Nekromanti TMNT - Runda 2

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Information

Även jag stödjer detta avslut, men jag antar att det inte spelar någon roll. Det blir oavsett inte någon ny runda förrän på morgonen (idag).
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Analys av Nässe del två

Konrad Konvalj said:
Brynolf:

Du som kan sno förmågor till höger och vänster, funkar det att sno Lu-kaazh så vi har två väktare till nästa runda? Kan vi ta en vända till och gå igenom dig förmåga. Det känns rätt bra i nuläget vill jag påstå.
Eftersom Brynolf är lite småmisstänkt, vore det inte bättre om Tjavvas siar-förmåga dupliceras? För då kan vi ha brynolf till att sia en person som vi bestämmer och på så sätt verifera hans dupliceringsförmåga (som rimligtvis ingen ulv borde ha).

Så Brynolf, duplicera nu tjavva.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Analys av Nässe del två

xyas said:
Konrad Konvalj said:
Brynolf:

Du som kan sno förmågor till höger och vänster, funkar det att sno Lu-kaazh så vi har två väktare till nästa runda? Kan vi ta en vända till och gå igenom dig förmåga. Det känns rätt bra i nuläget vill jag påstå.
Eftersom Brynolf är lite småmisstänkt, vore det inte bättre om Tjavvas siar-förmåga dupliceras? För då kan vi ha brynolf till att sia en person som vi bestämmer och på så sätt verifera hans dupliceringsförmåga (som rimligtvis ingen ulv borde ha).

Så Brynolf, duplicera nu tjavva.
Fast det är ju jättedumt, eller?

Om han istället duplicerar väktarkraften så innebär det ju att han kan väkta vår siare som vi ju litar på och om hon inte blir väktad när hon siar en person till så är ju Brynolf röd. Men om hon blir väktad så kan vi ha satt henne på att sia Brynolf och då vet vi om han är röd/grön. Its a win-win?

Såvida det inte finns speciella kriterier på Lu-kaazh väktarkraft som säger att han inte kan väkta samma person två gånger i rad t.ex... Men då kanske ändå Brynolf kan väkta samma person en gång till, eftersom förmågan uttalat kanske säger nåt i stil med: DU kan inte väkta samma person två gånger i rad. Men Brynolf kan ju väkta Tjavva igen om det skulle stå så på Lu-kaazh förmåga.

Lu-kaazh ska förstås själv avgöra om det är värt att berätta mer ingående hur hans förmåga fungerar, men följer ni med i mitt resonemang?

För när nu Brynolf snor siarförmågan (som de flesta verkar tycka är den bästa idén) och Tjavva eller Lu-kaazh blir dödad om ulvarna törs chansa, så betyder det att Brynolf som jag tror är ulv inte har en siarkraft utan låtsas att han kan sia och då betyder det ju inget när vi väljer vem han ska sia. Eller?

Han säger ju antingen: Den här personen är grön (om det är en ulv han siar) eller så säger han "den här personen är grön" (om det är en bybo) eller så säger han "den här personen är röd" (om det är en bybo).
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Analys av Nässe del två

Recca said:
xyas said:
Konrad Konvalj said:
Brynolf:

Du som kan sno förmågor till höger och vänster, funkar det att sno Lu-kaazh så vi har två väktare till nästa runda? Kan vi ta en vända till och gå igenom dig förmåga. Det känns rätt bra i nuläget vill jag påstå.
Eftersom Brynolf är lite småmisstänkt, vore det inte bättre om Tjavvas siar-förmåga dupliceras? För då kan vi ha brynolf till att sia en person som vi bestämmer och på så sätt verifera hans dupliceringsförmåga (som rimligtvis ingen ulv borde ha).

Så Brynolf, duplicera nu tjavva.
Fast det är ju jättedumt, eller?

Om han istället duplicerar väktarkraften så innebär det ju att han kan väkta vår siare som vi ju litar på och om hon inte blir väktad när hon siar en person till så är ju Brynolf röd. Men om hon blir väktad så kan vi ha satt henne på att sia Brynolf och då vet vi om han är röd/grön. Its a win-win?

Såvida det inte finns speciella kriterier på Lu-kaazh väktarkraft som säger att han inte kan väkta samma person två gånger i rad t.ex... Men då kanske ändå Brynolf kan väkta samma person en gång till, eftersom förmågan uttalat kanske säger nåt i stil med: DU kan inte väkta samma person två gånger i rad. Men Brynolf kan ju väkta Tjavva igen om det skulle stå så på Lu-kaazh förmåga.

Lu-kaazh ska förstås själv avgöra om det är värt att berätta mer ingående hur hans förmåga fungerar, men följer ni med i mitt resonemang?

För när nu Brynolf snor siarförmågan (som de flesta verkar tycka är den bästa idén) och Tjavva eller Lu-kaazh blir dödad om ulvarna törs chansa, så betyder det att Brynolf som jag tror är ulv inte har en siarkraft utan låtsas att han kan sia och då betyder det ju inget när vi väljer vem han ska sia. Eller?

Han säger ju antingen: Den här personen är grön (om det är en ulv han siar) eller så säger han "den här personen är grön" (om det är en bybo) eller så säger han "den här personen är röd" (om det är en bybo).
Medhåll.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Analys av Nässe del två

Möller said:
Brynolf said:
Lu-kaazh said:
Enligt min uträkning så har vi 25inlägg kvar den här rundan.
är det någon som vill tilläga något innan rundan tar slut?
jag börjar känna mig nöjd
Nä, det känns ok så här. För att få tiden att gå, har du lust att förklara lite om hur din väktarförmåga hänger ihop med antalet liv vi begåvats med?
Precis när du möjligtvis börjat se grönare ut så är du där och fiskar efter info igen. Vad är du för något?
Han är ulv.

Jag vill skriva: Röst Brynolf. Men ja... Först Anth naturligtvis. Och hm... Nästa runda kan vi kanske inte rösta ut honom heller, med tanke på att han i teorin har kopierat en väktarkraft eller en siarkraft. *Host, bullshit, host.*

Det betyder att vi måste leta nya misstänkta. Vi kanske kan fundera på vilka vi vill ha i toppen på en sådan misstankelista medan vi inväntar runda 3.

Spelet har börjat krystalliserats litegrann, jag har aningar om olika personers grönhet (och hoppas jag har rätt förstås). Det här spelet har verkligen fått mig att kika på hur folk uttrycker sig under längre tid, jag tror faktiskt inte den typen av blodhundsmentalitet som jag brukar köra nödvändigtvis är den bästa. Folk blir defensiva och ryggar undan eller försvinner ur tråden (såsom Anth har gjort nu under hårt drev). Jag gillar nya Recca. Nya Recca är en lyckligare Recca. :gremsmile:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Re: Analys av Nässe del två

Ja, jag har stora frågetecken kring Brynolf. Det stör mig dock lite att han har en så pass solid förmågeoutning i ryggen, det känns rimligt att vi har bybor som kan kopiera andra förmågor i ett sådant här svårt spel. Å andra sidan förstår jag inte alls begränsningen i att han bara kan duplicera aktiva förmågor.

Dessutom tycker jag alltså att det finns anledningar att tro att inte bara Anthvidos av Anthvidos, Tyr, Spider och Brynolf var ulv.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Analys av Nässe del två

14 inlägg + några till kvar.

Är det inte läge att spara på dom tills eventuellt w175, Laowai, Paxie, Larsson, nån mer? dyker upp för att ändra sin ordförande röst till Tjavva.

w175´s rykte stämmer ju. Det har vi fått bekräftat om jag inte är fel ute, men det är ju lite otydligt om det är en eller flera som kan manipulera/ändra röster eller vilka röster det gäller. Tjavva är grönare än Larsson och förtjänar fler röster nästa runda.

Tjavva har sin siarförmåga och är en nyckelspelare för byn. Ulvarna måste ju så klart bli av med Tjavva, men så länge vi har väktare som gör sitt jobb får Tjavva vara med i spel. Har Tjavva dessutom fler röster så skyddas ju extrarösterna också.

Jag är inte 100 men jag tror att det i och med min, Vimes och Brynolfs flytt av ordföranderöst är ledning för Tjavva, men det är ju bättre om vi garderar extra allt där så som i valet av Vimes.

Men det är ju alldeles för många som vi inte har en aning om så det finns ju väldigt mycket spelrum för ulvarna där.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Analys av Nässe del två

Konrad Konvalj said:
14 inlägg + några till kvar.

Är det inte läge att spara på dom tills eventuellt w175, Laowai, Paxie, Larsson, nån mer? dyker upp för att ändra sin ordförande röst till Tjavva.

w175´s rykte stämmer ju. Det har vi fått bekräftat om jag inte är fel ute, men det är ju lite otydligt om det är en eller flera som kan manipulera/ändra röster eller vilka röster det gäller. Tjavva är grönare än Larsson och förtjänar fler röster nästa runda.

Tjavva har sin siarförmåga och är en nyckelspelare för byn. Ulvarna måste ju så klart bli av med Tjavva, men så länge vi har väktare som gör sitt jobb får Tjavva vara med i spel. Har Tjavva dessutom fler röster så skyddas ju extrarösterna också.

Jag är inte 100 men jag tror att det i och med min, Vimes och Brynolfs flytt av ordföranderöst är ledning för Tjavva, men det är ju bättre om vi garderar extra allt där så som i valet av Vimes.

Men det är ju alldeles för många som vi inte har en aning om så det finns ju väldigt mycket spelrum för ulvarna där.
Nu vet vi ju inte hur röstmanipuleringen funkar exakt men tror vi att ulvarna kan välja en person som får flytta rösten till någon annan, eller tror vi att det handlar om att någon/vissa har två röster mot speciella namn, t.ex.?

Vimes said:
Ja, jag har stora frågetecken kring Brynolf. Det stör mig dock lite att han har en så pass solid förmågeoutning i ryggen, det känns rimligt att vi har bybor som kan kopiera andra förmågor i ett sådant här svårt spel. Å andra sidan förstår jag inte alls begränsningen i att han bara kan duplicera aktiva förmågor.

Dessutom tycker jag alltså att det finns anledningar att tro att inte bara Anthvidos av Anthvidos, Tyr, Spider och Brynolf var ulv.
Jag tänkte snarare att förmågan är bullshit eftersom jag tänker mig att nattmord är en förmåga. Någon lyfte det förut... Vic har inte med i starttexten att ulvarna ska skicka in nattmord. Det kan tyda på att det är en förmåga men Brynolf kan ju för bövelen inte stjäla nattmord! Eller? Det får förmågan att tappa lite trovärdighet, i min åsikt.

Det är också en förmåga som inte alls är speciellt given i ett spel, i min åsikt, varför den inte är en jättechansning att outa för att skydda sig mot att eventuellt ha en dublett-förmåga.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Analys av Nässe del två

Recca said:
Nu vet vi ju inte hur röstmanipuleringen funkar exakt men tror vi att ulvarna kan välja en person som får flytta rösten till någon annan, eller tror vi att det handlar om att någon/vissa har två röster mot speciella namn, t.ex.?
Det lär vi ju kunna snacka om nästa runda.

Vad vi vet är att 18 röster låg på ordförande Vimes.

Nässe hade 17 hängningsröster
Spidde 1
Cassius 1

Och anth röstade inte, men det är väl troligen är ren och skär ulvbluff det.

Så hängningsrösterna var ju totalt (inklusive Anthvidos) 20 vilket ger två för många.

Om dessa flyttats från Nässe till Spidde och Cassius har vi ju ingen aning om.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Analys av Nässe del två

Jag kommer att rösta på Tjavva för ordförande.

Vem jag kommer rösta ut är jag inte heltsäker på, men jag har lagt en röst ifrån början på denna runda, kan flyttas och då blir det troligtvis den som redan har majoritet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Analys av Nässe del två

Okay...

Nässes rykte har jag hållit för falskt hela tiden. Jag tyckte det lät som bullshit... Men hm..

Mitt rykte är att titlar är viktiga

Paxen är siare och han är Rått Kungen.
Cassius är död och han var General Traag.
Tjavva är Doktor Baxter Stockman och hon är siare.

Om nässes rykte hintar åt att våra power-roller är personer med titlar i namnet så känns det faktiskt som att det var ett rykte som var sant, trots allt.

Och varför har inte Brynolf med sin awesome-mega-copy-monster-förmåga en titel? Det är en ganska bra fråga enligt mig.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Analys av Nässe del två

!Paxen said:
Jag kommer att rösta på Tjavva för ordförande.

Vem jag kommer rösta ut är jag inte heltsäker på, men jag har lagt en röst ifrån början på denna runda, kan flyttas och då blir det troligtvis den som redan har majoritet.
Du är medveten om att Tjavva har siat Anth som ulv va?

Dvs. Om du inte röstar på Anth så måste du väl tycka att Tjavva är röd?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Analys av Nässe del två

Såna här diskussioner som ni haft på morgonen är en god anledning att inte avsuta rundorna i förtid.

Jag tror fortfarande på ett samband mellan vår information om möjligheten att hitta ulvar. Det var ju en kombination med Paxens rykte (som jag tolkade som bland rogusen), Anths avsaknad av förmåga (den enda i rogusen som saknade förmåga) och just att han ingick i rogusen som gjorde att jag siade honom överhuvudtaget. För Arvidos lulliga inlägg i första rundan hade inte pingat särksilt högt hos mig.

/Tjavva, som naturligtvis röstar på sig själv
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Analys av Nässe del två

Recca said:
Okay...

Nässes rykte har jag hållit för falskt hela tiden. Jag tyckte det lät som bullshit... Men hm..

Mitt rykte är att titlar är viktiga

Paxen är siare och han är Rått Kungen.
Cassius är död och han var General Traag.
Tjavva är Doktor Baxter Stockman och hon är siare.

Om nässes rykte hintar åt att våra power-roller är personer med titlar i namnet så känns det faktiskt som att det var ett rykte som var sant, trots allt.

Och varför har inte Brynolf med sin awesome-mega-copy-monster-förmåga en titel? Det är en ganska bra fråga enligt mig.
Jo jag tycker också att Brynolfs förmåga är bullshit.

Brynolf var själv inne på att Tyr vars namn var HiTech var en powerroll eller liknande. Det tror jag ju inte på med tanke på alla powerroller som har dykt upp nu på slutet.

Lu-kaazh namn är i nuläget rätt viktigt att veta. Alltså, inte den här rundan men nästa i alla fall. Det ger oss ju mer info.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Analys av Nässe del två

Men å andra sidan kan ju paxens rykte också vara: "Det finns en mördare bland oss ulvar."

Efter Paxens senaste inlägg så börjar man ju fundera, är det ett klumpigt ulvuttalande eller är Paxen helt förvirrad och har inte läst tråden mer än de senaste inläggen där alla säger att jag ska bli ordförande? Och VAR är Larsson? Igen, denna Larsson, han var online flera gånge i går kväll men klev inte in i spel någonting. Från att ha försökt styra hela spelet under dagen och skaffa sig ordförandeposten till total tystnad.
Vad hände där?
Många beter sig konstigt.

Jag är dock lite irriterad över att en del av spelarna inte är delaktiga alls, trorts att de är online. Blir jag eller Lukaz nattmördare, PLUS att någon annan drivande bybo åker så kommer vi ju förlora på grund av inaktivitet för ulvarna kommer kunna styra som de vill. Det är lite stressande för mig.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Analys av Nässe del två

Recca said:
!Paxen said:
Jag kommer att rösta på Tjavva för ordförande.

Vem jag kommer rösta ut är jag inte heltsäker på, men jag har lagt en röst ifrån början på denna runda, kan flyttas och då blir det troligtvis den som redan har majoritet.
Du är medveten om att Tjavva har siat Anth som ulv va?

Dvs. Om du inte röstar på Anth så måste du väl tycka att Tjavva är röd?
Inte när jag gjorde det inlägget, nej. Har ändrat min utröstningröst till Anth.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Analys av Nässe del två

Det finns en sak till som grönar Nässe, han totaloutning när han upptäckte att han skulle åka. Så som jag resonerade igår inför min outning var ju att jag kan inte dö och lämna byn med luckor, de behöver allt de kan få att jobba med.
Nässe totaloutade sin roll innan han blev utröstad och gav oss information. En ulv hade väl, tror jag, suttit kvar på informationen och låtit oss våndas över detta. Tyrs sorti är ju olycklig eftersom han lämnade så mycket efter sig.

-----------------

En fundering till så här på slutet.
Om man tar Vimes rykte till mitt case mot Anth, det finns en infiltratör i SR, så plockar vi med stor sannolikhet den infitratören nu iom Anth. Vart ställer det Paxen, KK och Spider?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej allihopa! Nu är jag online och skall läsa ifatt och... *ser hur nära rundavslut det är*

Ja, mycket vettigt blir det nog inte av denna runda.

Ser att det svajar lite om jag blir ordförande, mycket tack vare Möllers arga blickar mot mig. Jag har väl honom typ som grönish, men hans argument varför det inte bör bli jag som blir ordförande är för "HAN ÄR ÄNNA RÖDISH FÖR HAN ÄR CONFUSISH TYP!!!"

Möller - jag är bybo och sitter inte med facit i hand. Självklart är jag förvirrad. Det är vi allihopa, för detta är ett skitsvårt spel vi har att göra med.

Möller tog också illa vid sig att jag lekledde tidigare. Jag tyckte att det bidrog mycket till byn och gav mycket att analysera.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
*läst ifatt*

Tjavva said:
Och VAR är Larsson? Igen, denna Larsson, han var online flera gånge i går kväll men klev inte in i spel någonting.
Var på Jul på Liseberg igår. Checkade in och kollade läget med mobilen då och då, men har man lovat en helkväll med familjen kan man inte sätta sig och skriva djupt avancerade svar och resonemang. Det är därför jag stått som online då och då.
 
Top