Nekromanti Thibaultkoden - vvx xx

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Basse tries math

Haha!

Och det händer att bybor är klantiga, slarviga och hemskt impulsiva.

Alltså, att byn hänger mig är verkligen inte hela världen, för hur länge som helst står man inte ut med en (med-)spelare som bara rör till det hela tiden. Det har jag sannerligen full förståelse för.

Men två av mina missar tycker jag förtjänar att lyftas fram: när jag räknade fel och bytte siffra från 19 till 18.

Det är så ÖVERJORDISKT knäppt att gå ut med det som ulv. Varför? Ännu knäppare om vi betänker att det finns supersiare around.

Alltså: ok om jag hade bytt från säg 23 till 18 eller nåt, men från 19 till 18?

Och så på det: att jag siar anth. Idiotiskt om man betänker at LJSLarsson har gjort det och att anth fimpades av ulvarna. Och sättet att gå ut med det på...

Men som sagt, i det här läget är det nog bättre att vi hjälps åt att försöka hitta en varulv i det här gänget:

Korpa
Vicotnik
KK
!Paxen
LJSLarsson
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Basse tries math

Basenanji said:
Haha!

Och det händer att bybor är klantiga, slarviga och hemskt impulsiva.

Alltså, att byn hänger mig är verkligen inte hela världen, för hur länge som helst står man inte ut med en (med-)spelare som bara rör till det hela tiden. Det har jag sannerligen full förståelse för.

Men två av mina missar tycker jag förtjänar att lyftas fram: när jag räknade fel och bytte siffra från 19 till 18.

Det är så ÖVERJORDISKT knäppt att gå ut med det som ulv. Varför? Ännu knäppare om vi betänker att det finns supersiare around.

Alltså: ok om jag hade bytt från säg 23 till 18 eller nåt, men från 19 till 18?

Och så på det: att jag siar anth. Idiotiskt om man betänker at LJSLarsson har gjort det och att anth fimpades av ulvarna. Och sättet att gå ut med det på...

Men som sagt, i det här läget är det nog bättre att vi hjälps åt att försöka hitta en varulv i det här gänget:

Korpa
Vicotnik
KK
!Paxen
LJSLarsson
Det enda som gör mig lite tveksam är att ingen kan konfirmera att det "finns 3 personer med samma totalsumma". För det skulle betyda att vi vet helt säkert att 3 person, troligtvis du jag och KK inte har ljugit, och därför så kan man ta bort oss ur ekvationen.

Men, jag vill se folks reaktioner över det som vi har kommit fram till ang Korpa.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Basse tries math

Basse lägger upp ett case mot Korpa.

Inte alls oävet och faktan stämmer trots allt. Allt detta har ett flertal varit inne på tidigare, bland annat BDG som bevisligen är grön. Jag har också varit inne på Korpa, men siktat lite hårdare på SJSLarsson.

Efter min uträkning (som är den samma som BDG´s) måste jag lägga bort SJSLarsson från listan.

Är en av Trackrarna ulv så måste det vara Basse.

Men...

Som tidigare nämnt så har jag hela spelet diggat Basse´s gameplan (som är helt obefintlig, men väldigt skön (skör?), och spelet Basse kör på liknar mitt eget). I varenda lite beef Basse har deltagit har jag på nått konstigt vis sett honom som mer grön än motståndaren. anth/Basse är väl den största beefen förutom BDG/Basse+K.K då, men den var jag ju med i själv. Det är väldigt lätt som ulv att hoppa på både mig och Basse för vårt spel vilket SJSLarsson har gjort som exempel.

Korpa har varit stabil rakt igenom, men som sagt..notoriskt svårbedömd. Korpa har inte svajat iväg och gjort några utfall mot mig (kanske inte Basse heller?) vilket skulle kunna tyda på att Korpa är grön som mig själv, eller ulv som inte vill förknippas med honingsfällorna som springer runt likt elefanter i Reccas porslinsbutik.

Vart bövelen vill jag komma?

Jo, jag kan ställa mig bakom en hängning av Korpa.

Är Korpa grön så är det Basse på tur.

Ordningen kvittar lite för mig, men det är ju lite mer spännande att hänga Korpa först helt klart och sådant lockar ju lite också..
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Basse tries math

Basenanji said:
Haha!

Och det händer att bybor är klantiga, slarviga och hemskt impulsiva.

Alltså, att byn hänger mig är verkligen inte hela världen, för hur länge som helst står man inte ut med en (med-)spelare som bara rör till det hela tiden. Det har jag sannerligen full förståelse för.

Men två av mina missar tycker jag förtjänar att lyftas fram: när jag räknade fel och bytte siffra från 19 till 18.

Det är så ÖVERJORDISKT knäppt att gå ut med det som ulv. Varför? Ännu knäppare om vi betänker att det finns supersiare around.

Alltså: ok om jag hade bytt från säg 23 till 18 eller nåt, men från 19 till 18?

Och så på det: att jag siar anth. Idiotiskt om man betänker at LJSLarsson har gjort det och att anth fimpades av ulvarna. Och sättet att gå ut med det på...

Men som sagt, i det här läget är det nog bättre att vi hjälps åt att försöka hitta en varulv i det här gänget:

Korpa
Vicotnik
KK
!Paxen
LJSLarsson
Lägg till att det är överjordiskt dumt av en ulv och säga att han glömt använda sin förmåga..

En ulv har facit på hand så har man en bluffad förmåga så är det ju klart att man lyckas med den per automatik.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Basse tries math

Konrad Konvalj said:
Basenanji said:
Haha!

Och det händer att bybor är klantiga, slarviga och hemskt impulsiva.

Alltså, att byn hänger mig är verkligen inte hela världen, för hur länge som helst står man inte ut med en (med-)spelare som bara rör till det hela tiden. Det har jag sannerligen full förståelse för.

Men två av mina missar tycker jag förtjänar att lyftas fram: när jag räknade fel och bytte siffra från 19 till 18.

Det är så ÖVERJORDISKT knäppt att gå ut med det som ulv. Varför? Ännu knäppare om vi betänker att det finns supersiare around.

Alltså: ok om jag hade bytt från säg 23 till 18 eller nåt, men från 19 till 18?

Och så på det: att jag siar anth. Idiotiskt om man betänker at LJSLarsson har gjort det och att anth fimpades av ulvarna. Och sättet att gå ut med det på...

Men som sagt, i det här läget är det nog bättre att vi hjälps åt att försöka hitta en varulv i det här gänget:

Korpa
Vicotnik
KK
!Paxen
LJSLarsson
Lägg till att det är överjordiskt dumt av en ulv och säga att han glömt använda sin förmåga..

En ulv har facit på hand så har man en bluffad förmåga så är det ju klart att man lyckas med den per automatik.
Man kan köra giftbägarresonemanget på den. "Han är inte ulv för han glömde sin förmåga...fast han vet ju om att man blir lite grönad av att "glömma bort" sin förmåga, så han är ulv.. men ingen ulv skulle göra det för det är för riskfullt". osv, osv..

Men, jag vill ha ut Korpa denna runda. Bör tillägga att såvitt jag vet så säger inte Korpas förmåga något om att dessa personer är bybor, dom som har samma förmåga dvs, därför så blir absolut inte Basse grön om Korpa är grön, om nu någon trodde att jag menade det
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Basse tries math

Det är så mycket spännande skrivet att jag tar det ett inlägg i taget. :gremsmile:

Basenanji said:
Korpa
Korpa uppger att hens information är at det finns två personer med samma förmåga. Det kan ju vara något fejkat, i och med att hen uppger den informationen EFTER att jag och LJSLarsson outar våra förmågor. [Eller? Gjorde vi det? Måste kolla...] Jo, Korpa outar sin information EFTER LJSLarsson och mig. Här är hela hens inlägg:

Korpa said:
Eftersom rundan kommer ta slut nu så finns det en risk att någon blir nattmördad och jag tror att det vore bäst om jag delar med mig av min info, särskilt innan det börjar kastas alldeles för onda blickar mot LSJLarsson och Basse.

Jag vet att det finns två personer med samma förmåga.

Anledningen till varför jag väntar tills nu med att nämna det är dels för att jag åkt en massa bil ikväll men också för att jag först ville vänta tills folks förmågor började krypa fram. När det sedan blev två som outade tracker-förmågan blev jag nöjd åtminstone. I min mening så kan vi rikta vår uppmärksamhet åt andra håll, för de är gröna (eller så är en av de en riktigt vågad ulv, men jag tror inte det).

Sedan så har jag siffrorna 2 3 9 5.
Eller så kan faktiskt Korpa ha fått den informationen som ulv också. Det intressanta här är att vi trackers ännu inte kollat Korpa så om LJSLarsson ska sia någon föreslår jag Korpa. Korpa har också i ett tidigt inlägg sagt sig ha information men ingen förmåga, vilket kan checkas av en tracker.
Om du läser lite högre upp i ditt eget inlägg så kan du se att LSJLarsson har kollat mig redan.

Jag valde att outa min information i slutet av rundan utifall att jag skulle bli nattmördad. Där och då såg jag min information som grönande för de två som delade förmåga och jag betvivlar inte ett dugg att både du och LSJLarsson har den förmåga ni säger att ni har. Hade jag varit ute efter att gröna mig själv så hade jag kommit ut med den innan det dök upp två med samma förmåga, men det kändes inte som prio ett jämfört med att kunna bekräfta två personers outningar.

Såhär på senare tid så har jag funderat kring om någon av er skulle kunna vara ulv och jag tror att jag har hittat en möjlig förklaring. Den kommer i ett senare inlägg, så slipper vi blanda ihop saker i onödan.

Basenanji said:
Korpa har legat lågt vilket är scummigt. Hen har också försvarat Brynolf i ett läge när Brynolf var på väg ut. Korpas summa ligger också högre än andras. Till sist vill jag hedra BDG med att han faktiskt såg Korpa som en tänkbar kandidat.

Röst: Korpa
Att jag har legat lågt kan jag verkligen inte förneka, men den som har spelat med mig tidigare vet att jag brukar ha svårt för att göra min röst hörd och vara drivande. Jag har försökt vara så aktiv jag kan, även när jag varit bortrest och haft sporadiskt med tid, och om det har varit tillräckligt får ni andra bedöma.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Basse tries math

Jag skulle vilja se lite mer action från Korpa, Vicotnik och LJSLarsson kring vem som kan vara ulv bland de här:

Korpa
Vicotnik
LJSLarsson
KK
!Paxen

I mina ögon så...

!Paxen är grön för att han har spelat så okalnderligt, för att hans info känns rejäl.

Samma med KK - visst han sticker ut hakan, men jag kan inte se att det skulle vara ulvigt. Dessutom så har han engagerat sig så otroligt mycket. Min kunskap om ulvbeteende är att man inte riktigt vågar göra det som ulv – det "känns" som att varje ord riskerar att avslöja en.

LJSLarsson är grönare än en Carlsberg på en irländsk äng.

Kvar blir Vicotnik som har hård info: våra summor slutar på 218 och...

Korpa. Hen har verkligen varit svår att få grepp om.

Ska kolla genom hens inlägg nu, från start till mål.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Basse tries math

!Paxen said:
Vet du, jag tänkte just på det: Korpa säger att det finns två personer med samma förmåga. Om vi utgår ifrån att ulvarna har som förmåga att nattmörda så betyder det att Korpas info är osann/ger fel bild eftersom det isf finns fler än 2 personer som har samma förmåga.

FFS! Jag trodde inte att jag skulle göra det, men jag litar på Basse nu!

Min röst: Korpa
Vi har två förmågetrackers. För att det ska på något sätt vara vettigt så betyder det att en enskild ulv ska kunna hittas när den använder sin förmåga, inte sant?

Det är omöjligt om ulvarna mördar gemensamt. Vi har kickat två ulvar hittills. Om vi leker med tanken att Recca började spelet med nattmordsförmågan så måste den ha gått vidare till den tredje ulven eller Brynolf (som sen skickade den vidare till den tredje ulven). Om vi har t.ex en ulv bland våra trackers så kan den ha ärvt en förmåga till eller så har den gått till någon av oss som bara angett info. Det här innebär också att vi inte kan lita lika enkelt på tidigare förmågekollar då förmågan kan ha hoppat till en person som blivit kollad. Jag hoppas på att den tredje ulven har suttit på förmågan hela tiden, det är det alternativ som ger mer rättvisande kollar.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: Basse tries math

Korpa said:
Om du läser lite högre upp i ditt eget inlägg så kan du se att LSJLarsson har kollat mig redan.
Ja det stämmer faktiskt. Ingen förmåga.

Suck.

Röst: Ingen
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Basse tries math

Korpa! Står det att 2 personer delar på samma förmåga? inget om att dessa 2 är bybor?

Det känns också lite konstigt ang detta, om nu ulvarna har en förmåga som gör så att dom nattmördar. vad tror du om det?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Med tanke på att vi bara har två chanser på oss att hitta igen den sista ulven så känner åtminstone jag att det är viktigt att vi röstar på den vi tror är ulven, både nu och nästa runda (om vi bommar).

Med andra ord, rösta på mig om ni tror att jag är ulv. Om ni bara tycker att jag är lite skum så skulle jag tänka om och dubbelkolla så att det inte finns en ulvigare kandidat.

Och jag ser ogärna att jag blir utröstad, så jag kommer göra mitt bästa för att svara på allt ni tycker är knasigt och göra mitt bästa för att förklara hur jag tycker och tänker.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Basse tries math

!Paxen said:
Korpa! Står det att 2 personer delar på samma förmåga? inget om att dessa 2 är bybor?

Det känns också lite konstigt ang detta, om nu ulvarna har en förmåga som gör så att dom nattmördar. vad tror du om det?
Ja, det står att två personer har samma förmåga. Min info säger inte att det handlar om bybor, men den säger inte heller att någon är röd.

Om Basse är ulv (han är mest trolig om det finns en röd tracker) så kan jag se följande förklaring:
Byn har en väktare, en tracker och en siare till sitt förfogande. Ulvarna har en nattmordsförmåga och en egen tracker för att kunna hitta igen byns viktiga personer. När spelet börjar är det Recca eller Brynolf som kan nattmörda och ulvarnas tracker ärver förmågan först efter att dennes två kamrater blivit hängda.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Basse tries math

Korpa said:
!Paxen said:
Korpa! Står det att 2 personer delar på samma förmåga? inget om att dessa 2 är bybor?

Det känns också lite konstigt ang detta, om nu ulvarna har en förmåga som gör så att dom nattmördar. vad tror du om det?
Ja, det står att två personer har samma förmåga. Min info säger inte att det handlar om bybor, men den säger inte heller att någon är röd.

Om Basse är ulv (han är mest trolig om det finns en röd tracker) så kan jag se följande förklaring:
Byn har en väktare, en tracker och en siare till sitt förfogande. Ulvarna har en nattmordsförmåga och en egen tracker för att kunna hitta igen byns viktiga personer. När spelet börjar är det Recca eller Brynolf som kan nattmörda och ulvarnas tracker ärver förmågan först efter att dennes två kamrater blivit hängda.
Tack för det svaret. Vi får se om jag ändrar min röst, flyttar inte på den nu
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Ah, nu ser jag en miss:

vi (eller kanske mest jag) pratar ju hela tiden om vem som HAR respektive INTE har en förmåga.

[för om man har använt en förmåga kan man inte ha information-> vi kan hitta en ulv]

Men när jag tänker efter har Vimes bara informerat oss om någomn ANVÄNDER en förmåga.

Jaha!
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Larsson har kollat:

Vic (ej använt förmåga),
anth (använder förmåga),
Korpa (ej använt förmåga),
KK (ej använt förmåga)

Basse har kollat:
-,
BDG, (använder förmåga)
Larsson (använder förmåga)
anth (använder förmåga)

Detta torde gröna KK eller hur? För om KK hade mördat anth borde LJSLarsson fått fram ett annat resultat?!

Eller är jag full igen?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Vilket gör det jättespännande med en nedärvd ulv-förmåga. Era kontroller under nattfasen före runda 2 och 3 är förhoppningsvis fortfarande korrekta och runda 4 skedde inget nattmord (vilket inte direkt gör mig grönare då jag blev kollad då). Det är bara kontrollen av K.K som är garanterat korrekt.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Okej, då tänker jag mig att ulvarna precis som BDG hade ett begränsat antal nattmord, varpå de inte använde det under de tredje första nätterna.

Varpå när LJSLarsson kollar Korpa så får han helt riktig svaret att Korpa inte använt någon förmåga.

Men det behöver ju inte betyda att Korpa för all framtid saknar förmåga? Speciellt inte om BDGs tes om begränsade antal nattmord stämmer.

KK borde då också kunna grönas genom att LJSLarsson siar honom och får svaret att KK inte använder någon förmåga.

Tja, min röst går tillbaka på Korpa:

Röst: Korpa

...och jag hittar ett skäl till att låta mig leva:

Om jag och LJSLarsson är trackers och vi kan hitta varulvarna på det sättet är det förstås bättre att rösta ut någon annan än mig. Annars kan ulven ha ihjäl LJSLarsson och låta byn ta hand om mig.

Just sayin'
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Jag fattar inte vad du menar med "nedärvd" ulvförmåga?

Och:

LJSLarsson kollade väl dig andra rundan?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Nu ser jag att LJSLarsson kollade dig TREDJE rundan – då det inte bnegicks något nattmord.

Där tycker (åtminstone jag) att ditt alibi sprack.

Men om jag har fel Korpa, vem skulle du säga är ulv bland dessa:

Vicotnik
!Paxen
KK
LJSLarson
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Basenanji said:
Larsson har kollat:

Vic (ej använt förmåga),
anth (använder förmåga),
Korpa (ej använt förmåga),
KK (ej använt förmåga)

Basse har kollat:
-,
BDG, (använder förmåga)
Larsson (använder förmåga)
anth (använder förmåga)

Detta torde gröna KK eller hur? För om KK hade mördat anth borde LJSLarsson fått fram ett annat resultat?!

Eller är jag full igen?
Nej du är nog inte full... om du inte druckit alkohol under dagen. Men hur som helst så anser jag detta vara ett bra inlägg, och det gör faktiskt att jag vågar lita mer på K.K och då lämnar det mig med två stycken jag misstror i nuläget. Dig (Basse) och Korpa. Och det här inlägget skulle du nog inte posta som ulv. Så jag skulle nog vilja säga att det här gör dig lite grönare i min bok.

Och argumentet om att vi kan bli av med båda våra trackers den här rundan om vi har otur gör att jag faktiskt tänker flytta min röst.

Röst: Korpa
 
Top