The Mandalorian säsong 3

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Detta är en serie som verkligen har höga toppar och djupa dalar. Jag finner mig mindre och mindre charmerad av "adventure of the week"-upplägget, och det blir inte bättre när plotten inte riktigt vet vad den vill göra. Grogu ska bli en mandalorian och vi ska följa Bo-Katan istället för Djin men samtidigt ska vi få reda på hur Palpatine blev klonad?

Till skillnad från Boba Fett så är Bo Katan en kul karaktär iallafall.

Problemen som jag upplevde från Book of Boba hänger kvar i luften, vi får se vad det blir av det hela ju närmre vi kommer seriens avslut.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
246
Håller med om Boba Fett-vibbarna. Allt är bara så oerhört klunkigt.

Det som kanske stör mig mest (utöver avsaknad av plot och nåt att bry mig om :) ) är det slarviga världsbygget. Det ger mig Rings of Power-vibbar :) Mandalorerna verkar ha en enda plats för allt - den väldefinierade och utarbetade platsen ”utanför grottan”. Där händer allt - de initierar sina småkultister, de tränar (med obegripliga paintball regler), de landar sina rymdskepp (eller de verkar inte ha några, men besökare parkerar där) och de planerar sina krystade räddningsoperationer.

Staden som blev attackerad av piraterna har som flyktplan att sakta strosa ut på en helöppen slätt (alla 30 invånare) osv.

Till samma kategori hör också allt zappande över galaxen. Grogu lallar iväg efter hjälp från en annan planet, piraterna inväntar snällt att X-wingpiloten åker tur och retur till andra sidan universum osv.

Det känns igen lite som att det som saknas är kärlek. Att nån bryr sig om materialet.

Liksom - Bo Katans planet heter Kalevala… :ROFLMAO:
 
Joined
15 Nov 2004
Messages
3,428
Location
Maastricht
Säsong 3 är verkligen all over the place, och såhär i efterhand så känns det lite som att jag sett ett flertal olika serier. Schizo! Men när det är bra, är det riktigt bra. Jag undrar över vad manusförfattarna tänkt och hur de egentligen skrivit ihop detta? Har de dolt de sista radera och sedan låtit nästa person fortsätta där denne enbart kan se en del av det som tidigare skrivits? Känns som att de börjar slarva bort bollen. Och ibland känner jag att det kanske är ett misstag att ha olika regisörer för varje avsnitt. Kanske hade en och samma kunnat tighta till handlingen bättre, fast det kan ju vara svårt när manuset spretar åt alla håll och kanter. Men det får bli lite av en Söndagsgrej för mig framöver, att fortsätta titta på serien det vill säga.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Nu har jag sett avsnitt fem och får åter konstatera höga toppar och djupa dalar. Taktiker i strid får mig genast att tänka på Book of Boba igen. Mandalorianerna (?) beskrivs som supersoldater och Bo Katan säger att nu ska de använda sig av militär taktik osv.... Sen knatar de rakt fram i mitten av gatan och skjuter från höften och hoppas på det bästa. Hade det inte varit coolare om de använde sina jetpacks för att komma åt high ground där man får översikt? Att flankera, att använda sprängmedel för att besegra vapennästen etc.

Nope, elitsoldaterna ställer sig mitt i det öppna framför laser-maskingeväret. Min första tanke var faktiskt att de skulle infiltrera det stora skeppet, men istället fick vi en ganska clunky strid på gatorna nedanför.

Jag gillar inte heller resandet för jag saknar helt tidsram. Hur lång tid tar det för X-wing piloten att lämna sin bas, resa till Couruscant (officeren där påpekar att han rest långt), sen resa till Outer rim (som också är långt bort) och sen ska Mando övertyga de andra att de måste rädda staden. Tog det här fyra timmar? Fyra dagar? Veckor?

Jag blev så nyfiken att jag var tvungen att googla och hittade en gammal star wars tråd på ett forum där de nämner att resan mellan Couruscant och Outer rim tar ungefär två veckor att göra med Hyperdrive. Nu tror jag inte tv-serien antyder att det tog så långt, för då skulle resan ha tagit typ en månad för X-wing piloten.

Samtidigt finns det grejer jag gillar. Jag tycker om att de kommer tillbaka till samma planet som de bodde på tidigare fast denna gång som hjältar och ska bli en del av deras samhälle. Although jag misstänker att de inte kommer bli långvariga eftersom de är på G att försöka återkolonisera Mandalore.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Jag råkade somna till lite under senaste avsnittet. Vilket är en indikation på att det inte riktigt höll måttet. Jag somnade under samtliga Book of Boba-avsnitt och har överlag haft en väldigt låg vaken-ration under samtliga spinnoffs (eller vad vi ska kalla dem). Undantaget är Andor. Där sov jag nog bara en gång.

Till saken hör att jag väldigt sällan somnar framför TV:n, så jag ser på allvar detta som ett kvalitetssäkrat betygskriterie.

Jag tyckte det var jättekul att han den store från den tecknade serien var med! I övrigt var avsnittet ett riktigt lågvattenmärke. Jag tycker ändå säsongen har varit rätt bra hittills. Jag stör mig inte så mycket på att den krokiga dramatiska strukturen. Star Wars är ju ett kul universum att utforska och jag tycker man tagit tillvara på det för en gång skull. Att återvända till Tatooine är ju helt meningslöst, men Mandalores gruvor m.m. blir ju coolt!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Liksom - Bo Katans planet heter Kalevala… :ROFLMAO:
Ja, det är ju kanske inte så fantasifullt. Fast, vad tusan, det är ju Star Wars...

Lite förvånad att de inte introducerat ismånen Pohjala än...
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,118
Location
Göteborg
Ännu ett avsnitt, ännu en side quest. Och sedan händer exakt det som vi väntat oss i flera avsnitt nu, och som väldigt starkt hintas i "previously on".
Det är ju heller ingen överraskning att när Christopher Lloyd dyker upp i en biroll, så kommer den karaktären inte bara att leverera exposition i en scen, han kommer att vara viktigare än så.

På sätt och vis var det väl trevligt att få ett avsnitt som påminner om tidigare säsongers stand-alone plots. Och det är intressant att de fortsätter att försöka kommentera galaxens politiska tillstånd - de är bara inte särskilt bra på det.

Nu kommer väl de sista 2 avsnitten bara att handla om den större frågan, gissar jag. Jag undrar bara var konflikten finns i att "retake Mandalore". Det är ju ingen som försöker stoppa dem, liksom. Utmaningen är bara att kolonisera en planet som vad vi sett inte tycks ha så mycket naturresurser kvar. Det kommer kanske att introduceras någon skurk i nästa avsnitt som ställer sig i deras väg?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tycker senaste avsnittet som stående på egna ben var riktigt bra. Tyvärr så var det inget enastående avsnitt sett som en del av en redan rätt trasig säsong. Jag gillar verkligen Mandalorian och tycker att serien fram till säsong 3 var en 5 av 5 möjliga. Tyvärr har säsong 3 varit alltför splittrad och inte haft något fokus.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Holy cameos Batman!

Kul avsnitt, kanske säsongens bästa... Vilket inte betyder särskilt mycket denna säsong dock. Huvudproblemet känns som att Mando inte riktigt har något att göra och inte Grogu iheller. Hade kanske varit bättre att bara släppa en säsong av Book of Bo Katan och låtit Mando vara en viktig sidokaraktär där?

Liksom Bolongo nämner ovan så fattar jag inte riktigt vari huvudkonflikten ligger längre. Det finns väl ingenting alls som förhindrar karaktärerna att göra vad de vill göra, utöver kostnaden för bränslet?
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Holy cameos Batman!

Kul avsnitt, kanske säsongens bästa... Vilket inte betyder särskilt mycket denna säsong dock. Huvudproblemet känns som att Mando inte riktigt har något att göra och inte Grogu iheller. Hade kanske varit bättre att bara släppa en säsong av Book of Bo Katan och låtit Mando vara en viktig sidokaraktär där?

Liksom Bolongo nämner ovan så fattar jag inte riktigt vari huvudkonflikten ligger längre. Det finns väl ingenting alls som förhindrar karaktärerna att göra vad de vill göra, utöver kostnaden för bränslet?
“There is no conflict”…
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,098
Första avsnittet av första säsongen var bra. Sen bar det av utåt.

Fru Conan ser på tredje säsongen och den ser ut som en helt annan show, nåt från Disneyklubben.

Säkert smart, eftersom man har en captive audience kan man nu bredda demografin till att även inkludera de allra minsta.
 

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,015
Jag tyckte senaste avsnittet var bra. Synd bara att det var en mänsklig hjärna bakom robotupproret. Gillade kärlekshistorien med molcalamarin och piratkaptenen. Och alla ailiens på Jack Blacks planet. Så här småputtrigt är helt okej.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Första avsnittet av första säsongen var bra. Sen bar det av utåt.

Fru Conan ser på tredje säsongen och den ser ut som en helt annan show, nåt från Disneyklubben.

Säkert smart, eftersom man har en captive audience kan man nu bredda demografin till att även inkludera de allra minsta.
Jag tycker nog showen alltid varit för en bred publik, tror att det var det största framgångskonceptet för serien. Problemet nu är inte att man på något sätt söker en större demografi, problemet är att det just inte finns något fokus för karaktärerna att arbeta mot. Det känns för mig mest som att Mando och Co flänger runt i galaxen utan att egentligen veta varför och det skapar inget sammanhållet innehåll alls.
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,542
Location
Slätta
Jag tycker nog showen alltid varit för en bred publik, tror att det var det största framgångskonceptet för serien. Problemet nu är inte att man på något sätt söker en större demografi, problemet är att det just inte finns något fokus för karaktärerna att arbeta mot. Det känns för mig mest som att Mando och Co flänger runt i galaxen utan att egentligen veta varför och det skapar inget sammanhållet innehåll alls.
Mm, fast i och med senaste avsnitten så tycker jag det har fått en riktning, återta Mandalore (oklart från vem). Sedan är en fiende på väg att materialisera sig i och med Gideon med flera. Jag tror vi lämnar monster of the week nu och går i en riktig riktning.

Sedan kommer det säkert en twist runt smed-mandalorian-kvinnan och vad hon vill lite längre fram.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Mm, fast i och med senaste avsnitten så tycker jag det har fått en riktning, återta Mandalore (oklart från vem). Sedan är en fiende på väg att materialisera sig i och med Gideon med flera. Jag tror vi lämnar monster of the week nu och går i en riktig riktning.

Sedan kommer det säkert en twist runt smed-mandalorian-kvinnan och vad hon vill lite längre fram.
Fast det är två avsnitt kvar... Tycker du två avsnitt som kanske har en "tydlig" riktning räcker för att definiera en säsong om åtta avsnitt? Jag tycker då inte det och som sagt, jag gillar serien väldigt mycket men säsong tre har onekligen misslyckats med mycket.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,065
Location
Ereb Altor
Sov ca 60% av sista avsnittet. Antingen var det dåligt (fullt rimligt) eller så var jag trött (också fullt rimligt). Lutar åt det förra.
 
Top