Nekromanti TMNT - Runda 2

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Deadline är nådd

Brynolf said:
Basenanji said:
Okej, hur resonerade du när du inte använde förmågan?
Jag vill ju inte slösa bort den fattar la du? :gremcool:
Brynolf said:
Nja, jag kan inte använda den förrän i slutet av R2 i det där fallet. Men i övrigt riktigt.
jaha... sorry, basse. Jag är dum i hövvet.

Nu skiter jag i det här.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Deadline är nådd

Jag måste bara förklara mig.

xyas har ju varit på mig för att jag är frustrerad över att spelet inte är så transparent. Det handlar liksom inte om det, utan om att vi måste förhålla oss till att det här spelets svårighetsgrad är jävligt uppskruvad.

Det betyder att när vi i vanliga fall tjänar på att ligga lågt och hålla på viktig info så är det helt fel recept nu.

Så här, ett konkret tips:

Bara för att DU har förstått din förmåga/rykte/namn/antal liv eller något annat så FRAMSTÅR det inte nödvändigtvis som helt glasklart för oss andra.

Och då är det pro-byn att säga något i stil med:

(Om jag hade varit brynolf)

"Kära by! Jag har förvisso en förmåga, men den skiljer sig rätt ordentligt från standardupplägget. Som det ser ut nu så är det nog så att alla andra med aktiva förmågor OCKSÅ har sådana mer komplexa förmågor. Jag hoppas att jag kan använda min förmåga framöver, men behöver verkligen veta *det här*!"

Om nu någon säger att "åmme att säga så där är ju att servera ulvarna byns powerroller på fat" så blir jag galen.

Uppenbarligen HAR VI JU INTE sådana powerroller.

Det enda det där krypandet leder till är att tiden går.

---

Nåja, nu verkar Brynolf grön i alla fall.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Deadline är nådd

Fortfarande ingen Anth. :-/

Jag undrar även var Möller, W176 och Luukaz tagit vägen.
Om dessa tre är oaktiva hela rundan, hur tolkar vi det då? Upptagna bybor eller lågflygande ulvar? Har vi otur kanske vi bybor bara skriker oss blå och hänger varandra medan ulvarna sitter och myser på sina höga piedestaler. Ja, om inte ulvarna också lever i blindo förstås, men det är för crazy att fundera över just nu.
Men som sagt - Möller, W176 och Luukaz?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,507
Re: Deadline är nådd

LJSLarsson said:
Fortfarande ingen Anth. :-/

Jag undrar även var Möller, W176 och Luukaz tagit vägen.
Om dessa tre är oaktiva hela rundan, hur tolkar vi det då? Upptagna bybor eller lågflygande ulvar? Har vi otur kanske vi bybor bara skriker oss blå och hänger varandra medan ulvarna sitter och myser på sina höga piedestaler. Ja, om inte ulvarna också lever i blindo förstås, men det är för crazy att fundera över just nu.
Men som sagt - Möller, W176 och Luukaz?
Medhåll. Även om jag inte egentligen misstänker någon av dem:

NI (Möller, Lukas, w176, Laowai) som är rätt inaktiva: kom in i matchen. Kanske bör ni till och med outa er! Det är jävligt onödigt om vi ska behöva slösa tid och inlägg på att jaga inaktiva bybor, så en outning kan vara nödvändig.

Nu kommer jag försvinna för kvällen. Min (ordförande-)röst ligger på anth. Och där ligger den bra.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Deadline är nådd

Brynolf said:
Vimes said:
Du är misstänkt Brynolf
Jag har frågat mig blå över vad det är som gör mig så misstänkt men inte fått nåt svar. Just nu känns det mest som "apan ser apan gör" här i teknodromen. Varför tycker du, Vimes, Recca, att jag är skum?
Jag kan berätta varför jag tycker du är skum.

Din brödsmula gjordes sent när du var väl medveten om att du snart skulle komma att va tvungen att outa din förmåga.
Din första runda är ett hopkok av andras resonemang som du kritiserar eller kommenterar utan att tillföra egna resonemang till diskussionen.

Jag har Brunolf som favorit som ulv, men jag tycker att hans förmåga är ganska snygg och passar bra in i spelet på nåt vis, varför jag blev tveksam.

När jag kommer hem till min egen dator ska jag dragga första rundan på Brunolf-scumtells.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Ordförande och vigilantes

LJSLarsson said:
Jag tror ordförandeposten är det också, och det har vi schabblat bort.
Vi har deadline och ett svåranalyserat spel och det måste struktureras. Jag erbjuder mig att ta rollen som lekledare och ordförande. Med det menar jag inte att jag tänker ta beslut åt byn, jag tänker försöka fixa en struktur och se till att diskussion förs och beslut tas.

Mina meriter till en ordförande post är två:
* Trots att jag inte är en gammal räv på varulvsspel här på forumet har jag stor erfarenhet av varulv/maffia IRL.
* Jag är expert på tmnt-lore.

Mitt verktyg som ordförande/lekledare för att få detta att funka är deadlines. Mitt första förslag, om jag accepteras, är att vi röstar fram en plan. Till kl 12 får folk här i tråden ge förslag på vilken väg byn går, sen har vi öppen röstning här i tråden till kl 14, sen utför vi planen.
Men är du helt från vettet, människa!?

»schabblat bort« ordföranderollen? Vi har ju inte ens haft en runda 3 där orföranderösten är relevant! Eller menar du att Vimes är ulv som kommer rösta på en bybo?

Ordförande är inte lika med någon som bestämmer. Det är en extra röst. Som rimligtvis borde vila hos vår grönaste deltagare. Inget mer. Du verkar, fortfarande efter många påpekanden från bland annat min sida, mycket förvirrad. Du blandar ihop Martin Luther King med kassören i den lokala föreningen som lobbar för icke-rasseparerade omklädningsrum på universitetet.

Och att vi ska ha en lekledare? Bullshit! Så fungerar inte ett varulvsspel. Du ska inte komma in och bestämma, men sätter tajta (vissa av oss har skola) deadlines och försöker styra och ställa.

Nä, dethär betraktar jag helt klart som ett scum tell från din sida.

Ordföranderöst: Tjavva
Just nu är Tjavva grönast. Hjälper byn enormt, och iochmed att hen är nybörjare tror jag inte det är möjligt att allt är lögn.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Deadline är nådd

Vimes said:
NI (Möller, Lukas, w176, Laowai) som är rätt inaktiva: kom in i matchen. Kanske bör ni till och med outa er! Det är jävligt onödigt om vi ska behöva slösa tid och inlägg på att jaga inaktiva bybor, så en outning kan vara nödvändig.
Okej. Om andra prominenta, gröna medlemmar av byn vill det så är jag beredd att outa min förmåga.

Vimes said:
Nu kommer jag försvinna för kvällen. Min (ordförande-)röst ligger på anth. Och där ligger den bra.
Eh? Du är så hundra på Anths grönighet att han ska få extra makt att rösta ut turtlar?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Deadline är nådd

Möller said:
Vimes said:
Nu kommer jag försvinna för kvällen. Min (ordförande-)röst ligger på anth. Och där ligger den bra.
Eh? Du är så hundra på Anths grönighet att han ska få extra makt att rösta ut turtlar?
Ah, satan. Såklart. Du är ju ordförande, och har en extra röst ...

Men, vem ska vi välja till ordförande? Vi behöver konsensus här! Jag vill ha Tjavva, men kan nöja mig med t.ex. Vimes igen.

Röst: Anth
Jag ville att Anth skulle spela mer. Det har han inte ännu gjort. Vill vi avsluta denhär rundan idag så är jag helt okej med att han ska flyga.
 

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Joined
13 May 2011
Messages
2,245
Location
The City
Re: Ordförande och vigilantes

Möller said:
LJSLarsson said:
Jag tror ordförandeposten är det också, och det har vi schabblat bort.
Vi har deadline och ett svåranalyserat spel och det måste struktureras. Jag erbjuder mig att ta rollen som lekledare och ordförande. Med det menar jag inte att jag tänker ta beslut åt byn, jag tänker försöka fixa en struktur och se till att diskussion förs och beslut tas.

Mina meriter till en ordförande post är två:
* Trots att jag inte är en gammal räv på varulvsspel här på forumet har jag stor erfarenhet av varulv/maffia IRL.
* Jag är expert på tmnt-lore.

Mitt verktyg som ordförande/lekledare för att få detta att funka är deadlines. Mitt första förslag, om jag accepteras, är att vi röstar fram en plan. Till kl 12 får folk här i tråden ge förslag på vilken väg byn går, sen har vi öppen röstning här i tråden till kl 14, sen utför vi planen.
Men är du helt från vettet, människa!?

»schabblat bort« ordföranderollen? Vi har ju inte ens haft en runda 3 där orföranderösten är relevant! Eller menar du att Vimes är ulv som kommer rösta på en bybo?

Ordförande är inte lika med någon som bestämmer. Det är en extra röst. Som rimligtvis borde vila hos vår grönaste deltagare. Inget mer. Du verkar, fortfarande efter många påpekanden från bland annat min sida, mycket förvirrad. Du blandar ihop Martin Luther King med kassören i den lokala föreningen som lobbar för icke-rasseparerade omklädningsrum på universitetet.

Och att vi ska ha en lekledare? Bullshit! Så fungerar inte ett varulvsspel. Du ska inte komma in och bestämma, men sätter tajta (vissa av oss har skola) deadlines och försöker styra och ställa.

Nä, dethär betraktar jag helt klart som ett scum tell från din sida.

Ordföranderöst: Tjavva
Just nu är Tjavva grönast. Hjälper byn enormt, och iochmed att hen är nybörjare tror jag inte det är möjligt att allt är lögn.
Bra uppfångat, hade missat den posten.

Röst: LJSLarsson
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Deadline är nådd

Möller said:
Möller said:
Vimes said:
Nu kommer jag försvinna för kvällen. Min (ordförande-)röst ligger på anth. Och där ligger den bra.
Eh? Du är så hundra på Anths grönighet att han ska få extra makt att rösta ut turtlar?
Ah, satan. Såklart. Du är ju ordförande, och har en extra röst ...

Men, vem ska vi välja till ordförande? Vi behöver konsensus här! Jag vill ha Tjavva, men kan nöja mig med t.ex. Vimes igen.

Röst: Anth
Jag ville att Anth skulle spela mer. Det har han inte ännu gjort. Vill vi avsluta denhär rundan idag så är jag helt okej med att han ska flyga.
En fråga här... Om det är så att det finns personer som kan manipulera röster kanske det är osmart att annonsera vem som blir ordförande? Jag ser framför mig hur ulvarna byter ut just den personens röst så att den rösten läggs på en bybo, vips är det potentiellt 7 röster (ordförandens 2 plus 5 ulvröster) på en person som är grön. Just nu är det ju kanske lugnt men så fort byn råkar ligga med splittrade röster kan det bli jävligt. Tror att w176 lyfte detta tidigt i runda 1 men då tänkte jag inte så mycket på det.

Sen... Hur funkar ordförande exakt? Är det så att om vi röstar på Vimes i runda 1 så räknas hans röst som 2 röster natten mellan runda 1 och runda 2, eller är Vimes fortfarande ordförande och hans röst kommer räknas som två mellan runda 2 och 3 medan den vi väljer nu till ordförande ligger med två röster mellan runda 3 och 4?
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Deadline är nådd

Recca said:
En fråga här... Om det är så att det finns personer som kan manipulera röster kanske det är osmart att annonsera vem som blir ordförande?
Nej. Vi har ju diskuterat dethär förut =)

Om vi inte berättar vem vi röstar på som ordförande så kommer vi sprida ut våra röster. Vår enighet kring Vimes var imponerande, men inte utan orsak.

Sprider vi ut rösterna på 3-4 stycken kandidater så går ulvarna helt sonika in med sina kanske 4 röster och väljer en av de sina till ordförande.


Recca said:
Sen... Hur funkar ordförande exakt? Är det så att om vi röstar på Vimes i runda 1 så räknas hans röst som 2 röster natten mellan runda 1 och runda 2, eller är Vimes fortfarande ordförande och hans röst kommer räknas som två mellan runda 2 och 3 medan den vi väljer nu till ordförande ligger med två röster mellan runda 3 och 4?
Tror vi fick svar av Vico på dethär, och att svaret var alternativ två.

Dvs, Vimes ordföranderöst har ännu inte räknats utan den kommer i spel nu under natten mellan runda 2 och 3.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Information

Information

Jag kommer spela rollspel mer eller mindre hela helgen men kommer titta till spelet då jag har möjlighet. Men ska ändå försöka vara redo att sätta igång nästa runda så snart som möjligt. Kommer ställa en klocka som påminnelse till mig själv.
Samt det kan ta längre tid för mig att återkomma med svar på eventuella frågor ni har.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Deadline är nådd

Möller said:
Recca said:
En fråga här... Om det är så att det finns personer som kan manipulera röster kanske det är osmart att annonsera vem som blir ordförande?
Nej. Vi har ju diskuterat dethär förut =)

Om vi inte berättar vem vi röstar på som ordförande så kommer vi sprida ut våra röster. Vår enighet kring Vimes var imponerande, men inte utan orsak.

Sprider vi ut rösterna på 3-4 stycken kandidater så går ulvarna helt sonika in med sina kanske 4 röster och väljer en av de sina till ordförande.
Fast det vore ju fullständigt jättepuckat av ulvarna.

Byborna ligger med 4 röster på Tjavva och Vimes vardera säger vi.

Ulvarna vet inte detta men de lägger alla röster på Brunolf.

Röstningen blir klar och ve och fasa! Brunolf vann med 5 röster.

Vems 5 röster kan det vara tro? Ulvarnas?

Hur mycket tjänar ulvarna på det? Få se nu, 5+1 röst om Brunolf är ulv. Och så kan en av dem röstmanipulera säger vi och då får de +1 röst från en random bybo.

Om de istället alla röstar in Vimes som ändå byn tänkte rösta in så får de alltså +2 röster från Vimes om han är bybo genom att manipulera hans röstning. Dessutom vet ju ulvarna då vem de ska manipulera, till skillnad om ifall vi håller röstningen på ordförande dold, eller hur. Så om vi röstar in Tjavva så kanske de tänkte att de skulle manipulera Vimes och då får ulvarna bara en extra röst. Men om ulvarna vet att vi röstade på Vimes och valde honom så manipulerar de ju Vimes och får 2 extra röster.

Det är ju pucko av ulvarna att välja in en egen lattjare i gänget. Det smartaste är att de röstar på nån av byborna som de tror har en chans att vinna ordföranderollen och sen manipulerar dennes röst.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Deadline är nådd

Möller said:
Recca said:
En fråga här... Om det är så att det finns personer som kan manipulera röster kanske det är osmart att annonsera vem som blir ordförande?
Nej. Vi har ju diskuterat dethär förut =)

Om vi inte berättar vem vi röstar på som ordförande så kommer vi sprida ut våra röster. Vår enighet kring Vimes var imponerande, men inte utan orsak.

Sprider vi ut rösterna på 3-4 stycken kandidater så går ulvarna helt sonika in med sina kanske 4 röster och väljer en av de sina till ordförande.


Recca said:
Sen... Hur funkar ordförande exakt? Är det så att om vi röstar på Vimes i runda 1 så räknas hans röst som 2 röster natten mellan runda 1 och runda 2, eller är Vimes fortfarande ordförande och hans röst kommer räknas som två mellan runda 2 och 3 medan den vi väljer nu till ordförande ligger med två röster mellan runda 3 och 4?
Tror vi fick svar av Vico på dethär, och att svaret var alternativ två.

Dvs, Vimes ordföranderöst har ännu inte räknats utan den kommer i spel nu under natten mellan runda 2 och 3.
Aha. Isåfall så spelar det ingen roll..
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Deadline är nådd

Men eh... Det verkar ju jättekonstigt ärligt talat. Vi röstar på en bybo som blir ordförande och ulvarna manipulerar rösten. +2 röster för ulvarna varje gång vi har en ordförande... o_O
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Deadline är nådd

Nässe said:
Ah, vad det drar iväg fort!!!

Jag är med och ska läsa igenom nu!

Tror på outning av info. Siare brukar ändå inte spela någon roll.
Nässe kommer in i spel genom att säga att specifik powerroll inte spelar någon roll och att vi bör outa.


Nässe said:
Håller med Yxas om att namn kan vara bra att hålla på i detta läge, så man kan pressa folk. Mitt rykte är att titlar är viktiga, fast jag fattar inte vad det betyder????

Efter att ha skummat tråden känns Vimes rätt att rösta ut, och är han grön tar vi Recca nästa runda. Brynolf känns skum, dock osäker på varför det känns så.

Låtsas-bråk första rundan är alltid skumt???
Försöker peka på Vimes och Recca som röda utifrån deras bråk men har ändrat sig lite i outningsfrågan. Outar sitt rykte redan i tredje inlägget.

Nässe said:
Tankar om ulvar:

Det finns alltid minst en ulv bland de första inläggen. man blir alltid mer entusiastisk om man får en ulv-roll

Ulvarna brukar ta olika roller, någon skriver som fan och driver, och någon håller låg profil.

Om jag är ulv försöker jag alltid spamma trådarna. Alltid bra, särskilt i detta spel.

Info är vår vän. Skumt när folk vill dölja öppen röstning...

Ulvar pratar sällan med varandra, om de inte anklagar någon självklar eller så, vill inte att folk ska se kopplingar... Smart att till och med ställa sig på "olika sidor"

Det är bra att som Ulv tidigt outa info om sig själv, sann eller falsk- då verkar man trovärdig. jag brukar hitta på något tex en roll som kan vara sann, eller i detta fall så skulle jag hitta på ett rykte.

______

Hur skulle du agera som ulv?


Röst: Vimes

Ordförande: Recca

(Vi nunchackar henne om Vimes är grön...)
Här har Nässe en utläggning om hur HAN skulle agera som ulv. Kan vara så att han försöker understryka att ”så är gör jag minsann inte den här gången så jag är grön”. Men kan också vara ett ärligt försök att se om någon hakar på. Beter sig i mitt tycke inkonsekvent och försöker återigen peka på Vimes och Recca fast han i samma andetag uppger att han tror att hon kanske är röd.

Ha ha, det är fan förgjort!!!

(Xyas, Xyas, Xyas... så nu har jag fått in det i fingrarna...)

Blir man verkligen så arg som !Paxen blir? Dessutom leder han iväg uppmärksamheten. Tycker det verkar konstigt.

Om någon skriver märkligt till en i denna första runda av ett varulvs-spel (minns inte vem som rörde upp hens känslor) så reagerar man med sin varulvs-radar, inte med att bli arg.. Det verkar lite som att... spela människa. Eller ja, spela, skurk då.

Hade du blivit arg om någon skrev skumt till dig i detta spel?
Ähm… Vet inte vad han vill med detta… Frågar igen hur vi skulle göra om något skrev nått dumt till oss.

Möller said:
Jag ogillar att folk slänger ut sig outningar utan att vara pressade. Jag ogillar extra mycket när folk bäddar in outningar i stycken som inte direkt är relaterade till outningen.

Förövrigt vore det fint om någon upplyste mig och alla andra på vilka outningar som skett. Känns som om jag missat många.

Titlar? Hm, tja, det är lite konstigt. Om vi antar att rykten kan vara felaktiga behöver ju Nässes rykte inte vara sant, men det känns konstigt att ryktet hittar på att det finns titlar. Det är ju inte att ryktet är fel utan att ryktet inte mejkar ett dugg sense.

Alltså, antingen ljuger Nässe om sitt rykte eller så finns titlar. Kan det ha att göra med Vimes grupperingar?
Första reaktionen på Nässes spel kom från Möller.

Nu kan ni lägga detta på mitt spam-konto men jag kan inte låta bli:

Någon mer än jag som tycker detta verkar vara ett extremt svårt spel?

Man får inte se hur folk röstar, hur ska man då jobba?

Om dessutom Spider rykte om att varannat rykte är falskt, är sant så har man ju inget att gå på... Vilket gör Spider lite skum i mina ögon...

Hmmm
Nässe bemöter inte Möller utan pekar lite fint mot Spider istället.

Vimes said:
I helvete att jag eller någon annan ska röstas ut för att röda Recca ännu mer. Det var det dummaste jag hört på flera minuter. Det finns ett case (visserligen ett svagt runda 1-case, but still) mot Recca, ingen har presenterat ett case mot mig. Det är efterblivet att rösta ut mig med baktanken att Recca rödas mer om jag är grön. För det första: om Recca anses vara rödish och jag grönish (eller iaf inte rödish) är förstås Recca den man borde rösta på. Och för det andra säger det inte ett skit om Recca när ni får svart på vitt att jag är grön.

Lägg av med sådant här. Det är viktigt att ta ställning, men ingen blir gladare av en bybo som tar ställning på samma sätt som en full babian skulle göra.

Och Nässe, det här är inget personligt påhopp. För gudarna ska veta att den här typen av resonemang ("vi röstar ut en grönish för att röda en rödish ännu mer") brukar dyka upp någon gång i varje spel. Det verkar vara inbakat i själva varulvsspelssiutationen, och det är lika mycket feltänk varje gång.

Finns det däremot till äventyrs ett case mot mig, så ser jag gärna att det presenteras. Som det är nu tror jag att de flesta öppet deklarerade rösterna har varit riktade mot mig, och jag har hitintills inte sett en enda motivering
Andra reaktionen på Nässe kom från Vimes som reagerade på hans resonemang om ”vi hänger en för att gröna en annan.”

Vimes said:
Möller said:
Titlar? Hm, tja, det är lite konstigt. Om vi antar att rykten kan vara felaktiga behöver ju Nässes rykte inte vara sant, men det känns konstigt att ryktet hittar på att det finns titlar. Det är ju inte att ryktet är fel utan att ryktet inte mejkar ett dugg sense.
Bra fångat, Möller. Jag tror antingen att Nässe ljuger eller att det är ett av Spiders falska rykten. Det finns nämligen inga titlar, tror jag. De som heter "Lord" eller "General" heter det som en del av sitt namn, är min tolkning.
Mer från Vimes om att Nässe kanske ljuger.

Tyr said:
Nu tycker jag att Nässes outning var dålig. Den var så dålig att han känns röd. Om man har ett rykte som har med något man inte sett i spel än så är det väl naturligt att man väntar med att outa så länge som möjligt för att maximera nyttan av sin information. Sedan blir det hela smått surrealistiskt att jag förstod precis vad han menade med titlar samtidigt som både Möller och Nässe inte verkar göra det. Flera titlar har outats. Ni kanske är insnöade på att en titel måste vara en kategori i ens roll vad vet jag. Jag har inte ens en titel själv
Tyr rödar Nässe efter hans konstiga outande och resonerar kort kring var hans rykte kan betyda.

Nässe said:
Tack för alla värmande ord i tråden!

Jag tror fortfarande Vimes eller Recca är skum.

MEN

Jag tror inte på Scum Tell så tidigt i spelet- det är ändå bara gissningar.

Det som spelar roll är bästa möjliga info så tidigt som möjligt.

Som jag ser det finns det en enda person som är värd att döda.

Spider-Jerusalem.

Om han dör och är röd så vet vi med stor sannolikhet att vi kan lita på alla rykten, och kan börja bygga ett system.

Om han dör och är grön så vet vi att rykten i stort sett är meningslöst i detta spel. Det kommer ta flera rundor innan vi fått fram alla rykten. Och i stort sett hela spelet innan vi kan räkna ut vilka som är sanna och falska. Vi måste då förlita oss på annat.

Så jag ändrar min röst.

Röst: Spider-Jerusalem
Nässe kommenterar inte diskussionen om hans underliga outande utan väljer att, helt omotiverat i mitt tycke, hänga Spider. Han Tillbakavisar scumtells och fortsätter peka mot Vimes och Recca trots att han inte får så mycket gensvar där efter att vi andra lagt det åt sidan och slutat gräva i deras gnabb.

Möller said:
Röst: Nässe
Nässe är mycket förbryllande. Outar helt i förbifarten utan anledning. Ett klassiskt scum tell, även om det inte behöver vara det (se w176). Nässes outning är dessutom en möjligtvis väldigt dåligt för byn då det kanske rotar ut power-roller.

(Och för er som tycker att power-roller är onödiga: Humbug!)
HÄR kommer första rösten mot Nässe. Den bygger på att Nässe kanske försöker lura fram powerroller med sin outning.

Lukaz said:
När jag var ulv i "familjen" så utnyttjade vi ulvar ett liknande knep när jag och Mukwa(?) skapade en situation där alla sa "om den ena är ulv så är den andra grön" det var något som vi som var ulvar då vann på. så jag håller inte med dig Vimes om att Nässes taktik inte är scum-tell.

---

Jag kan inte fluffet för fem öre men vad jag kan avgöra av min roll så brukar inte min karaktär nämnas med sin titel, men Vic har ändå valt att göra det på mitt formulär.
så med det så kan jag faktiskt köpa att titlar är viktiga.

så här har vi något som jag tycker grönar Nässe lite
Lukaz kliver in och försöker skydda Nässes spel.

Nässe said:
Nu var det några år sedan jag körde Ulv-spel här på forumet och jag har bara spelat ulv tidigare, men då vart det rätt meningslöst att leta ledtrådar i början- särskilt om man läste spelen i efterhand så ser man att folk svingar och slår åt alla håll.

Självklart går det att mass-outa- men de som är ulvar kommer så klart styra saker (som om de var smarta bybor). I den här tråden började tex folk prata om att vi ska tydligt skriva ut vad vi röstar på- men det trollades bort på vägen och fokus för diskussionen ändrades. Skulle kunna vara smarta ulvar, eller förvirrade bybor. Omöjligt att veta vem som styrt diskussionen på det sättet.

Sen är det väl inte riktigt det jag skriver? Om Spider har rätt så innebär det att

1. ska få ut alla rykten.
2. Ta reda på vilka som är sanna och vilka som är falska
3. Sen kan vi börja använda dem

Jag tror inte det är en meningsfull väg att gå. Om Spiders rykte är sant så tror jag inte på rykten som ett sätt att vinna spelet.

Ja, och vad vi ska förlita oss på annars är ju en intressant fråga. Du svarar ju i och för sig på din egen fråga... när du säger att scum tells är jättebra redan i första rundan.

Jag tror inte Vic satt ihop ett spel som är omöjligt för bybor- dvs det måste finnas sätt att trycka ulvarna, och om Spider är grön så tror inte jag att ryktena är rätt sätt.
Resonerar igen kring Spiders rykte.

Nässe said:
Såhär ser röstandet ut just nu. FYLL PÅ!!!

Röster

!Paxen: Cassius
Möller: Cassius, Nässe
Nässe: Vimes, Spider-Jerusalem
Basenanji: Vimes
LJSLarsson: Recca, Ingen, Recca
Recca: Vimes

(Är det en scum-tell att Toka är felstavat? Lite konstigt är det väl?)
Sen börjar Nässe lägga upp inlägg med röstningsresultat som han ibland bryter med andra inlägg.

Nässe said:
Jag tycker Xyas varit supertydlig hela tiden, och självklart kommer hans info från ett PM som han fått från Vic- varför hänger ni upp er på detta? Om han är grön så kan det troligtvis vara hans kraft eller hans rykte som gör att han inte vill avslöja mer. Finns inte det rätt tydligt mellan raderna?

Är det märkligt att det också finns nackdelar med att outa? Så är ju alla varulvs-spel. jag grönar inte på något sätt Xyas- men i mina ögon är det mycket märkligare att Vimes hoppar på mig för att jag vill rösta ut folk för att få info, och sen argumenterar han själv på samma sätt om Xyas. Well, well...
Här någonstans börjar drevet mot Arvidos och ett tag så ligger en hel del röster på honom. Nässe skriver här en hel del inlägg som mest är skräp, korta kommentarer och fler och fler röstningslistor så jag orkar inte citera alla.

Nässe said:
Du börjar med att bestämt slå fast att det ska göras.
Sen gör du det inte själv

Gör det inte själv

Gör det inte själv

Sen när jag trycker på att det ska göras så är det tveksamt, och en papperstiger, och uselt spel.

Sen fetstilar du som om det är du som driver det hela. (och kastar dessutom in att Förmågor ska outas, vilket ju verkar helt.. mongo)
Till Vimes, som Nässe fortfarande försöker provocera. Sen en lång rad inlägg med bara röster.

Möller said:
Ursäkta, men det är Vimes som driver det hela. Du har varit borta länge. Nu förtiden är Vimes vår frälsare.

Och kan du lägga av med att posta nya rösträkningar efter varje ny röst? Vi har ett begränsat antal inlägg.

Du pingar nog ännu mer för mig just nu. Lite halvtaskigt spel i början - du märker att folk kritiserar dig - nu försöker du rätta till det genom att spela mycket (men fortfarande inte särdeles bra).
Möller.

Vimes said:
Nä, vet du, Nässe. Jag har sagt att jag inte tror att vi tänkar så mycket på att skriva "Röst: Vicotnik" eftersom det inte är en riktig röst. Det jag skrev om att alla röster ska ut var att ingen ska gå en hel runda utan att delge i tråden var rösten kommer hamna. Jag är fortfarande skeptisk till att det här med "Röst: Arvidos" kommer att funka, det är ingen riktig röst. Det är ju PM-rösten som är den riktiga rösten. Det här är en papperstiger.

Men jag tror vi måste prova att dreva, så jag hänger på. Förmåga tror jag är absolut intressantast att dreva efter just nu. Namn kan vara farligt och rykten kommer inte säga något om den som yttrar det. Men förmågorna kommer göra det. Däremot kan man ju inte massouta förmågor, varför jag är villig att testa att dreva. Att dreva efter förmåga är inte speciellt nytt eller kontroversiellt. Både namn och rykte tycks vi ju inte vara hjälpta av.

Jag är fullkomligt medveten om att det inte var jag som kom på att vi skulle börja dreva, direkt i början av inlägget du refererar ger jag ju dig cred för att du har fokuserat diskussionen mot utröstning.

Vad är problemet?
Nässe said:
Så Vimes är grön, gud vad skönt.

Och för att chippa in på vad som verkar vara god forum-kultur- kan folk ge fan i att att utvärdera mitt spel?
Blir irriterad för att folk analyserar honom.

KK said:
Noterar att Nässe inte heller tagit ställning till min rätt allmänna fråga om det är vår fördel eller nackdel att det lunkar på i sakta mak mot 703 inlägg. Dock så kan man ju typ avläsa att Nässe vill att vi skall närma sig rätt snabbt med tanke på alla helt innehållslösa inlägg med rösträkningar.
KK kliver in och noterar att Nässe spammar.

Nässe said:
Jag tycker vi i denna ordning drevar mot

Spider
Vimes
Brynolf
(w176- kom igen, vem är sååå oskyldig???)
Möller
Efter en lång tystnad kommer detta.

Nässe said:
Vet ärligt talat inte ifall jag är foot clan eller ej. Är det vad som står på Fraktion? I så fall är jag det inte. Är det enligt fluffet som ni menar- för i så fall så är väl Foot clan de där meningslösa halv-ninjasen som ödlorna sparkar skiten ur, och en sån är väl ingen, eller?
Håller med Vimes om det Basse skriver. Den tredje fraktionens existens och vinstkriterium brukar inte nämnas i det inledande inlägget. Så det grönar inte Spider på något sätt... Och det borde väl Basse känna till? För visst har du varit med förr?

Aldrig att det finns två Millers

Jag kommer med mer lite senare och har inte läst tråden på några timmar för det här tog sjukt mycket tid och jag har bara kommit igenom hälften. Men börja läsa.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
NÄSSE-sammanställning! Del ett!

Ja, alltså i inlägget ovan men jag glömde ändra rubrik.

Kan säga såhär. Efter att ha suttit och gått igenom alla inlägg, igen, så verkar Spider grönare än vad jag sett honom som innan. Detta i ljuset av all den nya infon vi har och jag står fast vid att även om det visar sig så att en persons rykte är falskt så betyder inte det per se att den personen är Ulv.

Och för att inte tappa drevet och be er som inte röstat än att göra det. Rösta, tack.

Röst: Anth
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Deadline är nådd

Vimes said:
En annan not:
Snart är det färre än 100 inlägg kvar av rundan. Brynolfs outning tycker jag är solid. Nu vill vi höra mer från andra (KK och anth). Spamma gärna inte ihjäl rundan utan försök hålla lite nivå i inläggen. Jag är för att hänga anth den här rundan, men jag vill att båda ovan nämnda outar sig först.
Jag kommer absolut outa min passiva förmåga innan rundans slut.

Min aktivitet? Absolut. Den är dålig. Det finns förklaringar, men det är inget jag kommer stöka med i tråden.

anth är min rödaste spelare.

Vi skall ha ett namn.

Arvidos: Rykten är av vikt
anth: Namn är av vikt

Outningen som anth gör är ju helt annorlunda än vad Arvidos går ut med i R1. Det är så stor skillnad på det hela att det är anmärkningsvärt att det ens skall gå att tolka det på olika vis.

Utöver anth har jag Brynolf på min lista. Sen filar jag på ett visst samröre mellan Tjavva och Brynolf. Här nedan kommer lite tankar.

Tjavva har gjort en kovändning gällande Brynolf. Jobbet för att hänga Brynolf i R1 och till viss del i R2 gick rätt snabbt över. Alltså, det gick för snabbt.

Att inte Tjavva "vågar" skapa ett eget drev mot anth är också anmärkningsvärt tycker jag. Lixom, varför väntar du på lov där Tjavva?

Tjavva har kämpat rätt hårt mot Brynolf i R1. Den rundan där Brynolf är helt under isen och inte på nått vis hjälper byn. Han vill mest att vi skall outa och speciellt att Recca skall outa.

Brynolf snackar om vigialante (stavning på det) redan under första dagen så hans blunder med att Tyr mördats av turtlarna är ju stickande i ögonen. Att han sedan viftar bort det med ett fummlat INT-slag gör det bara värre.

Tjavva said:
Nu kanske jag skjuter någon i foten men jag måste få dryfta en misstanke som gnagt i mig sedan Brynolf outade sitt namn i första rundan. Barney Stockman är INTE en självklar del av skurkfraktionen i turtles
Tjavva har strävat vidare i jakten på Brynolf, men inte alls lika aktivt i R2. Postar lite snack om Barney här ovan och sedan: "Du behöver komma med bra saker nu, Brynolf."

Några inlägg senare kommer det som är grymt störande:

Tjavva said:
Jag är lika lost som resten av er men jag fejkar. Dock känner jag en molande magkänsla runt Anth men ska erkänna att jag inte vågade dreva honom själv.
Tjavva vågar inte dreva anth själv, men det passar sig bra att släppa rätt grova misstankar mot Brynolf ungefär så här lättvindigt:

Basse said:
Mm. Håller med här Brynte. Just glipan mellan Arvid och anth är för bred:

"Mitt fluff säger att fluff är viktigt"
"Mitt rykte säger att rykten är viktiga".

...och så den där mystiska TREordsmeningen som ska förklara allt det där.


Röst: anth

Det är för mycket som inte håller ihop här.
Tjavva said:
Det här gillar jag skarpt! Har ju aggrat Anth en del under dagen och från att ha haft Arvidos relativt gul så har Anth blivit djupröd. Snygg upphämtning av Brynolf. Du är helt klart grönare nu!

Röst: Anth
Rätt kortfattat:

Tjavva är aktiv mot Brynolf i R1 och i R2 minskar misstankarna mer och mer. Att Tjavva jobbar för ett drev och en hängning av anth tycker jag är sunda tankar. Hans förklaringar lirar dåligt i lag med Arvidos.

När Tjavva ges läge att hake på Basse i det här fallet på ett drev så gör hon det direkt. Förklaringen att hon inte vågar starta ett drev själv är ju kasst. Står inte Tjavva för sina misstankar mot anth är då min första reaktion?

I samma veva hyllar Tjavva Brynolf för sitt inlägg som handlar om Anthvidos.

Vi snackar alltså om sådant som redan lyfts fram som bra och hållbara argument mot anth.

Brynolf said:
Jag hade för mig att Arvidos bara nämnde "rykten är viktiga" som en kommentar till sitt verkliga rykte/förmåga/whatevs, men det är de facto hans ryktesoutning... Jag kan inte se något som helst samband med det Anth senare skriver.
Det är ju copy paste Brynolf pysslar med här. Det har snackats om Anthvidos göromål hela R2. Det han skall ha cred för är väl att han grävt fram citat från Arvidos, men det är väl ingen match för en ulv?

Lixom:
Tjavva said:
Snygg upphämtning av Brynolf. Du är helt klart grönare nu!
Vart då?

Efter detta har det hänt en massa i tråden, men som sagt. Tiden är emot mig och jag kan absolut inte lägga ner tillräckligt med angagemang i spelet.

Jag tänker fortsätta gräva i mitt Tjavva/Brynolf spår. anth bör snacka fram sitt namn på stört.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Deadline är nådd

Möller said:
Men, vem ska vi välja till ordförande? Vi behöver konsensus här! Jag vill ha Tjavva, men kan nöja mig med t.ex. Vimes igen.
Vimes igen ligger min röst på.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Deadline är nådd

Recca said:
Men eh... Det verkar ju jättekonstigt ärligt talat. Vi röstar på en bybo som blir ordförande och ulvarna manipulerar rösten. +2 röster för ulvarna varje gång vi har en ordförande... o_O
Förutsatt att ulvarna kan manipulera på det sättet. Vilket vi inte har någon aning om. En rimligt grej skulle tillexempel kunna vara att de inte kan sno både Vimes röst och hans ordförande röst.

Eller så kan de inte alls sno rösten från ordföranden. Eller så kan de inte sno alls - det kanske är en bybo som manipulerar.

Och Recca, du glömde att ordförandeposten presenteras öppet för byn.

Vad är det? Du har ju ingen koll på hård-faktan alls ...
 
Top