Nekromanti Thibaultkoden - v

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Ingen utröstning

Brynolf (2): Basenanji, K.K
xyas (1): LSJLarsson
K.K (1): anth
Ingen: BDG, Korpa

Jag satt precis och gjorde en. :gremsmile:
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Re: Ingen utröstning

+ att alla andra också röstade på ingen, men jag och BDG står med för att hade lagt "röst: ingen" och jag antecknade allteftersom.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
anth said:
Antingen har vi en väktare - om så borde vi göra vårt yttersta för att hjälpa till att dölja väktaren.

Eller så kan inte ulvarna nattmörda - och det ger oss ett oväntat problem.
Alla våra uträkningar har gått ut på att två personer försvinner varje natt. Försvinner INTE två personer har vi EXTREM tidsbristen.
Det här får mig att verkligen hoppas att jag inte har fel angående att det skulle finnas en väktare. Vi väntade med att rösta ut någon igår och den lyxen har vi inte idag. Vi behöver få veta, svart på vitt, om det finns en nattmördarförmåga eller inte. Om ulvarna inte kan nattmörda så har vi stora tidsproblem!

Till skillnad från K.K så tycker jag inte att svaret på den frågan fås av att tvinga väktaren att kliva fram och avslöja sig själv. Om det finns en väktare finns det nattmord och den personen behöver inte ha en måltavla på sig i onödan.

Av alla deltagare är det fem stycken som jag ser som mer eller mindre röda (K.K, Brynolf, xyas, Vicotnic och BDG). Ser man till något så enkelt som vem som kan bekräfta mest som utröstad är det väl egentligen bara K.K som ger något. K.K är däremot drivande och aktiv, så jag vill ogärna se honom utröstad då han bidrar med mer än sin info. Xyas och Vicotnic är de som är mest röda och av de två är, enligt min uppfattning, xyas den som hittills bidragit minst i fråga om resonemang och diskussioner.

Röst: xyas

Uppdaterad rösträkning:
xyas (2): LSJLarsson, Korpa
Brynolf (2): Basenanji, K.K
K.K (1): anth
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Re: allvarligt talat

Har extremt dåligt samvete för att jag inte kunnat vara särskillt aktiv i spelet och kommer tyvärr inte heller kunna vara särskillt aktiv idag heller. Men hur som helst. Nu har jag skummat igenom de 70 inlägg som skapats sen jag senast läste och det jag reagerar på är Basses inlägg.

Basenanji said:
Jag tror att jag lurade mig själv när jag läste mitt roll-pm där det står att jag kan sia förmåga. Slött tänkte jag då att jag hade något viktigt att bidra med i spelet.
"Åh, jag är TRACKER, se en sån ära!"
Det känns som om Basse inte riktigt har läst sitt pm ordentligt. Vad får mig att reagera på det är att Basse säger att han lura sig själv då han läste sitt pm samt att han tidigare har rättat sin total summa från 19 till 18.

Jag reagerar även på följande:
Basenanji said:
Så KK vi skiter i att tvinga fram Väktaren va?!
Vilket för mig känns som om Basse och Konrad tidigare har kommit överens om att hitta väktare.
Som jag ser det så finns det ingen anledning att tvinga fram en väktare så här tidigt. Möjligtvis skulle väktaren kunna gå ut ifall vi är på väg och att rösta ut den person som väktaren eventuellt har skyddat.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Sorry, e på roadtrip hela helgen och kommer fortsätta kolla sporadiskt via mobilen. Tycker inte det finns någon helt självklar kandidat just nu. Och jag vet inte hur mycket tilltro till siffrorna jag vill ha givet risken för lögnare.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Följande vet vi om siffror:

Ulvarna avslöjas av sitt samlade medelvärde
Totalsumman är 218
summan av två av ulvarnas lägsta siffror blir samma summa som den person med högst totalsummas lägsta siffra
Det finns inte två personer med samma uppsättning siffror (om jag inte minns helt fel)

Den första möjligheten för att man inte ska kunna se till siffrorna är om Paxen ljuger, så ser du honom som röd så förstår jag hur du tänker när du inte litar på siffrorna. Om du inte ser honom som röd så krävs att Vicotnic ljuger för att BDG:s matte och ulvkombinationerna inte ska gälla.

Anths siarförmåga tar reda på om någon ljuger och K.K:s info hittar igen ulvar som inte har ljugit. Oavsett hur man ser på saken blir siffrorna viktiga och de som har ljugit kommer att upptäckas, förr eller senare.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Vimes said:
:gremcry:

Trollad av fyllon på BA.
Igår hade vi en mycket trevlig forumsöl, när "någon" tyckte att varulvsspelare är alldeles för seriösa - ingen humor alls.
Därör beslöt vi oss för att rösta ut Vimes.
Tyvärr var vår reaktionsförmåga inte den bästa vid den sena timmen så vi hann inte riktigt med.
Dessutom var det flera som bangade ur, bland annat Vicotnik - är inte det ett scumtell så säg? :gremlaugh:

Lite mer allvarligt.
Jag kommer antagligen vara online hela dagen - MEN jag kommer att sitta och gräva i den förra tråden (något som jag inte haft tid med under veckan).

På lunchen igår skummade jag Reccas inlägg.
Jag kom inte fram till något nytt, utan kan bara konfirmera det andra kommit fram till.
Recca kastade sig över de flesta av oss och ansåg att vi hade scumtells (och någon sa att det var Reccas vanliga spelstil).
Men några längre analyser uteblev (vilket någon påpekade INTE var Reccas spelstil).

Återkommer med något matnyttigt så fort jag hittar.
 

Korpa

Umenörd
Joined
7 Nov 2010
Messages
949
Location
Umeå
Min mamma upplyste mig precis om att jag ska vara klar att fara om ca en halvtimme.

Vi bör verkligen rösta ut någon idag och jag anser fortfarande att denna någon är xyas. Som BDG påpekade tidigare så krävs det sex röster av tio för att någon ska ryka, vilket kräver att vi står enade.

Jag anser att xyas har dålig aktivitet, att han inte uppvisar sin vanliga skärpta ulvsniffarförmåga, att hans info var fruktansvärt safe och i mina ögon är han mer röd än han är grön. Han har inte skrivit något som gör att jag kan peka på det rakt av och säga att han är ulv, men det beror mest sannolikt på att han skrivit såpass lite som han har gjort! Antingen så gör ni som jag och LJSLarsson eller så går ni ihop och tar någon annan. Ulvarna som är kvar lär inte hjälpa till att rösta ut en ulv, så prickar vi en ulv får som mest två bybor vara av avvikande åsikt för att det fortfarande ska funka.

Jag hinner mest troligt inte skriva något mer och jag vet ärligt talat inte när jag är klar med dagens två sociala grejer (60-årsfest och examensfirande), risken är överhängande att det blir först efter deadline.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Av de kandidater som har röster på sig just nu så finner jag xyas som de jag helst ser dingla i galjen. xyas är en spelare som jag inte har fått särskillt stort grep om i detta spel.

Röst: xyas

Nu kom spelgruppen, kommer kolla in senare under kvällen och uppdatera mig på vad som händer.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Ja, jag hoppar på här. Vi måste rösta på någon för att få svar på massa olika frågor där huruvida varulvarna har nattmördarförmåga är en.

Brynolf eller xyas är väl rimliga kandidater eftersom de också har siffror vars summa blir hög.

Jag hoppar på xyas här, med anledningen att han ser ut att få flest röster. Tänk om det finns tre varisar kvar nu och folk inte är engagerade idag för att det är helg...

Huva!

Röst: xyas
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Uppdaterad rösträkning:
xyas (4): LSJLarsson, Korpa, Vicotnik, Basenanji
Brynolf (1): K.K
K.K (1): anth

Ingen röst: BDG, Brynolf, xyas, !Paxen

(Jag är dock lite orolig för att xyas kan vara vår Väktare, men jag utgår från att han säger till under dagen i så fall)
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Ok, lite logik såhär på lördagsmorgonen då... (ja, allt är ju relativt. Både logik och morgon. Säg till om något är oklart)

Korpa, LJS och Basse kan inte alla vara ulvar.

Det vore rätt besynnerligt om Korpa grönade två tidigare rödaktiga bybor om hon själv är ulv, men konstigare saker har väl hänt.

Men OM vi kommer fram till att LJS eller Basse ljugit om sin förmåga, MÅSTE Korpa nästan också göra det.

Korpas info säger dock egentligen ingenting om att de båda med samma förmåga måste vara bybor, rent krasst? Eller hur, Korpa? En ulv som är tracker... tja, om de inte har någon annan info om hur de hittar powerroller kan det kanske vara sant. Så bara för att Korpa är grön, betyder det inte att båda våra trackers är det.

Basse går ut med Tracker först. LJS kommer snart efter. Förutsatt att de inte är ulvar båda två, är det mer ulvigt att outa en sådan grej först än att outa en förmåga som redan finns i spel. Så en ping till Basse. Förutsatt förstås att inte ulvarna Korpa och LJS kommit överens om att gröna varandra.

Sedan glömmer Basse att använda sin påstådda förmåga. En ping till.

Problemet är att vi inte vet om Basse, även om han skulle visa sig vara röd, ljugit om sin förmåga eller om han är en ulvtracker. Och Korpa rödas ju bara om han faktiskt ljugit, inte om han är ulv med trackerförmåga. Skulle Basse visa sig vara grön, säger det inte heller så mycket om vare sig Korpa eller LJS.

Samma sak gäller förstås LJS, men jag tycker Basse goofat mer på sistone och är ett bättre val.

Att hänga Korpa och hon visar sig vara röd skulle rödmarkera en av Basse och LJS, men vi vet inte vem. Är hon däremot grön, får vi bara veta att de båda trackarna inte ljugit om sin förmåga, inte om de är bybor eller ulvar.

Frågan är då om det är rimligt att en ulv har trackerförmåga. Tror vi att det är rimligt, säger det inte så mycket att hänga Basse, bortsett från att LJS så klart grönas ordentligt. Tror vi inte det är rimligt, måste vi anta att en röd Basse ljuger om sin förmåga, och då är vår sista ulv Korpa.

Det finns alltså tydligen inga 100%-iga samband man kan göra genom att hänga någon av de här tre lirarna, men Basse tycker jag pingat rätt mycket och är en sannolik ulv, och är han det kan det säga åtminstone något om Korpa.

Så, jag skulle säga:

Korpa = Basse eller Larsson

Basse = Korpa + Larsson

Larsson = Korpa + Basse

Basse torde alltså vara det bästa valet enligt mitt tänk.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Anth och BDG har jag fortfarande på listan. Om en av dem är ulv, är den andre troligen det också. Det jag inte gillar är att de två har börjat pola lite väl mycket på sistone, även innan Anths sieri.

Hänger vi Anth och han är ulv, är BDG rimligen nästa (Anth hade liksom bara 10% chans att gissa rätt på siffran). Är Anth bybo, vet vi tyvärr inte så mycket om BDG. Eftersom Anth drog fram siffran först, kan ju BDG ha anpassat sig efter det. Men lite grönare blir han allt.

Att hänga en grön BDG innebär som sagt att Anth är 90% bybo. Att hänga en bepälsad BDG gör Anth rödare, men inte helt eftersom BDG ju hade ett bra läge att ljuga om det korrekta siandet.

Det är lite hugget som stucket vem man skulle hänga av de här två. Deras förhållande är proportionellt, eller vad man ska kalla det. Jag hänger hellre Anth pga gamla synder, men samtidigt bör vi låta honom få sia vidare. Tyvärr har ju alla outat sina siffror, annars hade det varit ett fint sätt att gröna honom 100% på då det ju inte gärna finns någon mer ulv kvar om BDG var den siste.

Så...

Anth = BDG
Anth = BDG
BDG = Anth
BDG = Anth
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Basenanji said:
Uppdaterad rösträkning:
xyas (4): LSJLarsson, Korpa, Vicotnik, Basenanji
Brynolf (1): K.K
K.K (1): anth

Ingen röst: BDG, Brynolf, xyas, !Paxen

(Jag är dock lite orolig för att xyas kan vara vår Väktare, men jag utgår från att han säger till under dagen i så fall)
Nån måste dingla.

Röst: xyas

Känns som en framstressad hängning, men nån måste dingla. Brynolf har gjort ett morgonryck och visar att han fortfarande har nått att komma med. Nog för att det inte va så mycket nytt men det var lite angagemang.

Nästa runda är ju viktig för oss så alla med förmågor: använd dem och använd dem väl.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
På tal om Xyas, då...

Xyas förmåga är helt hit-or-miss; om någon ulv hade råkat ljuga ihop samma siffror som någon annan, hade hen åkt dit direkt, och om inte, är infon helt värdo. Vics och Paxens info kräver en hel del fnusslande för att få ut nåt vettigt ur. Xyas förmåga är binär och tråkig och skiljer sig alltså rejält från Vics/Paxens. Den påminner mer om den som Recca drog fram ur arslet. Dessutom helt safe att outa när alla siffror redan kommit fram.

Tyvärr ger det inga röd/grön-indikationer på andra spelare att rösta ut honom, men det gör det ju inte av mig heller så jag hänger så klart hellre honom än mig själv.

Röst: Xyas
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
XYAS! IN I MATCHEN!

Xyas, jag vet att du är på en roadtrip, men jag vill ändå hoppas att du tittar in här lite då och då.

Just nu, 15.30 ligger dets sex röster på dig.

Så, se till att inte ta med dig något viktigt i graven.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,699
Re: XYAS! IN I MATCHEN!

Sedan, min förmåga:

Har ni något uppenbart tips til mig? Jag ändrade precis till en person jag vill vara säker på inte har (nattmords-)förmåga.

Men jag kanske borde ta någon annan?
 

Konrad Konvalj

Myrmidon
Joined
6 Jan 2010
Messages
6,035
Location
Norrland
Re: XYAS! IN I MATCHEN!

Basenanji said:
Sedan, min förmåga:

Har ni något uppenbart tips til mig? Jag ändrade precis till en person jag vill vara säker på inte har (nattmords-)förmåga.

Men jag kanske borde ta någon annan?
Du och SJ kanske skall ta anth båda två. Då är vi garanterad info om exvis SJ skulle trilla av pinn. Vi behöver info.

Alternativet är ju att du gör nått oväntat och fräckt så länge du använder din förmåga.

xyas har lägsta siffra 3 för den delen. Det är nått som är bra att bekräfta (kanske). Jag vill då att det skall ge nått i alla fall.

Kom påt nu. anth kan ju fortfarande va en ulv med nattmördar förmågan och är han det så indikerar det ju på att han använder en förmåga också. Edra förmågor säger ju inte vilken förmåga som används.

Och ja är mobil och en analpaddlare.
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,320
Location
Göteborg
Brynolf said:
Anth och BDG har jag fortfarande på listan. Om en av dem är ulv, är den andre troligen det också. Det jag inte gillar är att de två har börjat pola lite väl mycket på sistone, även innan Anths sieri.

Hänger vi Anth och han är ulv, är BDG rimligen nästa (Anth hade liksom bara 10% chans att gissa rätt på siffran). Är Anth bybo, vet vi tyvärr inte så mycket om BDG. Eftersom Anth drog fram siffran först, kan ju BDG ha anpassat sig efter det. Men lite grönare blir han allt.

Att hänga en grön BDG innebär som sagt att Anth är 90% bybo. Att hänga en bepälsad BDG gör Anth rödare, men inte helt eftersom BDG ju hade ett bra läge att ljuga om det korrekta siandet.

Det är lite hugget som stucket vem man skulle hänga av de här två. Deras förhållande är proportionellt, eller vad man ska kalla det. Jag hänger hellre Anth pga gamla synder, men samtidigt bör vi låta honom få sia vidare. Tyvärr har ju alla outat sina siffror, annars hade det varit ett fint sätt att gröna honom 100% på då det ju inte gärna finns någon mer ulv kvar om BDG var den siste.

Så...

Anth = BDG
Anth = BDG
BDG = Anth
BDG = Anth
Vad är det här för skitsnack? Alltså du verkar ju helt ha missat vad det här handlar om och bara verkar ha velat göra ett långt inlägg utan att tänka efter. För det första, att gissa rätt på min högsta siffra är inte alls 10%, uppenbarligen med lägsta siffra 1 och summa 17 så kunde den inte vara något annat än 6,7,8,9. Sen är det inte samma sannolikhet att gissa på dessa heller, eftersom de ger olika många kombinationer men det är överkurs och inte något vi kanske behöver gå in på. Men rätt långt från 10% är det allt.

Sen det som jag har tjatat om rätt länge nu är att jag är rätt övertygad om att anth har den förmågan han säger sig ha, men att det inte innebär att han är grön! Det skulle ju också kunna vara en varulvsförmåga, eftersom det verkar som att ulvarna tjänar på att få reda på folks högsta siffror, så kande mycket väl vara så att dom också tjänar på att få reda på folks lägsta siffror, och att anth har precis den förmågan han säger sig ha, men är ulv.
 
Top