Tillgänglighet i rollspel

Vet att de erbjuder Drakar och demoner som punktskrift (men eftersom synnedsatta vad jag förstår inte har rätt till studier i punktskrift är det inte en allomtäckande lösning).
Hittade flera rollspel som punktskrift, inga som enbart talbok, men Coriolis o Svavelvinter som talbok med text. Sedan är Legimus sökmotor inte den bästa så det kan vara fler.

Jag tänker att settingböcker hade fungerat någorlunda, men har svårt att se regler och äventyr.
Äventyr beror nog på. En dunge låter opraktiskt, men ett mer linjärt äventyr torde kunna fungera, särskilt om det går att hoppa förbi statsblocks.

En annan reflektion är att många tillgänglighetsverktyg också hade varit en förbättring för boken som helhet. Tydlig layout och kapitelindelning, visuella eller taktila (tänker t.ex. färgade sidkanter) hjälpmedel för att navigera boken, osv &c., är toppen för många med något slags NPF, men är samtidigt toppen för bokens läsbarhet i stort, oavsett läsarens eventuella diagnos.

Kanske frågad lite på skämt, men hur tillgänglighetsgör man MÖRK BORG utan att ta bort des USP?
Bare Bones edition är väl mer visuellt tillgänglig och mer ekonomiskt tillgänglig. Om det tar bort USPen eller inte är nog individuellt.

Utan att återitera diskussionen i den andra tråden, är detta alltså en automatiskt AI-genererad alt-text eller bidrar jag själv med texten?

Nej, i accessibility verktyget så anger du själv en alt-text (ingen genereras automatiskt) eller så klickar man att det är ett dekorativt.

Back