Nekromanti TMNT - Runda 3

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Så... Tyr var ulv. Vigilanten dödade Tyr pga hans namn? För nåt annat hade han ju inte gått ut med...

Kan det finnas skäl för ulvarna att inte vilja outa namn såväl som skäl för byborna att inte vilja outa namn? I så fall kanske vi hittar ulvar bland de som inte outat namn än?

Nu ska jag dra mig undan lite... Jag känner att jag har varit för dryg och elak i tråden idag. Förlåt för det. :gremfrown:
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,642
Location
Huddinge
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Tjavva said:
Därför tror jag att det kan vara så att just det ryktet är falsk men det är absolut en väg att gå. Det kan ju vara så att spelaren med det här ryktet är ulv själv och outade ryktet tidigt för att varna sina ulvpolare att hålla på sin förmågas egenskap. Då är ju några vi ska kolla upp lite mer Möller, Larsson och KK… och w176. De har outat passiva förmågor. Tillsammans med Vimes och Recca.
Recca said:
I det här stycket säger du också en märklig sak. Du menar att Möller som outade ryktet inte kan kommunicera med sina ulvpolare om han är ulv. Vad vet du som ingen annan vet?

Visst, vi har fört ett resonemang kring möjligheten att ulvarna inte vet vilka de andra är, men du kan ju inte bara utgå från att det är så mitt i meningen. Det är "skitmärkligt" (jag tänker lägga beslag på det ordet).
det här var faktiskt något jag med lade märke till, Tjavva kan du förtydliga vad du menar?

------
Jag kommer inte avslöja vem av de mig eller Tjavva jag väktade inatt eftersom jag inte kommer kunna skydda samma person nästa runda igen...
dock så kommer jag skydda den andra denna natt :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Lukas said:
Jag kommer inte avslöja vem av de mig eller Tjavva jag väktade inatt eftersom jag inte kommer kunna skydda samma person nästa runda igen...
dock så kommer jag skydda den andra denna natt
Nej det behöver du ju inte göra, men du skulle kunna komma med vad du tycker och tänker.

Jag är inte helt 100 på att det behövs en väktare med i det här spelet så det vore bra om du kunde visa vart du står så att jag får ett bättre grepp om dig.

Som det är nu är du vår väktare, men i min bok är du inte grön så du måste jobba lite mer än att bara snacka om hur du inte skall göra och göra med ditt väktarskap.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Med risk för att vara vrång vill jag påpeka att jag inte alls tycker att det varit spammigt. Vi har fått en outning, Recca har utvecklat sig lite, och hon borde rimligtvis vara grön.

Du undrar kanske varför hon borde vara grön Tjavva? Jo, jag kanske förde ett mer implicit resonemang ovan. Såhär: den ensamma rösten på mig är jättekonstig. Reccas förklaring passar dock som hand i handske till den. Så länge ingen kommer och säger "Hey, jag röstade ju på Vimes!!" så talar hon ju sanning. Man kan ju tänka sig att Recca typ röstade på mig för att göra en plantering för den här lögnen, men det är jättelångsökt, och, har erfarenheten visat, inte alls så ulvar jobbar.

Sen: jag tänker bara outa min förmåga om det är nödvändigt. Hade t.ex. Recca stretat emot massor så hade jag nog erbjudit henne att jag skulle outa om hon outade och sådär. Men som det är nu finns det ingen poäng med att jag outar. Recca har f.ö. bekräftat att jag har en passiv förmåga.

---

Såhär ser min tolkning av alla deltagare ut ut:
Tyr (ulv?)
Anthvidos MC (ulv)
Cassius (bybo)
Nässe (bybo)
Spider Jerusalem (bybo)

!Paxen
Basenanji
Brynolf
Konrad Konvalj
Laowai
LJSLarsson
Lu-kaazh
Möller
Recca
Tjavva
Vimes
w176
xyas

Grönade här är folk som alltså har något (i.e. förmågor) som är direkt grönande för dem. Detta säger mig att två ulvar ska finnas i gruppen:
Basenanji, Konrad Konvalj, Laowai, LJSLarsson, Möller, xyas, w176.

Ska jag resonera därutifrån tycker jag nog att Larsson känns grön. Men å andra sidan är det kanske lätt att vara lekledare och organisera som ulv. Man behöver ju inte riktigt tänka och misstänka så mycket själv? Basenanji har haft en del fina inlägg som jag känt igen bybohet i, å andra sidan har han fått noll och intet gjort. Möller blir jag inte riktigt klok på, ibland verkar han väldigt engagerad och lite hård, men samtidigt har jag rätt svårt att sätta fingret på vad han gjort, och vilka åsikter han stått för. Laowai är ett blankt papper för mig. w176 var jätteduktig i R1, men verkar ha blivit inaktiv därefter, känns ändå inte som en ulv. xyas tycker jag känts som xyas brukar. KK är däremot spelets stora besvikelse.

Så. KK och Laowai kanske? Möller som bubblare.

KK said:
Jag vet ju redan nu vad Vimes kan tänka sig misstänka mig för. Misstankar som han redan tidigare lagt fram och de håller inte. Det är snack om att jag är kall och inte är tillräckligt engagerad.
Alltså KK. "Håller inte"? Det handlar inte om något som håller eller inte. Jag tycker du har varit slapp i det här spelet. Ingen glöd liksom. Du verkar inte tillräckligt villig att vinna det här åt byn. Det är svårt att diskutera det i termer av "håller"/"håller inte", det är inte ett sådant argument.

Basse, t.ex. Han har väl inte gjort någon nytta direkt i spelet. Men han verkar bry sig! Han verkar vara frustrerad. Han verkar tycka att det är svårt. Och, han är faktiskt en velare. Jag är en velare också. Det här är ett svårt och lätt överväldigande spel. Klart man velar!

Du spelar med en axelryckning. Det handlar inte om att du varit dålig eller så. Du har producerat en del bra grejer, och på intet sätt gjort bort dig. Men det är hela din hållning på något vis. När jag läser dina inlägg känns de som långa axelryckningar.

Jag skulle inte ha något emot att du outade din förmåga*.

Röst: KK

_____________
* Det enda jag känner mig ganska trygg med är outningen av förmågor. Det har gett oss lite andrum där vissa kan placeras i det gröna facket.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Konrad Konvalj said:
K.K said:
Ordföranderöster: 11 (Där borde det ligga 15)
Vad betyder det här?
Men vafan. Nån måste väl kunna släppa en kommentar på det hela?

Vi var 15 pers som röstade för president, men endast 11 röster gick fram till Vico.

Alternativ 1: Vi har 4 ulvar (numera 3)
Alternativ 2: Vi har 3 ulvar (numera 2) och någon har hoppat över röstandet.
Alternativ 3: Vi har 2 ulvar (numera 1) och några har hoppat över röstandet.

Alltså, det är av rätt stor vikt att veta om någon har skitit i att rösta?

Lao och w176 är de som inte varit aktiva varav Lao troligen har hoppat av, men det vore ju toppen för oss att veta om de röstat eller ej. Eller skall vi anta att de inte har röstat eller vad? Hur ställer sig övriga?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Vimes said:
Jag skulle inte ha något emot att du outade din förmåga*.
Jag har inget emot att outa den heller, men jag skulle villa ha lite mer snack från Lu-kaazh först.

Min förmåga är "bra" och det finns en massa bra förmågor i byn så jag ser inte riktigt behovet av en väktare nämligen.

Det finns inget som tyder på att en väktare skall saknas heller dock, men jag tolkar min roll lite på det viset.

Passiv förmåga + diverse extra ost alltså.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Konrad Konvalj said:
Jag är inte helt 100 på att det behövs en väktare med i det här spelet så det vore bra om du kunde visa vart du står så att jag får ett bättre grepp om dig.
Nu är det ju så att om du inte är 100 på att det finns en väktare så kan du inte vara 100 på att Tjavva är siare och bybo.

Det är logiskt inkonsekvent att inte placera Lukas och Tjavva på samma nivå i grön-röd-skalan. Du har Lukas som gul och Tjavva som grön. Det är märkligt.

Möjligen skulle ulvarna kunnat claima väktarrollen och sedan skitit i att mörda siaren för att väktaren ska "grönas". Men det är mer en "häftig" än "smart" plan.

Att SPider (av alla!) nattmördades tyder ju på att ulvarna var oroliga att någon av de mer troliga offren skulle väktas.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Vimes said:
Konrad Konvalj said:
Jag är inte helt 100 på att det behövs en väktare med i det här spelet så det vore bra om du kunde visa vart du står så att jag får ett bättre grepp om dig.
Nu är det ju så att om du inte är 100 på att det finns en väktare så kan du inte vara 100 på att Tjavva är siare och bybo.

Det är logiskt inkonsekvent att inte placera Lukas och Tjavva på samma nivå i grön-röd-skalan. Du har Lukas som gul och Tjavva som grön. Det är märkligt.

Möjligen skulle ulvarna kunnat claima väktarrollen och sedan skitit i att mörda siaren för att väktaren ska "grönas". Men det är mer en "häftig" än "smart" plan.

Att SPider (av alla!) nattmördades tyder ju på att ulvarna var oroliga att någon av de mer troliga offren skulle väktas.
Som sagt.

Jag är inte 100 på det, men att presentera det i samband med att Lu-kaazh outat sig som väktare tyckte jag inte var en bra deal. Det är ju bättre om vi har en väktare än inte och det är ju bättre att ulvarna får tro det oavsett om vi har det eller inte.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
LJSLarsson said:
Trots att vi bara förlorade två denna runda så har vi bara hälften så mycket inlägg på oss. Jag tycker det var bra med en lekledare, som förra rundan (vilket de flesta också verkade tycka förutom Möller), så jag tycker det kan vara bra även denna runda. Tjavva - du blev vår ordförande - kan du tänka dig lekleda oss?
Men hur många gånger måste jag upprepa mig?

Ordföranderollen är liksom inte en maktposition. Det är en extra röst. Sluta tro att allt är exakt vad det heter.

Det sagt så ska jag nyansera min åsikt om din (LSJLarrsons) lekledar-prestation. Jag var inte närvarande, och min observation blir en efterhands-konstruktion. Möjligtvis var den givande, så jag ger mig.

Ordföranderöst: Vimes
Ingen har grävt upp något rejält rödande för byn, och även om han inte varit på toppen av sin kapacitet har han levererat till byn. Grön alltså, därmed perfekt kandidat till den extra röst, som byn vill ha.

______

Jag tycker det är märkligt att Recca och Tjavva ska tjafsa så mycket. Tjavva är genomgrön. Liksom, det finns inte på kartan att hon är ulv. Jag bjuder alla deltagare på öl om så är fallet.

Tjavva är nybörjare. Vi har inte höga förväntningar på henne. Hon spenderade hela fredagkvällen med att mycket metodiskt och skickligt gå igenom Nässedrevet, till byns stora fördel. Att hon skulle göra detta som ulv är ju helt bisarrt. Det skulle vara både dumt och masochistiskt.

Och det borde du se Recca. Även om du kan föra resonemang som förklarar ulv-Tjavva.

Recca är inte lika grön som Tjavva, men jag tror inte hon är ulv. Hennes förmåga är rimlig och hennes förståelse för spelet börjar närma sig det jag förväntar mig av henne.

______

Mina misstankar då? Jag får nog göra er besvikna och inte komma med sådär jättemycket nytt.

Vi måste fokusera på aktiva deltagare. Annat går liksom inte.

Basenanji har gjort bort sig ett par gånger. Han outade sig av misstag i sin pdf och har missförstått spelets upplägg några gånger. Men det är normala Basse. Mer oroande är att han är lite mer frånvarande än vanligt. Jag tycker helt klart Basse vore en kanditat till drev (men med 200 inlägg ...)

Xyas har närmast tynat bort. Helg kanske, men imorgon gäller det.

Konrad Konvalj var förr i tiden jätteparanoid. Nu är han annorlunda. Inte riktigt bra.

Röst: Konrad Konvalj
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Vimes said:
Det är logiskt inkonsekvent att inte placera Lukas och Tjavva på samma nivå i grön-röd-skalan.
Och för den sakens skull så har Tjavva tillfört en massa till byn förutom sitt siarskap.

Lu-kaazh har inte tillfört något förutom sitt väktarskap som vi inte sätt skymten av.

Jag har rätt färskt i minnet en BDG som dels var en grym bybo och en grym väktare :gremsmile: inte ens då trodde jag på en väktare..
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Jag är inte övertygad, Vimes, men det låter ju plausiblet.

Hur som helst så har jag ju som sagt plockat mycket av mina tankar från faktan jag sammanställt och Recca pingade inte så mycket för mig innan Brynolf visade sig vara grön och hon reagerade som hon gjorde. Jag är beredd att släppa det men ha kvar det som misstanke tills vidare.

För att svara på Lukaz inlägg angående hur jag menar med ryktet att umajoritet av ulvarna har aktiva förmågor.
Jag TROR att det är falskt, utifrån min sammanställning för att vi idag inte är tillräckligt många aktiva som är ulvmisstänkta, men om Recca kan hitta folk som outat passiv förmåga som visar sig ha en aktiv så är ryktet me stor sannolikhet sant. Vi måste ju börja någonstans och då kan vi ju börja leta bland de som har outat passiv.

Och KK, jag tror att det helt enkelt är så att folk inte röstade i tillräckligt hög grad i förra rundan. Det är ytterligare ett irritationsmoment för mig för vi kan inte utläsa något ur röstningen.
Jag röste Anth som ulv och mig själv som ordförande och siade Brynolf.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Åh en sak till.

Just nu spretar våra röster mellan Xyas och KK. Det vore bra om vi kunde ena oss och ha en enad front så att vi inte sjabblar bort det här alldeles.

Röst: Xyas
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tjavva said:
Åh en sak till.

Just nu spretar våra röster mellan Xyas och KK. Det vore bra om vi kunde ena oss och ha en enad front så att vi inte sjabblar bort det här alldeles.

Röst: Xyas
Shit... Jag har svårt att placera Xyas... fast många ser honom som potentiell ulv. Men jag litar på Tjavvas omdöme (skall titta igenom xyas imorgon för säkerhets skull).

Röst: Xyas
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Konrad Konvalj said:
Möller said:
Konrad Konvalj var förr i tiden jätteparanoid. Nu är han annorlunda. Inte riktigt bra.
Vad är det du vill ha Möller?
Tja, det man normalt vill ha vid drev.

Du har inte outat förmåga, den vore kanske lämplig om du upplever dig drevad (men, det gör du ju inte, folk går ju mot Xyas ...)

Lite paranoia och misstankar vore inte helt fel heller (men jag ska ta och titta igenom dina inlägg denhär rundan, kanske har jag missat något)
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
LJSLarsson said:
Tjavva said:
Åh en sak till.

Just nu spretar våra röster mellan Xyas och KK. Det vore bra om vi kunde ena oss och ha en enad front så att vi inte sjabblar bort det här alldeles.

Röst: Xyas

Shit... Jag har svårt att placera Xyas... fast många ser honom som potentiell ulv. Men jag litar på Tjavvas omdöme (skall titta igenom xyas imorgon för säkerhets skull).

Röst: Xyas
Så för att sammanfatta. Vi vill att Xyas outar namn och vad hans (aktiva) förmåga innebär och talar om för oss varför vi inte ska rösta ut honom den här rundan. Hepp Hepp!
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Okej, KK har en lista över misstänka och är på Xyas. Det är bra.

Men dethär är obegripligt:
Konrad Konvalj said:
Paxies outning är passande för settingen, men presentationen av den är paxiskt. Den är sjukt kul att läsa och svår att förstå sig på. !Paxens spel är väl sådär lagomt bra.
!Paxen skriver ju:
!Paxen said:
För det första så får jag välja att sia 3 personer. Men då måste jag också välja 1 deltagare som jag ska se om dom har röstat på just denne. Så, det betyder att jag får välja att sia person A, person B och person C, för att se om dom röstade på person D. Jag får då reda på huruvida om någon av dom personerna har röstat på person D, t.ex. "person A och person C har röstat på person D".
Alltså
1. Jättebegripligt, närmast akademiskt
2. Inte alls roligt.

Läser KK samma inlägg som oss andra?

Nåja, jag viker mig för andras visdom och accepterar Xyas som rödast just nu.
Röst: Xyas
Det har gått tre rundor. Du har levt på detta insta-win-grejset länge nog nu!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Tjavva, ulv eller siare?

Här spenderar man en kort dag i Köpenhamn med sviktande aktivitet och finner att man fått alla röster på sig. Så...

Tjavva said:
Reccas förmåga skulle också kunna vara den ulvförmåga som uppväger ordföranderösten, det får vi inte glömma. Hennes resonemang förutsätter att ryktet om att de flesta hjältar har aktiva förmågor är sant. Vi vet att Anth var ulv, han hade ingen förmåga alls. Tyr är den andra som pekas ut som ulv och hans förmåga är väl att anse som passiv. Brynolf är siad grön.
Då ska det alltså finnas tre ulvar kvar bland mig, Lukaz, Paxen och Xyas. Eftersom jag tror på Lukaz och vet att jag inte ljuger och dessutom lägger in sanning i Paxens siarförmåga får jag inte ihop det över huvudtaget.
Förutsatt att alla har talat sanning om aktiv/passiv förmåga vilket inte är särskilt troligt i och med att ryktet om att hjältarna har aktiva förmågor dök upp ganska tidigt.

Konrad Konvalj said:
Har inte xyas snackat i att han inte tror på insta-win?
Det är ju precis det jag gör, tror på att vi har insta-win för DTF det vill säga.

Sen rösterna på mig:
Basenanji said:
Jag vill också få respons från Lukas, w176 och framförallt från xyas. Hittills ser jag inga som helst tecken på att någon kan göra en insta-win.

Släpp komagarna och kom i matchen...
Recca said:
Jag har inga scumtells på honom, och bara tyckt att xyas spelat sitt vanliga spel. Men vi måste ju få ut lite resonemang av folk och det kan väl vara bra att ligga på lite...
Konrad Konvalj said:
xyas. Notoriskt svårt att bedöma xyas. Han är alltid ulv.. Äh. Jag kan inte skriva nått om xyas. Han är väl bra tänk ja. Vill inte att namnen skall fram och har spelat hårt på det rakt igenom. Det säger mig ju inte så mycket. Mitt rykte rör en spelare med ett eget vinstvillkor och visst skulle det kunna vara så att xyas försvarar någons namn från vår DTF eller liknande. Ingen aning.
Tjavva said:
Å just nu spretar våra röster mellan Xyas och KK. Det vore bra om vi kunde ena oss och ha en enad front så att vi inte sjabblar bort det här alldeles.
LJSLarsson said:
Shit... Jag har svårt att placera Xyas... fast många ser honom som potentiell ulv. Men jag litar på Tjavvas omdöme (skall titta igenom xyas imorgon för säkerhets skull).
Ja, ni ser ju själva. Det finns inget case mot mig. Inget alls. Jag vet att "when in doubt, vote xyas" gäller (och det är mycket doubt i det här spelet), men det här var väl i extremaste laget.


Men ni vill ha en ospecificerad "uppryckning" så jag ska se vad jag kan göra.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tjavva, ulv eller siare?

xyas said:
Det är ju precis det jag gör, tror på att vi har insta-win för DTF det vill säga.
Kan inte du berätta hur du tror det är uppläggt med insta-winnet för DTF då?

Jag har lagt upp vad jag tror om insta-win och i den förklaringen finns det med fler faktorer än att ett namn eller så är av vikt för DTF.

Med insta-win antar jag att det menas att om x inträffar så är spelet slut och det tror väl inte du på heller?

Alltså, om ett minsta lilla X inträffar så är allt spelande förgäves?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Möller said:
Du har inte outat förmåga, den vore kanske lämplig om du upplever dig drevad (men, det gör du ju inte, folk går ju mot Xyas ...)
Nä jag känner mig inte ett dugg drevad, för ni drevar bara för drevandet skull.

Tjavva said:
Så för att sammanfatta. Vi vill att Xyas outar namn och vad hans (aktiva) förmåga innebär och talar om för oss varför vi inte ska rösta ut honom den här rundan. Hepp Hepp!
Det kan jag göra, men bara om ni verkligen tror att jag är ulv, och just nu verkar det inte så.
 
Top