The Mandalorian säsong 3

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Anledningen att afUttermark inte hittade Mandalorian-tråden är för att det inte funnits någon. Inte för den nya säsongen, i alla fall.

Så, lite snabbt mina Hot Takes så här långt.

Episod 1: En besvikelse. Väldigt mycket nostalgi till oklar nytta. För många trådar, för lite energi. Bo Katan är värdelös.
Episod 2: Mycket, mycket bättre. Det såsiga tempot ersätts av att väldigt snabbt bocka av saker på att-göra-listan. Bo Katan är MVP.
Episod 3: Förbryllande. Början och slutet är en bra fortsättning på förra avsnittet. Mellansektionen får mig först att tro att de blivit inspirerade av Andor och vill snacka om politik, men det verkar snarare vara någon slags mystery-box-konspirationsgrej.

Överlag får jag intrycket att Dave Filoni vill röra sig bort från de tidigare säsongernas enkla mission-of-the-week upplägg för att istället göra en sammanhållen säsongs-lång handling med mysterier å stuff. Jag vet inte om han visat någon tidigare kompetens på det området, har inte följt hans karriär så noga.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Håller med. Men vill tillägga att det är rätt bra överlag! Jag kan t.o.m fixa Lill-Yoda (även om han fortfarande känns Muppet Show).
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,027
Location
Ereb Altor
Jag hittar inte Mandalorian tråden. Så jag skriver här. Första två avsnitten var ju supermysiga. Men va fan hände i avsnitt 3. Jag var tvungen att stänga av. Någon jädra snyfthistoria om ledsna imperiet doktorer. Va?!!!
Gillade avsnittet. Men hade lite svårt att hänga med. Men kanske knyts det ihop? Oavsett bättre än det mesta vi sett av både Mando och Boba!
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Jag får dock säga att Mandalorian har de bästa rymdfighter scenerna. Medans övriga star wars serier brukar bli töntiga med spinlasrar, jedi dumheter och grejer så har Mandalorians fighter-scener varit guld.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Episod 3: Förbryllande. Början och slutet är en bra fortsättning på förra avsnittet. Mellansektionen får mig först att tro att de blivit inspirerade av Andor och vill snacka om politik, men det verkar snarare vara någon slags mystery-box-konspirationsgrej.
Ja, Andor kan de knappast inspirerats av annat än som koncept med tanke på hur nära i produktion de måste ligga. Oavsett var det ett konstigt avsnitt. Lustigt att ha en 45 min lång sidohistoria helt utan förankring i huvudintrigen (av vad som visas). Egentligen tycker jag det är en rätt intressant idé att utforska vad som händer med Imperiets fotfolk efter dess fall men på detta viset blev det mest, ja konstigt.

Överlag får jag intrycket att Dave Filoni vill röra sig bort från de tidigare säsongernas enkla mission-of-the-week upplägg för att istället göra en sammanhållen säsongs-lång handling med mysterier å stuff.
Håller med. Det lite anmärkningsvärda är att snart halva säsongen in får jag inget grepp alls om vad den handlar om, inga riktiga ledtrådar om varför det som visas betyder något för berättelsen, vilket inte känns så lovande. (Faktiskt lite Maktens ringar-vibbar, med den stora skillnaden att avsnitt 2 och 3 av Mandalorian är kompetent berättade i övrigt och ganska spännande i sig, och det väger ju upp en del.)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
508
Jag tyckte att tredje avsnittet var klart bäst i säsongen. Äntligen lite avsteg från Din-Djarin-formatet. Kul att se hur den nya republiken inte har sin skit samlad, och Paperclip:ar ond teknik medan de ljuger om det, samtidigt som de verkar trångsynta och slösaktiga på ett sätt som kan driva bort många rehabiliterade.

Kändes uppenbart att det skulle vara en kontraspion, bra parallell till hur FBI o dyl radikaliserat fredliga arabamerikaner, men sen verkar det ju som att hon dessutom frilansar lite egen ondska.

Är det hämnd, psykopati, vill hon radera hans medmänsklighet av ideologiska skäl eller är det för egen vinning; en lydig tjänare, röja undan bevis för hennes egna brott eller nån fånig konspiration? Hoppas inte på det sista. Kan ju också vara anti-imperial övernitiskhet, att hon misstror alla som fått amnesti, lite som många historiska exempel som lett till utrensningar.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Jag tyckte att tredje avsnittet var klart bäst i säsongen. Äntligen lite avsteg från Din-Djarin-formatet. Kul att se hur den nya republiken inte har sin skit samlad, och Paperclip:ar ond teknik medan de ljuger om det, samtidigt som de verkar trångsynta och slösaktiga på ett sätt som kan driva bort många rehabiliterade.

Kändes uppenbart att det skulle vara en kontraspion, bra parallell till hur FBI o dyl radikaliserat fredliga arabamerikaner, men sen verkar det ju som att hon dessutom frilansar lite egen ondska.

Är det hämnd, psykopati, vill hon radera hans medmänsklighet av ideologiska skäl eller är det för egen vinning; en lydig tjänare, röja undan bevis för hennes egna brott eller nån fånig konspiration? Hoppas inte på det sista. Kan ju också vara anti-imperial övernitiskhet, att hon misstror alla som fått amnesti, lite som många historiska exempel som lett till utrensningar.
Alltså. Det här är ju före First Order, så "röja undan bevis för en konspiration" är definitivt en möjlighet (planen att skapa någon som kunde fungera som en permanent kropp åt Palpatine).
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Alltså. Imperial Remnants klon projekt och deras besatthet med användare av kraften har ju varit en grej redan sedan först avsnittet av Mandalorian, så "Ja?".
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Episod 4: back on track.

Kortaste avsnittet denna säsong, men även det mest fokuserade. Nästan allt handlade om det jag uppfattar som huvud-plotten för s3, alltså mandaloriernas framtid, och flyttade den framåt en liten bit. Möjligen sker det en del karaktärsutveckling för Bo-Katan också. Svårt att säga, eftersom alla har hjälmarna på... så det är svårt att läsa hennes reaktioner och bedöma vad hon egentligen tänker om Children of the Watch. Nästa episod måste hon verkligen ha en konversation med någon (antagligen Din) om det här.

Sedan fick vi en liten flashback till Grogus backstory också. Den var uppriktigt sagt rätt bortkastad eftersom den bara avslöjar den minst intressanta biten, som är exakt vad vi alla redan kunnat räkna ut. Ja, naturligtvis måste någon ha hjälpt honom fly från templet i samband med Order 66. Det vi vill veta är vad som hände efter det. Och möjligen litet om tiden innan, som kunde avslöja vem han egentligen är.

Sammantaget ett helt OK avsnitt, men det står verkligen inte på egna ben. Den här säsongen har uppenbarligen helt gått över till serialization - man måste se alltihop från början till slut för att fatta vad som pågår. Om det är bra eller dåligt låter jag vara osagt tills säsongen är klar.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Sammantaget ett helt OK avsnitt, men det står verkligen inte på egna ben. Den här säsongen har uppenbarligen helt gått över till serialization - man måste se alltihop från början till slut för att fatta vad som pågår.
En lite udda aspekt av det är att man även måste ha sett Book of Boba Fett för att förså säsong 3. Tänkte inte på förrän jag såg avsnitt 3, men det är ju rätt bisarrt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Nu har jag sett avsnitt 4 och det var ett enda stort "jaha". Serien är ju välproducerad och tidvis spännande i de enskilda delarna, men denna säsongen har typ ingen handling alls. Så länge serien var veckans äventyr med enstaka nedslag i Grogus metaplot var den bra, men nu? Är det Bo Katans serie? Mandalorian slice of life? Jag blir frustrerad över bristen på innehåll. (Och vad hände förresten med att bygga om den där IG-roboten, det var ju jätteviktigt och sen inte alls?)
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Ja, jag insåg just att vi nu har kommit igenom halva denna säsong och jag har ingen aning om vad dess endgame är.
Skall någon bli utsedd till The Mandalore redan om fyra avsnitt?
Skall vi få veta vem som ligger bakom komplotten mot doktor Pershing?
Är hyperrymds-valarna viktiga på något sätt? Och nej, jag vägrar gå tillbaks till en tecknad serie som jag övergav efter ett halvdussin avsnitt för att få ett svar...
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,926
Location
Ludvika
Tycker säsong 3 är awesome så långt. Lever så klart inte upp till Andor, men ett antal steg upp från Book och Boba, och framför allt mycket bättre än Kenobi.

Gillar att de kör lite långsamare tempo, och mer fokus på personerna involverade. Gillar verkligen att Bo-Katan inte försökte plocka på sig mörkersabeln även fast man skulle kunna argumentera att hon "van den i strid". Inte tillräckligt tydligt för att hon skulle kunna komma undan med det.

Frågan är om de sätter upp för att Din Djarin ska bli nya Mandalore, eller om de bygger upp mot nån slags uppgörelse med Mandalorians vs Death Watch i slutet av säsongen. Gillar att det bara var Bo-Katan som såg mythosauren.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,675
Location
Eslöv
Såg första avsnittet igår. Känns som att serieskaparna har noll förtroende för att deras story ska engagera tittarna, så de kör onödig action (gud vilken utdragen action-scen med jättekrokodilen, tog typ tre minuter men kändes som tio) och nostalgi-bete för att få mig att titta vidare. Jag kommer titta vidare ändå, såklart - och hoppas att efterföljande avsnitt blir bättre.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,926
Location
Ludvika
Det börjar kännas som att vi bygger upp mot "The Book of Bo-Katan". Jag bävar lite efter book of Boba, men i rätt händer skulle det vara hur jäkla bra som helst!

Men lite svagt avsnitt, senaste.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
Jaha. Avsnitt 5 blev inget särskilt fall framåt. Visst finns det något av en dramatisk båge när piraterna återkommer och så men det räcker liksom inte.
  • Serien ger mig ingen investering i mandalorianernas öde, det verkar mer bygga på någon form av metakunskap från annat. Det som varit centralt genom säsong 1 och 2 blir allt mer perifert (även om återkopplingen till Gideon lovar något lite).
  • Hela avsnitt 3 framstår som än mer lösryckt. Vad var poängen med att visa hela den långa utvikningen?
  • Känns det inte lite futtigt alltihop? I säsong 1 och 2 kom man kanske undan med det när allt centrerades kring Mando men nu? "Hela staden" flyr och det är 30 pers? 10-20 mandalorians slår ur hela piratbesättningen etc?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,091
Location
Göteborg
Jo, Mandaloriern, i bestämd form, verkar nu vara Bo istället för Din.

Håller med Bifur, utom för att vi faktiskt vet vad utvikningen bygger mot nu när vi fått se mer av vad som händer inom Republiken. Och det är inget speciellt nydanande eller intressant.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,225
utom för att vi faktiskt vet vad utvikningen bygger mot nu när vi fått se mer av vad som händer inom Republiken
Ja jag formulerade mig slarvigt. Vad jag menade var att utvikningen i form och fokus är huvudsakligen poänglös. Vill man få fram att hon (namnet undflyende mig) spelar ett dubbelspel (vilket är den enda poäng jag kan se) hade det kunnat visas på ett intressantare och mer effektivt sätt. Tex att göra henne till huvudkaraktär i det segmentet.
 
Top