Nekromanti Teenage Mutant Ninja Turtles (Varuvlsspel)

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Problemet med att gå ut med ett sådant outande som W176 gjorde är att varulvarna då kan gissa på vad de ska outa.

Nu får jag inga supervarulvsvibbar av det W176 går ut med så sammantaget så tycker jag att det verkar vara bybobeteende.

Däremot skulle jag gärna se ett mer koordinerat och genomtänkt outande så att vi kan få mer information och det blir svårare för ulvarna att gömma sig.

Det som jag skulle vilja att vi diskuterade är huruvida det lönar sig att skriva många/få inlägg och hur de ska se ut? Borde man vara snålare än vanligt? Vimes menar att vi inte behöver vara oroliga förrän vi närmar oss ett visst antal hundra inlägg, men jag tycker mig se en rätt svår balansfråga mellan att det antingen skrivs få inlägg vilket gör att rundan drar ut på tiden eller att det skrivs många vilket tvingar fram en avslutning (alt att varulvarna kan gå in i slutet och vara aktiva) när fokus ligger på en bybo.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Så vi har förslag på att metadiskutera spelet för att se för och nackdelar med olika system och...
... förslag på att outa och dreva.

Har jag fattat det rätt då? Men vi har redan kickat igång ganska hårt och halva gänget har inte ens visat sig på forumet under kvällen. Vi kanske inte ska dra så höga växlar innan alla är i spel. Så vitt jag vet så kan alla ulvar finnas bland de som ännu inte skrivit något och om vi fortsätter mata inlägg såhär så kan jag inte se annat än att det missgynnar byn, oavsett vad Vimes säger om att vi inte behöver hypa över antalet inlägg.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Ser nu att Tyr har föreslagit en ordförande (Vimes).
Det låter bra tycker jag. Är Vimes varulv så blir han pressad att ge ifrån sig info.

Sedan vill jag se fler spelare aktiva.

Just det! Nu har vi ett gäng nybörjare, kanske läge att tipsa om hur man spelar? Jag bidrar med att påminna om hur viktigt det är att ALDRIG ljuga!

Och att läsa BDG's råd i förra spelet! Han är kungen i djungeln...

:gremwink:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Möller said:
Nu är jag sömndepriverad och har dessutom varit borta från gemenskapen ett tagn, men även jag reagerade på att du var ovanligt rabiat här i början. Du har som ulv överdrivit din aggressivitet en gång tidigare. I Mutant-dråparträds-spelet kanske?

Med det sagt har jag hört tungor viska om att Vimes numera kan spela ulv. Så jag ska försöka att inte lita på en solid Vimes lika mycket som jag kanske gjort tidigare.
Vaaaa? Har jag varkligen ens varit så värst aggressiv? Jag tycker jag spelar som jag alltid gjort. Men för att klargöra saker och ting för de med grått mos i skallen.

Som bybo är jag aggressiv och tjurskallig och ganska dryg, det är min spelstil att pusha och pressa folk och get in their faces. För folk gör misstag när de blir pushade och pressade och störda. Genom misstag kan man fånga de som ljuger (tyvärr brukar en del bybor bli överkörda på vägen också).
Som ulv är jag då i gengäld konstant tvungen att försöka emulera min aggressiva ton i mina bybospel. Så om ni ser någon likhet i sättet jag spelar på när jag är ulv...
Duh, thats the point. *Sagt med syrlig övertydlighet.*

Om jag inte vore aggressiv nu så skulle jag ju inte vara det när jag var ulv heller. This is a no-brainer so read it slowly if you have to.

Säg ett spel som jag inte varit aggressiv i förutom Supernaturalgate (mitt första lir så det räknas inte). I dare you.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Jag noterar att det inte står något i Vicos startinlägg om att vi efter en rundas slut får veta något om omröstningen. Eller, klart vi får veta vem som åker (men får vi veta fraktionen på denne?), men det står inget om att vi får veta hur folk har röstat eller ens hur rösterna har fördelat sig.
 

Lukas

Smutsig hippie
Joined
25 Jan 2010
Messages
3,624
Location
Huddinge
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Då var det dags för paranoian igen då :gremsmile:


Jag håller med Möller och tjavva om att recca har gått aggresivare ut än vanligt, och även jag får trädvibbar.

Jag kan säga att jag har inget som pekar på gruppering inom byborna.

//Lukas som är för trött för att göra något vettigt inlägg.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Recca said:
Säg ett spel som jag inte varit aggressiv i förutom Supernaturalgate (mitt första lir så det räknas inte). I dare you.
Se, nu gör du det igen!

Jag sa att du brukar vara aggressiv, men att det ändå stack i ögonen denhär gången. Som nu, då du hoppar på mig för att du inte lyckats läsa mitt inlägg.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Möller said:
Recca said:
Säg ett spel som jag inte varit aggressiv i förutom Supernaturalgate (mitt första lir så det räknas inte). I dare you.
Se, nu gör du det igen!

Jag sa att du brukar vara aggressiv, men att det ändå stack i ögonen denhär gången. Som nu, då du hoppar på mig för att du inte lyckats läsa mitt inlägg.
Va' trött jag blir...
Du skrev:
Möller said:
Du har som ulv överdrivit din aggressivitet en gång tidigare. I Mutant-dråparträds-spelet kanske?
Du insinuerar att jag överdriver min aggressivitet i det här spelet. Inget annat. Det går liksom inte att utläsa på ett annat sätt än att 1. Recca spelar aggressivt. 2. Recca överdriver sin aggressivitet.

Jag blir trött på att folk tjatar om att jag spelar offensivt/aggressivt så det "sticker lite i ögonen" på mig när folk påpekar att det skulle vara ulvigt. Alla som spelat med mig vet ju att jag spelar så. Därav menar jag: "Men gå och titta själva då, jag spelar ju så här." Det var inte riktat till dig utan även till Tjavva, men tåls att läsas av Lukazh också förstås.

Antingen så är jag ulv eller så är jag en irriterad bybo som stör mig på att folk tycker att jag är för offensiv. Grejen är att jag finner hela saken slöseri med tid och fokus.

I det här spelet finns det två personer, i min mening, som funkar särdeles dåligt när folk är på oss om grejer som är irrelevanta som det här; det är jag och Mukwa. Vi är båda ego och bryr oss inte om vad folk säger åt oss. När vi blir pressade av skitanledningar som det här är så gör vi dumma grejer som får folk att misstänka oss mer. Det som pingar för er är utslag på irritationstermometern, inget mer.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Recca said:
Möller said:
Recca said:
Säg ett spel som jag inte varit aggressiv i förutom Supernaturalgate (mitt första lir så det räknas inte). I dare you.
Se, nu gör du det igen!

Jag sa att du brukar vara aggressiv, men att det ändå stack i ögonen denhär gången. Som nu, då du hoppar på mig för att du inte lyckats läsa mitt inlägg.
Va' trött jag blir...
Du skrev:
Möller said:
Du har som ulv överdrivit din aggressivitet en gång tidigare. I Mutant-dråparträds-spelet kanske?
Du insinuerar att jag överdriver min aggressivitet i det här spelet. Inget annat. Det går liksom inte att utläsa på ett annat sätt än att 1. Recca spelar aggressivt. 2. Recca överdriver sin aggressivitet.

Jag blir trött på att folk tjatar om att jag spelar offensivt/aggressivt så det "sticker lite i ögonen" på mig när folk påpekar att det skulle vara ulvigt. Alla som spelat med mig vet ju att jag spelar så. Därav menar jag: "Men gå och titta själva då, jag spelar ju så här." Det var inte riktat till dig utan även till Tjavva, men tåls att läsas av Lukazh också förstås.

Antingen så är jag ulv eller så är jag en irriterad bybo som stör mig på att folk tycker att jag är för offensiv. Grejen är att jag finner hela saken slöseri med tid och fokus.

I det här spelet finns det två personer, i min mening, som funkar särdeles dåligt när folk är på oss om grejer som är irrelevanta som det här; det är jag och Mukwa. Vi är båda ego och bryr oss inte om vad folk säger åt oss. När vi blir pressade av skitanledningar som det här är så gör vi dumma grejer som får folk att misstänka oss mer. Det som pingar för er är utslag på irritationstermometern, inget mer.
Jag tycker inte du är "överdrivet aggressiv". Däremot noterar jag, helt neutralt, att du kommer in i rundan genom att flytta fokus till en annan spelare, med förslaget att Vimes ska vara främst drivande. Vad tycker ni andra om den idén?
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

w176 said:
Jag har som rykte att någon/några kan röstmanipulera.
Det här låter ganska extremt i mina öron. Att vi inte får se de verkliga rösterna, kombinerat med en möjlighet att rösterna dessutom kan ha manipulerats, gör det helt omöjligt att utläsa nånting ur röstandet.

Det här får mig att tro att vissa av ryktena bara är red herrings. I synnerhet om alla visar sig ha ett rykte, för så pass mycket korrekt information kan inte gärna byn ha fått. Så alla får gärna gå ut med om de har ett rykte eller ej så kanske vi får någon mer rätsida på den biten. Jag har ett i alla fall.

För att svara på Vimes fråga om undergrupperingar, har jag inget som tyder på det.

Och for the record tycker jag också Recca luktar lite träd, men det skiljer sig inte så mycket mot hennes vanliga spel så jag drar inga höga växlar på det än så länge.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Arvidos MC said:
Jag tycker inte du är "överdrivet aggressiv". Däremot noterar jag, helt neutralt, att du kommer in i rundan genom att flytta fokus till en annan spelare, med förslaget att Vimes ska vara främst drivande. Vad tycker ni andra om den idén?
Jag förstår inte alls poängen med den om jag ska vara ärlig. Varför vi ska utse en lekledare som ska dirigera hela teknodromen i stället för att låta allt ske organiskt begriper jag inte. Recca får gärna förtydliga om hon fortfarande står för idén.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Möller, Tjava. Ni har gått på Recca och sagt att hon varit överdriven rabiat/aggresiv i andra spel hon varit ulv. Vilka spel syftar ni på? Har ni goda grunder för det hon säger?

Brynolf said:
Och for the record tycker jag också Recca luktar lite träd
Detta är förresten en jargong jag inte är bekant med. Vad menas med att någon luktar träd? Menar man att den är brun (alltså varken grön/röd)? Kan vi bara klargöra detta så jag vet vilka åsikter folk faktiskt framför.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

LJSLarsson said:
Brynolf said:
Och for the record tycker jag också Recca luktar lite träd
Detta är förresten en jargong jag inte är bekant med. Vad menas med att någon luktar träd? Menar man att den är brun (alltså varken grön/röd)? Kan vi bara klargöra detta så jag vet vilka åsikter folk faktiskt framför.
Sorry, i Mos Varulv-liret var Recca det s.k. Dråparträdet och gick fram aggressivt men lite slirigt. Normalt brukar man kunna hitta en logik bakom Reccas spel, men där var det mest ett ilsket vevande på måfå. Och visst, det här spelet har bara pågått ett par timmar än så länge, men jag ser ingen logik bakom Reccas spel hittills. Sålunda träd.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Tjavva said:
Det kanske bara är jag som är dum i huvudet nu men... vad kommer Liven spela för roll? Om Det står att jag har ett liv borde det väl rimligvis betyda att det finns andra som har fler liv. Eller?
Rimligen. Som någon redan sagt, kan det ha med att man tål fler nattmord att göra (eller om vi har en vigilante eller vad det heter som kan ha ihjäl folk separat på egen hand). Jag kan inte tänka mig att det finns särskilt många som tål flera mord, så att ens ha med "liv" som en allmän "grundegenskap" känns lite konstigt. En vigilante skulle göra det betydligt mer rimligt.

Oavsett är det knappast en bra idé att outa antal liv man har, om någon skulle gå i sådana tankar.

-----------------

Men på tal om outning, vi måste ju börja få fram lite smaskiga hard facts snart. Röst-drevande har avvisats av vissa som ineffektivt i detta spel. Vad finns mer för alternativ? Purgatorisk ordningsföljd som sist? Det funkade väl hyggligt vill jag minnas (med en stark besk eftersmak).
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Det jag ser nu är en himla energi runt Vimes/Recca. Fast jag blir nyfiken på vad det här kan betyda:

vimes said:
Slänger ut en fråga: finns det "grupper" i byn/skrukgänget, tror ni? Typ "Krangs livvakter" och liknande? Jag har information som jag tycker pekar åt det hållet.
Reccas info tyder på att det inte finns grupper i byn.

Vad säger du Vimes?
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Annan ordförande

Jag kommer gå och lägga mig nu och inte vara mer aktiv ikväll. Imorgon har jag även fullt upp i skolan, men följer så gott det går (har några håltimmar som passar för varulvsspel).

Recca har pingat pågrund av sin framfusiga invit till Vimes. Folk (Lukaz, Möller och Tjava) har jämfört hennes spel med hur hon tidigare varit som varulv, men inte backat dessa påståenden.

Vi verkar inte komma någon vart. Jag tycker vi behöver någon som leder skutan från och med nu - jag tror risken är stor att rundorna bara rinner planlöst ut i sanden. Vimes har spelat bra, men jag tycker inte han är ett jättebra val på grund av att han har Reccas avtryck över sig.

Har vi några andra alternativ? Konrad är enligt alla vis, men alla gör ändå som han säger ändå och jag vill inte ge honom mer makt än nödvändigt (han har dessutom inte deltagit än).

Finns det någon av oss som varit aktiva som vi kan se som potentiell ordförande? (Jag skulle gärna föreslå mig själv, den fotigaste och grönaste av alla, men jag är som sagt intrasslad i skolan imorgon)
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Brynolf said:
w176 said:
Jag har som rykte att någon/några kan röstmanipulera.
Det här låter ganska extremt i mina öron. Att vi inte får se de verkliga rösterna, kombinerat med en möjlighet att rösterna dessutom kan ha manipulerats, gör det helt omöjligt att utläsa nånting ur röstandet.

Det här får mig att tro att vissa av ryktena bara är red herrings. I synnerhet om alla visar sig ha ett rykte, för så pass mycket korrekt information kan inte gärna byn ha fått. Så alla får gärna gå ut med om de har ett rykte eller ej så kanske vi får någon mer rätsida på den biten. Jag har ett i alla fall.

För att svara på Vimes fråga om undergrupperingar, har jag inget som tyder på det.

Och for the record tycker jag också Recca luktar lite träd, men det skiljer sig inte så mycket mot hennes vanliga spel så jag drar inga höga växlar på det än så länge.
Den tanke jag har är att den som kan röstmanipulera bara kan göra det på ett begränsat sätt så att mönstret går att se.

Eftersom vi har två röster varje runda, en ordföranderöst och en hängningsröst så tror jag den förmåga jag har ett rykte om kan vara att man för en använder blandar ihop de rösterna.

Så att ordföranderösten blir en hägningsröst och hägningsrösten blir en ordföranderöst.

Om ingen har en bättre teori i dagsläget?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

w176 said:
Brynolf said:
w176 said:
Jag har som rykte att någon/några kan röstmanipulera.
Det här låter ganska extremt i mina öron. Att vi inte får se de verkliga rösterna, kombinerat med en möjlighet att rösterna dessutom kan ha manipulerats, gör det helt omöjligt att utläsa nånting ur röstandet.

Det här får mig att tro att vissa av ryktena bara är red herrings. I synnerhet om alla visar sig ha ett rykte, för så pass mycket korrekt information kan inte gärna byn ha fått. Så alla får gärna gå ut med om de har ett rykte eller ej så kanske vi får någon mer rätsida på den biten. Jag har ett i alla fall.

För att svara på Vimes fråga om undergrupperingar, har jag inget som tyder på det.

Och for the record tycker jag också Recca luktar lite träd, men det skiljer sig inte så mycket mot hennes vanliga spel så jag drar inga höga växlar på det än så länge.
Den tanke jag har är att den som kan röstmanipulera bara kan göra det på ett begränsat sätt så att mönstret går att se.

Eftersom vi har två röster varje runda, en ordföranderöst och en hängningsröst så tror jag den förmåga jag har ett rykte om kan vara att man för en använder blandar ihop de rösterna.

Så att ordföranderösten blir en hägningsröst och hägningsrösten blir en ordföranderöst.

Om ingen har en bättre teori i dagsläget?
Såsom varulvsspel traditionellt funkar får alla lägga en röst (+1) på någon de misstänker, och den med flest röster blir hängd. Roller med en extra röster lägger till +2 istället för +1 på den de vill hänga. Jag är ganska säker att det är så Vicotnik menar i det här spelet också.
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Brynolf said:
w176 said:
Jag har som rykte att någon/några kan röstmanipulera.
Det här låter ganska extremt i mina öron. Att vi inte får se de verkliga rösterna, kombinerat med en möjlighet att rösterna dessutom kan ha manipulerats, gör det helt omöjligt att utläsa nånting ur röstandet.

Det här får mig att tro att vissa av ryktena bara är red herrings. I synnerhet om alla visar sig ha ett rykte, för så pass mycket korrekt information kan inte gärna byn ha fått. Så alla får gärna gå ut med om de har ett rykte eller ej så kanske vi får någon mer rätsida på den biten. Jag har ett i alla fall.
Jag vet inte inte om just w176s outande får mig att tvivla på om vi kan lita på alla rykten. Men ett rykte är per definition något som inte är bestyrkt, och kan alltså lika gärna vara falskt. Så jag tror alltså att du kan ha rätt. Men jag utgår ändå från att rykten är en styrka för byn på något sätt.

Jag har förövrigt ett rykte jag med, och det finns anledningar till att betvivla dess autenticitet.
 
Top