The Rings of Power (spoilertråd)

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Sett avsnitt fyra. Trots att jag saknar hobbitarna är detta lätt det bästa avsnittet hittills!!!

Storyn stod inte och stampade på samma sätt som förra avsnittet, det hände mycket!

Älskar dvärgarna i detta avsnitt! Ingen överdriven humor, inga fånerier. De betedde sig värdigt precis som dvärgar ska! Tycker nog aldrig Tolkiens dvärgar porträtterats bättre på film!

Gillar nog denna Elrond bättre än surgubbar som finns i Peter Jacksons filmer. Denna Elrond är väldigt mycket som den nobla alv-lord jag föreställt mig. Och gillar hans vänskap med Durin!

Flykten genom skogen och ut till gläntan var amazing! Så stämningsfull! Arondir är en fantastisk karaktär, så välspelad!

Den lilla kritik jag har till avsnittet är att jag fortfarande inte är helt med på hur alver presenteras ibland. Tycker inte att det passar stämningen att man använder ”alvälskare” som skällsord till exempel, det passar bättre i Witcher.

Hoppas det fortsätter såhär och hoppas vi får återse hobbitarna snart!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Jo, det blev fånigt och samtidspolitiskt med ”alverna kommer och tar våra jobb”…
Jag håller med. Jag har inget emot samtidspolitik i Midgård, vad Tolkien själv än tyckte om saken gör det för mig böckerna bättre, just konflikter mellan folkslag tycker jag kan fungera som bra allegorier. Men just den biten var inte så snyggt genomförd.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag börjar fundera på att sluta titta nu. Jag är rädd att mina lågt ställda förväntningar var alltför högt ställda.

Jag kan lite om Middle Earth, mer än de flesta, men mycket mindre än er som verkligen kan. Jag är nyfiken och gillar att få min upplevelse och uppfattning om Middle Earth både breddad och fördjupad.

Men att titta på den här serien leder nog mest till kognitiv dissonans för mig.

Kommer jag någonsin kunna tänka på en Hob utan att tänka på att de härstammar från Harfoots?
Kommer jag någonsin kunna tänka på Gandalf utan att tänka på att han kom med en komet till Middle Earth och gick runt som en lallande idiot?
(det kanske inte är Gandalf....)

Detta är bara kvalificerad (licensierad) renomésnyltning. Om man byter ut alla namn, och ritar om kartan (som vi inte såg i avsnitt 4), och kallade det för "Dungeons & Dragons:TV-serien", så skulle ingen tänka på Tolkien alls, då hade jag kunnat se det utan att känna mest förvirring och frustration. Några ringar har vi inte ens sett.

Jag kanske känner mig på bättre humör imorgon igen.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,085
Jo, det blev fånigt och samtidspolitiskt med ”alverna kommer och tar våra jobb”…
Det blir i grunden samma problem som när man tvunget måste mixtra med helt olika utseenden i samma population.

Det tar bort känslan av immersion och eskapism och man blir påmind om att det varken är på riktigt eller ens är speciellt bra.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
eller att att Elendil har ett metallharnesk på sig på skeppet,
I synnerhet efter alla närbilder i episod 4 är jag rätt säker på att det där är läderharneskar skeppsfolket har på sig. Nån slags cuir bouilli.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag insåg en sak jag blir litet sur på - inte att det finns mysterier, utan att vi aktivt och avsiktligt vilseleds kring dem.

Så här, t.ex.: det råder inget som helst tvivel om att seriens skapare medvetet ger ledtrådar kring att The Stranger skulle vara både Gandalf och Sauron, trots att han kan vara maximalt en av dem (och eventuellt ingendera). Det är en sak att ha ett mysterium som kommer att avslöjas - det är ett annat att införa sådant nonsens för artificiell spänning och nätdiskussion. Det är billigt trams, och förtar möjligheten att själv lyckas dra korrekta slutsatser.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Sure. Då är ju typ varenda deckar- och mystriefilm och serie billigt trams.

Kometen kan förespråka Saurons återkomst för att istaris ankomst förespårkar Saurons återkomst, och kometen är istari.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Sure. Då är ju typ varenda deckar- och mystriefilm och serie billigt trams.

Kometen kan förespråka Saurons återkomst för att istaris ankomst förespårkar Saurons återkomst, och kometen är istari.
…och formar ett rött öga, och har kall eld precis som vi just fått berättat att ondskan orsakar, och The Stranger dödar eldflugor och orsakar benbrott…

Jag ser en stor skillnad i att ställa upp ett rättmätigt mysterium, och att bara slänga in konstruerade saker för att se till att ingen kan komma på lösningen. Det som kännetecknar ett bra mysterium är att man i efterhand inser hur benhårt logiskt det var.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Det som kännetecknar ett bra mysterium är att man i efterhand inser hur benhårt logiskt det var.
Uhu, och hur ofta burkar det vara behårt logiskt _halvägs igenom_? Vi har precis sett avsnitt 4 av 8 i första säsongen.

För övrigt såg portalen till Valinor också ut som ett rött öga. Benbrotten kan lika gärna varit en fråga om att han förutsåg att det skulle hända, men misslyckades att varna, och eldflugorna är bara eldflugor. Det är inte direkt som att han skar halsen av en bunt spädbarn för att han hade slut på bläck...

Jag är dock nyfiken. Du radar upp flera saker du tycker pekar på att meteormannen är Sauron. Hur många saker är det som pekar på att han skulle vara nån som inte är ond?

Jag kan egentligen bara komma på att han pekat på sig själv och sagt "vän" (vilket låter helt i enlighet med vad Sauron hade kunnat försöka sig på).
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
Har det förresten pratats mer om kall eld annat än Galadriels påstående i avsnitt 1? Alltså om att det skulle vara ett fenomen som är kopplat till Sauron, eller i vart fall till "ondska".
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Jag är dock nyfiken. Du radar upp flera saker du tycker pekar på att meteormannen är Sauron. Hur många saker är det som pekar på att han skulle vara nån som inte är ond?
Saker som hintar Gandalf (eller annan trollkarl): Förvirrad och naken vid inkarnationen. Kommunicerar med insekter. Pratar om eld (Gandalfs element), och på alviska. Magisk röst (något både Gandalf och Saruman har). Ristar en bakåtvänd Gandalf-runa. Mycket om stjärnorna, som är goda hos Tolkien. Synbarligen hjälpsam. Jag missade där han säger ”vän”, men vem är mest känd för att säga ”Mellon”? Och så det tematiska i att Gandalf är vän med hobbitar, men det är inte överdrivet starkt, bara en hint.

Alltså, om det ska vara Tolkien-troget alls är det ont om alternativ, och alla verkar ha problem. Det är kanske principiellt möjligt att de har en superbra förklaring, men jag har inga större förhoppningar där.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Har det förresten pratats mer om kall eld annat än Galadriels påstående i avsnitt 1? Alltså om att det skulle vara ett fenomen som är kopplat till Sauron, eller i vart fall till "ondska".
Duger inte det, eller vad menar du?
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Det som kännetecknar ett bra mysterium är att man i efterhand inser hur benhårt logiskt det var.
Fast vi vet ju inte om vi i efterhand kommer att tycka att det var logiskt, vi är ju bara som bäst halvvägs.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Fast vi vet ju inte om vi i efterhand kommer att tycka att det var logiskt, vi är ju bara som bäst halvvägs.
Problemet är väl, för för mig åtminstone, att meteormannen, än så länge, är obegriplig inom ramen för vad serien visar, liksom håfot-trådens roll i den större berättelsen. Det är inte spänning för mig. Vem han kan vara är bara en metadiskussion (dvs vi bygger den på annan kunskap), inte på vad serien visat oss.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,922
Problemet är väl, för för mig åtminstone, att meteormannen, än så länge, är obegriplig inom ramen för vad serien visar, liksom håfot-trådens roll i den större berättelsen. Det är inte spänning för mig. Vem han kan vara är bara en metadiskussion (dvs vi bygger den på annan kunskap), inte på vad serien visat oss.
Absolut, jag fattar om man inte gillar hårfotarna och meteormannan. Jag håller ju inte alls med, jag upplever honom inte som obegriplig, utan jag ser vad det leder till och förkunnar min dom då. Det kluriga med mysterier för mig är att risken finns att jag som åskådare har tänkt ut en lösning jag själv gillar väldigt mycket, och då måste den riktiga lösningen vara så bra att jag blir glad att jag hade fel.
 
Top