The Rings of Power (spoilertråd)

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Även om man då bortser från p. 1 hade serien inom ramen för världsbygget kunnat, som flera också påpekar, ha en diversifierad casting ändå. Det förekommer ett flertal folkgrupper att laborera med, folket i the southlands som flera nämner, edains tre hus, olika dvärgiska stammar, olika alviska folk och så vidare. Men man hade antagligen i så fall behövt ha en mer stringent linje inom dessa grupper än den de valt nu.
Det här är greppet House of the Dragon tar när de meckar med källorna - huset Velaryon är mörkhyade, antingen på grund av längre historia tillbaka eller nyligare ingiften, men det är systematiskt och har en anledning. Serien har då också dragit konsekvensen att Velaryon (till skillnad från i böckerna) inte varit ingifta med Targaryens huvudlinjer på mycket länge, eftersom det då skulle märkas på utseendet (medan det i böckerna snarare stärker hur Targaryens behåller sitt specifika utseende - incest, Velaryons, Lyseni).
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Jag pratade som sagt om vad som framgår ur källorna - högkulturen du tänker dig finns inte, inte bara genom att utelämnas utan explicit (Tolkien besrkiver hur risigt Midgård var för människorna under perioden).

Man kan förstås hitta på vad man vill ändå.
Det var inte jag som skrev "högkultur" först, och jag vet inte vad den strikta definitionen är (akvedukter och rinnande vatten?).
Men nu låter det så här svartvitt igen.
För mig finns det ett visst utrymme mellan "högkultur" och "risigt".
Jag kan förställa mig städer, risiga sådana, som inte klassas som högkultur, men som ändå var intressanta nog för de blå Istari att besöka.

Men det som är så bra med serien är att nu kan man hitta på det ena och det andra, utan att göra något större våld på berättelsen, i jämförelse med Amazon :)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Tänker man sig halvdana handelsstäder i stil med Esgaroth har jag inga invändningar. I tredje åldern måste de rimligtvis finnas vid Rhûn och Harads kuster, som minimum.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Vidare så tycker jag att den idén som @Beastslayer kom med, att låta mycket av storyn utspela sig i östringarnas land och följa hur det går för dem är alldeles awsome!!! Jag har länge funderar på att göra ett äventyr i Midgård på lite samma tema, fast efter kriget; Hur känns det att vara på den förlorade sidan och dessutom komma till insikt att det man slogs för var felaktigt, att man blivit lurad? Hur ska man fortsätta härifrån? Jag tycker dock inte att det finns någon dikotomi mellan att göra det och ha med etnisk mångfald i sin casting.
Jag tycker för att få in representation, gör det på ett bra sätt.
Det jag menade med att ha en del av serien fokuserad på öster, få in fler folk på ett naturligt sätt istället för att alla kulturer är multikulturella på ett sätt som är helt ologiskt. Det tar mig tyvärr ur immersionen när jag ser en svart harfoot som är mor till en vit harfoot, det är bara logik somfår mig att tänka "Varför är hennes mor mörk, men hon själv är inte det minsta mörk?"eller "Varför finns det enbart en mörkhyad alv och inte fler?" Deras resonemang kring att det ska spegla vår värld är faktiskt, rätt störande. Vill man ha representatiojn i Tolkien så hade man kunnat göra det betydligt mycket bättre enligt mig.
Tex: Ha en karaktär som är god i öster, ha en god karaktär i området kring vad som blir Umbar, enkelt att få in andra än vita i Tolkien, och de måste inte vara onda. Men nu är varenda kultur multikulturell vilket inte helt fungerar i mina ögon.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Det tar mig tyvärr ur immersionen när jag ser en svart harfoot som är mor till en vit harfoot, det är bara logik somfår mig att tänka "Varför är hennes mor mörk, men hon själv är inte det minsta mörk?"eller "Varför finns det enbart en mörkhyad alv och inte fler?"
Marigold är Noris styvmor, inte hennes biologiska mamma (detta är explicit i dialogen). Harfoots är ett nomadiserande folkslag i Mordor. Jag tror att du har hängt upp dig på något som inte är en grej.

Och som sagt, nu pratar vi inte mångkultur, utan hudfärg.
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,416
Location
Maastricht
Marigold är Noris styvmor, inte hennes biologiska mamma (detta är explicit i dialogen). Harfoots är ett nomadiserande folkslag i Mordor. Jag tror att du har hängt upp dig på något som inte är en grej.

Och som sagt, nu pratar vi inte mångkultur, utan hudfärg.
Ok, det hade jag inte uppfattat. Men jag tror du förstår min poäng.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
I först avsnittet går de förbi ett par jägare som beger sig till byn i the Southlands, så någonstans däromkring.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Nej, det gör jag faktiskt inte. Du tror att förmoderna samhällen är helt oblandade och inte har variation i hudfärg?
Populationer homogeniseras över tid (i alla fall i avsaknad av tryck däremot). Har man både haft lång tid på sig och inte tagit in ny variation utifrån kommer det att utjämnas (inte perfekt, förstås). Så är Harfootarna en folkgrupp som mer nyligen konstellerat sig, eller korsgifter de sig med andra band av protohobbitar, eller tar de in andra vandrande de stöter på ibland? Inget av det är en omöjlighet alls, men man tar på sig (eller borde) att ha en sådan förklaring.

Motsvarande på Númenor eller hos dvärgarna, två befolkningar som varit hyggligt isolerade i hundratals eller tusentals år. Hos alverna är just det inte ett problem däremot, eftersom de har så få generationer.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
Nej, det gör jag faktiskt inte. Du tror att förmoderna samhällen är helt oblandade och inte har variation i hudfärg?
Det beror väl ganska mycket på var de ligger. Samhällen runt medelhavet var nog ganska blandade. Stammar av ursprungsbefolkning i Amazonas, inte så mycket. Själv har jag betydligt svårare att bli solbränd än många av mina vänner som varken är mer eller mindre svenska än jag. Men det är ju inte sådana variationer vi pratar om.

Arondir är nog en ganska osannolik person att stöta på i Gustav Vasas Sverige.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,916
Location
Ludvika
  • kan blandad etnicitet, i de fall det inte är ett fantastiskt element enligt ovan, i sammanhang där vi från vår historia upplever att den inte vore rimlig, vara en faktor som bidrar till minskad trovärdighet
Först vill jag lyfta fram att jag noterar betoningen på "kan" i den citerade meningen och använder den meningen som en språngbräda för en fundering, snarare än komentar riktad direkt mot Bifur.

Rätta mig om jag har fel: i serien skedde det för ett tag sedan ett gigantiskt krig? Ett riktigt värdsomvälvande, brutalt, stort krig? Den typ av krig som samlar folk från vitt och brett för att marshera mot en fiende som kanske ligger rätt långt borta? Den typ av krig som driver folk från hus och hem och tvingar dem fly långt bort för att hitta nån form av säkerhet? Där krigsfångar tas och släpas med bort? Där dessartörer flyr så långt bort från armén de inte vill vara en del av som möjligt?

Helt enkelt en sån händelse som får en stor mängd människor att flytta till helt andra platser än var de kom ifrån, under omständigheter som gör att de kanske inte kan återvända hur som helst även om kriget tar slut?

Är inte världen vi ser i mångt och mycket en "postapokalyptisk" värld? Med fler apokalypser att vänta?

Världen jag ser i TV-serien känns för mig väldigt rimlig. Och jag tycker de gjort ett väldigt bra jobb att få olika kulter att kännas olika och unika genom kläder och språkmelodier.

Men framförallt vill jag bara understryka hur mycket jag ställer mig bakom Leons påpekande:

Du tror att förmoderna samhällen är helt oblandade och inte har variation i hudfärg?
Kanske inte så mycket som ett inlägg i diskussionen med Beastslayer, utan bara som ett allmänt påpekande. Vi vet att vikingarna åkte hela vägen ner till medelhavet. Vi vet att vikingarna stundom plockade med sig trälar hem från sina resor. Vi vet att dessa trälar ibland van sin frihet (och oavsett kunde ha barn med varandra och andra). Jag ser det såledels som fullkomligt rimligt att ha med mörkhydade vikingar i en TV-serie. Och jag har inga som helst behov av att det finns faktiska arkeologiska bevis för att det skulle ha hänt heller.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Kanske inte så mycket som ett inlägg i diskussionen med Beastslayer, utan bara som ett allmänt påpekande. Vi vet att vikingarna åkte hela vägen ner till medelhavet. Vi vet att vikingarna stundom plockade med sig trälar hem från sina resor. Vi vet att dessa trälar ibland van sin frihet (och oavsett kunde ha barn med varandra och andra). Jag ser det såledels som fullkomligt rimligt att ha med mörkhydade vikingar i en TV-serie. Och jag har inga som helst behov av att det finns faktiska arkeologiska bevis för att det skulle ha hänt heller.
Ja precis. Vi vet att våra städer har varit blandade typ så länge de funnits (t.ex. egyptiska kvarter i Nineveh). Vi vet att nomadiserade livsstilar och folkvandringar leder till blandningar mellan grupper (se folkvandringstiden stora folkkoalitioner). Att det dyker upp ett ansikte som skvallrar om ett långväga ursprung är knappast något som behöver någon särskilt ingående förklaring.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,221
Rätta mig om jag har fel: i serien skedde det för ett tag sedan ett gigantiskt krig? Ett riktigt värdsomvälvande, brutalt, stort krig? Den typ av krig som samlar folk från vitt och brett för att marshera mot en fiende som kanske ligger rätt långt borta? Den typ av krig som driver folk från hus och hem och tvingar dem fly långt bort för att hitta nån form av säkerhet? Där krigsfångar tas och släpas med bort? Där dessartörer flyr så långt bort från armén de inte vill vara en del av som möjligt?
Jo, så är det. Serien är dock väldigt vag kring hur länge sedan det är. I den mån det kan antas följa tidslinjen från källmaterialet är det i seriens nu flera tusen år sedan, så alla sådana omständigheter borde vara överspelade. Men som sagt det är vagt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,047
Rätta mig om jag har fel: i serien skedde det för ett tag sedan ett gigantiskt krig? Ett riktigt värdsomvälvande, brutalt, stort krig? Den typ av krig som samlar folk från vitt och brett för att marshera mot en fiende som kanske ligger rätt långt borta? Den typ av krig som driver folk från hus och hem och tvingar dem fly långt bort för att hitta nån form av säkerhet? Där krigsfångar tas och släpas med bort? Där dessartörer flyr så långt bort från armén de inte vill vara en del av som möjligt?

Helt enkelt en sån händelse som får en stor mängd människor att flytta till helt andra platser än var de kom ifrån, under omständigheter som gör att de kanske inte kan återvända hur som helst även om kriget tar slut?
För länge sedan - det är svårt att veta hur seriens kronologi egentligen ser ut, men det är som absolut minimum många hundra år (och borde ha varit minst 1500 år). Det är därför mer än rimligt att The Southlands är icke-homogent, men mycket mer tveksamt kring Númenor, där man häckat på sin ö sedan dess och dessutom hade en begränsad rekrytering till att börja med (bara de tre folken som var alvvänner).
 
Top