The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Suck, läser Akallabêth och funderar hur saker i serien kanke kunde blivit. Bara att hoppas att något av tematiken och det ödesmättade allvaret överlever.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,673
Location
Eslöv
Apropå trailern som släpptes så tyckte jag det här fyndet var mycket intressant.

Tråden hittas här: https://www.reddit.com/r/television/comments/ss2ssr/_/hww5pnj
Frågan är varför HBOs tv-serier ser så mycket bättre ut än Amazon och Netflix serier, fastän de ofta har snarlikt stor budget. Intressant läsning!

Lägger upp en bild för de som föredrar sådant.

Untitled.png
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Måste säga att jag inte har några höga förväntningar alls på serien. En trailer med mycket CGI, många "episka" karaktärer som verkar vara actionshjältesvarianter av sina original och en säsong på enbart 6 avsnitt får mig att tro att det kommer serien mer dussinfantasy och Marvel än Lotr. Att manusförfattarna bara har en halvkass Star Trek-film i bagaget ger ju inte så mycket förtroende för att de kan förmedla värdigheten och den ödesmättade känslan som jag förknippar med Lotr (men å andra sidan var Jackson lite av en oslipad diamant också, så jag ska väl inte döma för hårt).

Med tanke på att man flyttat produktionen för säsong 2 till UK, så lär väl det inte bli mindre CGI i eventuella kommande säsonger.

Det enda positiva är ju att om serien floppar så blir Bezos ledsen.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Det enda positiva är ju att om serien floppar så blir Bezos ledsen.
Ja, om det här floppar sjunker säkert hans inkomst från nuvarande $3715 i sekunden till $3714 i sekunden. Stackaren.

Det ser ju snyggt ut det här, men serien kommer att göra stora avsteg från böckerna, inte minst i termer av känsla och stämning, och jag tänker inte se det, för kommer bara bli arg och besviken. Och försöker också ge så lite pengar jag kan till Bezos pga av han är ond arbetsköpare etc.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
783
Ja, om det här floppar sjunker säkert hans inkomst från nuvarande $3715 i sekunden till $3714 i sekunden. Stackaren.
Ja, jag tror inte det kommer åsamka honom någon egentlig ekonomisk skada. Karln har mer pengar än Joakim von Anka.

Däremot så verkar ju Rings of Power vara lite av ett prestigeprojekt för honom. Han var tydligen personligen involverad i förhandlingar kring rättigheterna vilket inte är så vanligt.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,866
Location
Marjura
Ja, jag tror inte det kommer åsamka honom någon egentlig ekonomisk skada. Karln har mer pengar än Joakim von Anka.

Däremot så verkar ju Rings of Power vara lite av ett prestigeprojekt för honom. Han var tydligen personligen involverad i förhandlingar kring rättigheterna vilket inte är så vanligt.
Dra inte in ankorna i det här, de har det redan jobbigt nog i forumtrådarna. Mer pengar än Smaug däremot...
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,219
Ganska intressant artikel, rekommenderar att läsa originalet på Vanity Fair som är betydligt mer utvecklat. I sak säger de väl inget nytt men framstår som mer pålästa. De försöker balansera förväntningar från folk på att det ska vara "precis som filmerna" med trollkarlar och hobbitar och karaktärsteckningar (som Elronds speciellt) och sådana som mig som hoppas att de istället ska sikta på att överföra andra intressanta delar från Tolkiens verk.

Två reflektioner:
- Det påstås att porten till Khazad-dum och Barad Dur inte är byggda men porten finns så klart innan Eregion faller och Svarta tornet står där åtminstone när väl deras serie når sitt slut. Men det kan vara tidningen som blandar ihop det, det är inget citat.
- De säger att de har bara rättigheter till trilogin och appendix. Det gör mig lite konfunderad. Det var väl precis vad Zaentz bolag ägde och som var grunden för New Lines filmer? Vad är det egentligen Tolkien Estate sålt?
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
- De säger att de har bara rättigheter till trilogin och appendix. Det gör mig lite konfunderad. Det var väl precis vad Zaentz bolag ägde och som var grunden för New Lines filmer? Vad är det egentligen Tolkien Estate sålt?
Så är det. Om det inte nämns i trilogin, appendix eller hobbiten (tror jag) så får de inte använda det. Inga grejer som bara finns i Silmarillion tex. Det var ju dealen för New Lines filmer också. ''''

Som jag fattar det är sålde Tolkien själv dessa rättigheter back in the day, innan Silmarillion med flera böcker publicerades. Tolkien Estate (främst då i form av Cristoffer) har hållt hårt på alla andra rättigheter sedan dess.
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,179
Så är det. Om det inte nämns i trilogin, appendix eller hobbiten (tror jag) så får de inte använda det. Inga grejer som bara finns i Silmarillion tex. Det var ju dealen för New Lines filmer också. ''''

Som jag fattar det är sålde Tolkien själv dessa rättigheter back in the day, innan Silmarillion med flera böcker publicerades. Tolkien Estate (främst då i form av Cristoffer) har hållt hårt på alla andra rättigheter sedan dess.
Jo, men Cristopher Tolkien är ju numera död, och lämnade ledningen för Tolkien Estate några år innan det. Så det har sagts att Tolkien Estate licensierat ut en del ytterligare rättigheter till Amazon sedan dess, men högst oklart om detaljer.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,467
Location
Stockholm
Vissa svar hittar man här: https://screenrant.com/lord-rings-tv-show-tolkien-rules-restrictions-amazon/

Amazon has a relatively free hand when it comes to adding something, since, as I said, very few details are known about this time span. The Tolkien Estate will insist that the main shape of the Second Age is not altered. Sauron invades Eriador, is forced back by a Númenorean expedition, returns to Númenor. There he corrupts the Númenoreans and seduces them to break the ban of the Valar. All this, the course of history, must remain the same. But you can add new characters and ask a lot of questions, like: What has Sauron done in the meantime? Where was he after Morgoth was defeated? Theoretically, Amazon can answer these questions by inventing the answers, since Tolkien did not describe it. But it must not contradict anything that Tolkien did say. That’s what Amazon has to watch out for. It must be canonical, it is impossible to change the boundaries which Tolkien has created, it is necessary to remain “tolkienian."
 

ÅkeZorkh

Problematisk fiskhandlare från Bretagne
Joined
16 Dec 2018
Messages
485
Med det sagt stör det mig att dom har med en afroalv , nä inte direkt .

Dock känns det jävligt skumt om han skall vara den ända afroalven , vad gör han där , hur kom han dit , vem är hans föräldrar , varför är han mörkhyad och alla andra alver vita .

Har dom en hel klan/stam med mörkhyade Silvan alver så känns det mer ok . Eller rättelse det känns mer logiskt .
Äsch finns ju mörkeralver i DoD-alvboken, så jag köper det rakt av 🤓
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
Jag har gärna svarta alver, sure, för all del, Tolkien skrev aldrig att de inte kunde vara mörkhyade. Men då ska de fan inte se så jävla banala ut som snubben de släppt bilder på. Här har vi en bra mörkhyad alv-look.
Lite som Tuvok i Star Trek Next generation. Han såg ju mest ut som en cosplayare som förirrat sig in på filmområdet och sedan vägrat lämna..
 
Last edited:

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Äsch finns ju mörkeralver i DoD-alvboken, så jag köper det rakt av 🤓
Ja för fan , det är fantasy så det behövs ingen logik . Jag antar att kan vi acceptera flygande jätteödlor med vingar som sprutar eld och gamla gubbar som kan kasta eldbollar och kalla ned blixtar ifrån skyn så kan vi acceptera afroalver 😚
 
Status
Not open for further replies.
Top