Nekromanti Thibaultkoden - vvx xx

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Anth (och Basenanji)

Anth har siat följande:
BDG
K.K
Basenanji

Det innebär att någon av Paxen, Vico, LSJLarsson och jag skulle ha blivit siade om han hade överlevt.

Som jag ser det finns det två möjliga anledningar till varför anth dog just nu.

1. Någon av oss fyra osiade är den sista ulven och har ljugit om sina siffror.
2. Någon av de som redan blivit siade var en ulv som inte ljugit och ville undvika att fler blev grönare.
(Eller en icke-ljugande ulv som ändå inte vill att anth ska få möjlighet att göra fler grönare)

Det kan också vara så att BDG:s väktande i kombination med en begränsning i nattmordsförmågan har gjort att det är först nu anth har kunnat bli mördad.

Att anth dör är, enligt mig, inte särskilt förvånande, men jag är verkligen inte säker på varför han gör det. De som är minst gröna är K.K, Vico och Basenanji, så jag kan inte utesluta någon möjlighet baserat enbart på vilka som skulle vara intresserade av att se anth död.

Angående Basenanji så har han spelat klurigt och klantigt, men han har inte ljugit om sina siffror och enligt mig så har han inte heller ljugit om sin förmåga. Men jag kan tro att han kan vara vår sista ulv och därför kommer jag sälla mig till de övriga tre i LSJLarssons kartell och lägga min röst på honom.

Om vi har fel blir nästa runda otroligt intressant, då måste vi pricka rätt, annars förlorar vi.

Röst: Basenanji
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Kartell

Basse said:
Fundera också på en reservplan, vad gör ni om jag visar mig grön?
Röst: Basse

Men som sagt. Det är bara att fundera ut en reservplan.

Om Basse är grön förväntar jag mig att alla inom kartellen tar sig en funderare över SJSLarsson vidare existens i detta spel.

Hur ställer ni er till SJSL om Basse är grön?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Kartell

Konrad Konvalj said:
Basse said:
Fundera också på en reservplan, vad gör ni om jag visar mig grön?
Röst: Basse

Men som sagt. Det är bara att fundera ut en reservplan.

Om Basse är grön förväntar jag mig att alla inom kartellen tar sig en funderare över SJSLarsson vidare existens i detta spel.

Hur ställer ni er till SJSL om Basse är grön?
Har ärligt talat ingen aning just nu. Det verkar ju vettigt att anth var för nära någon av ulvarna, iom att varken jag eller Vic blev dödade. Så, Larsson och Korpa bör hamna ganska högt på listan över misstänkta (inte för att det behöver betyda att resten är gröna per automatik).

Så, enligt mig, Larsson och Korpa högst på listan, sedan KK.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Kartell

From Recca with love

Enligt mig finns det dock ingen direkt anledning att anta att de med höga nummer är de som troligtvis ljugit till sig sina nummer. Hela det upplägget känns som lite av en potentiell tankevurpa faktiskt, men som råkar gå att relatera till en person många just nu har i siktet som ulv (anth).

Det jag anser är feltänk är alltså att du utgår från LSJLarssons nr 14 varifrån du låter din modell bygga. Som jag ser det är det inte alls nödvändigt att Larsson har den lägsta totalsumman. Jag tänker mig att ulvarna utgått från att byborna har haft information som rört just deras nummer. I så fall behöver de ju bara flytta sina nummer en liten bit upp eller ner. Det verkar ju konstigt om en ulv ger sig själv +11 poäng. Är inte det hemskt märkvärdigt beteende och misstänkliggörande dessutom om det potentiellt sätter dem på en väldigt hög poäng?

Jag kan tänka mig att ulvarna ligger och myser på mittensummor där de har flyttat sina slutnummer från <14 eftersom de velat flytta sig från att se märkvärdiga ut med lägst summa. Att vi har flera personer som upptar samma nummer är också märkvärdigt, i min åsikt och där borde det finnas någon ulv. Annars skulle jag se spelet som felkonstruerat på något vis. Det är bara för märkvärdigt att tre pers har samma nummer. Om någon har ljugit till sig nr 18 så skulle det också göra att vi inte kan räkna med att Larssons nummer är lägst.

I min åsikt är det troligt att någon av våra tre personer på 18 är ulvar. Vem det nu är är svårt att säga säkert förstås.

Men om jag skulle lyssna på mina värsta farhågor så är ju K.K the bad guy. K.K outar dessutom sist av alla sitt nummer 18. Han kan ju välja och vraka och att ta samma nummer som Paxen angett är fräckt men något K.K skulle kunna göra. Att Basse sedan ändrar till 18 är ett stort jävla utropstecken. Jag kan bara tänka mig vad som skett i skallen på ulv-K.K när det hände. Han är dock jävligt cool när det sker... Problemet är att när K.K är cool så är det nåt lurt... >.<

Jag finner det här inlägget intressant.

Övriga?
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Kartell

Appro på det, är det någon som har en fullständig logg över samtliga outningar?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Kartell

Jodå, jag kan hålla med om att det är intressant.

Antingen försöker Recca enbart kasta skuld på bybor eller så finns det någon slags sanning i inlägget också.

Att ulvarna har flyttat på sina siffror är givet om Vico är grön. Recca uppgav 29 och Brynolf 26, alltså höga siffror. Den tredje ulven har uppgett som lägst 14 och som högst 22. 14 är spelets lägsta siffra, följt av BDG:S 17.

Om vi antar att Recca försökte styra bort uppmärksamheten från de med höga siffror så sticker isf Vico ut mest av de som är kvar med sin 22:a, men jag vet inte riktigt om jag köper det. Recca kan mycket väl bara ha försökt styra bort uppmärksamheten från sig själv och Brynolf.

Det är också intressant att hon mer eller mindre indirekt grönar LSJLarsson som sitter på spelets lägsta summa. Jag tolkar det så eftersom det hon skriver är att ulvarna har höjt sig till mittensummor.

Jag vet inte hur höga växlar man kan eller ska dra av det här, men det är helt klart intressant.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Basse tries math

Vicotnik said:
Om du nu är bybo, vem vill du då se oss hänga nästa runda?
Ja, nu ska jag använda de där summorna för att se vilken kombination som återstår i dagens läge. Håll ut och häng med här:

Från början såg det ut så här:

Recca, Brynolf, anth
Recca, anth, Vico
Recca, Brynolf, Vico
Recca, anth, xyas
Recca, Brynolf, xyas
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, Basse
Recca, anth, K.K
Recca, anth, !Paxen
Recca, Brynolf, Basse
Recca, Brynolf, K.K
Recca, Brynolf, !Paxen
Recca, anth, BDG
Recca, Brynolf, BDG
Recca, Vico, xyas
Recca, Vico, Korpa
Brynolf, anth, Vico
Brynolf, anth, xyas
Brynolf, anth, Korpa
Brynolf, anth, Basse
Brynolf, anth, K.K
Brynolf, anth, !Paxen

Okej, om vi tar bort alla som antingen röstats ut eller mördats blir det så här (och ja, jag grönar mig själv här):

Recca, Brynolf, anth
Recca, anth, Vico
Recca, Brynolf, Vico
Recca, anth, xyas
Recca, Brynolf, xyas
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, Basse
Recca, anth, K.K
Recca, anth, !Paxen
Recca, Brynolf, Basse
Recca, Brynolf, K.K
Recca, Brynolf, !Paxen
Recca, anth, BDG
Recca, Brynolf, BDG
Recca, Vico, xyas
Recca, Vico, Korpa
Brynolf, anth, Vico
Brynolf, anth, xyas
Brynolf, anth, Korpa
Brynolf, anth, Basse
Brynolf, anth, K.K
Brynolf, anth, !Paxen

Kvar blir efter lite putsning av det där:

Recca, anth, Vico
Recca, Brynolf, Vico
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, K.K
Recca, anth, !Paxen
Recca, Brynolf, K.K
Recca, Brynolf, !Paxen
Recca, Vico, xyas
Recca, Vico, Korpa
Brynolf, anth, Vico
Brynolf, anth, Korpa
Brynolf, anth, K.K

Sammanräknat blir det:

Vico fem (5) kombinationer
Korpa fyra (4) kombinationer
KK tre (3) kombinationer
!Paxen två (2) kombinationer


Och för den som är nyfiken så hade jag funnits i tre (3) kombinationer.

Mer analys följer.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Basse tries math

Basenanji said:
Vicotnik said:
Om du nu är bybo, vem vill du då se oss hänga nästa runda?
Ja, nu ska jag använda de där summorna för att se vilken kombination som återstår i dagens läge. Håll ut och häng med här:

Från början såg det ut så här:

Recca, Brynolf, anth
Recca, anth, Vico
Recca, Brynolf, Vico
Recca, anth, xyas
Recca, Brynolf, xyas
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, Basse
Recca, anth, K.K
Recca, anth, !Paxen
Recca, Brynolf, Basse
Recca, Brynolf, K.K
Recca, Brynolf, !Paxen
Recca, anth, BDG
Recca, Brynolf, BDG
Recca, Vico, xyas
Recca, Vico, Korpa
Brynolf, anth, Vico
Brynolf, anth, xyas
Brynolf, anth, Korpa
Brynolf, anth, Basse
Brynolf, anth, K.K
Brynolf, anth, !Paxen

Okej, om vi tar bort alla som antingen röstats ut eller mördats blir det så här (och ja, jag grönar mig själv här):

Recca, Brynolf, anth
Recca, anth, Vico
Recca, Brynolf, Vico
Recca, anth, xyas
Recca, Brynolf, xyas
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, Basse
Recca, anth, K.K
Recca, anth, !Paxen
Recca, Brynolf, Basse
Recca, Brynolf, K.K
Recca, Brynolf, !Paxen
Recca, anth, BDG
Recca, Brynolf, BDG
Recca, Vico, xyas
Recca, Vico, Korpa
Brynolf, anth, Vico
Brynolf, anth, xyas
Brynolf, anth, Korpa
Brynolf, anth, Basse
Brynolf, anth, K.K
Brynolf, anth, !Paxen

Kvar blir efter lite putsning av det där:

Recca, anth, Vico
Recca, Brynolf, Vico
Recca, anth, Korpa
Recca, Brynolf, Korpa
Recca, anth, K.K
Recca, anth, !Paxen
Recca, Brynolf, K.K
Recca, Brynolf, !Paxen
Recca, Vico, xyas
Recca, Vico, Korpa
Brynolf, anth, Vico
Brynolf, anth, Korpa
Brynolf, anth, K.K

Sammanräknat blir det:

Vico fem (5) kombinationer
Korpa fyra (4) kombinationer
KK tre (3) kombinationer
!Paxen två (2) kombinationer


Och för den som är nyfiken så hade jag funnits i tre (3) kombinationer.

Mer analys följer.
Varför tog du bort dig själv från listan? Visst, du grönar dig själv och tar därför bort dig.. Men du behöver ju inte göra det..
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Basse tries math

Basse said:
Sammanräknat blir det:

Vico fem (5) kombinationer
Korpa fyra (4) kombinationer
KK tre (3) kombinationer
!Paxen två (2) kombinationer

Och för den som är nyfiken så hade jag funnits i tre (3) kombinationer.
Borde inte !Paxen ha 3 kombinationer precis som dig och mig? Han har summa 18 som oss.

Inte för att det gör nått, men rimligen borde det vara så.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Basse tries math

Konrad Konvalj said:
Basse said:
Sammanräknat blir det:

Vico fem (5) kombinationer
Korpa fyra (4) kombinationer
KK tre (3) kombinationer
!Paxen två (2) kombinationer

Och för den som är nyfiken så hade jag funnits i tre (3) kombinationer.
Borde inte !Paxen ha 3 kombinationer precis som dig och mig? Han har summa 18 som oss.

Inte för att det gör nått, men rimligen borde det vara så.
Handlar ju om medlevärdet, och därför blir det intressant med hur siffrorna ser ut..

Det sagt, nu saknar vi just hur stort medelvärdet blir för varje kombination
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Basse tries math

Jo, det borde han ha, jag bara klippte och klistrade, och det kan ju ha smugit in sig fel.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Basse tries math

!Paxen said:
Konrad Konvalj said:
Basse said:
Sammanräknat blir det:

Vico fem (5) kombinationer
Korpa fyra (4) kombinationer
KK tre (3) kombinationer
!Paxen två (2) kombinationer

Och för den som är nyfiken så hade jag funnits i tre (3) kombinationer.
Borde inte !Paxen ha 3 kombinationer precis som dig och mig? Han har summa 18 som oss.

Inte för att det gör nått, men rimligen borde det vara så.
Handlar ju om medlevärdet, och därför blir det intressant med hur siffrorna ser ut..

Det sagt, nu saknar vi just hur stort medelvärdet blir för varje kombination
Hur skall jag räkna?

Ex.
Recca 29 + Brynolf 26 + K.K 18 = 73/3 =24.33
Mot resten av byn 138/8 = 17.25

Eller hur skall jag göra?

Alla kombinationer är ju över medelvärdet om jag hajar rätt.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Basse tries math

Konrad Konvalj said:
!Paxen said:
Konrad Konvalj said:
Basse said:
Sammanräknat blir det:

Vico fem (5) kombinationer
Korpa fyra (4) kombinationer
KK tre (3) kombinationer
!Paxen två (2) kombinationer

Och för den som är nyfiken så hade jag funnits i tre (3) kombinationer.
Borde inte !Paxen ha 3 kombinationer precis som dig och mig? Han har summa 18 som oss.

Inte för att det gör nått, men rimligen borde det vara så.
Handlar ju om medlevärdet, och därför blir det intressant med hur siffrorna ser ut..

Det sagt, nu saknar vi just hur stort medelvärdet blir för varje kombination
Hur skall jag räkna?

Ex.
Recca 29 + Brynolf 26 + K.K 18 = 73/3 =24.33
Mot resten av byn 138/8 = 17.25

Eller hur skall jag göra?

Alla kombinationer är ju över medelvärdet om jag hajar rätt.
Nä, jag kom på det att jag är dum.. Det måste ju vara som du sääger... Jag tänkte att det var som "Recca X + X + X + X + KKs X + X + X + X"

Men, som du sagt, ditt måste vara rätt -.-
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Basse tries math

En bra grej med att jag kollade anth är att det bekräftar att LJSLarsson och jag HAR förmågor och att vi får samma resultat.

Om man nu tror på att jag är grön vill säga. :gremwink:
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Basse tries math

Alltså, vi ligger +10

Har Recca/Brynolf höjt nuffrorna med +5 var ser ju deras nuffror rätt annorlunda ut.

24+21+KK = 63/3= 21 vilket fortfarande är över 17.

För att få in SJSLarsson i matematiken måste vi höja hans nuffror till typ 22 vilket gör att vi ligger +18 och då måste vi sänka Recca/Brynolf med 9 per stycke.

Det ger oss:
20+17+SJSL 22 = 59/3 = 19.666
Övriga byn: 159/8 = 19.875

Eller inte ens då får vi in SJSLarsson i matematiken om jag hajar läget.

För att få till SJSLarsson som ulv rent matematiskt måste nuffrorna se ut som sådan:
20+20+20=60/3=20

Höjer vi upp SJSLarsson från 14-->20 ligger vi alltså 10+6=16 över.

Sänker vi Recca från 29-->20 så ligger vi 7 över och sänker vi Brynolf med 7 steg landar han på 19. Äh det går inte.

Alltså, stämmer Vico+!Paxens info och jag räknar rätt kan inte SJSLarsson vara ulv. Något som vår matematiker BDG räknat ut tidigare.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Basse tries math

Basenanji said:
En bra grej med att jag kollade anth är att det bekräftar att LJSLarsson och jag HAR förmågor och att vi får samma resultat.

Om man nu tror på att jag är grön vill säga. :gremwink:
Jo det beror ju på hur vi tolkar Vimes startinlägg.

Nattfasen:
Förmågor används – De förmågor som meddelats i dagfasen används i nattfasen.
Hängning – Den som fått flest röster på sig i dagfasen får lämna spelet.

Går bybornas förmågor före nattmördandet, sker de simultant eller går nattmordet först så att säga.

Hade anth hängts finns det ju inga tvivel på att förmågorna går före.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Basse tries math

Sammanräkningen blev följande:

Vico fem (5) kombinationer
Korpa fyra (4) kombinationer

KK tre (3) kombinationer
!Paxen två (3) kombinationer [efter kommentar från KK om att !axen har 18 i summa]


Jag grönar i och med detta LJSLarsson (för låg summa, grönad av både KK och BDG) och mig själv (jag vet ju att jag är grön).

Här kommer en snabb analys av de två toppkandidaterna:

Vicotnik
Vico har outat summan 218. Det behöver ju egentligen inte gröna honom, sådan info kan delges en ulv också. Men det känns ju lite magstarkt ändå. En spännande fråga här är om LJSLLarsson eller jag har siat honom? I så fall kan vi ju se att han utöver sin information kanske har förmåga vilket antyder att han kan nattmörda. [kollar forumet] Enligt anth (post # 812111) så:

Larsson har kollat: Vic, anth, Korpa
Basse har kollat: -, BDG, Larsson

Lägg till det senaste siandet:

Larsson har kollat: Vic, anth, Korpa, KK
Basse har kollat: -, BDG, Larsson, anth

Hursomhelst, LJSLarsson menar att Vicotnik inte använder någon förmåga, så då borde han vara grön.

Korpa
Korpa uppger att hens information är at det finns två personer med samma förmåga. Det kan ju vara något fejkat, i och med att hen uppger den informationen EFTER att jag och LJSLarsson outar våra förmågor. [Eller? Gjorde vi det? Måste kolla...] Jo, Korpa outar sin information EFTER LJSLarsson och mig. Här är hela hens inlägg:

Korpa said:
Eftersom rundan kommer ta slut nu så finns det en risk att någon blir nattmördad och jag tror att det vore bäst om jag delar med mig av min info, särskilt innan det börjar kastas alldeles för onda blickar mot LSJLarsson och Basse.

Jag vet att det finns två personer med samma förmåga.

Anledningen till varför jag väntar tills nu med att nämna det är dels för att jag åkt en massa bil ikväll men också för att jag först ville vänta tills folks förmågor började krypa fram. När det sedan blev två som outade tracker-förmågan blev jag nöjd åtminstone. I min mening så kan vi rikta vår uppmärksamhet åt andra håll, för de är gröna (eller så är en av de en riktigt vågad ulv, men jag tror inte det).

Sedan så har jag siffrorna 2 3 9 5.
Eller så kan faktiskt Korpa ha fått den informationen som ulv också. Det intressanta här är att vi trackers ännu inte kollat Korpa så om LJSLarsson ska sia någon föreslår jag Korpa. Korpa har också i ett tidigt inlägg sagt sig ha information men ingen förmåga, vilket kan checkas av en tracker.

---
Att Vicotnik är ulv känns svårt och magstarkt. Han har ingen förmåga menar LJSLarsson och det tycker jag talar för att han inte kan vara ulv. Dessutom borde slutsumme-informationen ge ulvarna åtminstone en hint om var de ska lägga sig i intervallet (och tänka typ 218/11= 19.1818 vilket är alldeles för långt från våra uppgivna medeltal). Nä, jag stryker nog Vico från min lista över mest misstänkt ulv.

Korpa har legat lågt vilket är scummigt. Hen har också försvarat Brynolf i ett läge när Brynolf var på väg ut. Korpas summa ligger också högre än andras. Till sist vill jag hedra BDG med att han faktiskt såg Korpa som en tänkbar kandidat.

Röst: Korpa
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Basse tries math

...ja, alltså jag hade ju gärna siat Korpa, men nu är jag väl på väg ut.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Basse tries math

Vet du, jag tänkte just på det: Korpa säger att det finns två personer med samma förmåga. Om vi utgår ifrån att ulvarna har som förmåga att nattmörda så betyder det att Korpas info är osann/ger fel bild eftersom det isf finns fler än 2 personer som har samma förmåga.

FFS! Jag trodde inte att jag skulle göra det, men jag litar på Basse nu!

Min röst: Korpa
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Basse tries math

Och visst, det känns som en fånig ulv-miss, men det händer att ulvar gör sådana misstag!
 
Top