The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
det är fantasy så det behövs ingen logik
Det är ju en sak om man kan förställa sig det. Det är en annan sak om det är i linje med Tolkiens verk. Om du skriver ditt eget fantasy-epos eller fantasy-rollspel så är det fritt fram. Men om du skriver en Tolkien-tv-serie så kanske tittarna inte tycker att du har den friheten.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Jovisst, "The Tolkien Estate will insist that the main shape of the Second Age is not altered." men om man får tro Vanity Fairs artikel så har man ju pressat ihop typ tusen år till hundra år, så det vetefan.

Sen det där med "young Galadriel" är ju bara för himla kul. Vad är tjejen, 1500 bast?

Har inga stora förhoppningar på detta, men "kul att dom håller på" som jag brukar säga :D
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Hon är ju äldre än solen, så lite oklart hur de räknade år före det. :)
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,469
Location
Stockholm
Av vad jag kan utläsa av den artikeln är ”lite oklart” fortfarande en bra beskrivning av tideräkning innan solens existens.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det är ju en sak om man kan förställa sig det. Det är en annan sak om det är i linje med Tolkiens verk. Om du skriver ditt eget fantasy-epos eller fantasy-rollspel så är det fritt fram. Men om du skriver en Tolkien-tv-serie så kanske tittarna inte tycker att du har den friheten.
Och det är väll där mycket av debatten legat all over the intetnet huruvida serieskaparna har rätten eller inte att lägga till eller ta bort och ändra hur dom vill i Tolkiens redan väl etablerade lore.

Dock tycker jag att serieskaparna i det här fallet gjorde helt rätt ist för öst-asiatiska galadriel och inuitiske sauron eller arabiske elrond så fick vi dom nyskapade karaktärerna afroalven Arrondir och afrodvärgen Disa .

Om dom är ute efter representation ser jag hellre att dom skapar helt nya karaktärer än race swappar karaktärer som Tolkien tydligt beskrivet och etablerat hur dom ser ut .
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Och det är väll där mycket av debatten legat all over the intetnet huruvida serieskaparna har rätten eller inte att lägga till eller ta bort och ändra hur dom vill i Tolkiens redan väl etablerade lore.
Självklart har de rätt att göra det. De har rätt att göra en dålig tv-serie också. Det handlar inte om vad som är en rättighet, utan vad som är en bra idé. Är man intresserade av att presentera källmaterialet, eller vill man bara ha ett varumärke som en klisterlapp som man kan hitta på egna saker till? Vi såg i Game of Thrones hur kasst det blev när man gick från det förra (i tidiga säsonger) till det senare (senare).
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Självklart har de rätt att göra det. De har rätt att göra en dålig tv-serie också. Det handlar inte om vad som är en rättighet, utan vad som är en bra idé. Är man intresserade av att presentera källmaterialet, eller vill man bara ha ett varumärke som man kan hitta på egna saker till?
Har dom det ? Vad jag läst mig till runt om på internet så var ett av kraven ifrån Tolkien estate att dom inte fick ändra något som Tolkien redan etablerat tex ingen ljushårig korthårig Elrond eller Combat queen Lara Croft galadriel eller mörka Silvan alver då Tolkien beskrivet alver som ljushylta eller olivtonsfärgade i hyn . Jag vet inte sanningshalten i det hela dock .
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jo, men Cristopher Tolkien är ju numera död, och lämnade ledningen för Tolkien Estate några år innan det. Så det har sagts att Tolkien Estate licensierat ut en del ytterligare rättigheter till Amazon sedan dess, men högst oklart om detaljer.
Halvvägs genom säsong 2 brakar Feanor in i en väldig, noldosmidd mithrilmech som skjuter laser från sina silmarilögon. Vilken reveal!

Och det kräver ju bara en smula kreativ frihet...
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Som många redan sagt så är det skitbra att nytolkningar av Tolkien har mer mångfald, faktiska kvinnor med faktiska repliker etc. Släpper man en film eller tv-serie 2022 så är man ansvarig för dess innehåll, det går inte att lämpa över det ansvaret på en ursprunglig författare som varit död i ett halvsekel.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Mörkhyade alver och en tidslinje som komprimerats från årtusenden till år eller månader visar att de redan gjort det.
Exakt och däri ligger vissa fans klagomål som jag förstått det . Klagomålen rimliga eller ej ligger vad jag läst mig till i att vissa fans tycker (ursäkta min franska) att serieskaparna pissar på Tolkien estate och Tolkien själv genom att gå emot samt ändra det som Tolkien etablerat.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Vad gäller Galadriel d'Arc så gillar jag greppet. Kan inte komma på på rak arm huruvida det finns något uttryckligt i kanon det strider mot. Däremot gav mig isväggscenen jobbiga sköldsurfarlegoloasvibbar.

Jag håller med de som är oroliga för tonen. Risken blir att det här blir ÄNNU MER Disney World/åkattraktion än PJs filmer.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,050
Halvvägs genom säsong 2 brakar Feanor in i en väldig, noldosmidd mithrilmech som skjuter laser från sina silmarilögon. Vilken reveal!

Och det kräver ju bara en smula kreativ frihet...
Jag tror att det är Fëanors söner som bygger ihop sig till den mechan, faktiskt. Typ som med Voltron.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag tror att det är Fëanors söner som bygger ihop sig till den mechan, faktiskt. Typ som med Voltron.
Fan nu vill jag ju se detta ;) "By the power of the Simarils - Nos Fëanor, combiné!"
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,223
Sen det där med "young Galadriel" är ju bara för himla kul. Vad är tjejen, 1500 bast?
Som skrivs ovan, hon är äldre än solen.

Tycker hur som helst beskrivningen av både henne och Elrond som unga är idélös och tar alldeles för mycket spjärn mot filmerna. Elrond kan väl ses som ung vid ålderns börjanen inte mot slutet när den ska utspela sig. Vill man ge dem andra åsikter går väl det för sig utan att motivera det med någon slags ungdomligt. Det finns ju tid att spela på.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Hon är ju äldre än solen, så lite oklart hur de räknade år före det. :)
Ah, justja, evig nördskam. Antar att jag tänkte på år i de vanliga åldrarna. Har de sagt vilket år tv-serien börjar, nån som vet?
 
Status
Not open for further replies.
Top