The Book of Boba Fett [Spoilers]

Zadrith

Hero
Joined
14 Feb 2002
Messages
1,228
Location
Tranås
Striden i sista avsnittet kunde varit påhittad av mitt 10-årig jag som just sett Return of the Jedi på bio och försöker överträffa en kompis om att hitta på den häftigaste scenen. Vi tar den coolaste figuren, sätter honom på det coolaste monstret och så får de slåss med en stor supercool robot. Mitt vuxna jag tror dock att det finns en anledning till att bra serier inte skrivs av 10-åringar.

Men jag kan köpa att man ville gå lite over det top men detär andra grejer som verkligen stör mig. Som att de två jätterobbortarna som skjuter sönder en svävande tank inte lyckas ha ihjäl en enda person och stoppas av en 15 cm tegelmur!!!

Men det är ju Star Wars och det räcker med en scen med en sur Krrsantan för att det ska vara värt tiden. Men jag hoppas att det blir lite mer story och mindre over the top action i Obi och Ahsoka.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,902
Location
Ludvika
Fan vilket coolt sista avsnitt! Jäklar vad den här serien har varit upp och ner, men jag är glad att de slutade med en sjuhelvetes final!

Det VAR Pike som låg bakom attacken mot tuskens! Jäkligt bra! Och nu när jag hunnit vänja mig lite vid Cad Banes nya utseende så ser han ju riktigt bra ut. Synd att vi inte får se honom igen XD. Jag kollade om lite Clone Wars och insåg att det som nog störde mig mest var att de gjort om hans ansikte så mycket. I CQ sitter hans mun mycket längre ner, vilket ger honom ett lite mer "alien" utseende. Vilket jag förvisso föredrar, men jag gissar ändringen gjorts för att de körde med motion capture i Book of Boba. Så fair enough!

Boba fick vara lite mer som Boba! Jäkligt bra, även om han så klart fortfarande är lite för korkad. Empire strikes back-boba hade antagligen förutsett vad som skulle komma att hända och planerat för det. Men han fick vara hård, han fick rida på en Rancor, och jag gillar att han fick vinna över Cad genom att ta med en stridsklubba till en pistolduell XD

Enda tråkiga är att Cobb inte fick en ny showdown mot Cad, och en tuff ny rustning. Men han verkar i alla fall få lite cool cybernetik och får överleva. Så jag ser fram emot hur han typ blir en mandalorian i framtiden (eller att Mando inser att the Mandalorian Creed är bullshit och bara ger honom Vizlas rustning).

Krrsantan, alltså... jag kan tänka mig en film bara om honom. Och appråpåfilm, tack vare ett coolt avslut så ser jag definitivt potential att klipa ihop en riktigt cool långfilm av Book of Boba. Hoppas någon tar sig tiden så småningom.

Sjukt glad med den avslutningen!

Och tack för att någon annan bekräftar: Grogu är ett jättefånigt namn! Brighteyes är mycket bättre. Men Mando verkar inte hålla med så jag får väl fortsätta stå ut med Grogu. Känns nu etablerat att Mandalorian kommer övergå mer till att vara just Lone Wolf with Cub. Mando och Grogu drar runt i en racerbil och slåss för rättvisan.

Mot framtiden, och vidare!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Nu ligger jag lite efter, men har sett avsnitt 6. Alltså, i de tidigare avsnitten har jag, även om avsnitten inte alltid varit bra, hittat enskilda saker som jag gillar. Men inte här. Blä. Jag är ledsen, men detta är lätt det sämsta avsnittet hittills. Jag tycker ju inte att den här serien har någon handling knappt alls att prata om så jag är liksom tvungen att nitpicka enskildheter:

Ashoka och Luke, herre helsefyr vad stelt och träigt!!! Dialogen och framförandet är på Attack of the Clones-nivå! Det känns som att CGI-Luke läser innantill och deras dialog sinsemellan är bara torra floskler. Jag har förstått det som att Ashoka är en favorit hos många. Själv vet jag inget om henne tidigare, men jag kan inte föreställa mig att hon är såhär dötråkig i de där aminerade serierna hon är med i. Detta var verkligen botten!

Boba Fett, huvudpersonen i serien är knappt med. Och det behöver ju inte vara negativt, men när han väl är med står han i bakgrunden och ser dum ut medan de övriga karaktärerna fattar beslut och smiter planer. Kommer twisten i det sista avsnittet vara att Boba Fett blivit hjärndöd av den där helande tanken och bara är en marionett?

Varför var det ingen som på inspelningsplatsen påpekade att det är skrattretande fånigt att sheriffen tydligen krupit ihop och gömt sig bakom vicesheriffen bara för att få titta fram och säga tittut?

När alien-cowboyen kommer (som jag förstått det också är en populär karaktär och faktiskt ser cool ut) så följer en dialog där det talas om hur mycket Tattoine skadats av smugglingen av krydda. Om vi nu bortser från att jag fortfarande inte fattar varför kryddan måste smugglas via denna planet så sätter det fokus på ett kardinalfel denna serie gjort. Den borde förstås i de första avsnitten etablerat vilket helvete folket här har tack vara gangsterverksamheten som sker. Om man i Italien tar ett besök i Neapel med omnejd så ser man direkt hur camorran gör livet till ett helvete för vanligt folk. Berg som stinkande sopor bredvid nedgångna lekplatser etc. Sånt borde etablerats, vi borde fått känna hur eländigt Tattoine blivit tack vara smugglingen. Men nej, nu säger folk bara det och vi ska tro dem på orden liksom. Väcker inte jättemycket incitament för mig att bry mig.

Nej, detta är inte bra på något sätt. Och det känns verkligen jättetråkigt. Jag hoppas att sista avsnittet åtminstone blir lite spännande. Har inte läst inläggen här så har ingen aning om det blir bättre eller värre.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Jag läste någonstans att även rösten är en deepfake. Hamill låter ju inte som på 80-talet längre.
Det skulle på intet sätt förvåna mig. Det lät verkligen horribelt, som en robot som försöker imitera en människa. Hade lätt föredragit om de tagit in en ny ung skådis.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
Alright, då jag har sett det sista avsnittet. Det bör sägas att jag såg med med en sprallig, ibland gråtande åtta dagar gammal bebis i famnen, så vissa grejer som jag klagar på kanske är mycket mer vettiga och att det bara är jag som missat.

Men nej, jag tycker inte att detta var särskilt bra.

Tycker dialogen inte är särskilt bra, exposition deluxe när skurkarna berättar för borgmästaren att det var de som dödade sandfolket.

Boba Fett står fortfarande bara och ser dum ut medan alla andra smider planer och bestämmer. Hans henchman bestämmer vart de ska slåss, varför, hon bestämmer när han ska duellera och inte och hon gör det coola mordet på slutet. Jag tror det hade varit bättre om hon var titelkaraktären för serien, den som man följer. Det enda Boba gör är att rida på rancorn vilket förvisso är coolt.

Det bästa med avsnittet är Mandos realtion med Baby Yoda, men även här ställer jag mig frågande. Baby Yoda lämnas alltså bort till Luke i slutet på säsong 2 i Madalorian bara för att typ några dagar senare återvända till Mando? Vad var meningen med detta? Hade det någon poäng? Eller ville de bara visa Luke som fanservice?

Det här var tyvärr inte en bra serie alls. Vissa avsnitt tyckte jag var okej, men som helhet är den verkligen förbryllande. Varför skulle vi bry oss om något som hände? Hur utvecklades karaktärerna? Vilka läxor lärdes och erfarenheter drogs? Allt var så otroligt platt. Boba Fett är en hyvens kille som styr en stad på bästa sätt. Sen försöker några hindra honom i det och han lyckas besegra dem. So what? Vad har förändrats?

Det finns så mycket denna serie gör baklänges. Den är liksom en enda lång förklaring för sig själv. Som det jag nämnde förut att kryddsmugglingen sägs förstöra för folk på Tatooine. Men det visas aldrig utan sägs i efterhand. Vi borde såklart sett det hända. Samma sak som när alien-kobojsaren säger att Boba Fett blivit blödig på gamla dagar som en slags efterhandsförklaring till varför han är så snäll. Om han nu måste vara snäll borde detta såklart vara en plotpoint. Han gör sig själv till gangsterboss, men klarar inte av att vara så brutal som en gangsterboss måste vara. Kanske förstår han inte själv varför och börjar ifrågasätta sig själv, undra vilket hans sanna jag är. Kanske skapar detta slitningar och förräderi mellan honom och hans underhuggare som hoppades jobba för den legendariske hänsynslösa prisjägaren. Lite Carlitos Way. Nu är detta ett enda stort ingenting.

Serien är också så himla splittrad i det att saker händer som inte har någon payoff. Varför måste vi se Boba Fett hänga med sandfolket? Inte för att de gör honom snäll, han är ju snäll tidigare när han erbjuder sig att döda snabelkillen. Varför var det en plotpoint att skurkarna dödade sandfolket? Vad förändrade det över huvud taget? Vad var grejen med Huttarna egentligen, varför var de med över huvud taget? Bara för att ge Boba Rancorn? Varför kunde den inte lika gärna redan funnits i grottan?

Jag känner mig som världens tråkmåns som gnäller så mycket, men detta är för mig i samma botten som Attack of the clones och Rise of Skywalker.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,077
Location
Göteborg
Det skulle på intet sätt förvåna mig. Det lät verkligen horribelt, som en robot som försöker imitera en människa. Hade lätt föredragit om de tagit in en ny ung skådis.
 

Necross

Swashbuckler
Joined
25 Aug 2005
Messages
1,865
Spontan kommentar: Herrejävlar vilken konstig serie! Jag begriper knappt några av valen som skaparna gjort här. Asså, det är inte så himla dåligt, det är bara så konstigt. Det där avsnittet med Luke var nog fan det långsammaste och styltigaste jag sett. Och finalstriden, wtf, är det verkligen Robert Rodriguez som regisserat?! Känns mer som hans praktikant!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
16,999
Location
Ereb Altor
Det finns så mycket denna serie gör baklänges. Den är liksom en enda lång förklaring för sig själv. Som det jag nämnde förut att kryddsmugglingen sägs förstöra för folk på Tatooine. Men det visas aldrig utan sägs i efterhand.
Analyserar man enskilda händelser blir det direkt komiskt. Boba påpekar inför slutstriden att folket förväntar sig att han räddar dom. Lösningen? Rida in på en dödsdinosaurie som sedan löper amok längs gator och på hustak. Jag vet inte, men hade det hänt i min hemort så hade jag inte per automatik känt att det där nog är någon att lita på!
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Efter att ha sett klart säsong ett så är mitt utlåtande följande

Serien suger this far enorm elefantballe och den inte bara suger elefantballe utan den gurglar elfantpungen också .

Total and utter dissapointment.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,884
För att ytterligare "add insult to injury" så meddelade min son igår att Boba har nåtslags fjärrstyrningssystem till Slave-1 så han kunde ha bara tryckt på en knapp och så skulle skeppet ha kommit till honom.... :) Suck...
Jo, det känns som att de både ville ha kakan och äta den här. De ville ha med Slave-1 för att det är ikoniskt och coolt och de ville ha med en rancoor för att det är ikoniskt och coolt och det faktum att förekomsten av den ena gjorde den andra ologisk fick man bortse ifrån. En bättre idé hade kanske varit att spara nån av dessa två saker till nästa säsong.
 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,831
Location
Off grid
För att ytterligare "add insult to injury" så meddelade min son igår att Boba har nåtslags fjärrstyrningssystem till Slave-1 så han kunde ha bara tryckt på en knapp och så skulle skeppet ha kommit till honom.... :) Suck...
Fast det är inte så Disney spelar. De erkänner ju inga sanningar från tidigare äventyr eller expanded universe, eller ens sina egna filmer.

Hittar de på nåt nytt skit som krockar med det etablerade så är det deras fulla rättighet och du blir en misogyn hater som påpekar det! 😂

//EvilSpook
 
Top