The Book of Boba Fett [Spoilers]

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Vilket IOFS kan bero på att spåren av att hitta på egna grejer i EU förskräcker - mycket blir pajigt. ;)
Ja, jag minns när jag diskuterade med en bekant om The Last Jedi. Jag älskar filmen och han hatar den. Han berättade för mig att det han hatade mest i filmen var att hela storyn var fullkomligt ologisk då skeppen i Star Wars inte behöver bränsle för att flyga, vilket är en bärande punkt i filmen. Jag frågade vart i filmerna det talas om bränsle till skeppen, det har väl aldrig nämnts innan? Och han hänvisade till något EU-verk, nån bok eller tv-spel eller så, minns inte. Nu menar jag på intet sätt att min bekanta gjorde något fel i att tycka såhär, men det visar ju på hur lurigt det blir med EU-lore, det finns folk som tar det superseriöst (som min bekanta) och det finns de som inte bryr sig alls (som jag). Vem ska man ta hänsyn till när man hittar på historier, och hur mycket hänsyn ska man ta? Och man man måste vrida och vända på loren så att det passar det man vill berätta, är det ens någon mening att ta hänsyn till den då? Riktigt lurigt är det.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Det är såklart en tolkning lika god som någon :) Personligen har jag aldrig tolkat det som att smuggelgodset skulle behöva fraktas till Tatooine bara för att Jabba råkar vara bosatt där. Tänker att han lika gärna kan ha sagt typ "Plocka upp kryddorna på den och den planeten och leverera den till den och den planeten. När mottagaren bekräftat att varorna är levererade för du betalt". Om Jabba är en stor kriminell aktör så känns det lite omständligt om alla varor måste mellanlanda hos honom för inspektion innan de kommer till sin rätta plats. Och är Solo en lokal smugglare? Har aldrig tänkt att han ska ha någon särskild koppling till Tatooine? Men jag är som sagt inte jätteinsatt i Star Wars' lore så jag kan absolut ha fel :)

En lite allmän undran. När blev det fastslaget att det var just kryddor som Han Solo smugglade? Jag vill minnas att i de första filmerna inte sades rätt ut vad han smugglat. Sen läste jag i ett seriealbum som kom ut innan Empire Strikes Back att det var kryddor och jag tänkte att det var något som författarna av det albumet hittat på. Men det verkar som att alla nu är överens om att det handlade just om kryddor. Sägs det i filmerna, bara att jag missat det?
Jag tror det faktiskt är med i WEG Star Wars Rollspel, som när det gavs ut betraktades som en del av Canon även om spelet var underordnat filmerna.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Jag tror det faktiskt är med i WEG Star Wars Rollspel, som när det gavs ut betraktades som en del av Canon även om spelet var underordnat filmerna.
Ah intressant! Jag sprang och letade upp det där seriealbumet där Han Solo nämns som kryddsmugglare och såg att det var från 1979. Det verkar vara nåt som etablerats tidigt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Tja, även i FFG:s spel behöver man aldrig köpa soppa. Å andra sidan behöver man aldrig köpa mat heller...
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,564
Nu har jag sett avsnitt 6. Tyckte det var halvbra. Den del som utspelade sig på den gröna planeten kändes liksom inte särskilt intressant. Jag har även förstått att tjejen med zebramössan är en välkänd karaktär men i tv-serien tycker jag att hon känns väldigt slätstruken. Däremot gillade jag den Clintan-hårda, durosiska revolvermannen. Även han är visst etablerad sedan tidigare, fast ny för mig.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Jag är lite förvånad av valet att tillbringa så mycket tid med Uncanny Valley Luke. Försöker de testa hur mycket teknologin håller för? Och vad har de gjort med Hamills röst? Har de digitalt föryngrat den också - är det därför han låter så stel?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Min största oro är att de inte tänker framställa både Jedis och Mandalorians som totalt psykstörda kulter.

Kom så tar vi den här mentala fyraåringen och säger att antingen får du älska pappa, eller så får du det hära coola lasersvärdet och sen låtsas som att vi gör något rätt och bra.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Ja, jag minns när jag diskuterade med en bekant om The Last Jedi. Jag älskar filmen och han hatar den. Han berättade för mig att det han hatade mest i filmen var att hela storyn var fullkomligt ologisk då skeppen i Star Wars inte behöver bränsle för att flyga, vilket är en bärande punkt i filmen. Jag frågade vart i filmerna det talas om bränsle till skeppen, det har väl aldrig nämnts innan? Och han hänvisade till något EU-verk, nån bok eller tv-spel eller så, minns inte. Nu menar jag på intet sätt att min bekanta gjorde något fel i att tycka såhär, men det visar ju på hur lurigt det blir med EU-lore, det finns folk som tar det superseriöst (som min bekanta) och det finns de som inte bryr sig alls (som jag). Vem ska man ta hänsyn till när man hittar på historier, och hur mycket hänsyn ska man ta? Och man man måste vrida och vända på loren så att det passar det man vill berätta, är det ens någon mening att ta hänsyn till den då? Riktigt lurigt är det.
De har ju sagt att allt EU är "legendary" nuförtiden och inte är 100% sant.
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Urk, jag gillade inte det här avsnittet... Dels så tycker jag att man kan ursäkta ett mellanavsnitt, men nu är ju Boba helt utvisad. Han fick vara med men sade väl ingenting... Och vad tusan gör Luke med stackars Grogu?! "Här är han säker" och så börjar han skjuta små laserskott på det lilla barnet. Inga grodor får han heller. Och varför får inte Mando hälsa på? Och varför måste Grogu välja mellan Mando och Luke?? "Här är din mamma och din pappa - välj vem du gillar mera, den andra får du aldrig se igen" Tortyr, säger jag :)
Dessutom så säger Luke plötsligt till Ashoka att han inte vet vad han skall göra med Grogu... Det kunde han väl ha tänkt på lite tidigare!

Dessutom var det långsamt och segt. Fanns det någon handling alls? En enda parad av bekanta nunor. Och allt i samma behändiga mitt på dagen belysning - kunde de inte ens visa att Mando väntade länge genom att ändra till kvällsbelysning? Och vem hade byggt de där myrorna som bara kunde ta en sten i taget..? (Viktiga detaljer :) )

Men håller med Bifur om Luke - tyckte han var grymt välgjord. Hade inga problem med hans utseende, bara hans agerande :)
 

vije

Warrior
Joined
21 Jan 2017
Messages
245
Min största oro är att de inte tänker framställa både Jedis och Mandalorians som totalt psykstörda kulter.

Kom så tar vi den här mentala fyraåringen och säger att antingen får du älska pappa, eller så får du det hära coola lasersvärdet och sen låtsas som att vi gör något rätt och bra.
Hade missat att du skrivit om det här redan, men jag håller med. De är dock på god väg redan .. :)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,010
Location
Ereb Altor
@Franz

I den rätt fräcka smugglarmodulen till WEGs SW beskrivs det hur man "tankar". Minns inte nu. Är nån grej man måste byta då och då. Så det är typ samma sak. Det kan du hälsa din vän :)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
De två senaste avsnitten får mig att ana ett koncept där Book of Boba Fett inte alls handlade om BF utan bara har honom som centralpunkt i en massa storylines om olika etablerade star wars-karaktärer, vilket hade varit (eller kommer bli? håller tummarna!) himla coolt faktiskt. Sen håller jag verkligen tummarna för att BFs snällhet och samarbetsvilja bara är fejkad, så det blir desto mer överraskande när går full maffiaboss och plötsligt massmördar alla som inte gjort som han sagt åt dem fram tills nu.

Och random info: om man söker på Boba Fett på Spotify är Rövarsången från Ronja bland de första träffarna. Känns helt rätt, men det kanske bara är så för mig.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,897
Location
The Culture
Jag har bara sett första avsnittet, men undrar lite vad tanken med serien egentligen är. Jag antar att de som gillade Boba Fett i Rymdimperiet och Jedins återkomst gjorde det för att han verkade tuff och hade en häftig rustning. Att då göra en tv-serie med honom där han inte är speciellt tuff, och omedelbart blir av med sin rustning, känns som ett märkligt beslut.

Det är ju som att... som att... göra filmer med Darth Vader där han inte är en stenhård skurk i en otäck mask, utan först ett irriterande barn och sedan en gnällig tonåring!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Nu har jag sett avsnitt 6. Tyckte det var halvbra. Den del som utspelade sig på den gröna planeten kändes liksom inte särskilt intressant. Jag har även förstått att tjejen med zebramössan är en välkänd karaktär men i tv-serien tycker jag att hon känns väldigt slätstruken. Däremot gillade jag den Clintan-hårda, durosiska revolvermannen. Även han är visst etablerad sedan tidigare, fast ny för mig.
Lite såhär faktiskt.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,842
Location
Off grid
Det är ju en viktig del av A Phantom Menace att de har slut på bränsle efter att ha hoppat från Naboo till Tatooine, därför som de behöver satsa allt på ett lopp pod-rally.
Nah

The ship is forced to land on Tatooine due to a broken hyperdrive. Qui-Gon heads into Mos Espa to buy the parts they need.
//EvilSpook (Nitpicking)
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
507
Nah

//EvilSpook (Nitpicking)
Hm, fast kollar man på manuset så blir det lite oklart:

The lone BLUE DROID finishes his repairs and goes back into the ship. The
Naboo spacecraft races away from the Federation battleship.

RIC OLIE : There's not enough power to get us to Coruscant...the hyperdrive
is leaking.
QUI-GON : We'll have to land somewhere to refuel and repair the ship.

QUI-GON studies a star chart on a monitor.
[/QUOTE]

Vad är det som läcker och varför kallar de åtgärden för "refuel" om det inte rör sig om bränsle?
 
Last edited:
Top