The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,957
Location
Linköping
Det kan inte vara lätt att som serieproducent lyckas tilltala både de som vet namnet på den längsta mannen någonsin och som har skarpa krav på Saurons utseende (kombo av två tidigare poster i tråden) med average Joe-nördar som vill bli underhållna i en Tolkien-setting (vilket väl typ betyder "det finns alver, dvärgar och orcher som beter sig som förväntat i pampiga panoramasvepningar"). Lyckas man inte med det blir det nog svårt med säsong två.
 
Joined
6 Oct 2015
Messages
34
Och sedan FB posten som jag postade tidigare.
Tror de släppt missvisande kartor med flit ärligt talat.
Men den interaktiva kartan jag länkade i mitt inlägg ovan visar tydligt att det rör sig om andra åldern.
Alltså, på den här länken finns det (i övre vänstra hörnet) fem kartor. De släppte först en karta där de gradvis avslöjade fler och fler detaljer. Dessa är de fyra understa av de fem, där den översta av dem är den "färdiga" med flest detaljer. Men sedan släppte de en karta till, allra överst av de fem, som helt klart är en annan. Dels spänner den över ett större område, så att vi även ser Númenor, men dessutom är många av namnen annorlunda. Den först släppta kartan är uppenbart senare i tiden. Vi ser t ex Minas Anor och Minas Ithil, som grundades precis i slutet av andra åldern, när Númenor redan hade sjunkit i havet. Om den sedan föreställer just slutet av andra åldern eller en bra bit in i tredje (egentligen när som helst innan Minas Anor byter namn till Minas Tirith, ca 2000 i tredje åldern), det är nog svårt att veta.

En rimlig tolkning (men säkert inte den ENDA rimliga tolkningen) är att de båda kartorna visar tidsspannet som den här serien tänker omfatta: från att ringarna smids mitt i andra åldern och fram till Sista alliansen och Elendils (och kanske Isildurs?) död mitt i tredje åldern.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Alltså, på den här länken finns det (i övre vänstra hörnet) fem kartor. De släppte först en karta där de gradvis avslöjade fler och fler detaljer. Dessa är de fyra understa av de fem, där den översta av dem är den "färdiga" med flest detaljer. Men sedan släppte de en karta till, allra överst av de fem, som helt klart är en annan. Dels spänner den över ett större område, så att vi även ser Númenor, men dessutom är många av namnen annorlunda. Den först släppta kartan är uppenbart senare i tiden. Vi ser t ex Minas Anor och Minas Ithil, som grundades precis i slutet av andra åldern, när Númenor redan hade sjunkit i havet. Om den sedan föreställer just slutet av andra åldern eller en bra bit in i tredje (egentligen när som helst innan Minas Anor byter namn till Minas Tirith, ca 2000 i tredje åldern), det är nog svårt att veta.

En rimlig tolkning (men säkert inte den ENDA rimliga tolkningen) är att de båda kartorna visar tidsspannet som den här serien tänker omfatta: från att ringarna smids mitt i andra åldern och fram till Sista alliansen och Elendils (och kanske Isildurs?) död mitt i tredje åldern.
Nu talar du i nattmössan.
Elendil dör i slutet av andra åldern.

De har ju släptt all info om vad serien ska handla om för bövelen. Det lär inte bli någon tredje ålder.
Kartorna är för att vilseleda och skapa buzz. Den slutgiltiga kartan är tydligt över Midgård i andra åldern.

Läs sedan deras pressrelease:

“This is a title that we imagine could live on the spine of a book next to J.R.R. Tolkien’s other classics,” said series showrunners J.D. Payne and Patrick McKay in a press release. “The Rings of Power unites all the major stories of Middle-earth’s Second Age: The forging of the rings, the rise of the Dark Lord Sauron, the epic tale of Númenor, and the Last Alliance of Elves and Men.”
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det kan inte vara lätt att som serieproducent lyckas tilltala både de som vet namnet på den längsta mannen någonsin och som har skarpa krav på Saurons utseende (kombo av två tidigare poster i tråden) med average Joe-nördar som vill bli underhållna i en Tolkien-setting (vilket väl typ betyder "det finns alver, dvärgar och orcher som beter sig som förväntat i pampiga panoramasvepningar"). Lyckas man inte med det blir det nog svårt med säsong två.
Ja, det har ju redan blivit nörd-bråk i denna tråd och det bara kring en några sekunders teaser som visar en text och några kartor på en fb-sida! Vågar inte ens tänka på hur det kommer bli när serien släpps! Städer kommer brinna och berg kommer rämna!!! 😂
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
498
Introt var väl varken wow eller dåligt men har höga förväntningar på den här serien. Jag hade väl helst sett att de börjat från första tidsåldern och arbetat sig till Sagan om ringen men det kommer ju inte hända då det redan är klart att de ska börja med andra tidsåldern. Första bilden som släpptes till serien (förutom kartorna) hintade ju om de 2 träden och hade ju varit kul att se ödet runt dem men det blir väl som mest en kortare tillbakablick med tanke på rättigheter och fokuset på andra tidsåldern.

Jag hör till dem som gillade Peter Jackson´s LOTR triologi men tyckte att han misslyckades att återskapa den magin med The Hobbit. Blir serien lik de filmerna som kom för ca 20år sedan så kommer jag bli mycket nöjd. Eftersom det är ett serieformat förväntar jag mig dock lite mer långsamt tempo. Kan andra tidsåldern rätt dåligt men har för mig att det är rätt få (inga?) slag innan Last alliance of elves and men så det borde ju även göra sitt med tempot och att det blir mer intriger likt GoT.

Har funderat på att läsa om Silmarillion och Unfinished Tales innan serien har premiär för att få de lite färskare i minnet.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Introt var väl varken wow eller dåligt men har höga förväntningar på den här serien. Jag hade väl helst sett att de börjat från första tidsåldern och arbetat sig till Sagan om ringen men det kommer ju inte hända då det redan är klart att de ska börja med andra tidsåldern. Första bilden som släpptes till serien (förutom kartorna) hintade ju om de 2 träden och hade ju varit kul att se ödet runt dem men det blir väl som mest en kortare tillbakablick med tanke på rättigheter och fokuset på andra tidsåldern.

Jag hör till dem som gillade Peter Jackson´s LOTR triologi men tyckte att han misslyckades att återskapa den magin med The Hobbit. Blir serien lik de filmerna som kom för ca 20år sedan så kommer jag bli mycket nöjd. Eftersom det är ett serieformat förväntar jag mig dock lite mer långsamt tempo. Kan andra tidsåldern rätt dåligt men har för mig att det är rätt få (inga?) slag innan Last alliance of elves and men så det borde ju även göra sitt med tempot och att det blir mer intriger likt GoT.

Har funderat på att läsa om Silmarillion och Unfinished Tales innan serien har premiär för att få de lite färskare i minnet.
Få slag, well, du har Saurons krig med alverna. Kan bli en maffig sekvens i ett par avsnitt, eller till och med längre?
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Jag är riktigt hypad i för serien, det bäddar väl för besvikelse antar jag… Men det skiter jag i, jag tror serien kommer bli bra!
Jag också! Har en bra känsla. De spelar än så länge sina kort väl måste jag säga.
Vi får vänta tills September för att veta om känslan var rätt antar jag! :)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Detta kommer nog att bli ett dyrt magplask.
Baserat på vad mer exakt?
Det kan det såklart bli, men jag tror faktiskt inte det. Tror det kommer bli en stor succé. Men det kanske mer är baserat på förhoppningar än på faktiska fakta, som vi inte direkt har, annat än att LOTR triologin blev en enorm succé. Jag ser inte varför detta skulle kunna upprepas. Vad pekar på ett magplask?
 
Joined
6 Oct 2015
Messages
34
Nu talar du i nattmössan.
Elendil dör i slutet av andra åldern.
Det har du så klart rätt i! Tillfälligt hjärnsläpp från min sida, sorry. Det var ju givetvis upplösningen av Sista alliansens krig, då Elendil och Gil-galad dog, som var själva den omvälvning som innebar slutet på tidsåldern.
Men min huvudpoäng kvarstår: Det finns två olika kartor, från olika tidpunkter, och en sannolik tolkning är att de visar Midgård vid seriens start respektive slut. Och den senare kartan föreställer Midgård någonstans mellan de sista åren av andra åldern och 2000 år-ish in i tredje. (Kanske finns det detaljer som gör att man kan precisera det närmare, men det är mer än jag vet.)
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Tror detta kommer att sluta på 2 sätt och det finns inget mellanting.

Antingen så kommer det att bli så jävla episkt att jag gråter tårar av lycka eller så kommer det att bli ett oerhört dyrt magplask och jag kommer gråta tårar av vrede .

Angående trailern så ja hmmm den var la snygg men ganska intetsägande för mig som inte är en Tolkien nörd . Jag såg inte den symbolik som troligtvis fanns där och kunde heller inte utläsa nått om kommande serien ifrån trailern.

Jag är varken mer eller mindre hypad efter att sett trailern.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Angående trailern så ja hmmm den var la snygg men ganska intetsägande för mig som inte är en Tolkien nörd . Jag såg inte den symbolik som troligtvis fanns där och kunde heller inte utläsa nått om kommande serien ifrån trailern.
Nja, även jag tycker trailern var ganska innehållslös. Det går så klart att läsa in saker men det är rejält vagt. Den etablerar att ringarna och smält metall (ringsmide) är centralt, inte så mycket mer. Att vattnet skulle vara en symbol för Numenor är till exempel för ganska spekulativt för mig, det kan minst lika gärna bara vara en cool effekt.

Då tycker jag den släppta bilden av de två träden är något som de går att dra större växlar på.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Nja, även jag tycker trailern var ganska innehållslös. Det går så klart att läsa in saker men det är rejält vagt. Den etablerar att ringarna och smält metall (ringsmide) är centralt, inte så mycket mer. Att vattnet skulle vara en symbol för Numenor är till exempel för ganska spekulativt för mig, det kan minst lika gärna bara vara en cool effekt.

Då tycker jag den släppta bilden av de två träden är något som de går att dra större växlar på.
Inte så enormt spekulativt om man läser på deras hemsida, Samt att Galadriel samtidigt som vattnet sköljer över brädet säger " Nine, For men, who is doomed to die" .

" Prime Video's The Lord of the Rings: The Rings of Power brings to screens for the very first time the heroic legends of the fabled Second Age of Middle-earth's history. This epic drama is set thousands of years before the events of J.R.R. Tolkien’s The Hobbit and The Lord of the Rings, and will take viewers back to an era in which great powers were forged, kingdoms rose to glory and fell to ruin, unlikely heroes were tested, hope hung by the finest of threads, and the greatest villain that ever flowed from Tolkien’s pen threatened to cover all the world in darkness. Beginning in a time of relative peace, the series follows an ensemble cast of characters, both familiar and new, as they confront the long-feared re-emergence of evil to Middle-earth. From the darkest depths of the Misty Mountains, to the majestic forests of the elf-capital of Lindon, to the breathtaking island kingdom of Númenor, to the furthest reaches of the map, these kingdoms and characters will carve out legacies that live on long after they are gone. "

 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Inte så enormt spekulativt om man läser på deras hemsida
Medges, även om jag specifikt syftat på trailern. Jag tror också att Numenors fall kommer visas, men inte i säsong 1*. Vattnet är på sin höjd möjligen en blinkning till det, men fyller lika mycket syftet att ge snygga bilder (och är direkt kopplat till smide).

* Varför förstöra sin egen dramaturgi genom att hasta igenom bra story?
Säsong 1: Ringsmide, alvernas och Saurons krig.
Säsong 2: Tronföljdsintriger på Numenor, Sauron tas till fånga.
Säsong 3: Öppna motsättningar på Numenor, Sauron korrumperar ön, anfallet mot Valinor, undergången och Elendils flykt.
Säsong 4: Gondor och Arnor, Saurons återkomst, Sista alliansen.
Fyra gedigna säsonger där det kanske går att få in en femte (tror jag läst någon om 5 planerade?), alla med bra slut om Amazon lägger ner. Att pressa ihop detta till två eller en säsong känns som att ta onödiga konstnärliga risker.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Medges, även om jag specifikt syftat på trailern. Jag tror också att Numenors fall kommer visas, men inte i säsong 1*. Vattnet är på sin höjd möjligen en blinkning till det, men fyller lika mycket syftet att ge snygga bilder (och är direkt kopplat till smide).

* Varför förstöra sin egen dramaturgi genom att hasta igenom bra story?
Säsong 1: Ringsmide, alvernas och Saurons krig.
Säsong 2: Tronföljdsintriger på Numenor, Sauron tas till fånga.
Säsong 3: Öppna motsättningar på Numenor, Sauron korrumperade ön, anfallet mot Valinor, undergången och Elendils flykt.
Säsong 4: Gondor och Arnor, Saurons återkomst, Sista alliansen.
Fyra gedigna säsonger där det kanske går att få in en femte (tror jag läst någon om 5 planerade?), alla med bra slut om Amazon lägger ner. Att pressa ihop detta till två eller en säsong känns som att ta onödiga konstnärliga risker.
Håller med om upplägget och kan tänka mig att det blir något åt det hållet.
Ja 5 säsonger sägs vara planerade. 3 är redan betalade (om jag förstått sken rätt), så tror vi får åtminstone 3 säsonger, men vem vet?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Det här trailern signalerar är ju din säsong 1. Och vi får se om de kör en sådan epok per säsong eller om de tar det långsammare. Det är ändå ganska långa tidsperioder vi pratar om:

Säsong 1: Ringsmide, alvernas och Saurons krig.
c.a. 1200 - 1700
Säsong 2: Tronföljdsintriger på Numenor, Sauron tas till fånga.
2029 - 3262 (eller mer realistiskt fokus på Ar pharazon så 3420-3262)
Säsong 3: Öppna motsättningar på Numenor, Sauron korrumperade ön, anfallet mot Valinor, undergången och Elendils flykt.
3265 - 3319
Säsong 4: Gondor och Arnor, Saurons återkomst, Sista alliansen.
3320-3341

OK, det kanske är görbart. Det går säkert att fokusera ytterligare. Och sedan går det ju att behålla karaktärer genom århundranden om man pratar numenoreaner och årtusenden när man pratar alver.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Det här trailern signalerar är ju din säsong 1. Och vi får se om de kör en sådan epok per säsong eller om de tar det långsammare. Det är ändå ganska långa tidsperioder vi pratar om:

c.a. 1200 - 1700
2029 - 3262 (eller mer realistiskt fokus på Ar pharazon så 3420-3262)
3265 - 3319
3320-3341

OK, det kanske är görbart. Det går säkert att fokusera ytterligare. Och sedan går det ju att behålla karaktärer genom århundranden om man pratar numenoreaner och årtusenden när man pratar alver.
Ja, exakt så (bekymrade mig inte bara med att titta i Tales of years innan jag skrev :) )

Sen kan man ju välja snävare perioder inom respektive epok utan att frångå de större dragen.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Det här trailern signalerar är ju din säsong 1. Och vi får se om de kör en sådan epok per säsong eller om de tar det långsammare. Det är ändå ganska långa tidsperioder vi pratar om:

c.a. 1200 - 1700
2029 - 3262 (eller mer realistiskt fokus på Ar pharazon så 3420-3262)
3265 - 3319
3320-3341

OK, det kanske är görbart. Det går säkert att fokusera ytterligare. Och sedan går det ju att behålla karaktärer genom århundranden om man pratar numenoreaner och årtusenden när man pratar alver.
Det kan väl vara introt för alla säsonger? Eller så är det enbart en teaser för hela serien och introt blir något annat?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Då tycker jag den släppta bilden av de två träden är något som de går att dra större växlar på.
Man måste ju presentera träden för att visa att Nimloth (Númenors Vita träd) är en Big Deal. Det är ju 100% att en plotline kommer att vara hur det bränns men Isildur först har stulit en frukt för att behålla ättelinjen.

Om tv-serien faktiskt slutar med Sista alliansen, är en fullt möjlig sista-scen hur Gondors andra vita träd står i Minas Tirith.
 
Status
Not open for further replies.
Top