Varulv Tjuvar & Lönnmördare – R1

God eftermiddag!

Har ej läst igenom reglerna ännu, kommer göra detta senare.

En tanke jag dock har är att byn inte får haka upp sig på småsaker. Stora spel med många spelare vinner ulvarna nästan alltid då två tre bybor tillslut hamnar i luven på varandra medan ulvarna kan chilla och vänta ut det perfekta tillfället för ett fejk-claim och sen är det game over.

Lyft blicken.

Röst: @Sidd

Tjofräs koppare och andra!

Kul upplägg (tror jag). Framförallt är det ulvrna som har en del kul beslut att fatta, utöver att välja vem som ska nattmördas har både ståtis och tjuvis en del att ta ställning till.

Vi i byn bör nog försöka spela tämligen traditionellt varulvsspel. Det kanske bli relevant i senaste rundor att börja resonera om hur ulvarna valt att använda sina förmågor och vad det säger om ulvlagets sammansättning. Men tills vidare tror jag att vi helt i vanlig ordning ska vara aktiva, rösta och se till att ha flera aktiva drev mot slutet av rundan.

Tills vidare:

Röst: @Hägerstrand

Jag är fortfarande inte med på vad som är ditt förslag och när du la fram det.
Skrev jag inte det? Att vi skulle berätta och prata om hur mycket guldmynt vi hade. Sen läste jag reglerna ordentligt och såg det korkade i det hela. Hoppas det är tydligt nu.

Om du syftar till tanken jag sköt ned, så var det denna och det gjordes innan den ens uttrycktes i tråden fram till nu. Tanken kom nämligen ikapp mig när jag skrev mitt första inlägg. Hoppas det blev klarare nu.

Skrev jag inte det? Att vi skulle berätta och prata om hur mycket guldmynt vi hade. Sen läste jag reglerna ordentligt och såg det korkade i det hela. Hoppas det är tydligt nu.

Om du syftar till tanken jag sköt ned, så var det denna och det gjordes innan den ens uttrycktes i tråden fram till nu. Tanken kom nämligen ikapp mig när jag skrev mitt första inlägg. Hoppas det blev klarare nu.
Jaha brusUttern.
Nu har du ägnat minst en handfull inlägg om att du tänkte på nåt som inte skulle hjälpa byn.
Sen då?

Röst: @Sömniga Isaac

Hur många ulvar tror du vi har i spel?
Hur kan vi gräva fram dem?
Vad skulle du göra för move om du vore ulv?

Jaha brusUttern.
Nu har du ägnat minst en handfull inlägg om att du tänkte på nåt som inte skulle hjälpa byn.
Sen då?

Röst: @Sömniga Isaac

Hur många ulvar tror du vi har i spel?
Snyggt försök Sidd, jag har bara svarat på Hägerns frågor. Hade jag inte svarat hade jag fått skit för det, och nu när jag svarar tar du chansen att se det som brus. Lite väl snabb med anklagelser må jag säga.

Svaren på dina frågor tänker jag vänta med en stund. Det kan du gott tåla och jag tror inte byn förlorar något på det heller.

Ja alltså, ni som surrar om guldmynt får gärna utveckla vad ni menar. Alltså, nästa runda är det helt rimligt att bybon som blivit bestulen berättar att hen blivit bestulen Men utöver det finns det väl inget att följa upp eller?

Vi i byn har alltså inga sätt att få tillbaka guld, men ulvarna kan sno av oss och köpa mer förmågor under spelets gång?
Så vad vi har att förhålla oss till kan ändras varje runda mer mot vår nackdel.
Men framför allt, om vi får ut lönnmördaren, så får voffarna betydligt svårare att genomföra nattmord.
Stråtrövaren kan göra ETT nattmord själv. sen måste alla andra saker denna kan göras ske innan denna får nattmörda igen. Och då VET vi vem stråtrövaren är. Annars kostar det tre guldmynt för dem att göra ETT nattmord.
Prio ett måste vara lönnmördaren, Har vi ngt sätt att hitta denna som jag inte förstått?

Ulvarnas tjuveri är ju lite tveeggat också, en bybo som blivit bestulen kommer ju claima detta och grönas. Stölden är som att ulvarna siar bybor åt oss. Ska ulvarna undvika en massa gröningar mot slutet av spel måste de antagligen köra på rånmord, d.v.s. att de mördar den de stjäl från tämligen omgående. Men det gör å sin sida att tjuvens powerrollsiande (vilket ju ficktjuveriet också är) blir mindre användbart (eftersom de "alltid" vill mörda den de stjäl från, ovsett antalet pengar i pungen).

Men det gör å sin sida att tjuvens powerrollsiande (vilket ju ficktjuveriet också är) blir mindre användbart (eftersom de "alltid" vill mörda den de stjäl från, ovsett antalet pengar i pungen).
Stöld som rollsiande är också intressant eftersom en powerroll i så fall vet att hen blivit hittad av ulvarna.

Här har ju Vimes redan pekat på ett exempel, där det egentligen är ulvarna som avslöjar bybor. Genom att bybor berättar om de blivit bestulna på sina mynt eller ej, så börjar spelare grönas. Det kräver ju dock att det först passerat en runda.

Jag är en otroligt dålig strateg, så innan jag läste det Vimes skrev hade jag nog försökt luska ut vem som har störst börs för att säkra upp min användning av förmågor. Möjligen hade jag fört fokus mot just diskussionen om mynt för att se om vi kan fiska upp eventuella felsägningar som hintar om vem som har större börs än de andra. Förmodligen ett väldigt dåligt drag, men jag är inte en strateg på så sätt.

Själv då Sidd? Hur skulle du svara på dina frågor.

Angående antalet ulvar, tänker jag luta mig mot Stradhs skarpa iakttagelse av reglerna.

Vänligen,
Butter Utter, månglare av dumstrutar

Jag tolkar det som att Voffarna inte får guld från den bybo de nattmördar. Så ur det perpektivet kanske det är bäst att få ut tjuven tidigt? Då har voffarna väl bara stråtrövarens sätt att få guld och den går bara att använda en gång innan denna är avslöjad.
Utan guldtillförsel borde voffarna bli hämmade rejält.

Bra läst @StradhLestat — tre ulvar verkar rimligt också mtp balansen.

Jag undrar om det kan vara så att information om guldmynten gör det lättare att ringa in vem som är tjuvig. Och det vire ju festligt att pressa tjuvligan om vad de har i guldväg?!

Om det blir ett långt spel (mördaren blir utröstad) så kan väl byn få slut på pengar om ulvarna rånar som siande istället för att rånmörda. I den situationen vill de inte mörda någon de inte rånat innan. Då får vi också lite styrning på var ett väktande gör nytta (vinmugg)

Så ur det perpektivet kanske det är bäst att få ut tjuven tidigt?
Hur menar du att vi åstadkommer det?

det är bäst att få ut tjuven tidigt?

Jag tror att optimalt är att vi dödar lönnmördaren tidigt. Då har ulvarna bara stråtis engångsnattmord eller köpenattmordet (som ju kostar 3 GM och nog tvingar tjuven att försöka göra inbrott (50 % chans att han inte får några mynt alltså). Så vi borde rösta ut lönnmördaren först.

Men det spelar ingen roll. Vi vet ju inte vem som är vem, och vi kan ju inte försöka dreva ut en viss ulvroll liksom. Så funkar det ju inte. Vi ska rösta ut ulvar som vanligt. Oavsett vilken ulv vi röstar ut är det toppen.

Bra läst @StradhLestat — tre ulvar verkar rimligt också mtp balansen.

Jag undrar om det kan vara så att information om guldmynten gör det lättare att ringa in vem som är tjuvig. Och det vire ju festligt att pressa tjuvligan om vad de har i guldväg?!

Jättefestligt om vi vill att powerrollerna ska avslöjas. Alla vanliga bybor har 1 GM, alla powers 2 GM. Ulvarna kommer rimligtvis claima 1 GM. Så det enda som händer är att powerrollerna avslöjats.

Back