Nekromanti Thibaultkoden - vvx xx

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Björn, förlåt för allt!

Recca said:
Fraktion: Varulv (de andra är Brynolf, Korpa)
Sifferkod: 8 4 7 6
Förmåga: Ingen
Information: Två bybor har samma förmåga

Sen hade Korpa info: Väktaren har samma summa som du har.
Det här är förövrigt en jättesnygg design. Iom att Vicotnik har information om den totala summan så finns det en bybo som kan dreva ut den informationen och det är ju något som vi ulvar tjänar på. Tyvärr, enligt mig, så är Paxens information extremt obalanserad om inte ulvarna vet att de behöver ljuga ner sig. Bara om vi känner till att vi behöver ljuga till oss lägre summor för att undvika att hamna i Paxens fälla så makear det sense att han har informationen. Egentligen skulle jag velat se att Paxen hade information i stil med den jag ljög ihop om att min högsta siffra var identisk med en ulvs två högsta siffror. Det hade känt vettigare eftersom informationen skulle ha gjort väktaren viktigare. <- Mer balans i spelet.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Björn, förlåt för allt!

Recca said:
Recca said:
Fraktion: Varulv (de andra är Brynolf, Korpa)
Sifferkod: 8 4 7 6
Förmåga: Ingen
Information: Två bybor har samma förmåga

Sen hade Korpa info: Väktaren har samma summa som du har.
Det här är förövrigt en jättesnygg design. Iom att Vicotnik har information om den totala summan så finns det en bybo som kan dreva ut den informationen och det är ju något som vi ulvar tjänar på. Tyvärr, enligt mig, så är Paxens information extremt obalanserad om inte ulvarna vet att de behöver ljuga ner sig. Bara om vi känner till att vi behöver ljuga till oss lägre summor för att undvika att hamna i Paxens fälla så makear det sense att han har informationen. Egentligen skulle jag velat se att Paxen hade information i stil med den jag ljög ihop om att min högsta siffra var identisk med en ulvs två högsta siffror. Det hade känt vettigare eftersom informationen skulle ha gjort väktaren viktigare. <- Mer balans i spelet.
Och det leder mig till lite narcissism :gremlaugh:

Min lögn om att min högsta siffra var lika som en ulvs två högsta är så sjukt snygg btw. Jag hade varit helt grön på den är jag övertygad om ifall det inte varit för Paxies information som jag ju inte kunde göra nåt åt. Det var lite antiklimaktiskt att få veta att våra lögner gjorde att vi var helt körda. Jag minns när jag la fram den grejen i extrem motvind och Vicotnik konstaterade att min utröstning skulle ge byn kvitto på min information och att det bara därför var värt att rösta ut mig. Och jag kunde bara hålla med egentligen. I det läget gav jag upp. :gremtongue:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Björn, förlåt för allt!

Här håller jag inte riktigt med, genom att peka ut en annan spelare som ulv där i slutet av runda 1 skapade du en binär situation som i bästa fall kunde rädda dig kvar en runda till. Sånt ska man nog undvika som ulv, om det går. Har man väl gått ut med en sån grej, vet ju byn att de har 50/50 på en ulv.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Björn, förlåt för allt!

Recca said:
Med facit framför oss tycker jag också att byn har för mycket information som endast är givande om man sätter dem samman, t.ex. Paxen och Vico, Anth och K.K. De här paren grönar ju varandra genom sin information, och det gör det väldigt svårt för ulvarna. Det är också endast ulvarna som förlorar på full outning av all information, och det ska man ju lite undvika som designer av spel, föreställer jag mig. Det ska ju inte vara nästan ensidigt i bybornas favör att outa allt. Därför borde ulvarna fått nån hint om att deras siffror var semi-alibi-siffror, enligt mig.
Njo - men du underskattar BDGs betydelse.
Hade inte BDG varit med i spelet, eller ännu väre - BDG varit ulv, är jag inte alls säker på att det gått lika bra för byborna.

Och sedan måste jag säga att det var ett lyckodrag att Basse och jag började outa alla våra siffror - och på så sätt fick med oss alla andra.
Mycket av infon byborna hade gick ju ut på att man behövde ALLA deltagares siffror - vilket vi inte fått om vi outat i senare rundor.

Till sist: din plan var genialisk.
Jag var övertygad om att BDG var grön eftersom han som ulv inte skulle hjälpt till att rösta ut två av sina egna.
Men jag fick panik när nattmorden uteblev och kände att vi MÅSTE rösta ut någon - även om denne var grön.
Hade jag varit kallare hade jag inte röstat ut BDG.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Björn, förlåt för allt!

Brynolf said:
Här håller jag inte riktigt med, genom att peka ut en annan spelare som ulv där i slutet av runda 1 skapade du en binär situation som i bästa fall kunde rädda dig kvar en runda till. Sånt ska man nog undvika som ulv, om det går. Har man väl gått ut med en sån grej, vet ju byn att de har 50/50 på en ulv.
Fast grejen var ju att ulvarna ljugit till sig sammanlagt 10 poäng. Det var alltså ingen binär situation eftersom jag försökte förklara för byn att det var orimligt att 3 pers hade 18 i summa. Det mest troliga var att en eller två av dem ljugit till sig. Möjliga kombinationer för att passa in i mitt "9" var 12, 13 och 14. Hade man köpt min idé och röstat ut Larsson hade jag alltså slevat fram KK och Paxen som möjliga ulvkandidater som ljugit till sig högre poäng. Vi visste ju i det läget vi var i att ulvarna ljugit till sig 10 extra poäng via Vicos information.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Björn, förlåt för allt!

Recca said:
Brynolf said:
Här håller jag inte riktigt med, genom att peka ut en annan spelare som ulv där i slutet av runda 1 skapade du en binär situation som i bästa fall kunde rädda dig kvar en runda till. Sånt ska man nog undvika som ulv, om det går. Har man väl gått ut med en sån grej, vet ju byn att de har 50/50 på en ulv.
Fast grejen var ju att ulvarna ljugit till sig sammanlagt 10 poäng. Det var alltså ingen binär situation eftersom jag försökte förklara för byn att det var orimligt att 3 pers hade 18 i summa. Det mest troliga var att en eller två av dem ljugit till sig. Möjliga kombinationer för att passa in i mitt "9" var 12, 13 och 14. Hade man köpt min idé och röstat ut Larsson hade jag alltså slevat fram KK och Paxen som möjliga ulvkandidater som ljugit till sig högre poäng. Vi visste ju i det läget vi var i att ulvarna ljugit till sig 10 extra poäng via Vicos information.
Jag hade nog aldrig lagt fram min fejkinfo om det inte varit för att byn visste att någon ljugit till sig 10 poäng vilket ju gjorde att det fanns fler alternativ till Larsson. <.<
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Björn, förlåt för allt!

Hoppas Vimes är färdigspydd snart så han kan kungöra sina tankar med spelet.

Vi fick ändra våra stackars planer några gånger. Först
tänkte vi att "faen, dubletter är nog inte bra, det kommer avslöja oss". Och det första som hände var så klart att Vic outade samma summa som jag. Eftersom vi inte hade någon koll alls på hur siffrorna "skulle" se ut, försökte vi undvika dubletter och dessutom så gott det gick pussla in våra summor så det inte skulle uppstå några "gap" någonstans. Vilket ju inte var så lätt. Det var anledningen till att Recca och jag som outade rätt tidigt valde ganska höga tal, för att slippa hamna på samma summa som nån annan. Det var såhär i backspegeln en utomordentligt kass idé.

När det mesta hade outats och det stod klart att vi hade två trackers, var det nästan som upplagt för att jag, som hade mördarförmågan, skulle låtsas vara väktare. Det såg bra ut ett tag när Anth (som var ett stort hot eftersom vi alla ljugit) var på väg till galgen, men sen vände drevet mot Recca. Vi chansade på att BDG inte skulle/kunde skydda sig själv, vilket slog slint.

Runda två såg också bra ut till en början. Björn kunde inte gärna skydda sig själv två ggr i rad, och byn fortsatte misstänka Anth har jag för mig. Men Björn vände det såklart mot mig, och vi fick ändra planen till att skippa mördandet för att bruna ner honom. För att göra det måste så klart byn få reda på att han var väktaren, så jag fick fejka en fejkoutning så han skulle gå ut offentligt.

Såhär i efterhand skulle vi nog ha mördat honom ändå, och Korpa sedan tagit på sig väktarrollen. Men det funkade ju ungefär som det var tänkt; byn löpte amok och BDG hängdes. Tyvärr blev det sen lite för mycket gröningar åt höger och vänster så Korpa klarade sig ju inte hela vägen. Men jag tycker hon gjorde en strålande insats efter omständigheterna.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Re: Björn, förlåt för allt!

Björn den godes roll:

Fraktion: Bybo
Sifferkod: 1 9 2 5
Förmåga: VÄKTARE - du kan varje runda skydda en spelare från nattmord, dock inte samma spelare två rundor i rad
Information: Ingen
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Re: Björn, förlåt för allt!

Lite tankar då:

Det är svårt att konstruera fluffspel. Som jag varit inne på tidigare tror jag inte att "balans" är det mest intressanta begreppet, utan "stabilitet". Det här spelet var uppenbarligen instabilt eftersom ulvarna råkade riktigt illa ut för en grej: att dom ljög upp sina siffror. Hade de inte ljugit, eller ljugit ner siffrorna, hade läget varit helt annorlunda. Men jag tror att den här typen av instabiliteter är omöjliga att undvika när man gör ett fluffspel. För, man kan inte gärna lasta ulvarna för att de inte visste att det sämsta de kunde göra var att höja sina siffror.

Vad som jag annars ogillar med fluffspel (i varje fall de fluffspel jag gjort) är att folk tenderar att gröna sig av sin info. På slutet här var flera gröna på grund av infodynamiken. Det är en tendens i flera spel där folk har info. Att man kan sluta sig till att vissa måste vara gröna om det inte finns massor av ulvar.

Annars tycker jag en sista deadline är en jättebra grej. Och jag hoppas att vi kör fler spel med de här ramarna (utrösning mid majoritet av rösterna, sista deadline för byn).

Spelets stora stjärna var förstås BDG, det behöver knappt nämnas. Men jag vill också påpeka att Basse, som må vara en kaosdemon, faktiskt var den som vände drevet mot Korpa i sista rundan. Så, jag tycker inte han ska vara så hård mot sig själv. Korpa var som jag skrev tidigare duktig i motvinden, och planen att ge fan i nattmorden var brilljant. Hade inte flera bybor grönats av infon hade det kanske funkat.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Björn, förlåt för allt!

Jo, systemet med sudden death-rundor och en slutdeadline var jättebra. Det bli mindre stelt och bråttom-aspekten tillför en del nytt kul. Det blir dessutom roligare som ulv att ha ett till vinstkriterium. Det gör det möjligt att experimentera lite, exempelvis genom att låta bli mördandet.

Fast vi verkar ha svårt att komma ifrån det där att det är fett röj första rundan och sedan svalnar det.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Björn, förlåt för allt!

Vimes said:

Vad som jag annars ogillar med fluffspel (i varje fall de fluffspel jag gjort) är att folk tenderar att gröna sig av sin info. På slutet här var flera gröna på grund av infodynamiken. Det är en tendens i flera spel där folk har info. Att man kan sluta sig till att vissa måste vara gröna om det inte finns massor av ulvar.
Men det roliga är ju när man som ulv ljuger in sig i informationen. Jag tror att jag absolut skulle varit greenish av den infon jag ljög mig till att jag hade om det inte varit så att jag åkte dit på 29'an. Det är sånt som är roligt ju. Jämför istället med en klassiker där man som ulv endast åker dit på inaktivitet typ. Som Elmrig gjorde i klassikern.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Björn, förlåt för allt!

!Paxen said:
Vimes said:
Brynolf said:
Wattefack, han LJÖG alltså?
Jag vet! Kommentar på det, Björn?
Varför skulleman inte göra det som väktare?
Jag föreställer mig att BDG hoppades att han skulle bli kollad av basse/larsson medan en ulv dödade någon samtidigt vilket skulle bevisa att han inte var ulven. Men det gick ju i baklås när ulven inte dödade någon.

Och eftersom det är så egoistiskt att försöka gröna sig själv på det viset eftersom det inte hjälper byn något så kände han att han måste ljuga om sin förmåga? Risken fanns ju att någon av Larsson och Basse hade kollat om han använde sin förmåga vilket han inte gjorde i en ploj att gröna sig när ulvarna lyckades nattmörda för att Björn inte skyddade nån...
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,381
Re: Björn, förlåt för allt!

Jo, Recca. Men problemet är att i dynamiken av infon grönas folk. Paxen, Larsson och Vico var gröna utifrån deras samverkande info. Eventuellt borde man se till att ge ulvarna bättre verktyga att bygga lögner på...
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Björn, förlåt för allt!

Vimes said:
Jo, Recca. Men problemet är att i dynamiken av infon grönas folk. Paxen, Larsson och Vico var gröna utifrån deras samverkande info. Eventuellt borde man se till att ge ulvarna bättre verktyga att bygga lögner på...
Ja, alltså, de hade ju inte varit gröna om vi hade ljugit till oss låga siffror. Då hade de ju sett rödgula ut alla tre.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Björn, förlåt för allt!

Vimes said:
Brynolf said:
Wattefack, han LJÖG alltså?
Jag vet! Kommentar på det, Björn?
BDG said:
Ljug inte, oavsett om du har en jättehäftig plan som bygger på att lura varulvarna så är det dåligt att ljuga, eftersom andra bybor ändå inte kommer kunna lita på dig och sådana planer alltid låter som efterhandskonstruktioner även om dom inte är det.
:gremsmile: Jag kommer med ett inlägg inatt tror jag med mina tankar om spelet, jag är väldigt nöjd med delar av mitt spel och väldigt missnöjd med andra, men det var väldigt roligt hur som helst, tack alla!
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Björn, förlåt för allt!

Vimes said:
Spelets stora stjärna var förstås BDG, det behöver knappt nämnas. Men jag vill också påpeka att Basse, som må vara en kaosdemon, faktiskt var den som vände drevet mot Korpa i sista rundan. Så, jag tycker inte han ska vara så hård mot sig själv. Korpa var som jag skrev tidigare duktig i motvinden, och planen att ge fan i nattmorden var brilljant. Hade inte flera bybor grönats av infon hade det kanske funkat.
Och en eloge till Konrad förstås som tog kommandot i runda 1 och fick det att flyta på där. Hade han inte fått så skum info hade han nog varit grönare.
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Re: Björn, förlåt för allt!

Recca said:
Jag tänker ta cred för idéen men det var faktiskt så att någon bybo lekte med tanken redan första rundan. I samband med att Brynolf låg risigt till så kläckte jag idén att om han tar på sig väktarrollen så kommer BDG (som vi visste var väktare btw) ta ut honom. Vi avstår nattmord tills dess att byn riktar in sig på den "lögnaktige" väktaren. Det var dock väldigt tur för oss att byn tog ut BDG just när han gjorde det för Anth var Korpa "på spåren" bisarrt nog, och hon ljög ju faktiskt (onödigt visade det sig försent) om sina siffror. Så vi behövde ta ut Anth helt enkelt och BDG behövde hängas samtidigt. Genomförandet av den planen gav mig mersmak av ulvandet vill jag lova. :gremsmile:
Jag måste säga att den planen och genomförandet, var bland det snyggaste jag sett i ulv-väg!

Briljant spelat, hörni!
 
Top