligen sitt bästa för att visa saker även om allt inte är som det ska.

Att därför enbart tillåta url:er som slutar med jpg/png/gif är ett sätt att begränsa möjligheten att orska problem.

Jag vet inte de exakta sakerna kring detta, men jag har ingen anledning att misstro utvecklaren samt övriga insatta som har berättat om dessa problem.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Your avatar seems broken

Jepp, googla lite efter säkerhetshål, microsoft, exploder och bilder så blir du nog rädd. Det går att göra jobbiga saker om man skickar fel saker till explodern när den tror att den får en bild. Den gör ju nämligen sitt bästa för att visa saker även om allt inte är som det ska.
Borde det inte räcka att lägga sin elaka kod i en fil som slutar på .jpg? Det är ju innehållet i responsen som är farligt, inte requesten som genererar det? Servern väljer ju vad den vill skicka tillbaka, extremfallet är i min server om jag aktiverar min 'Default message plugin', vilken alltid returnerar samma svar, oavsett vad man frågar efter (använder den om jag gör någon större ändring för att slippa fillåsningar och för att ge en respons i stil med "Nere för underhåll, snart tillbaka").

Mysko...

Däremot finns det en massiv bug i jpg-tolkningen i VB6 som tvärhänger processen (på 100% processorlast...) på vissa trasiga jpg-ar. Det går inte ens att fånga felet. Fruktansvärt irriterande eftersom det gör att man i princip inte kan lita på den med okända bilder.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Your avatar seems broken

Det har nog att göra med vad den förväntar sig att få, slutar det på gif så kanske den ger fan i den om den inte är det. Är det ett script (alltså den tar emot argument) så kanske den behandlar det annorlunda. Vad vet jag, jag har inte kodat Explodern (och hade jag det skulle jag aldrig erkänna det...). Jag vet bara att säkerhetshålet finns och har utnyttjats och att jag inte tänker crippla programvaran genom att ta bort befintliga workarounds runt säkerhetshål.

Egentligen ska man inte tillåta bilder från externa servrar alls, men det skulle nog inte uppskattas av många. Och ska jag börja täppa till säkerhetshål bör jag börja med att stänga av html-kod, eller iaf begränsa användandet av det.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,577
Re: Your avatar seems broken

Det har nog att göra med vad den förväntar sig att få, slutar det på gif så kanske den ger fan i den om den inte är det. Är det ett script (alltså den tar emot argument) så kanske den behandlar det annorlunda. Vad vet jag, jag har inte kodat Explodern (och hade jag det skulle jag aldrig erkänna det...). Jag vet bara att säkerhetshålet finns och har utnyttjats och att jag inte tänker crippla programvaran genom att ta bort befintliga workarounds runt säkerhetshål.

Egentligen ska man inte tillåta bilder från externa servrar alls, men det skulle nog inte uppskattas av många. Och ska jag börja täppa till säkerhetshål bör jag börja med att stänga av html-kod, eller iaf begränsa användandet av det.
Jag menar inte att du ska ändra något, som jag skrev tidigare är det nog ett ganska smalt önskemål. Däremot är jag nyfiken på problemet.

Men även med argument så behöver det ju inte nödvändigtvis vara ett script. Jag har tex sett applikationer som skickat requests i stil med http://någonting.com/weathermap.jpg?Date=2003-10-13.

Jag blir bara mer och mer lycklig att jag kör Opera för varje ny Explorerversion...

Bara ett litet test:
[bild]http://troberg.mine.nu/randomfileserv/sig120/rollspelsig.jpg?x=1[/bild]

[bild]http://troberg.mine.nu/randomfileserv/sig120/rollspelsig.jpg?x=1[/bild]

Det borde vara två bilder här, och cirka 59 gånger av 60 borde de vara olika.

(edit: Hmm, Gardener tänker på allt!)
 
Top