Varulv Tjuvar & Lönnmördare – R1

Fan vad alla går taktiskt AFK idag (även undertecknad).

Octa mot Sidd är väl kul? Magkänsla mot magkänsla!
Röst: @Octagonal

Kollar lite mer på menyn som ulvarna har.

Det är intressant att de bara kan shoppa under nattfasen och dessutom sist i den. De måste med andra ord förutse om de vill blajja powerrollerna, ha en extra röst osv.

Men! Omedelbart nattmord som inte kan väktas för tre guldmynt lär vara det de kör på hela tiden, otroligt kraftfullt. Om tjuven gör inbrott hela tiden vilket ger tre mynt är det 50-50 att ulvarna har ett extra nattmord varje runda. Dessutom har de möjlighet att nattmörda en gång per spel med stråtrövaren och även en gång stjäla vilket ger 1-2 mynt till att delvis bekosta ytterligare ett nattmord. Det kan med andra ord gå rätt fort det här trots att vi är 10 bybor från start. Misstänker att vi kommer se väldigt lite variation i ulvköpen förutom extramord, kanske en Miller for en ynka poäng i nåt läge där det behövs.

Tycker vi bör överväga hur och om vi ska outa power. Problemet med att outa siaren är att ulvarna kan mörda den även om den väktas för ynka tre guld.

Vi lär inte få reda på vilken ulvroll som åker heller så vi kommer inte veta om ulvarna har kvar pengamaskinen tjuven eller lönnmördaren heller, så det lär bli svårt att hitta att outa säkert. Kan det finnas något i att outa siaren först i R2 så inte tjuven turar in 3 mynt i R1 på ett inbrott och kan klippa siaren direkt?

Kollar lite mer på menyn som ulvarna har.

Det är intressant att de bara kan shoppa under nattfasen och dessutom sist i den. De måste med andra ord förutse om de vill blajja powerrollerna, ha en extra röst osv.

Men! Omedelbart nattmord som inte kan väktas för tre guldmynt lär vara det de kör på hela tiden, otroligt kraftfullt. Om tjuven gör inbrott hela tiden vilket ger tre mynt är det 50-50 att ulvarna har ett extra nattmord varje runda. Dessutom har de möjlighet att nattmörda en gång per spel med stråtrövaren och även en gång stjäla vilket ger 1-2 mynt till att delvis bekosta ytterligare ett nattmord. Det kan med andra ord gå rätt fort det här trots att vi är 10 bybor från start. Misstänker att vi kommer se väldigt lite variation i ulvköpen förutom extramord, kanske en Miller for en ynka poäng i nåt läge där det behövs.

Tycker vi bör överväga hur och om vi ska outa power. Problemet med att outa siaren är att ulvarna kan mörda den även om den väktas för ynka tre guld.

Vi lär inte få reda på vilken ulvroll som åker heller så vi kommer inte veta om ulvarna har kvar pengamaskinen tjuven eller lönnmördaren heller, så det lär bli svårt att hitta att outa säkert. Kan det finnas något i att outa siaren först i R2 så inte tjuven turar in 3 mynt i R1 på ett inbrott och kan klippa siaren direkt?
Jag tror inte på outning för outandets skull. Just för att voffarna kan köpa sig förbi alla typer av skydd för att nå sitt offer.
Jag ser inte vad vi vinner på att outa i detta spel innan man har ngt speciellt att säga till byns fördel.
Vä'ktaren är inte ett garanterat skydd om voffarna är villiga att betala priset för att få ihjäl sitt offer

@Anthrox Avslöjas roll på spelare som röstas ut, bybo som ulv? Gissar att det bara är fraktion som vi får veta. Inte heller antal guldmynt hos utröstad spelare redovisas, va?

Jag tror inte på outning för outandets skull. Just för att voffarna kan köpa sig förbi alla typer av skydd för att nå sitt offer.
Jag ser inte vad vi vinner på att outa i detta spel innan man har ngt speciellt att säga till byns fördel.
Vä'ktaren är inte ett garanterat skydd om voffarna är villiga att betala priset för att få ihjäl sitt offer
Håller med. Låter rimligt att inte försöka gröna med outningar i just detta spel, powerrollerna är lite extra bra men ovanligt sårbara. Vi har en chans att väkta både lönnmördaren och stråtrövaren, kan väkta vem vi vill, har en vanlig siare utan nerf och ulvarna kan powermörda genom väktarens skydd och har massor med extramord att tugga bort grönade spelare med.

Känns som en design där vi håller på siaren tills den får träff och aldrig outar väktaren.

1. Den utröstade spelaren lämnar spelet.
  2. Väktaren skyddar en spelar från att bli mördad eller rånad.
  3. Tjuven försöker stjäla från någon, eller göra inbrott.
  4. En eventuell spelare som blir bestulen får ett meddelande om att denne nu har 0 mynt i sin börs/penningpung och Tjuvligan får ett meddelande om hur mycket guld de har.
  5. Lönnmördaren försöker mörda någon.
  6. Stråtrövaren gör det deras förmågeval säger.
  7. Siaren får reda på fraktionstillhörigheten från en annan spelare.
  8. Tjuvligan ges möjlighet att spendera eventuella guldmynt hos en hälare.
Så om vi röstar ut ulv stoppar vi dens förmåga den rundan, det kan ge oss en liten tell om vem vi knep om det t ex inte sker ett nattmord den rundan (kan ju iofs vara väktning). Det är dock rätt meningslöst att spekulera i vilken roll vi tjänar mest på att få ut som några var inne på, det är bara brus - vi kan inte styra vilken ulv vi tar ändå och de olika ulvarna lär inte spela / rösta nämnvärt annorlunda i den öppna tråden.

Också värt att notera i timingen är att ulvarna måste låsa in sin förmågeanvändning under dagen, så de vet t ex inte hur många mynt tjuven stjäl från någon och kan därför inte rikta om morden från lönnmördaren eller stråtrövaren dit direkt om de fick två guldmynt. Däremot kan de ju köpa ett mord samma nattfas från hälaren om de hittat någon med två mynt med tjuven / stråtrövaren och därmed knipa siaren innan den hunnit avslöja sitt siande t ex.

Jag gissar på att stråtrövaren kommer stjäla första rundan för att maxa pengarna och möjligheterna och antagligen mörda andra rundan så att denne inte råkar röstas ut innan de fått använda sitt fria mord. Då låter det inte otroligt att även tjuven väljer att stjäla R1 så att ulvarna har max chans att hitta nån med två mynt och med 2+1 mynt köpa ett nattmord på den spelaren direkt.

Just nu tycker jag att Sysp och Stradh verkar så gröna man kan önska. Biobunker och Vimes verkar också ganska coola. Hägerstrand gör mig nervös men han har också en helt unik karisma och svängig stajl.

Sidd är blarrig, men lite spm vanligt va?

Big mama bigmama:r sig och Octa spelar cool pistol med korta självsäkra inlägg.

@damogn och @Brynolf verkar jag ha missat helt?

@Sömniga Isaac tycker jag verkar hålla misstänksamt låg profil.

Vem har jag missat?

RÖST: @Sömniga Isaac

Du är skum ty du liga lågt

Ja alltså, ni som surrar om guldmynt får gärna utveckla vad ni menar. Alltså, nästa runda är det helt rimligt att bybon som blivit bestulen berättar att hen blivit bestulen Men utöver det finns det väl inget att följa upp eller?
Om jag har fattat det hela rätt kostar det ett mynt för siarskydd. Därmed förutsätter jag att ulvarna så länge siaren är kvar i spel köper dessa första rundorna.

Ja alltså, ni som surrar om guldmynt får gärna utveckla vad ni menar. Alltså, nästa runda är det helt rimligt att bybon som blivit bestulen berättar att hen blivit bestulen Men utöver det finns det väl inget att följa upp eller?
Fan detta är ju jättenice för oss bybor. Varje runda ulvarna stjäl så grönas en spelare. Den som blivit bestulen vet vi till 100% är god. Så länge inte ulvarna fegar ur och "stjäl" från en av sina egna. Dock kommer vi se detta om denna spelare inte blir nattmördad.

Hägern, du är aktiv på ett sådär ulvigt sätt. Startar med att skoja och vara lite skön. Slår sedan in lite öppna dörrar som på Big mama.

Röst: @Hägerstrand

Finns det ens något att ta ställning till nu? Finns det någon smart bybotaktik? Har ingen en plan?

Kikade igenom rundan nu innan läggdags, då jag inte kommer ha tid att spela innan sen eftermiddag/kväll imorgon. Möjligen något kort inlägg runt lunch.

Stradh - Upplever Stradh som väldigt vass. Lyfter fram olika resonemang som ulvarna skulle kunna föra omkring sin användning av förmågor, samtidigt som han analyserar hur utfallet skulle bli gentemot reglerna. Klargör flera gånger saker, innan det hinner uppstå förvirring omkring reglerna. Diskuterar även hur olika faktorer påverkar powerroller, något som hjälper byn i deras agerande. Ser en bybo som hjälper byn att göra kloka val.

Sysp - Liks Stradh, fast senare in i spel. Gör liknande iakttagelser av spelet, men lyfter andra faktorer som kan påverka ulvarnas sätt att se på spelet. Min upplevelse här är att Sysp, likt Stradh, är hjälpsam bybo.

Basse - Börjar tidigt nysta i det här med guldmynt och om vi ska diskutera det eller inte. En fråga jag snurrar in mig i utan att komma med något vettigt. Basse inser dock bristerna i att diskutera mängden guldmynt, vilket kan bero på miss vid läsandet av reglerna. Gjorde själv samma miss vid läsningen, då jag inte läste reglerna helt noga. I övrigt inte mycket som varken friar eller fäller här. Behöver se mer av Basse för att kunna ge ett bättre utlåtande.

Sidd - Sidd är Sidd. Kastar ut krokar här och var. Pushar folk med frågor om deras agerande och förehavande. Är tidigt ute med att säga att vi inte ska diskutera mängden guldmynt. Vågar ge sig på och vara jobbig mot flertal spelare, samt även söka tvinga in spelare i spelet.

Hägern - Vet inte vad jag ska säga. Känner mest att jag halkade in i en trist diskussion om guldmynten, där jag borde klargjort vad jag menade mycket tidigare. I övrigt mest lite arrogant i tonen. Osäker på vad jag ska säga om Hägern.

Magkänslan just nu pekar mot Hägern och Basse som spelare jag inte har förtroende för. Främst Hägern, men det kan hänga samman med den syrliga tonen jag upplever han har. Basse är mer att jag inte riktigt har någon klar uppfattning om honom, utöver att han tycker jag håller låg profil och att han var den som startade diskussionen om guldmynten.

Röst: @Hägerstrand

Back