The Book of Boba Fett [Spoilers]

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,921
Location
Ludvika
Jag trodde dessutom att det bara var kraftanvändare som använde små skepp med hyperdrift för längre resor då de säkert kan meditera eller använda annan space magic för att slippa gå på toaletten etc.
Alla X-wings hade hyperdrives, så särskilt unikt för kraftanvändare verkar det inte ha varit. I en del av serietidningarna gjordes det en poäng av att just TIE-fighters inte hade hyperdrives för att göra dem mer beroende av moderskeppen. För att förhindra desertering och sånt.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Alla X-wings hade hyperdrives, så särskilt unikt för kraftanvändare verkar det inte ha varit. I en del av serietidningarna gjordes det en poäng av att just TIE-fighters inte hade hyperdrives för att göra dem mer beroende av moderskeppen. För att förhindra desertering och sånt.
Även i det gamla rollspelet, som du ju har koll på. Ganska rimligt antagande att du kan bygga fler och bättre fighters om man inte behöver hyperdrift (och skäl för rebellerna att ha på sina för att kunna komma undan - även om senare kanon lite ställt det på ända med hyperrymdsspårning). Vilket i och för sig betyder att en N1 inte borde ha hyperdrift som en del av ett planetbaserat försvar. Nåja 🙂
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Alla X-wings hade hyperdrives, så särskilt unikt för kraftanvändare verkar det inte ha varit. I en del av serietidningarna gjordes det en poäng av att just TIE-fighters inte hade hyperdrives för att göra dem mer beroende av moderskeppen. För att förhindra desertering och sånt.
Ja, men jag var av uppfattningen att X-Wings och andra små rebellskepp hade hyperdrift primärt för korta hopp där det viktigaste var att undvika sin fiende. Mando skall ju använda sin fighter som ersättning för sitt tidigare flygande ”husskepp”. Jag personligen tycker inte det passar varken karaktären eller dennes sätt att agera speciellt väl.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ja, men jag var av uppfattningen att X-Wings och andra små rebellskepp hade hyperdrift primärt för korta hopp där det viktigaste var att undvika sin fiende. Mando skall ju använda sin fighter som ersättning för sitt tidigare flygande ”husskepp”. Jag personligen tycker inte det passar varken karaktären eller dennes sätt att agera speciellt väl.
Medhåll
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Nej, håller med. Hur skall han kunna transportera sina fångar i den där lilla saken? Hans husbilsskepp var, förutom att det var lite skraltigt, rätt perfekt.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Ett avhugget huvud tar inte så mycket plats. ;)

Men allvarligare talat tror jag prisjägardagarna är över för Din Djaren. Han har för mycket annat att göra nu.

Varför har jaktskeppet hyperdrive? Tja, enligt Wookiepedia för att det också användes som eskortskepp på längre resor. Kan vara en efterkonstruktion, men det låter någorlunda rimligt.

Själv stör jag mig mest på att de inte brytt sig om att hitta paneler till hela skrovet. Vid flygning i atmosfär borde det totalt förstöra aerodynamiken.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Haha, ja du har nog tyvärr rätt. Jag gillar dock serien men jag kan inte annat än att hålla med i mycket av den kritik som framförs. Boba har blivit för snäll på äldre dagar.
Jag tror inte ens att problemet med att han var så snäll hade varit ett stort problem om inte slutet på Mando/början på Boba Fett varit så jäkla olika i ton/vad den lovar.

Det sista vi ser i Mando är hur han iskallt mördar en gangsterboss och sätter sig på tronen tillsammans med världens självgodaste sidekick som står och hånler. Han är inte bara där för att skjuta en snubbe, han är där för att ta över! Så jäkla hård! Sån jäkla tuffing!

Sen gör han typ precis allting tvärtom.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Jag tror inte ens att problemet med att han var så snäll hade varit ett stort problem om inte slutet på Mando/början på Boba Fett varit så jäkla olika i ton/vad den lovar.

Det sista vi ser i Mando är hur han iskallt mördar en gangsterboss och sätter sig på tronen tillsammans med världens självgodaste sidekick som står och hånler. Han är inte bara där för att skjuta en snubbe, han är där för att ta över! Så jäkla hård! Sån jäkla tuffing!

Sen gör han typ precis allting tvärtom.
Ja, jag håller med.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,028
Location
Sthlm
Jag tror inte ens att problemet med att han var så snäll hade varit ett stort problem om inte slutet på Mando/början på Boba Fett varit så jäkla olika i ton/vad den lovar.

Det sista vi ser i Mando är hur han iskallt mördar en gangsterboss och sätter sig på tronen tillsammans med världens självgodaste sidekick som står och hånler. Han är inte bara där för att skjuta en snubbe, han är där för att ta över! Så jäkla hård! Sån jäkla tuffing!

Sen gör han typ precis allting tvärtom.
Ja, en "ond" Star Wars serie hade vart markant bättre än vad det nu är vi har fått (minus såklart senaste avsnittet! Mer Mando!).
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Alltså Book of Boba Fett är en ganska missvisande titel just nu då huvudpersonen knappt synts till i 2 avsnitt.
Men herrejävlar vad dom tryckt in istället!!!!
Avsnitt 6 innehåller ju det man gått o väntat på sedan RotJ plus sjuhelvetes massa mer!!!
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,224
Ännu ett bra avsnitt av Mandalorian ;).

1. Cgi-Luke är väldigt snygg och realistisk. Stor skillnad vad jag sett av digitala skådespelare förr. Det är väl en människa bakom som gör kroppen men tycker ändå minspel m.m. är övertygande. Inte som en riktig person men ändå överraskande bra.

2. Som påpekats förr - vad är grejen med att Pyke transpoterar kryddor över marken på Tatooine? Det finns liksom ingen rimlig förklaring. Som när de är ute i öknen och träffar sheriffen. Ok för att de vill ta över någon slags kriminell marknad i städerna, men resten hänger liksom bara i luften.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
2. Som påpekats förr - vad är grejen med att Pyke transpoterar kryddor över marken på Tatooine? Det finns liksom ingen rimlig förklaring. Som när de är ute i öknen och träffar sheriffen. Ok för att de vill ta över någon slags kriminell marknad i städerna, men resten hänger liksom bara i luften.
Spice har väl alltid transporterats via Tatoinee? Orsaken till Solos skuld till Jabba var väl att han var tvungen att dumpa en spicelast inan en imperieinspektion av Falken?
Man kan ju undra varför Jabba, galaxens största Crimelord, valde att bo i ett isolerat palats i öknen? Nått viktigt händer väl på den planeten?
Kan inte låta bli atg se kopplingar till Dune.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Spice har väl alltid transporterats via Tatoinee? Orsaken till Solos skuld till Jabba var väl att han var tvungen att dumpa en spicelast inan en imperieinspektion av Falken?
Nu har jag bara sett filmerna och läst nåt enstaka seriealbum, så jag är inte alls påläst vad gäller Star Wars-unviersat utanför filmerna. Men det finns äl inget som säger att Solo var på Tatooine, eller ens i närheten, när han dumpade spicelasten? Jag har alltid utgått från att han är någonstans i rymden där det händer, att några imperieskepp har fått pejl på Falken och att han dumpar lasten i rymden innan inspektionen börjat?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
Jo, att spice till exempel landas i Mos Eisley för att säljas på en svart marknad och sedan flygas någon annan stans är väl rimligt. Men varför transportera det genom öknen på ett tåg, varför inte bara landa där man vill vara med rymdskeppet direk?

Att Jabba skulle varit en så viktig figur framgår ju egentligen inte av de ursprungliga filmerna. Det är ett exempel på att man förstorar upp varenda existerande detalj eftersom man inte orkar hitta på något nytt.
 

Lightshy

Hero
Joined
3 May 2014
Messages
1,067
Nu har jag bara sett filmerna och läst nåt enstaka seriealbum, så jag är inte alls påläst vad gäller Star Wars-unviersat utanför filmerna. Men det finns äl inget som säger att Solo var på Tatooine, eller ens i närheten, när han dumpade spicelasten? Jag har alltid utgått från att han är någonstans i rymden där det händer, att några imperieskepp har fått pejl på Falken och att han dumpar lasten i rymden innan inspektionen börjat?
Någonstans hade han lastat och någonstans skulle han lämna lasten. Så vitt jag minns kommer spice från gruvorna på Kessel.
Och jag gissar att om det var Jabbas last så ville han ha den till Tatooine för vidare distribution.
Antagligen därför han använde en lokal smugglare för jobbet.
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
Någonstans hade han lastat och någonstans skulle han lämna lasten. Så vitt jag minns kommer spice från gruvorna på Kessel.
Och jag gissar att om det var Jabbas last så ville han ha den till Tatooine för vidare distribution.
Antagligen därför han använde en lokal smugglare för jobbet.
Det är såklart en tolkning lika god som någon :) Personligen har jag aldrig tolkat det som att smuggelgodset skulle behöva fraktas till Tatooine bara för att Jabba råkar vara bosatt där. Tänker att han lika gärna kan ha sagt typ "Plocka upp kryddorna på den och den planeten och leverera den till den och den planeten. När mottagaren bekräftat att varorna är levererade för du betalt". Om Jabba är en stor kriminell aktör så känns det lite omständligt om alla varor måste mellanlanda hos honom för inspektion innan de kommer till sin rätta plats. Och är Solo en lokal smugglare? Har aldrig tänkt att han ska ha någon särskild koppling till Tatooine? Men jag är som sagt inte jätteinsatt i Star Wars' lore så jag kan absolut ha fel :)

En lite allmän undran. När blev det fastslaget att det var just kryddor som Han Solo smugglade? Jag vill minnas att i de första filmerna inte sades rätt ut vad han smugglat. Sen läste jag i ett seriealbum som kom ut innan Empire Strikes Back att det var kryddor och jag tänkte att det var något som författarna av det albumet hittat på. Men det verkar som att alla nu är överens om att det handlade just om kryddor. Sägs det i filmerna, bara att jag missat det?
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,084
Location
Göteborg
När blev det fastslaget att det var just kryddor som Han Solo smugglade?
Det är nog ytterligare ett exempel på det jag nämnde. När man skall fylla i en detalj, tittar man bara på saker som redan finns etablerade.
Vilket IOFS kan bero på att spåren av att hitta på egna grejer i EU förskräcker - mycket blir pajigt. ;)
 
Top