Nekromanti Thibaultkoden - vvx xx

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Kartell

Jo, det stämmer iofs.

I så fall har vi gott om tid? Sex deadlines och en ulv är väl rätt bra odds trots allt...
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Kartell

Thibaultkoden - vvx xx

Detta lär ju betyda: Varulv Varulv Bybo Bybo Bybo

Men det är ju bara mög och lite finurligt av Vimes. Tror Basse va inne på detta också.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Kartell

Min lista ser ut så här:

Vi har en ulv kvar och denna ulv vet ju med sig att det är öppet mål gällande Basse/K.K och det är ju inte så konstigt. Vi är sumprunkare men inga ulvar. I alla fall inte jag och jag har rätt bra känsla för Basse också.

Ulven har ju göttat sig vänligt i skeendet förra rundan. Det passade som handen i handsken och det kommer bli match av det här liret.

Vico/Paxie vill jag hålla som mest grön.

Sen har jag min info att falla tillbaka på och den måste jag ju försöka använda mig av.

anth var grön och 4:an får bli riktmärke. Det ger mig 2+2

Recca/Brynolf är alltså en av tvåorna som filat på sina nuffror. Den andra hoppas jag lite på att det är äkta nuffror i protokollet.

2:or
K.K-SJSL-Korpa

I mitt spelande utgår jag från att jag själv inte är ulv för det har jag full koll på.

SJSL's vad var det jag sa färgar av sig lite i bedömningen här. Det är en sjukt dryg mening att läsa. Lixom, även SJSL har röstat minst två gånger på BDG under förra rundan så det där va vad det ja sa är lite magstarkt för mig.

SJSL har samma förmåga som Basse och det kan vara en ulvförmåga. På nått sjukt vis litar jag mer på Basse än SJSL men det kanske hinner ändras under den här rundan.

SJSL hade ett tidigt förhållande med Recca. Jag var inne på det då, men har släppt det med tiden. SJ har lixom spelat upp sig och varit stabil i senare rundor, men det är ju bara att återgå och kolla upp starten igen hur förhållandet till Recca/Brynolf såg ut.

Alternativ 2 är alltså Korpa. Stabilt spel rakt igenom och notoriskt svår att bedöma. Informationen Korpa har är inte grönande på nått vis så det är rätt lätt att smälta in med den.

Fördelar/Nackdelar

Hänger vi SJSL och han är grön kan jag falla in i ledet och se Basse som brun. Att en av trackrarna är ulv låter vettigt.

Alltså, hänger vi Basse först som Kartell-mannen är mest inne på så kan vi även där få ett kvitto på saker och ting. Är Basse grön så blir det ju omvänd effekt för SJSL. Det förbryllar lite dock. Om SJ är ulv vore det ju bättre att stra över en hängning på mig i första hand och sedan Basse för att vinna en runda. Alternativt försöka driva det hela mot Korpa. Att ta Basse och han är grön leder ju till dåliga tider för SJSL.

Så. Det var lite tankar.

Vi har 6 deadines. Ulvarna kan nattmörda så en hängning per dag är ett måste skulle jag tro va?
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Kartell

Om vi tar en hängning per irl-dag så kommer vi garanterat hinna plocka den sista ulven. Jag tror rentav att vi har tid att vänta en dag om vi känner att det vore bra, men det är inget jag känner något behov av just nu.

Och nu ska jag gå och sova, imorgon ska jag bena i vad som hänt på riktigt.

En fråga jag kommer försöka hitta ett svar på (eller fundera kring åtminstone) är varför ulvarna nattmördade anth först nu. Det känns viktigt att veta.
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: Kartell

Hmm..

Så här är det va. Basse har en förmåga som kollar om andra pular med förmågor.

Han är ulv och glömmer bort att använda sin förmåga men han vet ju vilka de andra ulvarna är så han kan ju säga precis vad han vill. Exempelvis skulle ulv-Basse kunnat hävda att han kollade Korpa och sagt att Korpa inte använt nån förmåga. Lixom, det vet ju ulv-Basse eftersom Korpa gått ut med informationen om detta.

Men.. Ulv-Basse avslöjad istället att han glömt använda sin förmåga. Hur bra tänkt är det som ulv?

Jag känner inte riktigt att detta scenario är rimligt. Hur ser övriga på att en ulv som begått andra misstag som att räkna fel även går ut med att han glömt att använda sin förmåga? Vad vinner en ulv på det förutom att dra bybornas blickar mot sig själv?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
Nejnejnej, nu ser jag att anth mördades? Fuck.

Jaha, då återstår LJSLarsson.

Röst: LJSLarsson
Lyfter upp Basse som bybo igen. Är Basse så kall att han går in i tråden med vetskapen att han precis fimpat anth med sitt nattmord och fäller kommentarer som att vi nu skall rösta ut anth.

Strax därpå fortsätter han spela det spelet och ser sitt misstag. Ändrar sin röst och så vidare.

Alltså, redan i slutet av förra rundan började Basse sin nya list med att skriva att han byter måltavla att kontrollera (alltså, han bytte till anth). Basses spel i spelet här är ju sjukt bra överlagt och det finns ju sjukt bra ulvningar genom tiderna här så det är inte en omöjlighet. Dock så ser då inte jag Basse som en sådan stabil ulv. Andra med mer Basse-koll kan ju kanske lufta lite tankar på hur en ulv-Basse kan tänkas spela.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Konrad Konvalj said:
Basenanji said:
Nejnejnej, nu ser jag att anth mördades? Fuck.

Jaha, då återstår LJSLarsson.

Röst: LJSLarsson
Lyfter upp Basse som bybo igen. Är Basse så kall att han går in i tråden med vetskapen att han precis fimpat anth med sitt nattmord och fäller kommentarer som att vi nu skall rösta ut anth.

Strax därpå fortsätter han spela det spelet och ser sitt misstag. Ändrar sin röst och så vidare.

Alltså, redan i slutet av förra rundan började Basse sin nya list med att skriva att han byter måltavla att kontrollera (alltså, han bytte till anth). Basses spel i spelet här är ju sjukt bra överlagt och det finns ju sjukt bra ulvningar genom tiderna här så det är inte en omöjlighet. Dock så ser då inte jag Basse som en sådan stabil ulv. Andra med mer Basse-koll kan ju kanske lufta lite tankar på hur en ulv-Basse kan tänkas spela.
Fan också att BDG skulle vara bybo..

Okej, dom enda två som jag är säker på är gröna är jag och Vic. Även om vi inte på något sätt egentligen kan bekräfta hans info (för det kräver ju att vi vet ulvarnas totalsumma, vilket dom har ljugit om enligt Vic) så känns Vicotnik stabil och bybo.

Då kommer vi till resten. Basse, KK, korpa och Larsson.

Larsson vet jag inte vart jag ska placera honom. Han hävdade hela tiden att BDG var oskyldig, samtidigt så verkade han vara lite för säker på det.

Basse.. Har jag ingen koll på överhuvudtaget.

KK. Jag har varit mer paranoid än vad KK har varit.. Är det bra eller är det scum?

Korpa glömde jag nästan bort är med. Ledsen :gremfrown:
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Kartell

LJSLarsson said:
Vicotnik, Paxen och Korpa. Jag föreslog röstningskartell där vi fyra gick ihop och bestämde vem som skulle röstas ut förra rundan. Har jag större gehör denna gång?
Ja jag kan tänka mig det. I och med att BDG var grön så ser jag dig nu som fri från misstankar, samma gäller med !Paxen.
Korpa är jag inte 100% säker på.

Den som jag i nuläget vill se som mest troligt ulv är Basenanji pga:
Basenanji said:
Åmen vafan!

Förlåt* BDG, men för i helvete, varför varnade du oss inte tidigare för att det var något sjukt med din väktarförmåga?

Jaha, nu kommer jag hamna i strålkastarn.

Nåväl, jag siade anth. Han har en förmåga. Om det är så att ingen ulv har förmåga och information borde han vara vårt mål.

Röst: anth

*upphöjt i världens största tal
Vilket för mig klart och tydligt skriker ulv i mina ögon.
Att få fram ett resultat från en som blir nattmördad och får fram resultatet att han använt en förmåga kan jag bara se som en dålig och klantig lögn.
Detta tillsammans med att det inte är första gången som Basenanji slarvar: Ändrar sin siffra, missar att använda förmåga gör att mitt förtroende för honom är extremt lågt.
Det ska mycket till för att min röst inte ska falla på Basenanji i den här rundan, men jag är öppen för diskution i alla fall.


Röst: Basenanji
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Kartell

Jag kommer lägga min röst på Basse denna runda och hoppas att ni andra gör detsamma.

Röst Basse

Förra rundan bestod Basses argumentation kort och gott av "Björn är ulvarnas ledare och offrade två varulvar första rundan för att han är superslug", vilket jag sa var en absurd teori och motsatsen till Occam's Razor.

Basse har dessutom fått flera småping på sig och att han är röd skulle dessutom stärka teorien med en röd och en grön tracker.

Nu verkar det bara vara tre ulvar, men hade det varit fyra så hade jag trott på Konrad. Hans argumentation handlade också i "geniulv som låtsas vara väktare och offrar två kompisar första rundan", men han har ändå mer gröna poäng än Basse bestående i att han röstade tidigt på Recca och att han första rundan åtminstone slängde ut sig några slentriafraser i stil med "att det skulle vara lärorikt för byn att döda Björn för då får vi veta det här och det här".

Som sagt - Röst Basse
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Kartell

Nu när du säger det, den rimliga förklaringen måste ju vara att Basse använde sin "förmåga" på anth, men iom att förmågan ärett nattmord..

Då Vic pekar på detta, den andra förutom jag som jag håller helt grön, så måste jag följa detta.

Min röst: Basenji
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Kartell

Just det ja. Kollade Konrad denna natt.

Konrad använder inte någon förmåga
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Kartell

LJSLarsson said:
Just det ja. Kollade Konrad denna natt.

Konrad använder inte någon förmåga
Eftersom vi troligen bara har en ulv kvar så betyder detta..

Om inte Basse är ulv så måste Larsson eller Korpa vara det.

(om nu ulvarna inte har en begränsning ang nattmorden förstås.. God damnit!).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Kartell

Jag vill bara gråtskratta hysteriskt eller snorgrina på nån bänk hela dan.

Mest av allt vill jag bara dra mig ur, byta nickname låta tiden gå och hoppas på att folk glömmer alla mina fadäser.
Men det är väl knappast speciellt konstruktivt eller...

...ens speciellt moget.

Jag inser att jag är en musikpedagogisk mystifikatör, med specialkompetens i hermeneutiska hemligheter. I kreativt vansinne, i kunskapens knasigaste tvärvinklingar.

Inte i tröttsamt siffer-crunchande, inte i det där som Björn är så bra på.

Jag är bra på att måla upp vilda visioner av hur Fem Ulvar Hest Skrattar Fram En Plan.

Till det; en inte blygsam bit Demagogisk Demon - som får med sig folk bara jag får tillfälle att lägga ut texten.

---

Och jag drar upp allt det där för att försöka få er (i nuläget främst Vicotnik) att förstå att ni inte ska döma mig som ni dömer er själva! Förvänta er inte att jag tänker som ni.

Mät inte efter logiska linjaler, mät efter det förstånd som kan omfamna alla märkliga individer och deras sken-logik.
Mät med det där som kan göra paus vid en enstaka orimlighet – undantaget som bekräftar regeln.

Ska ni mäta mig (eller ens försöka förstå er på mig) så gör det med den krokiga linjalen utan ände.

O-logiken är min logik. Fantasin mitt rättesnöre. Det oväntade min plan. I refuse to be square.

Jag är Chronopia när spelet kräver att man tänker fyra-i-rad.

---

Men, låt mig få nyktra till en aning. Även jag borde ju anpassa mig efter er andra – och efter spelets kalla logik (Vimes, din tråkmåns, när det höll på att bli så spännande!)

Denna kalla logik säger mig att det nu är sex spelare kvar, varav en ulv.

Om vi utgår från att vi röstar ut en bybo och att ulven tar en borde det bli så här:

Idag: Bybo, Bybo
Kvar: Bybo, Bybo, Bybo, Ulv

Imorgon: Bybo, Bybo
Kvar: Bybo, Ulv

Vinst för ulvarna

---

Därför måste jag stå med skammen åtminstone ett tag till. Kämpa för byns överlevnad. Hjälpa er andra genom att påminna er om att jag faktiskt helt orimligt kan vara ulv.

Inspirera diskussionen till att handla om vilka andra som kan vara ulvar. Men också lämna diskussionen till er andra som bättre förstår er på det här spelet.

Kanske be er överväga att inte hänga nån idag så att vi alla får en chans att tänka över vem som kan vara den sista ulven?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Kartell

...och om ni ändå hänger mig – vid gud jag förstår er och ber om det för att få slippa vara med – slösa inte bort den här dagen med att endast hänga mig.

Fundera också på en reservplan, vad gör ni om jag visar mig grön?

Då blir nämligen nästa drag helt avgörande.

Behöver byn en sån svår situation?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Kartell

Basenanji said:
Om vi utgår från att vi röstar ut en bybo och att ulven tar en borde det bli så här:

Idag: Bybo, Bybo
Kvar: Bybo, Bybo, Bybo, Ulv

Imorgon: Bybo, Bybo
Kvar: Bybo, Ulv

Vinst för ulvarna
Ey, då har vi ju 50/50 chans till att vinna. Jag gillar den % :gremsmile:
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Kartell

Okej, jag går och jobbar nu.

Det är alls ingen dum idé att rösta ut mig - jag har förvirrat er långt bortom tålamodets gräns.

Men ändå, bara som en sorts övning eller som en lek:

OM jag visar mig vara grön, hur borde man resonera då?

(Jag försöker hjälpa till i alla fall, må man minnas detta)
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: Kartell

Basenanji said:
...och om ni ändå hänger mig – vid gud jag förstår er och ber om det för att få slippa vara med – slösa inte bort den här dagen med att endast hänga mig.

Fundera också på en reservplan, vad gör ni om jag visar mig grön?

Då blir nämligen nästa drag helt avgörande.

Behöver byn en sån svår situation?
Om du nu är bybo, vem vill du då se oss hänga nästa runda?
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Kartell

Basenanji said:
Okej, jag går och jobbar nu.

Det är alls ingen dum idé att rösta ut mig - jag har förvirrat er långt bortom tålamodets gräns.

Men ändå, bara som en sorts övning eller som en lek:

OM jag visar mig vara grön, hur borde man resonera då?

(Jag försöker hjälpa till i alla fall, må man minnas detta)
Som jag har sagt, vi måste utgå ifrån hur det ser ut då.

Jag vete fan vad jag ska tro ang att Både Vic och jag är kvar, egentligen...
 
Top