Triviala skäl att passa på spel

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag kom just på att jag lät bli att köpa Svärd & Svartkonst för att jag tyckte att boken var för stor. (Alltså inte för tjock, utan för stor.) Jag kände mig fånig redan i butiken.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
811
Location
Umeå
Jag kom på en sak till jag är känslig för.

Efter att mitt exemplar av Castle Falkenstein föll i bitar efter första genomläsningen pga dålig kvalité på inbindningen (heter det så?) så har jag ratat böcker som verkar dåligt inbundna, oavsett om spelet verkar coolt eller inte. Det har på senare år hänt att jag köpt pdf till vissa av dessa spel, men inga fler böcker som är dåligt inbundna i min bokhylla.

Bra spel för övrigt. Jag gillar speciellt mekaniken med kort. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Kom på en till grej. I boken om Äventyrsspel talar de om namn på äventyr med premissen "humhums humhum" eller "någots något". Jag retar mig av någon anledning väldigt mycket på denna princip och blir genast lite misstänksam när en rollsprlsprodukt är en "humhums humhum". Det finns ju så många: Maktens portar, Mörkrets hjärta, Grymkäfts fällor, Djupets fasor, Kopparhavets kapare, Dödens väg, Katastrofens väktare, Undergången arvtagare, Krigarens handbok, Drakens land, Änglars skugga, Dårarnas ö, Skuggornas mästare, Svärdets sång med mera med mera. Vill understryka att ingen skugga ska falla på konstruktörerna till dessa produkter, detta är bara en konstig preferens hos mig 😄
 
Last edited:

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Dungeons and Dragons gillar jag icke pga av Baldurs Gate data spelet som jag gillade mycket. levelsystem i data spel ok, i rollspel nä.
Alla små tunna häften rollspel går också bort. Det ska vara mycket och gärna färg.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Triviala grejer som gör mig pepp:
  • Snyggt omslag, ja jag har köpt spel (och sedan ångrat) för att boken såg snygg ut...
  • Snyggt rollformulär!
  • Många böcker, jag vet hur det är, jag vill absolut inte köpa och framför allt inte läsa dem alla, men något gör ändå att det är tilldragande när det finns mycket böcker till ett spel.
  • När det är roligt att skapa rollpersoner i systemet. Typ så roligt att man sitter och skapar rollpersoner själv som fredagsunderhållning.
  • En stor, snygg karta! Det är jätteopraktiskt, men jag vill ändå ha. Helst vill jag ha den hoprullad och det ska vara tjockt papper - jag väntar fortfarande på att någon ska göra en. Tills dess får man nöja sig med de "kartaffischer" som vissa spel har...
 

robinsuu

Veteran
Joined
22 Aug 2020
Messages
75
Triviala skäl att passa på spel
  • Barnboks/mangaillustrationer
  • Osköna människor som skrivit boken (LotFP: Zack Sabbath, James Raggi & co)
  • D&D 5e (Spelas pliktskyldigt pga. att min grupp vill spela det, men kommer inte köpa några fler böcker. Trögt spel och jobbigt att preppa. Det räcker nu. Kommer lägga min 5e SL-karriär på hyllan efter vår sista kampanj avslutas inom en månad. Kanske inte så trivialt skäl dock.. :))
Triviala skäl att bli pepp på spel
  • Snygga sydda/inbundna hårdpärms-böcker med massa lull-lull (Mörk Borg, Hot Springs Island, Svärdets Sång, Neverland)
  • Litet format på boken (Mörk Borg, Troika!)
  • Mängder av knäppa jobb och klasser (WFRP, Troika!, Electric Bastionland)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Ett till skäl som gör mig opepp är rollspel som har för många tilläggsböcker och när dessa tilläggsböcker är essentiella för spelet .

Du vill spela dvärg men det finns inga regler för det i grundboken så då får du köpa tilläggsboken dvärgar i krankelbrattifnattien för 1000 svenska riksdaler och vill du sedan spela alver så får får du köpa alvboken för ytterligare 1000 kr osv ...
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,259
Location
Kullavik
Blir lite intresserad av vad du lägger in i "Gonzo kombinationer". Inkluderar det t.ex. space 1889, castle falkenstein och the laundry eller är det mer det absurda och löjliga som du inte gillar.
Den här gränsen skulle jag säga är lite flytande och har faktiskt inte spelat något av de spel du nämner även om jag givetvis känner till dem. Det jag tycker är lite märkligt med min egen inställning är vad som t.ex. gör mer standard fantasy (med alver, drakar och orcher, som i sig egentligen är rätt märkliga och absurda varelser) till mer ok. Jag har väl på något sätt etablerat någon slags egen tolkning av vad jag anser tillhöra genrens tradition och om man försöker blanda det med en annan tradition (t.ex. vad som är standard sci-fi) så stämplar jag det instinktivt som gonzo.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag hade läst Nobilis 2nd edition, som tyvärr var ur tryck och skitsvår att få tag på. När jag hörde att det skulle komma en ny version blev jag väldigt peppad. När jag såg hur den såg ut sjönk mitt intresse så snabbt att jag inte ens har bläddrat i spelet.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Kom på att jag har en väldigt trivial orsak: språk!

Om ett spel är på engelska blir jag lite avogt inställd, men kan ofta skaffa det ändå.

Om ett spel är skrivet av svenskar men utgivet på engelska så kommer jag inte ens att titta på det.

Om ett spel är på franska eller annat icke-engelskt språk jag behärskar blir jag jättepepp. Men får jag reda på att det finns eller kommer en engelsk översättning tappar jag intresset.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Språk är även en faktor för mig dock på ett annat sätt , om ett spel använder för invecklat eller högtravande språk blir jag off eller om ett spel försöker låta gammaldagsigt typ hen gingo allenast föro möta sin nabo ty de hade fallit i träda och blod skola gjutas osv .
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Jag hade läst Nobilis 2nd edition, som tyvärr var ur tryck och skitsvår att få tag på. När jag hörde att det skulle komma en ny version blev jag väldigt peppad. När jag såg hur den såg ut sjönk mitt intresse så snabbt att jag inte ens har bläddrat i spelet.
Det borde du! Regelsystemet är onödigt tillkränglat på sina ställen, men det är lätt att kapa bort, och i övrigt är tredje utgåvan det klart bättre spelet. Helvetet i tredje utgåvan är bland de coolaste koncept jag sett, och attributen och hur domänerna fungerar är mycket bättre än i tvåan.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Det beror på om det rör sig om att spela eller spelleda.

Om jag ska spelleda något så funkar det inte om det är ett fult spel. Jag kommer inte orka ta mig igenom. Ett fult omslag kan till och med hålla mig borta helt.
Annars vet jag inte om det är några triviala saker som gör att jag passar på spel.
Jag har nog aldrig passat på att spela ett spel av ovanstående orsaker. Mer för att en setting är trist eller ointressant i mina ögon.
 
Last edited:
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,410
Location
Malmö
Triviala Skäl till att bli opepp:
  • Knasigt namn (Sorry Symbaorum/Zanguina bland annat), har till och med försökt läsa sådana spel, hittills har jag inte hittat något jag gillat
  • Osympatisk Konstruktör (nja inte ens trivialt, verkligt)
  • Fult omslag
  • HP, i den bemärkelsen att man inte blir skadad förrän man har 0 och då svimmar man av.
Saker som gör mig pepp:
  • Snyggt omslag
  • t8:or
  • Allvarliga skadetabeller, jag gillar brutna armar, blödningar osv
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Det här med farliga/onda alver, och goda/förtryckta resar och svartalfer... tycker jag är sådär.

Köpte Symbaroum-sviten (två romaner som väl som litteratur betraktat var inte så jättebra) och när jag fick mina förutfattade meningar och fördomar utmanade blev jag inte så sugen.

UPPDATERING: Hade knappt postat min kommentar innan jag fick erbjudade från fria ligan om att köpa massa Symbaroum-PDFer till kraftigt nedsatt pris. Så nu blev jag sugen på att köpa alltihop!
 
Last edited:

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Företeelser som får mig att snabbt lägga ett spel åt sidan:
  • [...]
  • Setting som förutsätter att spelarnas äventyrare ska omfamna mörkret och bete sig därefter.
Jag upplever att jag kan tolka detta på olika vis, har du lust att förtydliga vad du avser här?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Om det är nån jävla fantasy eller extremt specifik SF man inte direkt fattar så kan jag inte med. Det måste gå att säga "det är typ Sagan om ringen" eller "He-Man", "Adventure Time, men allvarligt" eller "vilda western - men med en skog i stället för Monument Valley" eller något sånt för att jag ska orka va pepp.
Tex Blue Rose känner jag spontant på mig är nått fuffens man måste läsa in sig på för att begripa så det har jag passat. Eclipse Phase samma.
Gillar inte heller generiska grejer av samma anledning men motsatt - det finns inte heller något att säga som kan få igång mig.

Edit: Såklart inte som att det behöver vara lömtunnt under ytan, det är klart det ska vara något att fördjupa sig i också. Men att inte kunna precissiera in vad grejen "är" eller hävda att ett spel är lämtligt till jättemånga olika saker är sånt som kan få mig att lessna.
 
Last edited:
Top