Nekromanti TMNT - Runda 2

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Medhåll på förmågeoutning?

Basenanji said:
Varför jag vill massouta?

Så här:

I ett vanligt, traditionellt spel med endast siare, väktare och varulvar/bybor så finns det inte så mycket mer att analysera än röstmönster och vad som sägs.

Men börjar vi lägga till fler parametrar att analysera, som fluff ("kan den här personen ha den här förmågan?") eller änu värre: vi lägger till namn, rykte och (del-)fraktion, tja då har vi helt plötsligt så många parametrar att det dels komer ta tid att få allting outat och framförallt:

...vi kan ju inte lita på det som har sagts. Outningarna sker ju också delvis för att diverse siare ska få något att kontrollera. Och kom ihåg nu att när siare stiger fram så brukar det bli ett jävla liv om vem som är en sann/naiv/falsk siare etc.

Så ska vi outa, sia, dubbelkolla, rösta och ha oss för att stämma av varenda parameter i det här spelet så kommer vi inte hinna.

Dessutom tror jag att Spiders rykte är SANT och att ditt är sant (för att navända Recca-termer).

Till sist: byn har extremt sällan här på wrnu vunnit tack vare powerroller. I det här spelet verkar de heller inte spela någon avgörande betydelse. Fördelarna med en massoutning vinner hårt över nackdelarna (för jag vet att de finns).
Även om powerroller inte betyder mycket så tänker jag själv iaf avvakta med outning av ev förmåga.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Medhåll på förmågeoutning?

Och till alla siare: nu måste ni stiga fram och pressa de ni har siat. Spelet vimlar av folk med förmågor så jag hoppas verkligen att ni använder (i dubbel bemärkelse) dem nu.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Medhåll på förmågeoutning?

xyas said:
Istællet kan vi væl diskutera vilka vi misstænker denna rundan, baserat på vad so hænde från førra rundan. Låt inte førvirringen ta øverhand.
Jag misstänker:

Spider: han är med i Shredder's Rogues och har claimat miller.

!Pax/KK: också med i Shredder's Rogues.

anth: Arvid gjorde iofs en bra uppryckning, men talade ändå onödigt vagt. Jag hoppas vid gud att anth inte spelar likadant.

Lu-kaazh: vad vet vi om honom? Inget. Får sådana där läskiga VildKattsvibbar här.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Medhåll på förmågeoutning?

Basenanji said:
Dessutom tror jag att Spiders rykte är SANT och att ditt är sant (för att navända Recca-termer).
Om du nu litar på mitt rykte så borde du vara emot mass-outning av namn?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Medhåll på förmågeoutning?

Jag tror att du har ett falskt rykte xyas. Recca skrev att det fanns 'SANNA' och 'sanna' rykten, där jag tolkar det som att det senare är hennes variant på falskt.

Grejen är att så idiotiskt kan inte ett spel vara upplagt att det tar slut efter en eller två rundor.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Medhåll på förmågeoutning?

Sedan xyas, hur vet vi att namn skulle vara så farligt för ulvarna?

Okej, Cassius rykte är: "hjältarna har inte namn". Laowais rykte är: "hjältarna har alias".

Hursomhelst så skulle en namnoutning ge massvis med bra information att analysera.
Men okejdå, ska vi gå på Reccas förmågeoutning i stället?

Jag har ingen förmåga.

Du då xyas?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Medhåll på förmågeoutning?

Basenanji said:
Grejen är att så idiotiskt kan inte ett spel vara upplagt att det tar slut efter en eller två rundor.
Klart det kan. Jag tycker det ær ganska listigt att førhindra att byn bara mass-outar allt och vinner, som har hænt i tidigare spel.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Medhåll på förmågeoutning?

Basenanji said:
Du då xyas?
Vill du att jag ska outa før att du misstænker att jag ær ulv, eller øver frustration før att du inte førstår spelet? Før alternativ A ska gælla, inget annat.

Men nu ska jag sluta spamma tråden. Vi har många andra spelare som behøver komma till tals, och till skillnad från førsta rundan så tror jag att vi kommer att få utrymmesproblem i denna.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Recca said:
Anth, nu måste du hunnit ifatt... Vad har du för rykte? Relevant att outa nu eller gör du som mig och säger "aldrig"?
Jag har ju tagit över Arvidos och Arvid har ju redan outat: "Utifrån mitt fluff så tror jag att vårat fluff spelar roll."
Dock är jag inte Arvidos och jag skulle nog ha formulerat mig lite annorlunda - problemet nu är att det blir svårt utan att citera direkt (vilket jag inte får).

Låt säga så här:
Ryktet är en kort mening på bara tre ord (och är både självklart och vanilj enligt min åsikt).
Det liknar xyas rykte, men är mer allmängiltigt.
Jag uppfattar det som att om en av oss får reda på namnet på en specifik person i motståndarfraktionen kan den döda den andra. Och jag uppfattar det som att det kan gå båda vägarna: d.v.s. en bybo kan instadöda en ulv om denne får ulvens namn, eller en ulv kan instadöda en bybo om denne får reda på bybons namn.

Jag ber om ursäkt för att jag är så luddig - men det är helt enkelt väldigt svårt att formulera om mitt rykte på ett nytt sätt.

Jag vill OCKSÅ påpeka att:
1. Jag kan ha tolkat mitt rykte fel.
2. Ryktet behöver inte nödvändigtvis vara sant.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Tjavva said:
!Paxen said:
What the hell, kan outa mitt rykte.

Mitt rykte: Det finns en mördare bland oss

Nu kanske ni förstår varför jag ville vänta med att avsöja mitt rykte.
Min första tanke är att ryktet är mer specifikt än så. !Paxen ingår ju i Shredders rogues, right? Detta kan vara ett rykte som tydligt pekar på att vår vigilante går att hitta i Shredders rogues. Alltså inte "oss" som i alla skurkar, utan "oss" som i "vi som ingår i Shredders rogues".

Det kan vara långsökt iofs, men jag hoppas, hoppas att Vico har gett oss ryktena för att vi faktiskt ska kunna ringa in de som nattmördar oss och inte bara en massa blaj. Om ryktet menar "bland oss alla" så är det värdelöst annat än som info att det finns en vigilante. Om det istället specifikt pekar på Shredders rogues så blir det mycket mer handfast info och det skulle dessutom förklara varför infon finns just hos en av deltagarna som ingår i roguen.
Kan jag få någon feedback på det här?
Om jag inte drar för höga växlar nu så har mina misstankar tippat såhär:

OM det är så som jag misstänker och Vigilanten finns att återfinna i Shredders rogue, utifrån !Paxens rykte och mina egna misstankar från förra rundan att det i och med den här fraktionen ska ge oss en hint om var vi ska börja leta. Jag har gått igenom misstankarna i förra rundan och tänker lägga Spider åt sidan för tillfället. Jag vet inte varför han lever och inte Tyr men just nu finns det andra misstänkta.

Redan i första rundan pingade några på Arvidos, jag var obenägen att hänga på det drevet eftesom jag inte tolkade det han skrev som något annat än rena regelfunderingar, liknande de som w176 lade fram. Men det finns flera som verkar vara väldigt pro att driva fram något hos Arvidos/Anth och dessa några är personer som jag har som hyfsat gröna så jag önskar att detta utvecklas lite mer. Anledningen till att jag tror vi ska följa det här spåret just nu är:

Jag tror att: !Paxens rykte pekar på en mördare bland rogusen.
Anth ingår i sagda rouge och har ingen förmåga och svävar dessutom på målet gällande sitt rykte. Dessutom så pingade Arvidos redan i runda ett för en hel del av er så det är väl åtminstonde värt att kolla upp?

Eftersom jag är benägen att tro att Vico hintar med våra ledtrådar så tror jag att det handlar om att smalna av vårt sökfält och det här är det enda jag kan gå på just nu.

Jag vill däremot inte att vi ska börja outa förmågor redan i runda två. Vi har massor med rykten, vi vet en del om förmågor, vi har en hel hög rogues och tre döda. Det måste finnas något vi kan jobba med här innan vi börjar massouta förmågor.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
anth said:
Recca said:
Anth, nu måste du hunnit ifatt... Vad har du för rykte? Relevant att outa nu eller gör du som mig och säger "aldrig"?
Jag har ju tagit över Arvidos och Arvid har ju redan outat: "Utifrån mitt fluff så tror jag att vårat fluff spelar roll."
Dock är jag inte Arvidos och jag skulle nog ha formulerat mig lite annorlunda - problemet nu är att det blir svårt utan att citera direkt (vilket jag inte får).

Låt säga så här:
Ryktet är en kort mening på bara tre ord (och är både självklart och vanilj enligt min åsikt).
Det liknar xyas rykte, men är mer allmängiltigt.
Jag uppfattar det som att om en av oss får reda på namnet på en specifik person i motståndarfraktionen kan den döda den andra. Och jag uppfattar det som att det kan gå båda vägarna: d.v.s. en bybo kan instadöda en ulv om denne får ulvens namn, eller en ulv kan instadöda en bybo om denne får reda på bybons namn.

Jag ber om ursäkt för att jag är så luddig - men det är helt enkelt väldigt svårt att formulera om mitt rykte på ett nytt sätt.

Jag vill OCKSÅ påpeka att:
1. Jag kan ha tolkat mitt rykte fel.
2. Ryktet behöver inte nödvändigtvis vara sant.
Vadå?

Enligt Arvidos rätt lösa info fluff spelar roll tolkar du ditt rykte på ett helt annat vis. Alltså, att namn spelar roll.

Enligt Reccas lista: Rykte spelar roll. Gällande vad Arvidos snackar om.

Du tycks ha tolkat det på ett helt annorlunda vis eller så fattar jag ingenting.
Rykte spelar roll.
Namn spelar roll.

Det hänger inte ihop.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag tänkte ta över Nässes rösträknande.
Jag tänkte lista både hur folk har röstat och vem som fått röster.
Jag tänker även göra så att den som röstat/fått röster sist hamnar sist i listorna (nyast längst ner).


Hur vi röstat
Recca: Brynolf

Vem som fått röster
Brynolf: Recca
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Nu hakar jag på KK här som hann före.

anth said:
Ryktet är en kort mening på bara tre ord (och är både självklart och vanilj enligt min åsikt).
Okeeej, fan jag är säkert obegåvad, men jag har svårt att få ihop en vettig (och allmängiltig mening) på bara tre ord. Jag ska prova:

En mördare finns
Nyckelpersonerna måste leva
Mördaren dödar nyckelpersoner

…eller nåt?

Därför känns det skitkonstigt att du kan läsa ut så mycket som:

anth said:
Jag uppfattar det som att om en av oss får reda på namnet på en specifik person i motståndarfraktionen kan den döda den andra. Och jag uppfattar det som att det kan gå båda vägarna: d.v.s. en bybo kan instadöda en ulv om denne får ulvens namn, eller en ulv kan instadöda en bybo om denne får reda på bybons namn.
Kan du säga något mer? Har du en förmåga tex?

--

Men okej. Efter att ha läst xyas poster börjar faktiskt något sjunka in här. Jag tolkar det som att en nyckelroll alltså kan göra en insta-win bara genom att mörda rätt person. Men det skumma med runda ett är att mördaren gav sig på Tyr. Han hette HiTech. Ingen insta-win där inte. Så då måste mördaren ha mördat någon "bara för att". Eller så döljer sig nyckelrollen bland de som inte har outat namn.

Å, nu fattar jag äntligen. Ok, inga namn ut då (alltså, ni har ju säkert förstått det här sedan tidigare, men jag räknade inte med möjligheten att en vigilante kunde vinna genom att döda en specifik person, är det ett vanligt varulvsspels-feature?)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Konrad Konvalj said:
Vadå?

Enligt Arvidos rätt lösa info fluff spelar roll tolkar du ditt rykte på ett helt annat vis. Alltså, att namn spelar roll.

Enligt Reccas lista: Rykte spelar roll. Gällande vad Arvidos snackar om.

Du tycks ha tolkat det på ett helt annorlunda vis eller så fattar jag ingenting.
Rykte spelar roll.
Namn spelar roll.

Det hänger inte ihop.
1. Jag och Arvidos är två olika personer: vi har antagligen lite olika spelstilar och vi drar olika slutsatser.
Är det något mer av det Arvidos skrivit som ni undrar över - be mig förklara det så jag får använda mina egna ord. :gremsmile:

2. Arvidos outning var mera generell - men på intet sätt fel.
Eftersom Arvid var väldigt luddig ombads jag förtydliga - i samband med det drog jag egna slutsatser.
Om någon tycker att mina slutsaster går stick i stäv med vad Arvid skrivit får ni säga till så får jag förklara tydligare.

3. Jag har dragit slutsatsen att namn spelar roll
Jag vill även att ni tar er en titt på inlägg #815081, där brödsmular Arvidos att hans rykte ligger väldigt nära xyas' rykte - d.v.s. att namn spelar roll.

Hur länkar man till ett specifikt inlägg?
(jag får ju inte ändra)
Arvidos inlägg

Jag HOPPAS att det blev lite klarare nu.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Basse said:
Okeeej, fan jag är säkert obegåvad, men jag har svårt att få ihop en vettig (och allmängiltig mening) på bara tre ord. Jag ska prova:

En mördare finns
Nyckelpersonerna måste leva
Mördaren dödar nyckelpersoner

…eller nåt?
Jag antar att Vic är stenhård på regeln att man åker ut om man citerar direkt från sitt PM - så jag kan varken säga bu eller bä oavsett vilka tre-ord meningar du konstruerar.

Basse said:
Därför känns det skitkonstigt att du kan läsa ut så mycket
Jag trodde att varulvsspelet gick ut på att läsa mellan raderna - det gäller i båder medspelares inlägg och spelledarens PM.
Jag har också varnat för att jag kan ha misstolkat rykte och/eller att ryktet är falskt.

Basse said:
Kan du säga något mer? Har du en förmåga tex?
Jag har ingen förmåga.
Jag tror att det är tredje gången som jag/Arvid svarat på den frågan nu. :gremsmile:

Basse said:
Jag tolkar det som att en nyckelroll alltså kan göra en insta-win bara genom att mörda rätt person
Så tolkar inte jag.
Jag tolkar det mer som att någon har ett rykte i stil med: "Bakom namnet Shredder döljer sig i själva verket hjälten Donatello".
Det är inte insta-win enligt mig.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
!Paxen said:
Brynolf said:
Vimes said:
Och, förstås: DEN/DE SOM KAN SE FRAKTION PÅ NÄSSE SPIT IT OUT!
Ajaj? Om mitt rykte stämmer är det bara EN som har den förmågan. Det är jävligt risky att gå ut med det så här tidigt i så fall. Som du själv ju sagt också. Ta det varligt. Först ska Recca, Xyas och Paxen outa sina rykten, och det bums!
What the hell, kan outa mitt rykte.

Mitt rykte: Det finns en mördare bland oss

Nu kanske ni förstår varför jag ville vänta med att avsöja mitt rykte.
Har du förklarat varför du inte outade detta tidigare?

Jag greppar inte varför du höll på det.

Vi har tre döingar.

En hängd.
En nattmördad.
En kanylknullad.

Ditt rykte berättar för oss att nån kan mörda. Jo det har vi redan upptäck.

Tyr är borta och han hade inte outat rykte. Är han nattmördad? Är han giftmördad?

Varför Tyr? För att han var Miller?

Varför inte !Pax eller Recca?

Jag menar Recca signalerar att hon inte kommer gå ut med sitt rykte och eftersom jag litar på hennes omdöme så finns det ju en logisk förklaring. Dumt att skriva vad jag tror det handlar om men visst finns det en massa anledningar allt.

Jag vill veta mer om varför du inte gick ut med ditt rykte Paxie. Vad tjänade vi på med det? Finns givet logiska anledningar även där men du är ju !Paxen, mer random än logisk.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Möller said:
Ajajaj. Gissar vi att ulvarna kan nattmörda som vanligt och att vi dessutom har en vigilante?

Men, w176 verkar ha rätt. Får 17+1+1 till mer än 18, röster kan då manipuleras.

Jag går och lägger mig nu.
Det kanske har sagts men jag tycker det ser ut som om nån har extra röster. Alltså fler än 1 röst.

anth har inte röstat. I så fall snackar vi 17+1+1+anth = 20
Eller så är det 19 röster fäller och Ibland dessa 19 finns Arvidos röst. anth röstade inte men Arvidos kanske gjorde det?

Hur som så är det fler än 18 röster och det tyder mer på att det finns spelare med fler röster än spelare som kan manipulera ( typ flytta och jinxa runt tolkar jag manipulera som ).

Har också ur mitt anus för mig att w176 outade någon/några kan manipulera. Det är av vikt att veta hur det skall tolkas. Lite som Bryntes folk/ en.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
xyas said:
!Paxen said:
Låt oss säga att det är ett nonsens-rykte, vad säger det då dig?
Menar du nonsens-rykte som i falsk som i spiders info är korrekt? För det säger mig inte ett dugg.
Om !Paxens rykte varit falskt hade inte Tyr mördats, så att säga.

Men då tänker jag såhär: Hade !Paxen gått ut med sin rykte i runda 1 hade det varit grönande att Tyr mördats. Nu satsade inte !Paxen på att grönas, utan spelade säkert och outade ett redan bevisat sant rykte. Det mejkar inte sense.


Röst: !Paxen
Förklara dig!
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Jag trodde mest på att det var ett nonsens rykte och ville därför hålla på det. Nu kan ju alla se att det inte behövdes döljas
 
Top