The Mandalorian säsong 3

Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Nu när jag tänker tillbaka så har det varit mycket Mandalore och hintar om att en leare ska resa sig hela säsongen, Caves of Mandalore, The Dark Saber, Bo Katan surar på Kalevala för att de övriga lämnade henne för att hon inte har TDS, mythosauren och att den person som enade Mandalore back in the days tämde den. Varför är då mitt intryck fortfarande att det är rörigt? Behöver nog se om allt från början i sträck och se om min åsikt ändras.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu när jag tänker tillbaka så har det varit mycket Mandalore och hintar om att en leare ska resa sig hela säsongen, Caves of Mandalore, The Dark Saber, Bo Katan surar på Kalevala för att de övriga lämnade henne för att hon inte har TDS, mythosauren och att den person som enade Mandalore back in the days tämde den. Varför är då mitt intryck fortfarande att det är rörigt? Behöver nog se om allt från början i sträck och se om min åsikt ändras.
Det är fortfarande rörigt. Älskar dock verkligen Filoni och Favreus världsbygge.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Fast det är två avsnitt kvar... Tycker du två avsnitt som kanske har en "tydlig" riktning räcker för att definiera en säsong om åtta avsnitt? Jag tycker då inte det och som sagt, jag gillar serien väldigt mycket men säsong tre har onekligen misslyckats med mycket.
Jag har under hela den här säsongen fått känslan av The empire strikes back.Jag tror inte saker kommer avslutas den här säsongen utan att det är en mellansäsong som bygger mot en nästa och inte alls omöjligt även mot en Bo Katan-serie. Det är såpass mycket som mest skrapats på ytan på under hela säsongen att jag har svårt att se att det ens är kul att försöka knyta ihop det på de sista avsnitten. Ser en slutscen påMandalore där Bo Katan och Gideon blänger på varandra på varsin sida av en avgrund och fade to Bo Katan will return in 2024. Sedan får Mando och Grogu åka till den där planeten där Apollo är boss och köra low fantasy utbildning av Grogu i sin serie medan Bo Katan är high fantasy space battles tills de slås samman igen 2026 för epic showrdown med alla Max-stattade, Grogu full jedi,Bo Katan darksable master, Mando med alla specialvapen och sedan kan vi se hur de skall få tillbaka Palpatine igen… Kanske epic evil force user sith hologram som är rött och skickar spretiga blixtar? :)
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag har under hela den här säsongen fått känslan av The empire strikes back.Jag tror inte saker kommer avslutas den här säsongen utan att det är en mellansäsong som bygger mot en nästa och inte alls omöjligt även mot en Bo Katan-serie. Det är såpass mycket som mest skrapats på ytan på under hela säsongen att jag har svårt att se att det ens är kul att försöka knyta ihop det på de sista avsnitten. Ser en slutscen påMandalore där Bo Katan och Gideon blänger på varandra på varsin sida av en avgrund och fade to Bo Katan will return in 2024. Sedan får Mando och Grogu åka till den där planeten där Apollo är boss och köra low fantasy utbildning av Grogu i sin serie medan Bo Katan är high fantasy space battles tills de slås samman igen 2026 för epic showrdown med alla Max-stattade, Grogu full jedi,Bo Katan darksable master, Mando med alla specialvapen och sedan kan vi se hur de skall få tillbaka Palpatine igen… Kanske epic evil force user sith hologram som är rött och skickar spretiga blixtar? :)
Låter förfärligt enligt mig, men om du gillar det så all lycka till dig! Jag själv anser att då det lär dröja till minst 2025 innan vi får nästa säsong så är det självklart att man inte kan göra en filler-säsong som egentligen först introducerar Gideon(igen) i det näst sista eller sista avsnittet. Jag kan respektera säsongen ur ett världsbygge-perspektiv då jag sett allt som släppts till Star Wars. Och skall man förstå det som händer här, det som kommer hända i Ahsoka osv, så måste man ha sett Clone Wars, Rebells och kanske även Bad Batch… Men som en Mandalorian säsong håller det inte och de än mer dalande tittarsiffrorna ser ut att hålla med mig här.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu när jag tänker tillbaka så har det varit mycket Mandalore och hintar om att en leare ska resa sig hela säsongen, Caves of Mandalore, The Dark Saber, Bo Katan surar på Kalevala för att de övriga lämnade henne för att hon inte har TDS, mythosauren och att den person som enade Mandalore back in the days tämde den. Varför är då mitt intryck fortfarande att det är rörigt? Behöver nog se om allt från början i sträck och se om min åsikt ändras.
Din åsikt kommer inte ändras. Jag tror mig känna dig tillräckligt väl för att veta att du bara kommer upptäcka ännu mer saker som inte hänger ihop. Liksom varför använda ett och ett halvt avsnitt till att hitta en droid för att ta atmosfärprover när det visar sig vara helt jävla onödigt med en droid från början? Sen tycks det inte finnas något tempo alls, ingen har bråttom någonsin. Rymdpolisen kan åka tvärs över galaxen och tillbaka och det tog tydligen ingen tid alls. Hur tog sig mandalorerna till ”allt vill döda dig planeten” om de inte har egna skepp samt att om någon utomstående vet var de är så säger ”vägen” att de måste hitta en ny planet att gömma sig på. Allt är så otroligt rörigt och vid en andra gång när man ser de avsnitt som finns, så blir de bara sämre.

Säsong ett och två tycker jag fortfarande håller förutom att det tydligen var helt jävla bortkastat att återförena Grogu med Jedi-ordern då han ändå hellre ville bli en mandalorier. Det känns just nu tyvärr som att Filoni och Favreu(och då är jag ett enormt Filoni fan, Ahsoka är den bästa karaktären någonsin i Star Wars) hittar på allt eftersom utan några egentliga långtgående planer alls.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Låter förfärligt enligt mig, men om du gillar det så all lycka till dig! Jag själv anser att då det lär dröja till minst 2025 innan vi får nästa säsong så är det självklart att man inte kan göra en filler-säsong som egentligen först introducerar Gideon(igen) i det näst sista eller sista avsnittet. Jag kan respektera säsongen ur ett världsbygge-perspektiv då jag sett allt som släppts till Star Wars. Och skall man förstå det som händer här, det som kommer hända i Ahsoka osv, så måste man ha sett Clone Wars, Rebells och kanske även Bad Batch… Men som en Mandalorian säsong håller det inte och de än mer dalande tittarsiffrorna ser ut att hålla med mig här.
Jag vet inte om jag gillar det egentligen, jag tror det är det som kommer hända. Eller kanske rent av hoppas tror jag då det kan bli väldigt forcerat att få till ett helt avslut på två avsnitt.

Sedan har jag nog inget emot det dock. Jag har sedan länge konstaterat att för mig så är samtliga Star Wars-serier något jag ser på för att mysa och få se mer Star Wars. Jag tittar inte på det bara för storyn på samma sätt som jag gör i många andra serier.
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
463
Location
Uppsala
Nu har jag sett ikapp serien. Legat efter (som att jag började se Mandalorian säsong 1 i slutet av mars) men bestämde mig att komma ikapp och jag måste säga att detta är nog något av det bästa jag sett i from av StarWars.

Bra nivå av referenser till tidigare filmer, tydliga med sin inspiration Westerns och Samuraifilmer.
Jag har älskat varje avsnitt.visst vissa var bättre and andra men alla har känts som att de fört storyn frammåt.

Min enda kritik är att
Luke kände stel och kall som person när han tränade Grogu,
och att man "tvingades" se book of Boba Fett för mer av the Mandalorian.

Personligen skippade jag allt med Boba Fett och hoppade rakt in i episod 5 och såg klart. Mycket "disnefiering" av sista striden i sista avsnittet
(dödsrobot som inte kan skjuta ordentligt blir otroligt löjligt)
. Men allt med Mandalorian är annars otroligt bra. Mycket världsbygge och känsla som jag saknat från episod 7-9 med Disney vid rodret.

Jag vill bara ha mer av samma!
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Nu har jag sett ikapp serien. Legat efter (som att jag började se Mandalorian säsong 1 i slutet av mars) men bestämde mig att komma ikapp och jag måste säga att detta är nog något av det bästa jag sett i from av StarWars.

Bra nivå av referenser till tidigare filmer, tydliga med sin inspiration Westerns och Samuraifilmer.
Jag har älskat varje avsnitt.visst vissa var bättre and andra men alla har känts som att de fört storyn frammåt.

Min enda kritik är att
Luke kände stel och kall som person när han tränade Grogu,
och att man "tvingades" se book of Boba Fett för mer av the Mandalorian.

Personligen skippade jag allt med Boba Fett och hoppade rakt in i episod 5 och såg klart. Mycket "disnefiering" av sista striden i sista avsnittet
(dödsrobot som inte kan skjuta ordentligt blir otroligt löjligt)
. Men allt med Mandalorian är annars otroligt bra. Mycket världsbygge och känsla som jag saknat från episod 7-9 med Disney vid rodret.

Jag vill bara ha mer av samma!
Filoni är otroligt duktig på att skapa den "rätta"(för mig) Star Wars-känslan. Favreu tycks också väldigt kompetent på det området.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Senaste avsnittet är bästa avsnittet på säsongen - det händer äntligen grejer. Jag gillar Shadow council, det var rätt så roligt, och det gör att tiden vi slösade i Courouscant (stavning?) med forskaren mindre bortslösad (ändock fortfarande bortslösad). Min teori är numera att Moff Gideon saboterade forskaren för han vill inte återuppväcka någon Palpatine som kan utgöra ett hot mot hans egen maktbas - och det gillar jag.

Vem som än kom på att Grogu skulle ha en YES och en NO-knapp och spamma dessa är ett geni och borde få löneökning snarast.

Om jag ska klaga så är det att ibland så är alla stridsnissar i Star Wars smarta i strid, ibland springer de och ställer sig i mitten av ett öppet rum och blir förundrade när de mejas ned av sina motståndare.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
246
Jag såg avsnitt 6 och 7 efter varandra och de höll inte @Mogger -testet, dvs jag somnade :)
Avsnitt 6 var nog huvudskurken där, jag piggnade till när Grogu fick sin Yes- och No-leksak :) Håller med @Mundo att 7:an nog var bäst hittills, trevligt när plotten äntligen avancerar.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Är Elia Kane en kvinnlig Jango Fett klon? Ni som sett båda säsongerna av Bad Batch vet vad jag menar.
Det finns en teori om att hon är Omega, men det tror jag inte.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Ligger lite efter. Så avsnitt 6. Sömnigt. Rent övergripande intrigmässigt ett ok "veckans äventyr" men slarvigt utfört. Hela Plazir-15 kändes som en transportsträcka. Ingen trovärdighet i berättandet eller utförandet. Orkar inte dra i detaljerna, men som helhet var det slappt och utan inlevelse - svag skurk med oklara motiv, ologiska vändningar och lam action. Trött twist med darksabern även om slutscenen var avsnittets bästa. Hoppas 7e är bättre som flera skriver.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,242
Avsnitt 7. ja, detta var ju ett fall framåt. Gideon är en bra skurk och kampen om Mandalore ett bra tema. Tyvärr, även om det var ett spännande avsnitt, blir mitt tydligaste intryck att serien borde vågat ha detta - resterna av Imperiet m.m. - i centrum mycket mer från början. Känns på det hela som missade möjligheter. Varför inte få reda på att Gideon flytt mycket tidigare, lagt in spionerna och skuggrådet på samma vis och byggt upp mot detta. Nu offrar man ganska mycket dramaturgi för en vändning och jag tycker inte serien vinner på det bytet.
 
Last edited:
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Jag gillade avslutet på säsong 3, men det är många avsnitt jag knappt minns. Överlag väldigt bra, men lite spretigt emellanåt!
Är sugen på att spela Star Wars just nu!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Säsongen avslutad, men känns som att man hade tillräckligt material för typ tre avsnitt och drog ut det på sju avsnitt istället.

Det är rätt kul, men man kan inte låta bli att känna att man tittar på någon slags fan-fiction eller möjligtvis en wrestlingmatch. "Kommer publiken få instant gratification av det här? Gör det! Åååh! Du trodde han kunde vinna den grejen? Men tänk om skurken plötsligt har ett svärd nu så blir det en svärd-duell av det hela! Sen är eldkastaren med!" och så vidare.

Jag säger inte att det är dåligt, men det som charmade mig med säsong 1 av Mandalorian är samma sak som gör mig trött i slutet av denna säsong. Säsongsavslutningen känns som att man lämnar över rodret till Bo Katan men min gissning är att det blir ännu en säsong av Mando. Det är ett alldeles för populärt par för att inte få mer TV, och set-upen att han skulle återgå till vanligt prisjägande gör det lättare att skriva mer stand-alone "adventure of week"-episoder som Favreau verkar gilla mer.

Slutpoängen här är att the Mandalorian är en duglig TV-serie med några höga toppar och tidvis väldigt dum action. Och det är helt okey. Ser fram emot Book of Bo Katan och börjar fundera på om Grogu är en karaktär som kanske återkommer tillsammans med Rey i den nya filmen som de annonserade? Jag har försiktig hype för filmen tack vare Steven Knight som fått jobbet att skriva manus.
 
Top