The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Sedan borde väll Tolkien själv oavsett vart han har skrivit vad eller sagt vad vara the ultimate authority om sitt egna verk och om hen sagt att hober var obetydliga innan 3:e tidsåldern så spelar det ingen roll vart hen sagt det då är det så och det är inget vi kan argumentera emot
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det framgår inte av artikeln och det kan jag tyvärr inte svara på iom att jag inte läst Silmarillion på x-antal år .
Okej. För om han skriver det i några privata anteckningar eller i nåt av sina brev så står det ju inte i böckerna. Och då bryter hobbitar i Rings of Power inte med böckerna.

Men min motfråga blir då skrev han i Silmarillion eller sagan om ringen eller hobbiten att dom gjorde väsen av sig innan tredje tidsåldern ?

Finns det något som styrker motsatsen till vad jag säger ?
Det var länge sen jag också läste böckerna men av vad jag minns står det inget om vad hobbitarna gjorde eller inte gjorde under andra åldern. Det är alltså upp till var och en som tycker att det är spännande att spekulera i detta att göra det, vilket tycks vara precis vad manusförfattarna tycker. Om det sen blir bra eller inte återstår att se.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Okej. För om han skriver det i några privata anteckningar eller i nåt av sina brev så står det ju inte i böckerna. Och då bryter hobbitar i Rings of Power inte med böckerna.
Fast nu tycker jag att du håller på med hårklyverier. Spelar det verkligen någon roll var Tolkien skrev detta? Alltihop är ju en del av hans totala skapelse.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Fast nu tycker jag att du håller på med hårklyverier. Spelar det verkligen någon roll var Tolkien skrev detta? Alltihop är ju en del av hans totala skapelse.
För mig spelar det roll. Det som står i de publicerade böckerna är canon. Annat, exempelvis brev och privata anteckningar kan jag förhålla mig mer fritt till, dels eftersom många av dessa inte var avsedda för publicering och därmed inte var avsedda att vara allmän canon och dels för att Tolkien själv ändrade sig angående vad han själv skrev. Vill man själv gå efter premissen att allt som Tolkien någonsin skrev räknas som canon får man självklart göra det, men jag tycker inte att det ska åläggas manusförfattarna.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
För mig spelar det roll. Det som står i de publicerade böckerna är canon. Annat, exempelvis brev och privata anteckningar kan jag förhålla mig mer fritt till, dels eftersom många av dessa inte var avsedda för publicering och därmed inte var avsedda att vara allmän canon och dels för att Tolkien själv ändrade sig angående vad han själv skrev. Vill man själv gå efter premissen att allt som Tolkien någonsin skrev räknas som canon får man självklart göra det, men jag tycker inte att det ska åläggas manusförfattarna.
Det är ju en ganska hög standard som gör att tex Silmarillion inte är Canon
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
För mig spelar det roll. Det som står i de publicerade böckerna är canon. Annat, exempelvis brev och privata anteckningar kan jag förhålla mig mer fritt till, dels eftersom många av dessa inte var avsedda för publicering och därmed inte var avsedda att vara allmän canon och dels för att Tolkien själv ändrade sig angående vad han själv skrev. Vill man själv gå efter premissen att allt som Tolkien någonsin skrev räknas som canon får man självklart göra det, men jag tycker inte att det ska åläggas manusförfattarna.
Okej. Då tycker vi helt olika.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Antalet år har väl inget med saken att göra? Antingen presenterar de hobbiter i linje med hur de framställdes i böckerna, eller så presenterar de hobbitar på något sätt som inte är i linje med böckerna - ergo, bryter mot hur de presenterades i böckerna..
Det är relativt viktigt för att Sagan om Ringen ska hänga ihop att hobbitarna inte gjorde en massa saker de blev kända för innan dess - i TÅ ska folk p de flesta håll (som i Gondor) knappt tro att de finns på riktigt. Nu är det väl möjligt att showrunners håller det i åtanke, men om hobbitarna gör skitviktiga sakerär risken överhängande att det blir krystat. Om de möter några enter får jag spatt.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det är ju en ganska hög standard som gör att tex Silmarillion inte är Canon
Nu var det inte främst det verket jag syftade på, det var väl nästan helt färdigt innan Tolkien gick bort om jag inte minns helt fel?
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Jag var tvungen att titta på trailern (förlåt teasern, men - för att parafrasera Shakespeare - a turd by any other name would stink as badly) en gång till med en utvilad skalle. Och, du store tid, den är ju ännu värre då.

Man har ju sett LARP:are med trovärdigare kläder. Det som sägs och det som visas hänger inte ihop. Den ges nästan ingen information om vad den centrala konflikten är. Men vi får ett viktigt budskap: "The past is dead. We either move forward or we die with it." :unsure:

Men nu tycks den officiella Trailern ha dykt upp. Jag får väl titta på den istället.
Är väl en inte så subtil bredsida till fandomet att Tolkien är död och begraven och att framtiden ligger i Disneys version av det dissekerade liket.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Jag tycker att jag varit väldigt klar och tydlig. Om du inte begriper så hoppas jag någon annan kan förklara det bättre.
Jag tror det handlar om att vi har väldigt markant olika uppfattningar om vad begreppet ”bryter mot hur de presenteras i böckerna” innebär..
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
Det är relativt viktigt för att Sagan om Ringen ska hänga ihop att hobbitarna inte gjorde en massa saker de blev kända för innan dess - i TÅ ska folk p de flesta håll (som i Gondor) knappt tro att de finns på riktigt.
Min förhoppning är att om nu hobbitarna utför något hjältedåd i serien så gör dom det på så sätt att ingen förstår att det är de som gjorde det, eller kanske att några få vet det men lovar att hålla tyst om det då hobbitarna vill hålla sig undan. Som historienörd gillar jag det konceptet, det finns ju många historiska exempel på människor som gjort amazing saker men så har det inte blivit känt förrän långt senare. Brukar för övrigt lägga upp mina rollspelskampanjer i Midgård på detta sätt. Rollpersonerna räddar världen, men blir hjältarna som ingen vet om. Gillar även det i slutet av Peter Jacksons filmatisering, att när hobbitarna kommer hem så förstår ingen alls vad de uträttat och det blir som en hemlighet mellan dem.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
Är väl en inte så subtil bredsida till fandomet att Tolkien är död och begraven och att framtiden ligger i Disneys version av det dissekerade liket.
Du menar förstås Amazons version. Men jag förstår förvirringen; repliken är snarlik "Let the past die. Kill it if you have to."
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,816
De är riktigt ondsinta de där manusförfattarna. Självklart när de ett bottenlöst hat mot Tolkiens fans, att åta sig ett uppdrag där man måste interagera med nämnda fans är ju en del i deras onda mästerplan att…att…nåja, detaljer och petitesser. Det var för övrigt likadant med Peter Jacksons filmer. Manusförfattarna hatade fansen med hela sina svarta hjärtan och lämnade följande solklara jabs i form av citat för att spotta fansen rakt i ansiktet:

“There is no curse in Elvish, Entish, or the tongues of Men for this treachery.”

En tydlig fingervisning i att de vet vilket förräderi mot Tolkien och fansen de gör i och med filmerna.

”Aragorn: Gentlemen! We do not stop 'til nightfall.

Pippin: But what about breakfast?

Aragorn: You've already had it.

Pippin: We've had one, yes. But what about second breakfast?

[Aragorn stares at him, then walks off.]

Merry: Don't think he knows about second breakfast, Pip.

Pippin: What about elevensies? Luncheon? Afternoon tea? Dinner? Supper? He knows about them, doesn't he?

Merry: I wouldn't count on it Pip.”

Här är second breakfast en allegori för kunskap om Midgård och Aragorn representerar Peter Jackson. Peter Jackson erkänner alltså mer eller mindre öppet att han inte kan något om Tolkien och han kastar dessutom ett äpple i huvudet på sina fans!

”So much death, what can men do against such reckless hate?”

Här är det naturligtvis fansen som åsyftas. Peter Jackson kallar fansen för hatiska!

Har dessutom hört att om man spelar dvd’erna baklänges så framkommer hemliga budskap där Tolkien kallas en gammal ko och Sagan om Belgarion hyllas som den bästa fantasyserien någonsin!

Hursomhelst, vi måste ju låta världen veta om Rings of Power-författarnas diaboliska planer. Vi kanske borde skriva en bok om det hela? Jag föreslår titeln ”McKay, J.D. Payne och den svarta magin.”
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
De är riktigt ondsinta de där manusförfattarna. Självklart när de ett bottenlöst hat mot Tolkiens fans, att åta sig ett uppdrag där man måste interagera med nämnda fans är ju en del i deras onda mästerplan att…att…nåja, detaljer och petitesser. Det var för övrigt likadant med Peter Jacksons filmer. Manusförfattarna hatade fansen med hela sina svarta hjärtan och lämnade följande solklara jabs i form av citat för att spotta fansen rakt i ansiktet:

“There is no curse in Elvish, Entish, or the tongues of Men for this treachery.”

En tydlig fingervisning i att de vet vilket förräderi mot Tolkien och fansen de gör i och med filmerna.

”Aragorn: Gentlemen! We do not stop 'til nightfall.

Pippin: But what about breakfast?

Aragorn: You've already had it.

Pippin: We've had one, yes. But what about second breakfast?

[Aragorn stares at him, then walks off.]

Merry: Don't think he knows about second breakfast, Pip.

Pippin: What about elevensies? Luncheon? Afternoon tea? Dinner? Supper? He knows about them, doesn't he?

Merry: I wouldn't count on it Pip.”

Här är second breakfast en allegori för kunskap om Midgård och Aragorn representerar Peter Jackson. Peter Jackson erkänner alltså mer eller mindre öppet att han inte kan något om Tolkien och han kastar dessutom ett äpple i huvudet på sina fans!

”So much death, what can men do against such reckless hate?”

Här är det naturligtvis fansen som åsyftas. Peter Jackson kallar fansen för hatiska!

Har dessutom hört att om man spelar dvd’erna baklänges så framkommer hemliga budskap där Tolkien kallas en gammal ko och Sagan om Belgarion hyllas som den bästa fantasyserien någonsin!

Hursomhelst, vi måste ju låta världen veta om Rings of Power-författarnas diaboliska planer. Vi kanske borde skriva en bok om det hela? Jag föreslår titeln ”McKay, J.D. Payne och den svarta magin.”
I know it hurts but take it like a good boy and realise this time the wokeness lost 😘
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,270
Location
Göteborg, Lindome
De är riktigt ondsinta de där manusförfattarna. Självklart när de ett bottenlöst hat mot Tolkiens fans, att åta sig ett uppdrag där man måste interagera med nämnda fans är ju en del i deras onda mästerplan att…att…nåja, detaljer och petitesser. Det var för övrigt likadant med Peter Jacksons filmer. Manusförfattarna hatade fansen med hela sina svarta hjärtan och lämnade följande solklara jabs i form av citat för att spotta fansen rakt i ansiktet:
.....
Du tycker inte att du är lite löjlig nu?
 
Status
Not open for further replies.
Top