Jag vill ha både och.
Djup är inte det samma som ordbajseri, även om det självfallet finns en koppling mellan antalet ord, och omfattningen av det man försöker beskriva. Ju mer omfattande en setting är, dessto fler ord för att beskriva den på djupet. Men överlag är folk alldeles för glada i skena iväg i långa invecklade beskrivningar och nogranna redogörelser.
Ett självklart steg efter att man "skrivit klart" borde vara att skriva om allting, och försöka gör texten så "effektiv" som möjligt.
Därefter gäller det att fundera över upplägg och struktur!
Rollspel, framför allt när det kommer till världsbeskrivningar, borde jobba mycket mer i lager och nivåer! Börja med kapitlet "Världen", som har en kort generell beksrivning av hela världen: Vad är "konceptet" med den här settingen? Vilka "världsdelar" finns det?
Sen en nivå under det som radar upp världsdelarna som separata underrubriker, som vardera följs av en kort sammanfattning om just den världsdelen, vad konceptet där är, och vilka riken/länder som finns.
Sen en nivå till, med under-underrubriker som specar de olika länderna (och kanske internationella organisationer på denna punkt, beror på spelvärlden) men korta sammanfattningar om vad som är speciellt med det landet, vila städer som finns...
(Ni ser vart det är på väg? Sen under-under-underrubriker för varje stad. Etc. etc. etc. )
Sen hade det bästa varit en PDF av allt det här, med samma funktion som finns i word där du kan välja vilka rubriksnivåer du vill se och vilka du vill kolappsa eller dölja. Vet inte om det går att få in den funktionen i PDF på ett enkelt sätt?
Men helt plötsligt kan du välja att bara se alla nivå 1 och nivå 2 rubriker. Boom! Du har nu en generell sammanfattning av världen och vilka världsdelar som finns. Du kan nu bilda dig en väldigt överskådlig bild av världen, kanske rent av lista ut vilken världsdel som är relevant för just dig. Sen kan du gå till just den specifika världdelen och lista alla nivå 3-rubriker för att få en snabb uppfattning om vilka länder som finns där.
På det sättet kan du bygga upp ett otroligt djup, ner på extrem detaljnivå om du vill. Men en läsare kan enkelt anpassa informationen efter behov och hela tiden hålla en bra överrsikt. Det blir lite mer utmanande, men konceptet går även att lösa i fysisk bokform med en genomtänkt struktur.
Djup
och tillgänglighet - För mig är det ena meningslöst utan det andra.
När det kommer till setting, dårå. När det kommer till regler är jag nöjd med tillgänglighet
