Nekromanti Thibaultkoden - vvx xx

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Björn, förlåt för allt!

Det här var mitt första avslutade spel här på forumet och jag vill skicka ett stort tack till alla. Jag kommer absolut delta i fler spel. :)

Stor eloge till Vimes, det var spännande på alla sätt och de sista rundorna var verkliga nagelbitare.

(Det var också för mig personligen oerhört roligt att gå från en av de rödaste till en av de grönaste under spelets gång)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Tack för god match

Jag har fortfarande inte riktigt förstått vad som hände. Nog för att jag hade korpa som trea på min lista, men jag var helt övertygad om att Basenanji var ulv.

Saker jag gjorde bra:
Jag är väldigt nöjd med att jag tidigt kunde hitta en tell på !Paxen så att jag kunde vara säker på att han var grön. Detta gjorde också att hans information blev mycket trovärdigare än annars (det var ju nämligen annars extremt lätt information att bluffa, han kunde ju fått infon som ulv och bara bytt lägre mot högre... när han började vingla lite på lägre och högre blev jag nästan orolig, men då jag kände mig trygg med honom ändå så var det ju lugnt).

Jag är också nöjd med att jag lyckades plocka upp anths desperation som bybo-beteende, oftast skulle jag säga att det är ulvar som börjar bete sig konstigt när dom är påväg att rösta ut och inte bybor, men här kändes det ändå som att det fanns något väldigt äkta.

Och så är jag förstås nöjd med att jag röstade ut två ulvar, men som Recca påpekat redan, det var ju mest för att ulvarna hade råkat bluffa åt fel håll. Men det är väl lite som vi säger i bridgen att det gäller att ta vara på motståndarens misstag, och det gjorde vi.

Jag är inte nöjd med andra halvan av mitt spel, xyas röstade ut efter en dags slöspelande där ingen egentligen gjorde något vettigt. Och sen så var jag helt övertygad om att Basenanji var ulv, och hade också starka misstankar mot KK. Det är ju pinsamt så här i efterhand att vi ägnade en hel dag åt att dreva mellan två bybor, och jag borde nog ha taggat ner där mycket tidigare. Fast det är så lätt att bli indragen i spelet på något sätt. Eller äh, jag tror fortfarande att Basenanji var ulv oavsett vad SL säger, vad höll ni på med? :gremwink:

Och så angående det här med väktandet. Första natten är jag toknöjd med, jag gissade på att det fanns någon drawback med att avslöja så mycket som vi gjorde och att ulvarna nog kanske räknat ut att jag var väktare. Sen försökte jag öka chansen att bli skjuten på genom mitt spel första dagen (som att anth skulle kolla mig), och lyckades tydligen blockera ett mord.

Andra dagen så började KK dreva ut väktaren, jag var nog egentligen inte så mycket emot idén som jag lät eftersom jag trodde att ulvarna redan hade rätt bra koll, och att driva den linjen i det läget var nog bara dåligt. Angående begränsningen så kände jag att jag var tvungen att ljuga ihop något eftersom jag inte gärna kunde säga "Jag kan inte skydda samma person två nätter i rad & Jag skyddade mig själv inatt", jag tyckte det senare var viktigare information och valde därför att försöka ljuga om det första och säga att jag hade begränsningar som inte var dom vanliga.

Andra natten väktade jag anth och ingen dog. I efterhand så tycker jag det var en intressant plan av ulvarna att välja att inte mörda, men antagligen lite over-thinking. Jag menar det funkade bra nu (vilket jag fortfarande inte fattar hur det kunde göra, jag var ju tokgrön;), men även i läget där du fungerade bra så köpte det alltså bara en runda, och det dessutom till priset av att ingen bybo dog samtidigt som alla andra fick använda sina förmågor en gång till. Man kan väl säga att man bytte nattmordet av mig till utröstningen av mig, men det i sig är ju ingen tempovinst.

Tredje natten så hade jag börjat tvivla på mig själv. Kunde det faktiskt vara så att ulvarna inte nattmördar? Med tanke på att vi rimligtvis redan hade en stor ledning så var jag inte så rädd för att åka ut själv, och jag ville för att försöka lista ut hur spelet fungerade och ville därför verkligen att någon skulle dö på natten. Ett tag var jag inne på att skydda någon som ulvarna säkerligen inte skulle skjuta på (!Paxen tex, det är ju en regel att man aldrig tar ut honom:), men insåg sen att det bara skulle göra mig ännu mer förvirrad, inte mindre, ifall ingen dog, så valde att inte skydda någon alls. Eftersom jag redan hintat om andra begränsningar så passade det då väldigt bra att spela på att jag inte enkelt inte kunde skydda någon. Det skulle dessutom vara en begränsning som jag skulle kunna använda mig av för att skydda mig själv en eventuellt avgörande 6te natt då ulvarna skulle tro det var lugnt att skjuta på mig. Men tja, det gick ju som det gick med det. Det är fan aldrig rätt att ljuga som bybo, kunde ingen ha berättat det för mig innan?

En annan sak tycker jag verkar ha blivit en trend i fluffspelen här är när det gäller bluffar. Ulvarna tas mycket oftare på att dom ljugit än på fluffet i sig. Den här gången tillexempel så hade vi knappast kommit långt på fluffet om ulvarna bara talat sanning om sina siffror. Eller ja, dom hade förstås fortfarande varit tvungna att ljuga om sina förmågor/info och implicit hade man kunnat se hur !Paxens och Vicotniks info passade ihop, men hade vi inte kunnat plocka ut en ulv med ett högt nummer tidigt så hade det varit betydligt svårare att se dom som gröna, och siaren hade varit värdelös. (Nu visste ju jag iofs att !Paxen var grön men;)

En annan trend tycker jag verkar vara att byn tjänar för mycket på att bara lägga alla korten på bordet runda ett. Om jag designar ett spel så kommer det finnas en tredjefraktion som autovinner spelet och gör att byn och ulvarna förlorar om han kan gissa alla andras fluff-namn, mest i uppfostringssyfte :gremwink:

Men ändå, jag har börjat komma ifrån min tävlingsmentalitet en bit och insett att det är lika bra att skita i om spelet är balanserat osv när det gäller flufftäta ulvspel. Det gör att jag visserligen inte kan känna samma glädje över att vinna, men å andra sidan är det lättare för mig att ha roligt under tiden, och det får jag ändå säga att jag hade, väldigt roligt till och med.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Spelet slut!

Vicotnik said:
Som jag sa under runda 1 så ska jag nu ta och överväga om jag ska sluta spela maffia spel. Uppenbart så är jag inget vidare bra på dessa. Hålla i spel kommer jag garanterat att göra, men det kanske är dags för mig att sluta spel dem.
Vicotnik said:
Brynolf (1up) - Bybo. Jag kommer seriöst överväga att sluta spela maffiaspel om Brynolf är ulv.
Brynolf du måste verkligen har garvat när jag skrev detta eller hur?
Men, men, hur skulle det se ut om bara dom som spelade bra fortsatte spela, det skulle ju bli så mycket tråkigare maffiaspel :gremwink: (därmed inte sagt att du spelade dåligt)
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
läkarregeln

Just ja, läkarregeln. Begränsningen på läkaren (väktaren) som jag införde strax efter att jag och min svåger introducerat Maffia på svenska spelkonventsscenen var ursprungligen ungefär: "Du får inte skydda samma person två nätter i rad, om du inte lyckats natten innan." Detta för att undvika (i ett parti med många) att sheriffen (siaren) gick ut runda 1 och läkaren sen bara skyddade hen hela natten. Det känns däremot tycker jag väl hårt att aldrig få skydda samma person två nätter i rad eftersom ulvarna då alltid kan vara säkra på att döda någon genom att skjuta på samma person två nätter i rad.

Sen är det förstås inte lika relevant i spel med hemliga regler, men just saying.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Re: Tack för god match

Jag håller typ med dig om allt, Björn. Och jag håller med om att man nog får ta fluffspelen för vad de är, instabila men i bästa fall roliga att spela. Det är svårt att undvika alla möjliga instabiliteter när man designar spelet, men man kan hoppas att de inte händer (just instabiliteten i det här spelet, att ulvarna straffades jättehårt för att de höjde sina siffror, hade kunna undvikits med information till ulvarna. Men det finns säkert andra instabiliteter vi inte känner till.) Eller rättare: spelet blir stabilare ju mindre betydelsefullt fluff det innehåller. Skräckexemplet på instabilitet är ju vampirespelet där vi vann helt problemfritt för att ulvarna inte fattade att de var tvugna att mörka att de saknade KVV. Hade de mörkat det hade det nog blivit ett balanserat spel. Lika så om ulvarna i det här partiet inte höjt sina siffror.

Sen håller jag med om att byn behöver straffas mer för massoutning i början. Grejen är att vi har lärt oss hur man ska massouta (i vilken ordning olika saker ska ut), så det måste finnaas värre backlashes för byn än att ulvarna får svart på vitt vem väktaren är.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tack för god match

Vimes said:
Sen håller jag med om att byn behöver straffas mer för massoutning i början. Grejen är att vi har lärt oss hur man ska massouta (i vilken ordning olika saker ska ut), så det måste finnaas värre backlashes för byn än att ulvarna får svart på vitt vem väktaren är.
Ja och då gör man så att byn har information som t.ex: Summan av sifforna är blabla som Vico hade. Samtidigt som ulvarna kan namnge en eller två powerroller på summan av sina siffror som vi hade.

Sedan tar man och ger nån info om lägsta siffror som både är till nytta och negativt för byn att få reda på. Jag tror absolut det går att göra på ett vettigt sätt och få det balanserat. Jag gillar fluffspel. <.<'

/Recca, som är orolig o vill ha sina fluffspel i fred.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Vimes är ju kung!

BDG said:
Och sen så var jag helt övertygad om att Basenanji var ulv, och hade också starka misstankar mot KK. Det är ju pinsamt så här i efterhand att vi ägnade en hel dag åt att dreva mellan två bybor, och jag borde nog ha taggat ner där mycket tidigare. Fast det är så lätt att bli indragen i spelet på något sätt. Eller äh, jag tror fortfarande att Basenanji var ulv oavsett vad SL säger, vad höll ni på med? wink
Mm. Precis. Det här är något jag tar med till nästa spel. Det och en annan grej: att man hela tiden måste komma ihåg att alltid vara självkritisk. Men det är rätt svårt och kräver enorm självbehärskning. Kul att varulvsspelsformatet är så roligt att träna självbehärskning i.

Vad jag höll på med? Tja, i med min trånga syn på världen så räckte det att:

1) Vimes inte hade skrivit ut svart på vitt att varulvarna kunde nattmörda
2) Att folk hade frågat Vimes och fått kryptiska svar tillbaka
3) Att Recca bl a skrev "Smart" till !Paxen, som var den första att spekulera i huruvida varulvarna hade nattmordsförmåga.
4) Att du inte väktade någon i tredje rundan och gick ut med det.
5) Att det helt enkelt kunde vara så att vi inte hade någon väktare med i spelet.

Den där sista punkten hade jag nog haft väldigt svårt att ta med i beräkningen om jag inte spelat Mukwas coola men väldigt kaotiska lir. Grejen med fluffliren är ju att de bjuder in till att man börjar tvivla på om originalformatet av varulvsspel är aktuellt. Just att ta för givet att det finns en väktare "för det ska det ju göra" är en sån fälla som de senaste liren har lärt mig att undvika. Och då blir det ju förstås ÄNNU lättare att acceptera att det inte finns en väktare, hur bra BDG än spelade.

Och då växte paranoian av sig själv logaritmiskt: dels så är det ju hemskt att tänka sig BDG som ulv, dels så känns det helt f-n galet att han claimar en väktarroll när det ser ut som att ingen nattmörda och slutligen: tja, om de där galna parametrarna stämmer, då blir det inte så konstigt att BDG offrar två av sina kompisar...

Sedan lite egenkärlek
Jag är faktiskt lite rädd för mig själv, för någonstans så borde ju geniet BDG ha klarat sig med sitt fantastiska spel. Att han dinglade var knappast bara min förtjänst, men jag ser ju så här i efterhand vilken roll jag spelade i drevet mot honom.

Så det var enormt skönt att alla mina ansträngningar sista rundan betalade sig. Att jag fick med mig folk mot Korpa tycker jag var bra, även om jag på slutet stapplade lite och undrade om Vic kanke var den sista ulven. Men det kändes som en bra post när jag förstod att KK var grön.

Jag tycker att hela spelet var sjukt bra designat. Ju mer jag tänker på det blir jag nöjd med Vimes design. Visst, varulvarna kanske skulle fått mer info om sina siffror, men å andra sidan kan man ju resonera som att det är en uppgift för varulvarna att ta reda på det.

Det enda jag skulle kunna tänka mig att fundera på är vad man ska göra åt taktiken att byn outar rubbet på en gång. BDG föreslår en tredje fraktion, snälla skit i det, för det finns inget som är så tråkigt som att behöva jaga två fiender. Det stannar spelet på en gång och bidrar inte med något. Man blir bara ledsen.

Varje gång som DTF har funnits med har jag känt att jag skiter i om byn eller DTF vinner. Det är bara för svårt.

Däremot kan jag tänka mig att man har med:

– faktorer som gör det farligt att outa för bybor som att man inte följer en normalmall eller avslöjar annan info "Du vet att Roffe-på-Torget är Väktare"
– varianter på siare
– en mördare som dödar av bybor varje runda
– varulvar som är immuna i sitt outande (dvs de blir grönade av att outa)

...eller nåt annat.

Att Vimes har gjort ett bra jobb tål att upprepas. Han tog över efter Spider under knappa omständigheter och han modererade/svarade skickligt under spelet.

Och han stod emot spyorna när det behövdes som bäst.
Tack!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Tack för god match

Vimes said:
Jag håller typ med dig om allt, Björn. Och jag håller med om att man nog får ta fluffspelen för vad de är, instabila men i bästa fall roliga att spela. Det är svårt att undvika alla möjliga instabiliteter när man designar spelet, men man kan hoppas att de inte händer (just instabiliteten i det här spelet, att ulvarna straffades jättehårt för att de höjde sina siffror, hade kunna undvikits med information till ulvarna. Men det finns säkert andra instabiliteter vi inte känner till.) Eller rättare: spelet blir stabilare ju mindre betydelsefullt fluff det innehåller. Skräckexemplet på instabilitet är ju vampirespelet där vi vann helt problemfritt för att ulvarna inte fattade att de var tvugna att mörka att de saknade KVV. Hade de mörkat det hade det nog blivit ett balanserat spel. Lika så om ulvarna i det här partiet inte höjt sina siffror.

Sen håller jag med om att byn behöver straffas mer för massoutning i början. Grejen är att vi har lärt oss hur man ska massouta (i vilken ordning olika saker ska ut), så det måste finnaas värre backlashes för byn än att ulvarna får svart på vitt vem väktaren är.
Helt klart är att ulvarna måste få någon ledtråd om vilken sorts fluff de saknar.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Tack för god match

Björn den gode said:
Jag är också nöjd med att jag lyckades plocka upp anths desperation som bybo-beteende, oftast skulle jag säga att det är ulvar som börjar bete sig konstigt när dom är påväg att rösta ut och inte bybor, men här kändes det ändå som att det fanns något väldigt äkta.
Det här är något jag undrade över.
Efter mitt mastodont-försvars-inlägg på morgonen gav jag upp.
Men till lunchen bestämde jag mig för att göra ett försök till - vilket BDG uppfattade.

Fråga: var det verkligen ingen annan som uppfattade att jag kunde sia högt också?

Fråga: hur skulle ni gjort om ni var i mitt läge och ni ville övertyga byborna?

Jag inser att jag som ny varulvsspelare gjorde misstag och jag har förhoppningsvis lärt mig vad man ska säga och hålla tyst om. :gremsmile:
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
948
Location
Umeå
Re: Tack för god match

Vi ulvar förstod att du var siare, men jag kopplade aldrig att du kunde sia högsta siffran också och jag kan inte minnas att någon av mina kamrater förstod det heller.

Och om jag var du så skulle jag ha gått ut med det helt öppet istället för att hålla fast vid att vara kryptisk.

Och så är jag nyfiken på vem du valde att sia när du blev nattmördad!
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes är ju kung!

Basenanji said:
Det enda jag skulle kunna tänka mig att fundera på är vad man ska göra åt taktiken att byn outar rubbet på en gång. BDG föreslår en tredje fraktion, snälla skit i det, för det finns inget som är så tråkigt som att behöva jaga två fiender. Det stannar spelet på en gång och bidrar inte med något. Man blir bara ledsen.

Varje gång som DTF har funnits med har jag känt att jag skiter i om byn eller DTF vinner. Det är bara för svårt.

Däremot kan jag tänka mig att man har med:

– faktorer som gör det farligt att outa för bybor som att man inte följer en normalmall eller avslöjar annan info "Du vet att Roffe-på-Torget är Väktare"
– varianter på siare
– en mördare som dödar av bybor varje runda
– varulvar som är immuna i sitt outande (dvs de blir grönade av att outa)

...eller nåt annat.
This! Man bör vara jäkligt försiktig med DTF's. Jag har spelat ett spel där jag och byn fått segern stulen under näsan på oss när vi borde ha vunnit. Då kändes det inte som att vi förlorade. Om något ska DTF vara någon som vinner med ulvarna eller med byn inte kunna stjäla segern. Antingen det eller så ska det klart och tydligt framgå att DTF är med i spel så att både ulvar och bybor vet att de måste jaga de här jävlarna också, kanske t.om. göra nån form av gemensam sak. Det kan jag tänka mig som alternativ. Inte hemlig DTF med vinstkriterier som vinner över byns och ulvarnas vinstkriterier.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tack för god match

Korpa said:
Vi ulvar förstod att du var siare, men jag kopplade aldrig att du kunde sia högsta siffran också och jag kan inte minnas att någon av mina kamrater förstod det heller.

Och om jag var du så skulle jag ha gått ut med det helt öppet istället för att hålla fast vid att vara kryptisk.

Och så är jag nyfiken på vem du valde att sia när du blev nattmördad!
Det här håller jag inte med om. I slutet av första rundan hade vi inte outat högsta siffror, bara total summa och lägsta siffra. Med facit i hand så här så har jag svårt att se hur jag inte blev grönad av Anth när det faktiskt var så att min var den enda informationen som stämde med Anths förmåga: dvs att han kunda sia högsta siffror. Min info var ju den enda som gällde högsta siffror - världens tur att jag råkade ljuga rätt på den infon. Synd att jag åkte dig på att jag hade 29 annars hade jag nog hållt hela spelet genom att ha den info jag inte hade. Så att säga.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Vimes är ju kung!

Basenanji said:
BDG said:
Och sen så var jag helt övertygad om att Basenanji var ulv, och hade också starka misstankar mot KK. Det är ju pinsamt så här i efterhand att vi ägnade en hel dag åt att dreva mellan två bybor, och jag borde nog ha taggat ner där mycket tidigare. Fast det är så lätt att bli indragen i spelet på något sätt. Eller äh, jag tror fortfarande att Basenanji var ulv oavsett vad SL säger, vad höll ni på med? wink
Mm. Precis. Det här är något jag tar med till nästa spel. Det och en annan grej: att man hela tiden måste komma ihåg att alltid vara självkritisk. Men det är rätt svårt och kräver enorm självbehärskning. Kul att varulvsspelsformatet är så roligt att träna självbehärskning i.

Vad jag höll på med? Tja, i med min trånga syn på världen så räckte det att:

1) Vimes inte hade skrivit ut svart på vitt att varulvarna kunde nattmörda
2) Att folk hade frågat Vimes och fått kryptiska svar tillbaka
3) Att Recca bl a skrev "Smart" till !Paxen, som var den första att spekulera i huruvida varulvarna hade nattmordsförmåga.
4) Att du inte väktade någon i tredje rundan och gick ut med det.
5) Att det helt enkelt kunde vara så att vi inte hade någon väktare med i spelet.

Den där sista punkten hade jag nog haft väldigt svårt att ta med i beräkningen om jag inte spelat Mukwas coola men väldigt kaotiska lir. Grejen med fluffliren är ju att de bjuder in till att man börjar tvivla på om originalformatet av varulvsspel är aktuellt. Just att ta för givet att det finns en väktare "för det ska det ju göra" är en sån fälla som de senaste liren har lärt mig att undvika. Och då blir det ju förstås ÄNNU lättare att acceptera att det inte finns en väktare, hur bra BDG än spelade.

Och då växte paranoian av sig själv logaritmiskt: dels så är det ju hemskt att tänka sig BDG som ulv, dels så känns det helt f-n galet att han claimar en väktarroll när det ser ut som att ingen nattmörda och slutligen: tja, om de där galna parametrarna stämmer, då blir det inte så konstigt att BDG offrar två av sina kompisar...

Sedan lite egenkärlek
Jag är faktiskt lite rädd för mig själv, för någonstans så borde ju geniet BDG ha klarat sig med sitt fantastiska spel. Att han dinglade var knappast bara min förtjänst, men jag ser ju så här i efterhand vilken roll jag spelade i drevet mot honom.

Så det var enormt skönt att alla mina ansträngningar sista rundan betalade sig. Att jag fick med mig folk mot Korpa tycker jag var bra, även om jag på slutet stapplade lite och undrade om Vic kanke var den sista ulven. Men det kändes som en bra post när jag förstod att KK var grön.

Jag tycker att hela spelet var sjukt bra designat. Ju mer jag tänker på det blir jag nöjd med Vimes design. Visst, varulvarna kanske skulle fått mer info om sina siffror, men å andra sidan kan man ju resonera som att det är en uppgift för varulvarna att ta reda på det.

Det enda jag skulle kunna tänka mig att fundera på är vad man ska göra åt taktiken att byn outar rubbet på en gång. BDG föreslår en tredje fraktion, snälla skit i det, för det finns inget som är så tråkigt som att behöva jaga två fiender. Det stannar spelet på en gång och bidrar inte med något. Man blir bara ledsen.

Varje gång som DTF har funnits med har jag känt att jag skiter i om byn eller DTF vinner. Det är bara för svårt.

Däremot kan jag tänka mig att man har med:

– faktorer som gör det farligt att outa för bybor som att man inte följer en normalmall eller avslöjar annan info "Du vet att Roffe-på-Torget är Väktare"
– varianter på siare
– en mördare som dödar av bybor varje runda
– varulvar som är immuna i sitt outande (dvs de blir grönade av att outa)

...eller nåt annat.

Att Vimes har gjort ett bra jobb tål att upprepas. Han tog över efter Spider under knappa omständigheter och han modererade/svarade skickligt under spelet.

Och han stod emot spyorna när det behövdes som bäst.
Tack!

Först och främst: jag vet inte exakt när jag verkligen började tvivla på Recca. Det var något med att hon verkade väldigt tveksam till att pressa mig, något hon förklarade med, om jag inte minns fel, "Du kanske säger något som hjälper ulvarna". När jag väl fick höra ddet så flyttades hon jävligt upp i min ulv-skala (om någon verkligen vill veta när exakt jag började tro att hon var ulv så kan jag gå tillbaka, men det här ska väl räcka).

Brynolf hade jag egentligen aldrig som så högt misstänkt.

Korpa blev misstänkt så fort Basse tog upp hans tveksamheter. Då tänkte jag direkt att hennes info var väldigt tveksam. Inte att hon kunde ha den, men min och Vics info hade något sammanhang, medan Korpas info bara sa att 2 hade samma förmåga. Plus att hon gav ut det efter outningarna, vilket Basse visade.

Tack Basse, helt enkelt! :gremsmile:

Sen ang förvirrande att spela på metakunskaper: det måste göras på ett fint sätt. Exvis hur jag vred på det vanliga "jag sias som röd" till "jag sias som grön", eller, som det var i Familjen- "Du sias som röd, dvs som kriminell".

Nu gick ju inte det som jag ville, men det hoppas jag har gjort så att folk, och helst framtida spelskapare, börjar tänka lite mer i nya banor.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Vimes är ju kung!

Recca said:
Basenanji said:
Det enda jag skulle kunna tänka mig att fundera på är vad man ska göra åt taktiken att byn outar rubbet på en gång. BDG föreslår en tredje fraktion, snälla skit i det, för det finns inget som är så tråkigt som att behöva jaga två fiender. Det stannar spelet på en gång och bidrar inte med något. Man blir bara ledsen.

Varje gång som DTF har funnits med har jag känt att jag skiter i om byn eller DTF vinner. Det är bara för svårt.

Däremot kan jag tänka mig att man har med:

– faktorer som gör det farligt att outa för bybor som att man inte följer en normalmall eller avslöjar annan info "Du vet att Roffe-på-Torget är Väktare"
– varianter på siare
– en mördare som dödar av bybor varje runda
– varulvar som är immuna i sitt outande (dvs de blir grönade av att outa)

...eller nåt annat.
This! Man bör vara jäkligt försiktig med DTF's. Jag har spelat ett spel där jag och byn fått segern stulen under näsan på oss när vi borde ha vunnit. Då kändes det inte som att vi förlorade. Om något ska DTF vara någon som vinner med ulvarna eller med byn inte kunna stjäla segern. Antingen det eller så ska det klart och tydligt framgå att DTF är med i spel så att både ulvar och bybor vet att de måste jaga de här jävlarna också, kanske t.om. göra nån form av gemensam sak. Det kan jag tänka mig som alternativ. Inte hemlig DTF med vinstkriterier som vinner över byns och ulvarnas vinstkriterier.
Jag jobbade jävligt hårt för den vinsten, och det bör jag ju ändå få lite respekt för! :gremwink:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tack för god match

anth said:
Vimes said:
Jag håller typ med dig om allt, Björn. Och jag håller med om att man nog får ta fluffspelen för vad de är, instabila men i bästa fall roliga att spela. Det är svårt att undvika alla möjliga instabiliteter när man designar spelet, men man kan hoppas att de inte händer (just instabiliteten i det här spelet, att ulvarna straffades jättehårt för att de höjde sina siffror, hade kunna undvikits med information till ulvarna. Men det finns säkert andra instabiliteter vi inte känner till.) Eller rättare: spelet blir stabilare ju mindre betydelsefullt fluff det innehåller. Skräckexemplet på instabilitet är ju vampirespelet där vi vann helt problemfritt för att ulvarna inte fattade att de var tvugna att mörka att de saknade KVV. Hade de mörkat det hade det nog blivit ett balanserat spel. Lika så om ulvarna i det här partiet inte höjt sina siffror.

Sen håller jag med om att byn behöver straffas mer för massoutning i början. Grejen är att vi har lärt oss hur man ska massouta (i vilken ordning olika saker ska ut), så det måste finnaas värre backlashes för byn än att ulvarna får svart på vitt vem väktaren är.
Helt klart är att ulvarna måste få någon ledtråd om vilken sorts fluff de saknar.
Jag blir faktiskt väldigt sugen på att hålla i ett eget spel igen och försöka designa det mer balanserat. I så fall kommer jag nog köra med traditionellt avslutade rundor efter 2-3 dagar. Flytande avslutning av rundor är coolt men efter Vicos spel nu som han håller på med så kommer vi ha kört det ett tag och då kan det vara skönt med lite ombyte och trad, inte minst för jämförelsens skull. :gremsmile:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Tack för god match

anth, jag är ledsen att jag var så stelbent och tjockskallig. :gremwink:

Men det som gjorde mig så enromt övertygad var när du sa nåt i stil med att "...varulvarna kanske inte har siffror..."

Det skulle ju betyda att din siarförmåga var helt värdelös?

Det kunde ju för all del vara en värdig fråga om syftet är att vara "öppen för allt", men det rimmade ändå dåligt med ditt siarclaim.

När jag befinner mig i en sådan situation (och detta är inte säkert att andra ska ta efter, men ändå) så kör jag stenhårt på att all den info jag har fått är riktig och ska outas så ordgrant som möjligt. Jag hade därför UTGÅTT från att om min förmåga säger att varulvaran har siffror – då har de det. Punkt.

Jag kör på det där väldigt öppna och dumdristiga sättet, mest faktiskt för att visa de andra byborna vem jag är och hur min info ser ut.

Okej, det är en superkass strategi om man spelar med misstänksamma bybor som hela tiden tar WIFOM med i beräkningarna. Men jag tror ändå att det är bra att köra så där naivt, enfaldigt och öppet som bybo – för att det är så otänkbart att ulvar vågar göra det. Eller som BDG säger: ljug aldrig som bybo. Kanske kan man lägga till: ha alltid tillit till din information från SL?

Men jag kan ha fel.

Vad säger ni andra?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Tack för god match

Korpa said:
Vi ulvar förstod att du var siare, men jag kopplade aldrig att du kunde sia högsta siffran också och jag kan inte minnas att någon av mina kamrater förstod det heller.

Och om jag var du så skulle jag ha gått ut med det helt öppet istället för att hålla fast vid att vara kryptisk.

Och så är jag nyfiken på vem du valde att sia när du blev nattmördad!
Jo, jag har insett att jag bara ska vara kryptisk när jag brödsmular - inte när jag förklarar hur jag brödsmulat. :gremsmile:

Jag hade jätteångest över vilka jag skulle sia.
Jag resonerade att de som outat siffror sent hade gjort det efter jag talat om hur jag siade och därför inte bluffat.
Eftersom du outat alla siffror sent var du säker från mitt siande.
Jag borde kanske tänkt att de som outat lägsta siffran tidigt kunde ha ljugit - men jag hann inte så långt.

Jag tror jag siade Paxen i sista rundan.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Tack för god match

Recca said:
I slutet av första rundan hade vi inte outat högsta siffror, bara total summa och lägsta siffra.
Fel.
I slutet av första rundan hade alla utom BDG outat allt.
 
Top