The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Legolas är Sindaralv, om man ska vara petig.

För Minimoni, och den som tillnärmelsevis undrar: Skogsalverna är ju Avari, de som aldrig reste västerut till Valinor
Sindar är bättre än de inte för att de åkte till Valinor (vilket de inte gjorde) utan för att de följde med en bit i alla fall.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,320
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Legolas är Sindaralv, om man ska vara petig.

För Minimoni, och den som tillnärmelsevis undrar: Skogsalverna är ju Avari, de som aldrig reste västerut till Valinor, så de har inte fått superkrafter från att vistas nära Valarna till skillnad från de andra alverna. De är dock fortfarande överlägsna människor på en massa sätt. De som kom fram till Valinor kallas Eldar, och av dem är en grupp Noldor, som väl är de som åkte tillbaka till Midgård för att spöa upp Morgoth efter att han dödat Träden och snott Silmarillerna. Galadriel är Noldor, liksom Glorfindel och Gil-Galad. Sindaralverna är de av Avari som reste ända till Beleriands kust man blev kvar där istället för att resa till Valinor. Eller så kanske de reste, men långt senare än de andra Eldar. Hursomhelst är de ballare än Avari, men inte lika balla som Noldor. Thranduil, Legolas farsa, är Sindar, så fastän de härskar över skogsalverna är de inte själva sprugna ur detta folk.

Förvirrande? Googla lite så ska du få se på förvirrande ;)
Jag har läst Silmarillion i min ungdom och även googlat men det är fan så komplicera! :) Sen minns jag bara det mest fundamentala delarna av Silmarillion och nästan inga detaljer alls. Minns dock att jag alltid haft svårt att få grepp om Alverna i Tolkiens värld. Så tack till alla er som hjälper mig att förstå mer! Älskar att fördjupa mig i detaljer av de som vi nu diskuterar men Tolkien är väldigt krånglig, speciellt när det gäller just Alver.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,837
Location
Off grid
Superkrafter eller ej. Även de coola Noldo-alverna i första åldern valde att inte simma över havet.
Dels utstod istället hemska förhållanden när de korsade inlandsisen, och dels slog de ihjäl sin(d)a släktingar och stal deras skepp (som de sen brände).
Hade de enkelt kunnat simma tror jag att det hade varit förstahandsvalet.

//EvilSpook
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Hade de enkelt kunnat simma tror jag att det hade varit förstahandsvalet.
Vad jag tror att tesen är (om jag ska vara snäll) är

1. Att Galdriel bara kan simma i lugnt hav, och bara en måttlig bit (som tiotals mil),
2. Att hon litar på Försynen snarare än att tänka sig att hon ska simma till Midgård,
3. Att det nog mer handlar om att hoppas på att bli upplockad av ett skepp eller simma till Númenor (eller Tol Eressëa?).
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,914
Bara för att Galadriel av en ingivelse ger sig fan på att kasta sig i havet då innebär inte det att hon hade lyckats med det. Säger inte med detta att jag gillade detta inslag i serien, jag tror bara inte att det innebär vad en del tror att det innebär.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,914
Location
Ludvika
Hade de enkelt kunnat simma tror jag att det hade varit förstahandsvalet.
Nu fanns det ju ingen is att tillgå någonstans inom synhåll. Hade det funnits det hade Galadriel säkerligen valt det allteranativet. Men det fanns inte, så här var de enda valen att vända ryggen åt ondskan och låta midgård klara sig bäst de vill, eller ta en vild chansning och hoppas på det bästa.

Vilket är helt i enlighet med hennes natur enligt vad vi sett så långt i serien: hoppa först, tänk sen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Och det där skissen stämmer inte ens riktigt.
Moriquendi ("mörkalver") inkluderade alla alver som inte varit i Valinor, dvs alla som inte var Calaquendi ("ljusalver")
Moriquendi is a term for the Avarin, Sindarin, and Nandorin Elves, but in practice is only applied to the Avari.”

 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Jag blir varm och glad inombords av vetskapen om att det finns en plats i världen där man diskutera hur långt en noldor-alv simmar. :)

En annan sak angående simscenen som jag finner lös och vag är vad det innebär att ta sig till Valinor - går det liksom inte att ta sig tillbaka? Jag kan ha missat nåt men tycker inte det framgår i serien (och min Tolkien-kunskap täcker det inte heller). Vi har ju just sett alverna segla därifrån - men nu porträtteras det som en livstidsdom att segla dit. Man kan nog förstå att det inte går reguljärtrafik precis mellan Valinor och Midgård, men det känns ändå, givet vad vi vet, som att ta nästa båt tillbaka vore ett bättre alternativ än att kasta sig i havet.

Allt kunde ju dessuton ha lösts ganska enkelt - en scen där Galadriel står och grunnar på däck, hör sin brorsas tal om stenar och vartåt de tittar, och ser sedan ett segel på horisonten. Sen klipper vi bort, och nästa gång vi klipper tillbaka är vi vid Valinorporten, vita fåglar, himlen öppnar sig. "Var är Galadriel?!" Stress och förbryllning - hennes löjtnant springer till hennens hytt, ser den tom med fönstret öppet. För sent att göra nåt - skeppet uppslukas. Sen klipper vi till ett litet fiskeskepp och ser en person som gömmer sig i lasten.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
En annan sak angående simscenen som jag finner lös och vag är vad det innebär att ta sig till Valinor - går det liksom inte att ta sig tillbaka?
Jodå - det ska bara gå en båt också. Glorfindel tar båten tillbaka till Midgård i Andra åldern, och trollksrlarna i minst två vändor i Tredje åldern.

Risken är att Galadriel får vänta i några hundra år...
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Folk jag skulle vilja se i The Rings of Power:
  • De blå trollkarlarna
  • Glorfindel
  • Tom Bombadil
  • Woserna
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,083
Location
Göteborg
Om vi skall hålla oss till källorna så kan i princip vem som helst ta sig till och från Valinor under den tid som serien är i just nu. Det är bara efter att Numenorianerna försöker göra det en masse som Valar tycker att "nej, så lätt skall det inte vara" och gör världen rund istället för platt, med Valinor på något sätt svävande i luften så att om du vill komma dit måste du på något vis ha möjligheten att segla "rakt" ifrån de Grå Hamnarna istället för att följa världens kurvatur.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Om vi skall hålla oss till källorna så kan i princip vem som helst ta sig till och från Valinor under den tid som serien är i just nu.
Håller inte alls med här. Motmedlen som Valar satte upp under Första åldern, och som krävde Eärendil för att ta sig förbi, är rimligtvis kvar i i alla fall hygglig omfattning. Alverna vet uppenbarligen hur man tar sig förbi dem, men jag utgår från att det krävs mer än en fiskebåt och litet navigerande för en människa som känner för att turista där. Vi såg ju i första avsnittet att någon sorts portal behöver öppnas.
 
Last edited:

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Jag blir varm och glad inombords av vetskapen om att det finns en plats i världen där man diskutera hur långt en noldor-alv simmar. :)
Eller hur? Det är som det där fönstret i fängelsemuren som Tolkien talade om. :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Seriens skapare verkar se det som rena tävlingen att motsäga så mycket Tolkien-fakta de kan här i fjärde episoden.
  1. Hela poängen med Tar-Palantír är att han är en bra kung, och bra kungar väljer att dö självmant hellre än att bli skröpliga, sjuka och senila. Så vad håller han på med?
  2. Palantírerna ser inte in i framtiden. Någon som Galadriel borde också kunna bända dem till sin vilja. Någon verkar tycka att palantírerna är Galadriels spegel eller något. Sjukt billig plot point.
  3. Onda alver...
  4. Okej, det här måste rimligtvis vara en plot point, men Elendil har med sig sju palantírer från Númenor (inklusive en den jättestora Osgiliath-stenen), så borttappade kan de inte vara. Inte en susning hur det ska gå till nu.
Jag uppskattar däremot att Galadriel inte är det minsta imponerad av en palantír - en av Fëanors leksaker, typ. :) Var det Narsil vi såg hos kungen också? Skulle gissa det. Elendil har mycket saker att plocka på sig. Och jag undrar om de kommer att visa upp Erech-stenen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,041
Och jag förstår att de som skrev det kände sig smarta, men var det inte litet väl på näsan att Ökungadömet kallar frivilliga för expeditionsstyrkan till kontinenten?
 
Top