Nekromanti Troberg - kontroversiell forumit

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Your avatar seems broken

Säker på att det inte var en java servlet eller något annat? Bara för att det står jpg i url:en behöver det ju inte betyda att det är en bild som anropas. Även om det är en bild som kommer tillbaka.

Menmen, det är ju en teoretisk diskussion, vi får helt enkelt leva med att bara url:er som slutar med gif/jpg/png får användas på forumet.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Your avatar seems broken

Säker på att det inte var en java servlet eller något annat? Bara för att det står jpg i url:en behöver det ju inte betyda att det är en bild som anropas. Även om det är en bild som kommer tillbaka.
Helt säker, det var en av de siter jag detaljgranskade när jag utvecklade min egen webserver.

Menmen, det är ju en teoretisk diskussion, vi får helt enkelt leva med att bara url:er som slutar med gif/jpg/png får användas på forumet.
Japp. Intressant i alla fall.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Your avatar seems broken

Och hur menar du då att bilden tar emot detta argument? Antingen är det ett cgi-program, eller så plockas argumenten upp internt av browsern och behandlas. Oavsett så är det ju inte bilden man skickar argument till.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Your avatar seems broken

Och hur menar du då att bilden tar emot detta argument? Antingen är det ett cgi-program, eller så plockas argumenten upp internt av browsern och behandlas. Oavsett så är det ju inte bilden man skickar argument till.
Bilden tar ju inte mot något, det är ju alltid servern som tar mot det och bestämmer vad som ska göras med det. Det kan göras med olika metoder, men är antagligen någon form av aktivt innehåll på serversidan.

Å andra sidan kan man ju ganska lätt argumentera för att allt innehåll på serversidan är aktivt i någon form, eftersom man går från en http-request till att returnera något via programkod. Koden kan vara att läsa en fil från disk, att generera en sida från databas eller att göra en bild baserat på kartinformation. Mer eller mindre kod, men likväl kod.

Jag ser därför ingen principiell skillnad på det, i min webserver har jag drivit det så långt att det inte är någon skillnad på det. Servern i sig kan inte ens serva tillbaka en död fil, den är en ren http-server. Allt, och då menar jag allt, görs av plugins. Den enklaste är 'Default File Server', vilken ansvarar för att svara med döda filer. Jag har sedan plugins för röstfunktioner, gästbok, random file server (min dynavatar), fjärrexekvering, fjärrstyrning, nummerupplysning, adminpopups och så vidare. Plugins för sådant som CGI, webservices, filuppladdning och så vidare är på väg. Även behörigheterna hanteras av plugins. Servern i sig kan alltså bara ta emot en http-request, lämna den till rätt plugin och skicka det svar som pluginen returnerar (eller ett felmeddelande om det behövs). Den plugin som tar emot requesten har alltså total tolkningsrätt av requesten.

En helt annan paradigm än de flesta andra servers, och i mitt tycke en sundare paradigm.

Om Gates bara kunde se till att man fixade den totalt uppfuckade TCP/IP-implementationen i .Net (man har totalt glömt bort serversidan, den funkar uselt med många samtidiga anslutningar) så skulle jag göra en ännu snyggare lösning i .Net (den nuvarande lider lite av att jag inte riktigt haft klart för mig från början vad jag ville göra). Om någon har ork, intresse och kunskap så samarbetar jag gärna med TCP/IP-biten på serversidan.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Min syn på Trobie-Doobie:

Varje gång det ges ett tillfälle att skämta och narras med någon medforumit så slår det mig att det finns ett par som är otroligt mycket lämpligare måltavlor än andra. Troberg är en av dem som det är klart enklast att skämta med, och en som dessutom har självinsikten som krävs för att kunna skämta med sig själv (eller åtminstone bilden av sig själv).

Det är en av de finaste komplimanger jag kan ge.

Ändå är det inget lättsamt eller ytligt med Troberg, han kan både reta upp mig och engagera mig på riktigt. Jag har tyckt att hans inlägg har varit både efterblivna och upplysande vid olika tillfällen, och ändå har han vett att både ta sig själv på allvar samt att hålla en sund distans till sig själv.

Ibland är han en galning som tar till svepskäl för att diskutera EMU, och ibland är han forumspolaren som snällt lägger upp en skräddarsydd version av paperfig för att passa någon stackare med ett långsamt modem.

En förbaskat kul typ, helt enkelt.

När Arvidos fyllde 5000 inlägg så skrev jag att jag gärna skulle vilja läsa 5000 till, men med tanke på Trobergs överväldigande postningstakt så undrar jag om jag överhuvudtaget hinner önska mig ytterligare sex tusen inlägg från honom, eller om han redan har skrivit klart dem när jag är färdig med det här inlägget...

Nämen, mitt största intryck av Troberg är att han är en forumsförgyllare, som inte bara bidrar med humor och kunnande, utan även med nytänkande och... "hygglighet", någon sorts okonstlad medmänsklighet. Han är ju exempelvis en av få erfarna forumiter som inte skämt ut sig i den senaste diskussionen på Zinescene (ja, det är min åsikt. Den debatten höll (åtminstone inledningsvis) sanslöst låg och spekulativ nivå. Ni fick till och med mig att framstå som sansad och resonlig!), bara det är ju värt en eloge...

/Rising
som diggar Trobis extremt mycket.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Varför får inte jag tro på sten...

...när Anders Tro(r på)berg...

Nej, usch vad dålig den var... :gremtongue:

Jag gillar Troberg, oavsett vad han tycker om licenser och världspolitik. Han är en fläkt, om än alltid så frisk, som livar upp forumet med plumpa sexskämt och allvarliga diskussioner och snällhet. Han har mycket humor och mycket idéer som han, inte sällan, delar med sig av.

Och trots att jag ibland stör mig på hans Ot-inlägg som jag inte tycker att han borde göra, då de garanterat kommer blossa upp i onödigt stora Ot-trådar, så älskar jag att läsa hans inlägg (så länge de inte rör licenser).

Jag hoppas på att få träffa honom "i verkligheten" och se om han verkligen kommer ge mig en D30 så jag kan göra hans framtida favoritrollspel... :gremwink:
 
Joined
18 Apr 2002
Messages
957
Location
Dalaupprorets centrum och bostadsorten för Troberg
Re: Troberg - (OT)

Vägrar säga något bra om honom så får väl bli OT!

Fast ok... har kännt honom ett bra tag rl nu! Finns ingen som kan gå mig på nerverna som honom när han bestämmer sig för att dra en diskution till sin spetts!

ändock är han nog den smartaste person och antagligen den trevligaste person jag känner! Nåde den som säger till honom att jag sagt det! Jag tänker fortsätta att vara antitrobergit! För att jag är ingen positiv människa! :gremsmile:

Lev väl! Har lärt mycket av dig! *suckar* det här kommer jag att få höra ska ni veta!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Troberg - (OT)

Finns ingen som kan gå mig på nerverna som honom när han bestämmer sig för att dra en diskution till sin spetts!
Finns det något annat sätt att verkligen reda ut saker och ting?

antagligen den trevligaste person jag känner
Du vet verkligen hur du ska få mig att känna mig misslyckad. :gremshocked: :gremgrin:

ändock är han nog den smartaste person
Yikes! Du har för smal bekantskapskrets!

Har lärt mycket av dig!
Är det något bra? :gremshocked:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Varför får inte jag tro på sten...

...när Anders Tro(r på)berg...
Jag är iofs inte helt övertygad. Jag tror bara på de berg jag verkligen sett, de andra betraktar jag som obekräftade skrönor.

Jag gillar Troberg, oavsett vad han tycker om licenser och världspolitik. Han är en fläkt, om än alltid så frisk, som livar upp forumet med plumpa sexskämt och allvarliga diskussioner och snällhet. Han har mycket humor och mycket idéer som han, inte sällan, delar med sig av.

Och trots att jag ibland stör mig på hans Ot-inlägg som jag inte tycker att han borde göra, då de garanterat kommer blossa upp i onödigt stora Ot-trådar, så älskar jag att läsa hans inlägg (så länge de inte rör licenser).
Jag försöker hålla ungefär samma blandning som Måndagsklubben. Ungefär lika delar allvar, humor och flams.

Jag hoppas på att få träffa honom "i verkligheten" och se om han verkligen kommer ge mig en D30 så jag kan göra hans framtida favoritrollspel...
Har jag lovat så har jag. Jag är nyfiken på om du gör spelet...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Min syn på Trobie-Doobie:

Varje gång det ges ett tillfälle att skämta och narras med någon medforumit så slår det mig att det finns ett par som är otroligt mycket lämpligare måltavlor än andra. Troberg är en av dem som det är klart enklast att skämta med, och en som dessutom har självinsikten som krävs för att kunna skämta med sig själv (eller åtminstone bilden av sig själv).
Kan man inte driva med sig själv så har man bristande självinsikt...

Ändå är det inget lättsamt eller ytligt med Troberg, han kan både reta upp mig och engagera mig på riktigt. Jag har tyckt att hans inlägg har varit både efterblivna och upplysande vid olika tillfällen, och ändå har han vett att både ta sig själv på allvar samt att hålla en sund distans till sig själv.
Tja, som jag svarade någon annan så försöker jag blanda allvar, humor och svammel. Ibland skriver jag inlägg där jag tar en annan ståndpunkt än den jag har därför att jag tror att det genererar en intressantare diskussion. Mest flummar jag omkring och hoppar på allt som verkar intressant.

Ibland är han en galning som tar till svepskäl för att diskutera EMU
Oavsett vad folk tror så var det inte ett svepskäl. Jag blev uppriktigt skakad av hur ett EMU-medlemskap skulle utplånat flipperkulturen och flipperbranchen, och började fundera om det fanns liknande minor i rollspelsbranchen.

ibland är han forumspolaren som snällt lägger upp en skräddarsydd version av paperfig för att passa någon stackare med ett långsamt modem.
Det är ren desperation för att få folk att upptäcka programmet och i förlängningen kanske bygga upp något slags community kring det.

Folk är för rädda för att falla in i tabletop-fällan. Man kan skriva ut stora pappersfigurer av karaktärerna bara för att ha dem framför sig så att andra spelare vet hur man ser ut och vad man heter. Det är inte ens i riskzonen för tabletop. Sedan kan man ju välja hur långt man vill gå. Jag skulle gärna se någon konstbegåvad som gör figurer för rent tabletop, tex WH40k, för de som inte vill måla, sniffa thinner och lägga ut stora pengar på sin hobby. Om någon är intresserad så kan jag tillhandahålla de hjälpprogram jag använt för att göra de figurer som finns idag, de sparar mycket jobb.

En förbaskat kul typ, helt enkelt.
Tackar! Det är speciellt kul att höra sådant från folk som man respekterar!

nytänkande
Det är mitt största mål. Ibland lyckas man, ibland blir det bara konstigt. Det är en del av processen. Det intressanta är att även om det bara blir konstigt så brukar diskussionen hitta sin egen väg och hamna i något intressant område ändå, även om det inte var vad man avser.

Han är ju exempelvis en av få erfarna forumiter som inte skämt ut sig i den senaste diskussionen på Zinescene (ja, det är min åsikt. Den debatten höll (åtminstone inledningsvis) sanslöst låg och spekulativ nivå. Ni fick till och med mig att framstå som sansad och resonlig!), bara det är ju värt en eloge...
What, är det en kontroversiell diskussion på Zinescene? Jag har missat den (läser inte det forumet)! *Tar kniven mellan tänderna och gör mig beredd att dyka i med huvudet före! *
 

Foggmock

Myrmidon
Joined
26 Aug 2000
Messages
4,596
Location
Malmö
Re: Min syn på Trobie-Doobie:

What, är det en kontroversiell diskussion på Zinescene? Jag har missat den (läser inte det forumet)! *Tar kniven mellan tänderna och gör mig beredd att dyka i med huvudet före! *

Den är tyvärr redan död, utan att något vettigt överhuvudtaget kom ur den.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Min syn på Trobie-Doobie:

"Den är tyvärr redan död, utan att något vettigt överhuvudtaget kom ur den."

Och det skiljer sig från de flesta andra diskussioner genom att...?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Min syn på Trobie-Doobie:

Och det skiljer sig från de flesta andra diskussioner genom att...?

Den var på Zineforumet.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Varför får inte jag tro på sten...

"Jag är iofs inte helt övertygad. Jag tror bara på de berg jag verkligen sett, de andra betraktar jag som obekräftade skrönor."

Jag vågar inte fråga vilka berg du sett så jag struntar i det och koncentrerar mig på att tro på sten istället...

"Jag försöker hålla ungefär samma blandning som Måndagsklubben. Ungefär lika delar allvar, humor och flams."

Det funkar ju uppenbarligen rätt bra! :gremlaugh: Eller, ja...jag gillar det i vilket fall... :gremsmile:

"Har jag lovat så har jag. Jag är nyfiken på om du gör spelet... "

Det är klart jag gör, hinner jag så blir det till Dogmautmaningen så det blir dubbelt sp roligt för dig... :gremwink:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Re: Min syn på Trobie-Doobie:

Och det skiljer sig från de flesta andra diskussioner genom att...?
Jag faktiskt lyckades tillföra något!
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,583
Aningen OT-fråga

Hur många är det egentligen som försökt sjunga min nuvarande signatur?

Är bara nyfiken, överväger att byta ut den om den inte fyller någon funktion.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Re: Aningen OT-fråga

Jag har bara sjungit den till Batman låten...
 
Top