Nekromanti Thibaultkoden - vvx xx

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Vimes är ju kung!

!Paxen said:
Recca said:
Basenanji said:
Det enda jag skulle kunna tänka mig att fundera på är vad man ska göra åt taktiken att byn outar rubbet på en gång. BDG föreslår en tredje fraktion, snälla skit i det, för det finns inget som är så tråkigt som att behöva jaga två fiender. Det stannar spelet på en gång och bidrar inte med något. Man blir bara ledsen.

Varje gång som DTF har funnits med har jag känt att jag skiter i om byn eller DTF vinner. Det är bara för svårt.

Däremot kan jag tänka mig att man har med:

– faktorer som gör det farligt att outa för bybor som att man inte följer en normalmall eller avslöjar annan info "Du vet att Roffe-på-Torget är Väktare"
– varianter på siare
– en mördare som dödar av bybor varje runda
– varulvar som är immuna i sitt outande (dvs de blir grönade av att outa)

...eller nåt annat.
This! Man bör vara jäkligt försiktig med DTF's. Jag har spelat ett spel där jag och byn fått segern stulen under näsan på oss när vi borde ha vunnit. Då kändes det inte som att vi förlorade. Om något ska DTF vara någon som vinner med ulvarna eller med byn inte kunna stjäla segern. Antingen det eller så ska det klart och tydligt framgå att DTF är med i spel så att både ulvar och bybor vet att de måste jaga de här jävlarna också, kanske t.om. göra nån form av gemensam sak. Det kan jag tänka mig som alternativ. Inte hemlig DTF med vinstkriterier som vinner över byns och ulvarnas vinstkriterier.
Jag jobbade jävligt hårt för den vinsten, och det bör jag ju ändå få lite respekt för! :gremwink:
Problemet var ju att ingen i byn orkade bry sig om att det fanns DTF, vår generella inställning var: screw that, vi vinner om ulvarna åker ut. Så det var ju byns gemensamma beslut att skita i dtf för att informationen vi fick inte var: DTF vinner över er alla - JAGA DTF.

Och däri låg ju felet, i min uppfattning dårå.

Det blir lite som ett planterat: Nej, sorry ni vinner inte fast ni vann för att det fanns ett hemligt kriterie som ingen av er kunde känna till. Snopet va. *SL skrattar i mjugg.*

Det var supernaturalgate tror jag? Mitt första varulvsspel. Jag har alltid sett det som en vinst. :gremsmile:

Men klart du ska ha cred för att du vann, jag minns bara att jag rynkade pannan lite när jag hörde om segern som slank ur vårt grepp mest för att SL hade bestämt att det skulle vara så.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tack för god match

anth said:
Recca said:
I slutet av första rundan hade vi inte outat högsta siffror, bara total summa och lägsta siffra.
Fel.
I slutet av första rundan hade alla utom BDG outat allt.
Ja... Så kanske det var ja. Men det var iaf ingen som hade outat nån info om högsta siffra. <.<
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tack för god match

Basenanji said:
Okej, det är en superkass strategi om man spelar med misstänksamma bybor som hela tiden tar WIFOM med i beräkningarna. Men jag tror ändå att det är bra att köra så där naivt, enfaldigt och öppet som bybo – för att det är så otänkbart att ulvar vågar göra det. Eller som BDG säger: ljug aldrig som bybo. Kanske kan man lägga till: ha alltid tillit till din information från SL?

Men jag kan ha fel.

Vad säger ni andra?
Fast Basse, jag satte ju dig i världens sits i Varulv666 när din roll Torquemada fick dig att ifrågasätta både moralen kring din roll och den information jag hade matat din roll full med.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Re: Tack för god match

Åh, gud ja. Basses förvirring i 666 är legendarisk!
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Re: Tack för god match

Min slutsats är i varje fall denna: om fluffet har betydelse är det bra att ge ulvarna verkyg att ljuga eller förstå fluffet med. I det här partiet kunde ulvarna t.ex. fått veta totalsumman, eler att det inte fanns någon siare.

Förresten, Thibault, det är huvudpersonen i Alexandre Dumas roman "Varulven". Det finns ett tema däri där ett vargskinn "ärvs" och den som plockar upp skinnet blir varulv, jmf nattmordet här (ja, ok, den kopplingen kom jag på nu :gremtongue: )
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Vimes är ju kung!

Recca said:
!Paxen said:
Recca said:
Basenanji said:
Det enda jag skulle kunna tänka mig att fundera på är vad man ska göra åt taktiken att byn outar rubbet på en gång. BDG föreslår en tredje fraktion, snälla skit i det, för det finns inget som är så tråkigt som att behöva jaga två fiender. Det stannar spelet på en gång och bidrar inte med något. Man blir bara ledsen.

Varje gång som DTF har funnits med har jag känt att jag skiter i om byn eller DTF vinner. Det är bara för svårt.

Däremot kan jag tänka mig att man har med:

– faktorer som gör det farligt att outa för bybor som att man inte följer en normalmall eller avslöjar annan info "Du vet att Roffe-på-Torget är Väktare"
– varianter på siare
– en mördare som dödar av bybor varje runda
– varulvar som är immuna i sitt outande (dvs de blir grönade av att outa)

...eller nåt annat.
This! Man bör vara jäkligt försiktig med DTF's. Jag har spelat ett spel där jag och byn fått segern stulen under näsan på oss när vi borde ha vunnit. Då kändes det inte som att vi förlorade. Om något ska DTF vara någon som vinner med ulvarna eller med byn inte kunna stjäla segern. Antingen det eller så ska det klart och tydligt framgå att DTF är med i spel så att både ulvar och bybor vet att de måste jaga de här jävlarna också, kanske t.om. göra nån form av gemensam sak. Det kan jag tänka mig som alternativ. Inte hemlig DTF med vinstkriterier som vinner över byns och ulvarnas vinstkriterier.
Jag jobbade jävligt hårt för den vinsten, och det bör jag ju ändå få lite respekt för! :gremwink:
Problemet var ju att ingen i byn orkade bry sig om att det fanns DTF, vår generella inställning var: screw that, vi vinner om ulvarna åker ut. Så det var ju byns gemensamma beslut att skita i dtf för att informationen vi fick inte var: DTF vinner över er alla - JAGA DTF.

Och däri låg ju felet, i min uppfattning dårå.

Det blir lite som ett planterat: Nej, sorry ni vinner inte fast ni vann för att det fanns ett hemligt kriterie som ingen av er kunde känna till. Snopet va. *SL skrattar i mjugg.*

Det var supernaturalgate tror jag? Mitt första varulvsspel. Jag har alltid sett det som en vinst. :gremsmile:

Men klart du ska ha cred för att du vann, jag minns bara att jag rynkade pannan lite när jag hörde om segern som slank ur vårt grepp mest för att SL hade bestämt att det skulle vara så.
Jo, lite surt absolut. Men jag tänker fortfarande vara stolt över den vinsten, mest för att jag hade is i magen.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Tack för god match

Basenanji said:
anth, jag är ledsen att jag var så stelbent och tjockskallig. :gremwink:
För det första är det ett spel.
Även om jag var väldigt frustrerad på dig och KK under spelet betyder det inte att jag är frustrerad på er som personer utanför spelet.
Däremot kommer jag ta med i beräkningarna er spelstil nästa gång jag spelar varulvsspel med er. :gremsmile:

Basenanji said:
Men det som gjorde mig så enromt övertygad var när du sa nåt i stil med att "...varulvarna kanske inte har siffror..."
Men jag skrev ju aldrig "...varulvarna kanske inte har siffror...".
Jag skrev "...jag var inne på..." - vilket INTE är detsamma som "jag ÄR inne på".
För mig var skillnaden i ord glasklart och jag hade mycket svårt att förstå hur du ens resonerade.

Basenanji said:
Det skulle ju betyda att din siarförmåga var helt värdelös?
Här är en till sak där jag inte förstod hur ni resonerade.

Jag skulle kunna skapa en tråd idag om anmälan till ett nytt varulvsspel som fungerar som Thibaultkoden, d.v.s. det baseras på siffror.
Och det är fullt möjligt för mig att ge siffror till byborna och inga siffror till ulvarna.
Är vi överens så långt?

Säg nu att du kunde sia någons högsta och lägsta siffra i detta spel.
Säg nu att du siade en ulv som saknade siffror.
Vad skulle jag svara dig?
Jo: "personen har ingen högsta eller lägsta siffra".
Hur skulle denna information vara värdelös? :gremsmile:

Jag har insett att vi resonerar på helt olika sätt här - men ni måste väl inse är ord som "värdelös" och "omöjlig" är att ta i? :gremlaugh:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Tack för god match

Förresten: Jag är förvånad att jag blev grönad för att jag inte var lika random.. Jag hade troligtvis tagit det som ett scum-tell. "Pax låter vettig.. Vafan händer här nu?"

Förvänta er inte att jag ska vara det nästa gång bara :gremwink:
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,385
Re: Tack för god match

!Paxen said:
Förresten: Jag är förvånad att jag blev grönad för att jag inte var lika random.. Jag hade troligtvis tagit det som ett scum-tell. "Pax låter vettig.. Vafan händer här nu?"

Förvänta er inte att jag ska vara det nästa gång bara :gremwink:
:gremsmile:

Jag förväntar mig att du försöker rösta ut dig själv nästa gång, Il Paxo!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Tack för god match

!Paxen said:
Förresten: Jag är förvånad att jag blev grönad för att jag inte var lika random.. Jag hade troligtvis tagit det som ett scum-tell. "Pax låter vettig.. Vafan händer här nu?"

Förvänta er inte att jag ska vara det nästa gång bara :gremwink:
Kom ihåg att jag inte spelat så mycket varulvsspel - jag känner helt enkelt din spelstil. :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tack för god match

anth said:
Jag skulle kunna skapa en tråd idag om anmälan till ett nytt varulvsspel som fungerar som Thibaultkoden, d.v.s. det baseras på siffror.
Och det är fullt möjligt för mig att ge siffror till byborna och inga siffror till ulvarna.
Är vi överens så långt?
Absolut.

Men...

Om du som siare säger att din förmåga fortfarande fungerar trots att ulvarna inte har några siffror så hänger jag dig.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Tack för god match

Konrad Konvalj said:
Absolut.

Men...

Om du som siare säger att din förmåga fortfarande fungerar trots att ulvarna inte har några siffror så hänger jag dig.
Jag ger upp.

Vi får nöja oss med att vi är överens om att vi inte är överens i den här frågan.

Sedan får jag ha i åtanke att du hänger alla som har en annan åsikt än du nästa gång vi spelar. :gremsmile:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Tack för god match

anth said:
Konrad Konvalj said:
Absolut.

Men...

Om du som siare säger att din förmåga fortfarande fungerar trots att ulvarna inte har några siffror så hänger jag dig.
Jag ger upp.

Vi får nöja oss med att vi är överens om att vi inte är överens i den här frågan.

Sedan får jag ha i åtanke att du hänger alla som har en annan åsikt än du nästa gång vi spelar. :gremsmile:
Nähä. Så illa är det ju inte. Då hade det ju bara varit jag och Basse kvar i spel och det hade ju inte funkat.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,314
Location
Göteborg
Re: Vimes är ju kung!

Recca said:
Det enda jag skulle kunna tänka mig att fundera på är vad man ska göra åt taktiken att byn outar rubbet på en gång. BDG föreslår en tredje fraktion, snälla skit i det, för det finns inget som är så tråkigt som att behöva jaga två fiender. Det stannar spelet på en gång och bidrar inte med något. Man blir bara ledsen.

Varje gång som DTF har funnits med har jag känt att jag skiter i om byn eller DTF vinner. Det är bara för svårt.

Inte hemlig DTF med vinstkriterier som vinner över byns och ulvarnas vinstkriterier.
Jag håller helt med! Spel med hemliga regler och information som inte är öppen för alla är mycket tristare än tex en klassiker. Ehm, det var det du ville säga va? :gremwink:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,600
Re: Tack för god match

Jo anth, jag fattar hur du tänker – och det var inte dumt tänkt.

Jag ville bara försöka förklara för dig hur jag tänker/tänkte.

Nu så ser jag tex att mitt misstag var att stenhårt utgå från tesen:

"Om det finns en siare som kan sia siffror måste alla ha fått siffror, annars så är personen ingen siffersiare, utan en varulvssiare rätt och slätt, och det är alltför omständigt för att att passa på en beskrivning för en siare, dessutom passar det inte med en varulvssiare i ett spel där siffror spelar en så stor roll för att fånga ulvarna"

:gremsmile:

Jag borde ju förstås ha tänkt att det kunde vara rimligt ulvarna kanske saknar siffror och att du var en super-super-siare.

Jag ska bli mer försiktig framöver!
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Re: Tack för god match

Basenanji said:
Jag borde ju förstås ha tänkt att det kunde vara rimligt ulvarna kanske saknar siffror och att du var en super-super-siare.
Super-super-siare? :gremsmile:

På sin höjd hade det gjort min sämst-siare till en normal siare. :gremlaugh:

Siare BRUKAR få reda på om en person är varulv direkt - vilket jag aldrig fick.
Det jag skulle fått reda på var att en person saknade siffror - vilket faktiskt inte automatiskt skulle säga mig att personen är varulv.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tack för god match

Grejen är ju att du var en supersiare bara för att vi alla ljög om våra siffror. Hade vi inte gjort det så hade du varit en värdelös siare. :gremfrown:
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,694
Location
Stockholm
Re: Tack för god match

Recca said:
Grejen är ju att du var en supersiare bara för att vi alla ljög om våra siffror. Hade vi inte gjort det så hade du varit en värdelös siare. :gremfrown:
Men... Nehje! I praktiken var han en fullt normal siare. En supersiare är en sån som siar alla samtidigt och ser vilka dom är ulvar. (/besserwissermode)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Tack för god match

Brynolf said:
Recca said:
Grejen är ju att du var en supersiare bara för att vi alla ljög om våra siffror. Hade vi inte gjort det så hade du varit en värdelös siare. :gremfrown:
Men... Nehje! I praktiken var han en fullt normal siare. En supersiare är en sån som siar alla samtidigt och ser vilka dom är ulvar. (/besserwissermode)
Men nu använde jag den super-siar-definition som etablerades av Bassenanji. Det du beskriver är super-super-super-supersiaren.
Eller kort och gott ultrasiaren.
 
Top