The Rings of Power (spoilertråd)

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,176
Så man skulle kunna tycka att vad alver kan eller inte kan göra i Tolkiens böcker inte är så relevant för vad som är rimligt för alver att göra i TV-serian om TV-serien har etablerat något annat?
Det skulle man kunna tycka. Man skulle kunna tycka motsatsen också.
Det finns mycket man kan tycka.
 
  • Like
Reactions: abe

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Angående realism i fantastik. I princip håller jag med @JohanL här: det behöver finnas en grundplåt av realism som fantastiken kan vara en kontrast till. Det fantastiska behöver också vara konsekvent. Det är typiskt för riktigt dålig fantasy att till exempel trollkarlars krafter varierar helt och hållet efter handlingens behov.

Men å andra sidan... Det är film och TV vi pratar om här. Dessa medier gör oftast ett antal avsteg från strikt realism som vi accepterar eftersom det bara hör till. Actionhjältar kan ta orealistiskt mycket stryk. Ingen går någonsin på toa. Medeltida människor är obegripligt nyduschade och välsminkade. Och för att vara specifik vad gäller fantasy-genren så ser rustningar sällan funktionella ut, vapen används på felaktiga sätt, och ingen förstår historisk slagfältstaktik. Allt detta görs av samma skäl: att ge publiken något den förväntar sig att se. De vill se "något coolt" eftersom det realistiska inte skulle vara estetiskt tilltalande. Vi som är mer nördiga accepterar det (om vi är rimliga personer) eftersom det egentligen bara rör fernissan - så länge handlingar och motivationer, det vill säga dramat, är bra kan vi svälja förtreten över en fånig kostym.

Jag har börjat tycka att hudfärg på skådespelare hör till denna andra kategori. Nej visst, det är inte realistiskt att så distinkta etnotyper bevaras i ett isolerat samhälle efter en lång tidsperiod. Men än sen då? Om det får en del av publiken att känna sig mer inkluderad, eller bara om det betyder att en bra skådespelare får en roll den annars skulle varit utesluten från, bryr jag mig lika litet om det som en malplacerad rustningsdetalj.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
ingen förstår historisk slagfältstaktik
Det här är en ovanligt stor käpphäst för mig. Det faktiskt helt förstörde The Great Wall, till nivån att jag inte kunde uppskatta den, och i The Battle of the Five Armies blev min reaktion "orcherna är välorganiserade och förberedda, medan alla på den goda sidan är kompletta idioter som bara vinner för att manuset kräver att segern helt oförtjänt trillar i knäna på dem", och det genuint skadar min upplevelse av filmen. Det är en sådan sak som gör The Blackwater till ett bra GoT-avsnitt medan The Long Night (the Battle of Winterfell) är komplett nonsens, eftersom helt plötsligt inget är begripligt.

Sådant här gör att Babylon 5 fortfarande har de bästa rymdstrider som någonsin gjorts IMNSHO, fast tekniken är helt urmodig nu. Det blir aldrig några genvägar eller idiot plotting.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Kommer sent till festen som vanligt. Det mesta har redan sagts, och jag hör till dem som det kryper i skinnet på eftersom serien inte verkar ha mycket gemensamt med Tolkien än vissa namn och teman. Det är synd. Jag vill tycka om den. Jag gillar hobbitarna, och dvärgarna är nästan bra (fast det är som sagt synd att de blir brölande klumpedunsar igen istället för de värdiga varelser de framställs som i böckerna). Det där med etniciteten stör mig inte så mycket. Vem vet, vissa naturlagar kanske fungerar lite annorlunda i Midgård och generna kanske är lite randomiserade här. Mer irriterande är det att alverna inte beter sig som något annat än människor, och även numenoreanerna föreställer jag mig som mycket mer aristokratiska, särskilt någon som Elendil och hans familj, som väl kom från en kunglig släkt. Dock kan jag faktiskt acceptera tanken på att Galadriel skulle kunna simma över havet, noldor ska ju i princip ha superkrafter och det här är ett av de få tillfällen där detta antyds såhär långt. Kom igen, hon har faktiskt bott i paradiset, och var nyss på väg i en båt genom rymden tillbaka dit, så att simma över ett världshav verkar inte orimligt. Men hennes kung fu-moves när hon avlivar troll är lite väl mundana, hon borde väl kunna utstråla en ljuspelare á là Glorfindel och förstena stackarn.

Hobbitarna ska väl vara det folk som Sméagol kom från, fast enligt kanon verkar de ha varit sågon sorts stoorer snarare än harfötter. Meteormannen måste väl vara Gandalf, det har de i alla fall signalerat rätt tydligt. Relationen till eld, viska till insekter, och hans akustiska förmågor när han blir upprörd ("Bilbo Baggins! Do not take me for a conjuror of cheap tricks"). Tycker det är over the top att orcherna fräts sönder av solljus, de ska ju tycka det är jobbigt och ha svårt att se i det, men de dör inte av det.

Men om de alltså inte fick använda sig av materialet i Silmarillion, Sagor från Midgård osv, vad var det då för poäng med att göra en serie om Andra Åldern? Finns ju jättemycket ballt material från Tredje Åldern som beskrivs eller antyds i appendixet till ROTK. T ex Aragorns ungdomsår, kriget mellan dvärgar och orcher, Morias fall, Arnors fall, den stora pesten... jag skulle inte ha klagat om de komprimerade historien för att få till någonting episkt här. Jo, jag begriper väl att de vill göra en prequel till LOTR-filmerna och därmed måste berätta om skapandet av Den Enda Ringen osv.

Jag hade nog kunnat uppskatta det mer om de helt hade släppt alla kanon-gestalter och gjort en spinoff, som Rogue One. Det hade faktiskt varit kul. Nu måste jag istället aktivt undertrycka allt jag vet om Tolkien i princip hela tiden. Och det värsta är att de nu har lagt beslag på hela materialet, och det kommer aldrig att kunna göras rätt(visa).
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,181
Thorongils äventyr.
Det ryktades ju ha varit en riktning som åtminstone var en idé på utvecklingsstadiet.

För egen del hade jag helst sluppit just den. Mina topp tre däremot, som jag hellre hade sett än den sammantryckta greatest hits som Rings of Power verkar bli:
  • Ättefejden i Gondor i mitten av 1400-talet av tredje åldern
  • Erebors fall och kriget mellan dvärgar och orker under 2700-talets slut i tredje åldern
  • Dunlänningarnas kupp och invasion av Rohan i mitten av 2700-talet i tredje ålder (och denna är ju norpad av War of the Rohirrim-filmen, mycket klokt val i mina ögon)
Några bra bubblare är Arnors fall på 1900-talet och Balchoths invasion av Gondor på 2500-talet, som slutar med Eorls ritt till Celebrants fält.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Det ryktades ju ha varit en riktning som åtminstone var en idé på utvecklingsstadiet.

För egen del hade jag helst sluppit just den. Mina topp tre däremot, som jag hellre hade sett än den sammantryckta greatest hits som Rings of Power verkar bli:
  • Ättefejden i Gondor i mitten av 1400-talet av tredje åldern
  • Erebors fall och kriget mellan dvärgar och orker under 2700-talets slut i tredje åldern
  • Dunlänningarnas kupp och invasion av Rohan i mitten av 2700-talet i tredje ålder (och denna är ju norpad av War of the Rohirrim-filmen, mycket klokt val i mina ögon)
Några bra bubblare är Arnors fall på 1900-talet och Balchoths invasion av Gondor på 2500-talet, som slutar med Eorls ritt till Celebrants fält.
Som sagt, det finns mycket att ta av, istället för den här soppan med alver som drar hö-hö-skämt om att prassla med människokvinnor, blir rynkiga som gubbar och har svårt med självkontrollen. Jag kallar den Game of Rings, som GOT fast utan snasket. Men jag tänker ge den några chanser till, om så bara för att få se lite mer av hur de gestaltar Númenor och Moria.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
1,987
Det jag inte riktigt hänger med på är att om man tycker att tv-serien är kass och man har berättat varför ändå dröjer sig kvar och skriver i tråden. Släpp det bara. Det är ju ändå aldrig någon som byter åsikt. Vilka argument som än förs fram verkar ju inte bita på någon.
Är det inte bättre att ha en tråd där man pratar om tv-serien och avsnitten och om man inte gillar tv-serien så skriver man inte i tråden.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Det jag inte riktigt hänger med på är att om man tycker att tv-serien är kass och man har berättat varför ändå dröjer sig kvar och skriver i tråden. Släpp det bara.

Är det inte bättre att ha en tråd där man pratar om tv-serien och avsnitten och om man inte gillar tv-serien så skriver man inte i tråden.
Är det verkligen konstruktivt att uttrycka att folk borde hålla käften om de inte gillar den? Varför skulle man inte få uttrycka negativa omdömen?

(Själv tycker jag som sagt att den är medelmåttig - det finns bra saker, och dåliga saker, saker vi inte vet, och saker jag inte kan avgöra hur de blir ännu, och jag tycker att alla delarna är vettiga ämnen för diskussion. Den som verkligen vill kan väl för all del skapa tråden ”The Rings of Power - obs, endast positiva omdömen!”, men till vilken nytta?)
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Är det verkligen konstruktivt att uttrycka att folk borde hålla käften om de inte gillar den? Varför skulle man inte få uttrycka negativa omdömen?
Vad menar du? afUttermark skriver ju varken att folk skall hålla käften eller att de inte skall få posta inlägg. Tillskriv honom inte en tråkig ton som han inte har - det är inte schysst.

Jag håller med honom om att det är lite konstigt när folk som uppenbarligen avskyr serien ändå postar inlägg efter inlägg i den här tråden. Men det är ingen som föreslår att hindra någon.

Sedan håller jag med om att serien knappast är ett mästerverk och ganska långt från Tolkien. Men den är snygg med en del kul inslag. Jag skall fortsätta titta :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Vad menar du? afUttermark skriver ju varken att folk skall hålla käften eller att de inte skall få posta inlägg. Tillskriv honom inte en tråkig ton som han inte har - det är inte schysst.
Jag tycker att det är en tråkig ton att säga till folk att sluta posta. Det är något man ska låta bli om man inte är moderator.
 
Last edited:

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,300
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Det jag inte riktigt hänger med på är att om man tycker att tv-serien är kass och man har berättat varför ändå dröjer sig kvar och skriver i tråden. Släpp det bara. Det är ju ändå aldrig någon som byter åsikt. Vilka argument som än förs fram verkar ju inte bita på någon.
Är det inte bättre att ha en tråd där man pratar om tv-serien och avsnitten och om man inte gillar tv-serien så skriver man inte i tråden.
Klart folk byter åsikt! Det sker hela tiden och även på detta forum. Jag har personligen bytt åsikt, försökt se saker ur andra perspektiv samt att lära mig saker från de som jag ursprungligen inte tyckt som. Sen slutar det sällan med att jag helt håller med någon jag debatterar mot, men jag tycker inte riktigt att den här tråden är en debatt. Snarare är det väl olika synsätt på olika fenomen i Rings of Power som diskuteras. En del berättar hur serien skulle kunna bli bättre och andra berättar varför serien är så bra som den i deras ögon är. Jag har lärt mig väldigt mycket gällande serien och vilka händelser i Tolkiens värld den är baserad på av alla sidor, de som älskar serien, de som tycker serien är bra, de som tycker den är medioker samt de som av olika anledningar har mer negativ syn på den.

Men till sak gällande Alver och deras förmågor. Denna fråga ställs väl egentligen främst till de som verkligen kan sin Tolkien då jag är medveten om att jag inte har detaljkunskaperna för att förstå allt. Hur stor skillnad i förmågor, krafter eller kalla det vad som helst, är det mellan de olika Alviska grupperingarna? Kan alla Alver som är av samma ”sort” som Galadriel simma över havet och hoppa som en ninja? I Hobbit-filmerna så har jag ett minne av att Tauriel kommer från en ”mindre fin” klass/klan/grupp av alver än Legolas men att de i filmerna ändå tycks vara lika häftiga i sina färdigheter och förmågor… Skall det vara så enligt Tolkiens källmaterial( jag vet att Tauriel inte finns med i böckerna, så jag syftar inte på individer här utan olika sorters Alver)?

Som tidigare nämnt så gillar jag Alver i nästan varenda setting jag vet att de finns med och jag tycker Galadriel och Arondir är de absolut mest intressanta karaktärerna i Rings of Power, så därför vill jag veta mer!
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Tolkien är ju väldigt vag med vad alver kan göra.
Men uppenbarligen har även en skogsalv som Legolas överlägsna fysiska förmågor.
De som varit i Valinor och upplevt ljuset från träden tycks vara mer mystiska och magiska på något sätt.
De som snöar in på något, exempelvis ett hantverk, blir så klart väldigt skickliga på all den tid de kan lägga.
Men han beskriver aldrig konkret varför vissa personer exempelvis kan gå toe-to-toe med en balrog. Han bara skriver att det hände, men ger oss ingen detaljerad stridsscen.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,396
Location
Maastricht
Klart folk byter åsikt! Det sker hela tiden och även på detta forum. Jag har personligen bytt åsikt, försökt se saker ur andra perspektiv samt att lära mig saker från de som jag ursprungligen inte tyckt som. Sen slutar det sällan med att jag helt håller med någon jag debatterar mot, men jag tycker inte riktigt att den här tråden är en debatt. Snarare är det väl olika synsätt på olika fenomen i Rings of Power som diskuteras. En del berättar hur serien skulle kunna bli bättre och andra berättar varför serien är så bra som den i deras ögon är. Jag har lärt mig väldigt mycket gällande serien och vilka händelser i Tolkiens värld den är baserad på av alla sidor, de som älskar serien, de som tycker serien är bra, de som tycker den är medioker samt de som av olika anledningar har mer negativ syn på den.

Men till sak gällande Alver och deras förmågor. Denna fråga ställs väl egentligen främst till de som verkligen kan sin Tolkien då jag är medveten om att jag inte har detaljkunskaperna för att förstå allt. Hur stor skillnad i förmågor, krafter eller kalla det vad som helst, är det mellan de olika Alviska grupperingarna? Kan alla Alver som är av samma ”sort” som Galadriel simma över havet och hoppa som en ninja? I Hobbit-filmerna så har jag ett minne av att Tauriel kommer från en ”mindre fin” klass/klan/grupp av alver än Legolas men att de i filmerna ändå tycks vara lika häftiga i sina färdigheter och förmågor… Skall det vara så enligt Tolkiens källmaterial( jag vet att Tauriel inte finns med i böckerna, så jag syftar inte på individer här utan olika sorters Alver)?

Som tidigare nämnt så gillar jag Alver i nästan varenda setting jag vet att de finns med och jag tycker Galadriel och Arondir är de absolut mest intressanta karaktärerna i Rings of Power, så därför vill jag veta mer!
De alver som levt i Valinor och sett trädens ljus är riktiga superhjältar jämför med Silvanalverna som aldrig rörde sig bortom Mörkmården.
Arda har ju två världar, om man ska kalla det, det, den fysiska som alla kan se och påverka och den andra, låt oss kalla den andevärlden, den kan bara ett fåtal individer påverka, Glorfindel, Gandalf och Häxmästaren tex. De kan påverka bägge världar och även se vad som sker där.

Det är en förenklad förklarning och jag använder inte rätt ord. Poängen framförd.
 

Dubbelyxa

Warrior
Joined
1 Mar 2019
Messages
205
Men uppenbarligen har även en skogsalv som Legolas överlägsna fysiska förmågor.
Legolas är Sindaralv, om man ska vara petig.

För Minimoni, och den som tillnärmelsevis undrar: Skogsalverna är ju Avari, de som aldrig reste västerut till Valinor, så de har inte fått superkrafter från att vistas nära Valarna till skillnad från de andra alverna. De är dock fortfarande överlägsna människor på en massa sätt. De som kom fram till Valinor kallas Eldar, och av dem är en grupp Noldor, som väl är de som åkte tillbaka till Midgård för att spöa upp Morgoth efter att han dödat Träden och snott Silmarillerna. Galadriel är Noldor, liksom Glorfindel och Gil-Galad. Sindaralverna är de av Avari som reste ända till Beleriands kust man blev kvar där istället för att resa till Valinor. Eller så kanske de reste, men långt senare än de andra Eldar. Hursomhelst är de ballare än Avari, men inte lika balla som Noldor. Thranduil, Legolas farsa, är Sindar, så fastän de härskar över skogsalverna är de inte själva sprugna ur detta folk.

Förvirrande? Googla lite så ska du få se på förvirrande ;)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Legolas är Sindar, vilket gör honom till en bättre sorts alv än Tauriel, som är skogsalv. Sedan är Noldor bättre än Sindar, de Noldor som var i Valinor under Träden bättre ändå, och de högättade (som Galadriel) ännu bättre. Oftast innebär det bättre moraliska kvaliteter också, men just Noldor underpresterar ibland där…

(Samma sorts rangordning finns bland människofolken.)
 
Top