The Rings of Power

Status
Not open for further replies.

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Okej, skärpning nu.

Den kartan är förstås Andra åldern och det är uppenbart att den första säsongen är huvudsakligen Andra åldern. Men de har också postat Tredje åldern-kartor kring tv-serien, och inget utesluter att handlingen fortgår dit.

(Mitt drömupplägg skulle vara att man följer hela Ringens historia, t.ex. med Númenors fall i första säsongen, den Sista alliansen i andra säsongen, och så vidare tills de faktiskt förstör Ringen i sista säsongen och man fått följa den under hela dess existens.)
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Okej, skärpning nu.

Den kartan är förstås Andra åldern och det är uppenbart att den första säsongen är huvudsakligen Andra åldern. Men de har också postat Tredje åldern-kartor kring tv-serien, och inget utesluter att handlingen fortgår dit.

(Mitt drömupplägg skulle vara att man följer hela Ringens historia, t.ex. med Númenors fall i första säsongen, den Sista alliansen i andra säsongen, och så vidare tills de faktiskt förstör Ringen i sista säsongen och man fått följa den under hela dess existens.)
Men jag är nyfiken på hur du ser att en karta är tredje åldern och inte andra åldern.
Jag har inte sett något som antyder vad du påstår här. Så ja, skärpning och upp med bevis :)

Alltså, klart inget kan sägas om hurvida de kommer gå in i T.A eller inte, men kartorna visar inget sådant. Jag har kollat på dem allihop noggrant och de dyker upp mer namn med tiden. Men det är ju tydligt att det inte finns något alls som visar att det rör sig om kartor från T.A.

Här är en interaktiv officiell karta. Tydligt att det inte är T.A
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Men jag är nyfiken på hur du ser att en karta är tredje åldern och inte andra åldern.
Jag har inte sett något som antyder vad du påstår här. Så ja, skärpning och upp med bevis :)
Kartan jag postade?

1. Khazad-Dûm kallas "Moria", ett namn det först fick efter dess fall till balrogen (inskriptionen på porten får betraktas som ett författarmisstag). Notera att det är Khazad-Dûm på kartan som innehåller Númenor.
2. Östbukten i Mörkmården brukar dateras till Tredje åldern (och finns mycket riktigt inte med på kartan med Númenor).
3. Man ser direkt att det är mycket mindre skog i kartan jag postade än den som har Númenor på sig, vilket som minimum visar att det när betydligt senare, om än inte nödvändigtvis T.Å.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Kartan jag postade?

1. Khazad-Dûm kallas "Moria", ett namn det först fick efter dess fall till balrogen (inskriptionen på porten får betraktas som ett författarmisstag).
2. Östbukten i Mörkmården brukar dateras till Tredje åldern.
3. Man ser direkt att det är mycket mindre skog i kartan jag postade än den som har Númenor på sig, vilket som minimum visar att det när betydligt senare, om än inte nödvändigtvis T.A.

Men i den interaktiva kartan som de postat och väl som får ses som den vi bör kolla på för att se vilken ålder det är, så ser man följande:

1642684598189.png

Och sedan FB posten som jag postade tidigare.
Tror de släppt missvisande kartor med flit ärligt talat.
Men den interaktiva kartan jag länkade i mitt inlägg ovan visar tydligt att det rör sig om andra åldern.

Tror inte de kommer dra serien till tredje åldern. Ska de täcka in skapelsen av ringarna och numenors fall och allt annat som sker därikring plus tredje åldern då är jag den sista som klagar, men då kommer vi få se en enormt lång serie.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Den där teasern var ju en enda lång gäspning. Gjorde mig inte ett dugg nyfiken.
Rätt mycket min känsla också. Förhoppningen är väl att den lagts ut på någon tredjepart och inte har något med produktionen att göra?
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,210
Den stora fördelen med andra åldern som fokus är att många huvudkaraktärer inte behöver åldras, samtidigt som det går att byta övrig ensemble mellan säsongerna. Varje säsong kan också få en bättre dramaturgisk kurva i och med att de kan föras till någon form av slut då nästa tar vid x 100 år senare.

Att gå in i tredje åldern med huvudserien tror jag personligen inte de gör (men vad vet jag?). Det känns som ett vågspel. Viktiga alvkaraktär träder tillbaka och den större utvecklingen kretsar kring Arnor och Gondors öden. Ganska lite har därtill med ringarna att göra. Och rättigheterna för att filma trilogin finns inte så slutet blir hängande.

Om de nu ska använda tredje åldern före ringens krig är det nog bäst att göra det som något slags Middle Earth Chronicles (inte det, fruktansvärt namn) - dvs ett gäng miniserier om intressanta perioder. Ättefejden, Arthedains undergång, Eorls ritt och låta viktiga huvudroller från Rings of Power få någon biroll här och där.
 

pingas

Warrior
Joined
28 Dec 2008
Messages
323
Location
Skåne
Jag är så sjukt ointresserad. Jag vet att de kommer hitta på helt egna berättelser som inte har något med Tolkiens verk att göra.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,001
Jag är så sjukt ointresserad. Jag vet att de kommer hitta på helt egna berättelser som inte har något med Tolkiens verk att göra.
Ja, det är nog det stora problemet. Det finns en hygglig mängd bra story här, men man uttömmer den rätt snabbt, och mitt förtroende för att de ska kunna hitta på bra eget innehåll är nära noll.

Eftersom det är HBO, kanske vi kan få sexorgier i Morgoth-templet? :)
 
Last edited:
  • Haha
Reactions: abe
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Jag är så sjukt ointresserad. Jag vet att de kommer hitta på helt egna berättelser som inte har något med Tolkiens verk att göra.
Klart de måste hitta på en del egna saker, allt är ju inte beskrivet in i mikrodetlj, om än ofta väldigt detaljerat.
De får inte enligt sitt kontrakt gå emot de böcker de får använda sig av och de får inte motsäga dem heller. Så det bådar enligt mig gott.
Vi kommer nog få se enormt många saker ske, som skapandet av ringarna, Numenors fall osv.
The war of the Elves and Sauron lär även det komma med.

Tar det inte med dessa saker kommer jag blir ENORMT förvånad.

Jag avundas dig som känner ett otalt ointresse, för jag skulle verkligen vilja ha lägre förväntningar än vad jag har.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,406
Location
Maastricht
Handlar hela den här tråden om trailern som visar en logga av lava? :) Jag kikade och det var allt jag såg... Missar jag något?
Ja, du missar en hel del =)
Om du har 5 min så kan du spana in videon ovan. Den har ett par snygga detaljer i sig + en pressrelease mm.
Tycker den här tråden handlar om mer än en teaser.
Förväntningar. Vad är bekräftat och inte mm.
 
Last edited:

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,881
Prime har tidigare varit lite sparsamma med teasers. Det var samma med Wheel of Time som bara hade loggan som teaser under väldigt lång tid.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Alltså, poängen är väl att titeln (Rings of Power) och ringversen bekräftar att det kommer att handla om Sauron (Annatar), Celebrimbor, ringarnas smidande och allt det där. Vilket jag tror är goda nyheter. Där finns en då en hel del material och en tydlig historia att falla tillbaka på
 
Status
Not open for further replies.
Top