The Mandalorian säsong 3

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,042
Location
Sthlm
Nu när säsongen är slut: tror ni att det är smeden som är förrädaren? Jag tänker att det bara är hon som kan lärt Moff Gideon att smida Beskar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Nu när säsongen är slut: tror ni att det är smeden som är förrädaren? Jag tänker att det bara är hon som kan lärt Moff Gideon att smida Beskar.
Alltså, ffs. Moff Gideon har haft en hemlig kejserlig forskningsbas i (eller precis brevid) Mandalores viktigaste industricentrum och har haft gott om mandalorian-rustningar att studera. Han behöver inte någon förrädare för att lära sig att smida beskar.

Om han hade haft en förrädare som hjälpte honom så skulle han ha gjort ett bättre jobb med de där superstormtrooper rustningarna (som var tåliga, men absolut inte ens i närheten av lika tåliga som en mandalorian beskar rustning).
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,981
Location
Linköping
Nu har jag sett säsong 3 och efter att ha läst ikapp tråden innan jag postar så verkar jag gilla den mer än alla(?) av er andra. Om forumet var en enda fan-boy över Andor så var det här "min" Star Wars med laserstrålar, tie-fighter-ljud och en Bo-Katan som jag tyckte var awesome!

Avsnitt 1 och 2, 3an minus det tråkiga doktor-sidospåret och avslutsningsavsnittet var skitbra! Kan inte minnas att jag fan-boy'ade mig så här mycket över något avsnitt i S1-S2, men å andra sidan har jag minne som en guldfisk så det behöver inte betyda något.

Nu har ju serien svängt 360 grader och känns på ett plan avslutad med en "och så gjorde Din Djarin och Grogu adventure-of-the-week i alla sin dagar", men som någon annan skrev så är väl serien så populär att det inte går att motivera något annan än en S4.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
Nu har jag sett den (men väntar med att läsa tråden), och vilken märkligt konstruerad säsong!

Det blir inga egentliga stakes förrän de två sista avsnitten. Innan dess är det måttligt viktiga saker som hur Mando måste bada för att få tillbaka sin heder, hur en kejserlig forskare begår småbrott, och hur ett litet robotuppror kväses. Ingenting känns viktigt förrän på slutet, och avsnittet på Coruscant har ingen som helst betydelse.

Och Mando blir en birollsinnehavare i sin egen serie på slutet, vilket är ironiskt eftersom det var precis vad han gjorde med Boba Fett i dennes serie!

Det är begripligt men plågsamt att serien måste agera brygga till den katastrofala tredje trilogin - det gör att man måste stoppa in nonsens son kloningen av kejsaren, Hux (även om jag uppskattar tanken att han är en idiot som stiger till ledare bara för att alla andra stryker med på ett eller annat vis). Serien förlorar en hel del på det. Och jag trodde att man hade givit upp på Midichlorian-nonsenset, men här är det tydligt att man visst kan genmanipulera fram Kraften. Sjukt jäkla dumt!

Moff Gideon blir mycket mindre imponerande när han tar på sig en skitful hjälm.

Det är inte dåligt per se, men det är rätt skakigt, och inte vidare bra skrivet.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,189
En lite udda aspekt av det är att man även måste ha sett Book of Boba Fett för att förså säsong 3. Tänkte inte på förrän jag såg avsnitt 3, men det är ju rätt bisarrt.
Boba Fett är The Mandalorian säsong 2,5, så är det ju bara.
 
Top