Nekromanti Teenage Mutant Ninja Turtles (Varuvlsspel)

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

LJSLarsson said:
Vi har nu ett litet beef mellan Recca och Vimes. Jag är inte helt säker på vem jag vill outar först. Recca var den första som var på, föreslog Vimes och ville han skulle outa. Det ger Recca ett litet svagt ping, så jag tycker hon kan börja (jag får dubbelkolla hur hon spelade i Thibault-koden där hon var ulv - var hon på liknande sätt då?).

Tyr said:
När det gäller outningar så är jag lite kluven. Spontant så känns det bäst att börja med namn eller ett par bokstäver från namnet. Det spelar ingen roll för mig när jag går ut med det.
Det här tycker jag är en bra outnings-modell. Inte hela namnen, eftersom det ger sköldpaddor för mycket att gå på, men bokstäver (eller annan krånglig info) som gör det svårt att ljuga i efterhand.
Jag har läst lite i gamla spel och Recca var väldigt offensiv så här i början när hon var ulv senast. I det senaste spelet där hon var bybo var hon mycket lugnare. För mig är det en varningsklocka. Dessutom, Vimes är en erfaren spelare. Om det är någon som kan plocka henne är det han och det är ju också Vimes som först andades misstanke om att hon är sköldis så det är klart att hon vill ha honom på sin sida.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Äntligen är vi igång!

Jag är med mycket för att få revansch efter förra omgången då jag tillsammans med KK lyckades rösta ut BDG... Å andra sidan vände jag drevet mot mig sista rundan och är faktiskt lite stolt över det. Det jag lärde mig av det var att jag måste läsa posterna noggrannt och tänka innan jag postar. För er låter det säkert självklart, men jag spelar ofta väldigt impulsivt. Det ska jag försöka ändra på till det här spelet.

Jag gillar att outa och tycker nog att det är den mest effektiva vägen att gå, intäknat risken att en tung specialroll åker. Jag uppfattar det som att byn vinner mer på att hitta info i folks outningar, än att en specialroll ska "göra jobbet". Men nu är det Vics lir och min erfarenhet (läs:Reccas lir) är att man måste ta i beräkningen att varje spel kan skilja sig från originalspelet.

Sammanfattningsvis med detta i åtanke vill jag nog helst se metadiskussioner om spelets konstruktion, outningar och röstningar m motiveringar. Jag är mycket nyfiken på hur ni andra funderar på dels att spelet har en spikad deadline såväl som ett maxtak för rundan (700 inlägg).

Kul att flera nya är med!
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Recca said:
Jag tycker absolut att vi kan dreva. Om man skriver Röst: xyas så innebär det att xyas åker ut om vi även skickat den rösten till Vic, vilket vi mycket väl kan ha gjort, det väl inte han nåt om.
Kan kan vi. Men det är väl knappast ett effektiv och bra användande av varken den begränsade tiden vi har, och av maxantalet inlägg.

Eller det kan väl vara vettigt att dreva, men vi ska nog inte hänga upp oss på att det är det som ska användas i första hand, såsom det fungerat i andra varulvsspel.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Ja, det är är väl självklart att vi måste redogöra för hur vi tänker rösta? Hur ska vi annars pressa folk? Tillsammans med outningar är det väl asviktigt?

Eller är jag dum i huvudet nu? Kan varulvarna vinna på att byn inte redogör för vem som ska röstas ut?
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Vicotnik said:
Exempel roll:
---
Fraktion: Skurk
Namn: Vicotnik
Liv: 1
Förmåga: Vet vem som åker ut före alla andra (Passiv)
Rykte: Sägs vara galen.
---
Det kanske bara är jag som är dum i huvudet nu men... vad kommer Liven spela för roll? Om Det står att jag har ett liv borde det väl rimligvis betyda att det finns andra som har fler liv. Eller?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Tjavva said:
LJSLarsson said:
Vi har nu ett litet beef mellan Recca och Vimes. Jag är inte helt säker på vem jag vill outar först. Recca var den första som var på, föreslog Vimes och ville han skulle outa. Det ger Recca ett litet svagt ping, så jag tycker hon kan börja (jag får dubbelkolla hur hon spelade i Thibault-koden där hon var ulv - var hon på liknande sätt då?).

Tyr said:
När det gäller outningar så är jag lite kluven. Spontant så känns det bäst att börja med namn eller ett par bokstäver från namnet. Det spelar ingen roll för mig när jag går ut med det.
Det här tycker jag är en bra outnings-modell. Inte hela namnen, eftersom det ger sköldpaddor för mycket att gå på, men bokstäver (eller annan krånglig info) som gör det svårt att ljuga i efterhand.
Jag har läst lite i gamla spel och Recca var väldigt offensiv så här i början när hon var ulv senast. I det senaste spelet där hon var bybo var hon mycket lugnare. För mig är det en varningsklocka. Dessutom, Vimes är en erfaren spelare. Om det är någon som kan plocka henne är det han och det är ju också Vimes som först andades misstanke om att hon är sköldis så det är klart att hon vill ha honom på sin sida.
Jag är aggressiv när jag är bybo också. Det kan alla som spelat med mig intyga. Intressant att du anser att så inte är fallet, vilka spel som jag varit med i har du följt exakt, Tjavva? Eftersom du kan dra slutsatsen att jag spelar ulvigt med erfarenhet av tidigare spel vill jag veta om du kan backa upp det du skriver eller om du bara spinner misstankar i bakgrunden. Som en spindelpadda i mörkret.

------------
Sen så hade jag lite frågor till Vimes, jag ville att han skulle motivera varför han tycker att jag är ulvig och varför han skickar bollen till mig, men han slank undan utan kommentar. Så vad gör man nu då?

Jag kör en outning i linje med Vimsys medan jag väntar på svar på mina frågor.

Jag har i min roll inget som indikerar att det finns grupperingar inom byn. Jag har dock inte heller någonting som indikerar motsatsen.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Tjavva said:
Vicotnik said:
Exempel roll:
---
Fraktion: Skurk
Namn: Vicotnik
Liv: 1
Förmåga: Vet vem som åker ut före alla andra (Passiv)
Rykte: Sägs vara galen.
---
Det kanske bara är jag som är dum i huvudet nu men... vad kommer Liven spela för roll? Om Det står att jag har ett liv borde det väl rimligvis betyda att det finns andra som har fler liv. Eller?
Jag antar att det betyder att folk kan överleva nattmord.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Tjavva said:
Jag har läst lite i gamla spel och Recca var väldigt offensiv så här i början när hon var ulv senast. I det senaste spelet där hon var bybo var hon mycket lugnare. För mig är det en varningsklocka. Dessutom, Vimes är en erfaren spelare. Om det är någon som kan plocka henne är det han och det är ju också Vimes som först andades misstanke om att hon är sköldis så det är klart att hon vill ha honom på sin sida.
Hur många spel har du spelat med Recca? Jag har som sagt bara spelat ett och ett halvt med henne.

Vi har som sagt ett begränsat antal inlägg per runda, så det är bra att vi kommer igång. Jag tycker Recca kan outa först. Behöver inte vara något avancerat (bara några bokstäver räcker för mig), men eftersom hon var den som var först i ringen så bör hon vara redo att outa först. (Och Recca, om du är en lojal fotsoldat, outa smart nu - ge inte för mycket till mutanterna)

Röst Recca
(som ni ser tycker jag öppna röster är ett bra system och ger mycket att gå på)
Motivering - Det behöver outas, det är vi alla överens om, men Recca börjar peka med hela handen mot Vimes, utser honom till ordförande och vill han skall outa något på en gång. Hon kan vara ulv som fiskar (däremot är det långsökt att båda är ulvar - det skulle krävas mycket is i magen för det) eller en bybo som borde motiverat sig bättre.
Jag tar tillbaka min röst om hon outar eller mer utförligt motiverar sina handlingar.

Vimes said:
Slänger ut en fråga: finns det "grupper" i byn/skrukgänget, tror ni? Typ "Krangs livvakter" och liknande? Jag har information som jag tycker pekar åt det hållet.
I egenskap av stort turtles-fan så har jag varit i tankebanorna att det kunde handla om olika "varianter" av kontinuiteter (såsom 80-tals turtlar, serien från 2003, den svartvita Daredevil-parodin, filmerna osv). Men nu när jag läser Vicotniks inledande text så står tydligt om Krangs fotsoldater, så det är tydligt att det är tecknade lördags-turtlar det handlar om. Serien gick väl 12 säsonger eller något, så det finns nog en myriad av karaktärer för Vicotnik att välja och vraka emellan. Robotar, mutanter, aliens och allt möjligt.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

w176 said:
Jag har som rykte att någon/några kan röstmanipulera.
Däremot bör vi vänta med omotiverade outningar. Sådant här ger bara fakta till varulvar.

Nåja, sagt är sagt.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
LJSLarsson said:
I egenskap av stort turtles-fan så har jag varit i tankebanorna att det kunde handla om olika "varianter" av kontinuiteter (såsom 80-tals turtlar, serien från 2003, den svartvita Daredevil-parodin, filmerna osv). Men nu när jag läser Vicotniks inledande text så står tydligt om Krangs fotsoldater, så det är tydligt att det är tecknade lördags-turtlar det handlar om. Serien gick väl 12 säsonger eller något, så det finns nog en myriad av karaktärer för Vicotnik att välja och vraka emellan. Robotar, mutanter, aliens och allt möjligt.
Detta extremt lösa spekulerande utifrån en generell utgångspunkt tolkar jag som att du INTE har information i din roll som indikerar skilda grupper inom byn. Eller? Ja/nej?
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,491
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

LJSLarsson said:
w176 said:
Jag har som rykte att någon/några kan röstmanipulera.
Däremot bör vi vänta med omotiverade outningar. Sådant här ger bara fakta till varulvar.

Nåja, sagt är sagt.
Pssh. Det här var inte alls dumt. Dels är det sån info som antagligen är bra för oss att veta tidigt, och dessutom känns w176 lite grönare.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Vimes said:
LJSLarsson said:
w176 said:
Jag har som rykte att någon/några kan röstmanipulera.
Däremot bör vi vänta med omotiverade outningar. Sådant här ger bara fakta till varulvar.

Nåja, sagt är sagt.
Pssh. Det här var inte alls dumt. Dels är det sån info som antagligen är bra för oss att veta tidigt, och dessutom känns w176 lite grönare.
Jag kunde inte riktigt se någon anledning att inte outa det. Det förbättrar inte varulvarnas förmåga att agera eller vilseleda, det förutsätter inte någon enskild bybo för någon risk och det är ingen information jag som enskild har någon nytta av.

Eftersom röstningen sker dolt så blir det svårt att spåra på vilket sätt röstena manipulerats.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Vimes said:
LJSLarsson said:
w176 said:
Jag har som rykte att någon/några kan röstmanipulera.
Däremot bör vi vänta med omotiverade outningar. Sådant här ger bara fakta till varulvar.

Nåja, sagt är sagt.
Pssh. Det här var inte alls dumt. Dels är det sån info som antagligen är bra för oss att veta tidigt, och dessutom känns w176 lite grönare.
Jag vet inte om jag tycker att hon blev grönare men håller med om att det var en bra grej att outa.

Men Vimsy, tänkte du hålla på din ping på mig eller vad? Jag är nyfiken på varför du kastade bollen till mig.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vimes said:
LJSLarsson said:
I egenskap av stort turtles-fan så har jag varit i tankebanorna att det kunde handla om olika "varianter" av kontinuiteter (såsom 80-tals turtlar, serien från 2003, den svartvita Daredevil-parodin, filmerna osv). Men nu när jag läser Vicotniks inledande text så står tydligt om Krangs fotsoldater, så det är tydligt att det är tecknade lördags-turtlar det handlar om. Serien gick väl 12 säsonger eller något, så det finns nog en myriad av karaktärer för Vicotnik att välja och vraka emellan. Robotar, mutanter, aliens och allt möjligt.
Detta extremt lösa spekulerande utifrån en generell utgångspunkt tolkar jag som att du INTE har information i din roll som indikerar skilda grupper inom byn. Eller? Ja/nej?
Jag har ingen info som tyder på det, men jag har skäl att tro att det kan finnas olika fluffgrupperingar inom byn, till exempel som fotsoldater eller krangs stensoldater (vilka du själv insinuerade till med "krangs livvakter", antar jag).
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Vimes said:
LJSLarsson said:
I egenskap av stort turtles-fan så har jag varit i tankebanorna att det kunde handla om olika "varianter" av kontinuiteter (såsom 80-tals turtlar, serien från 2003, den svartvita Daredevil-parodin, filmerna osv). Men nu när jag läser Vicotniks inledande text så står tydligt om Krangs fotsoldater, så det är tydligt att det är tecknade lördags-turtlar det handlar om. Serien gick väl 12 säsonger eller något, så det finns nog en myriad av karaktärer för Vicotnik att välja och vraka emellan. Robotar, mutanter, aliens och allt möjligt.
Detta extremt lösa spekulerande utifrån en generell utgångspunkt tolkar jag som att du INTE har information i din roll som indikerar skilda grupper inom byn. Eller? Ja/nej?
Jag har ingen info som tyder på det, men jag har skäl att tro att det kan finnas olika fluffgrupperingar inom byn, till exempel som fotsoldater eller krangs stensoldater (vilka du själv insinuerade till med "krangs livvakter", antar jag).
Som förmåga då eller? Namn: Kan ju inte gärna misstolkas som Grupp: Såvida vi inte har en liten grupp bestående av typ Fotsoldat 1, fotsoldat 2. Etc. Men fotsoldater kan ju inte prata utan kontrolleras av någon annan så det känns ju lustigt att vi har såna i byn.

Men eh, nu vill jag att vi börjar reda ut det här med törtlar istället för att snacka om byns grupper och what not.

Vad tror ni att Törtlarna är beväpnade med, förmågor, rykten?
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Sen, eh. Larsson, du är ju insatt i det här. Hur har törtles gömt sig hos oss? Är de utklädda eller smyger de omkring i bakgrunden eller vad?
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,200
Location
Malmö
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

w176 said:
Jag kunde inte riktigt se någon anledning att inte outa det. Det förbättrar inte varulvarnas förmåga att agera eller vilseleda, det förutsätter inte någon enskild bybo för någon risk och det är ingen information jag som enskild har någon nytta av.

Eftersom röstningen sker dolt så blir det svårt att spåra på vilket sätt röstena manipulerats.
Kanske. Oavsett lägger det till ytterligare en dimension till resonemangen som kommer följa den oundvikliga diskussionen om vem som ljugit om vem de la sin röst på. Och det är väldigt safe lögn att köra som ulv.

Men det känns inte så, så jag håller med Vimes om grönhetskänslan.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Recca said:
Sen, eh. Larsson, du är ju insatt i det här. Hur har törtles gömt sig hos oss? Är de utklädda eller smyger de omkring i bakgrunden eller vad?
Jag känner mig oerhört smickrad av detta. Fast det är väl allmän kännedom att turtlar smälter in genom att sätta på sig hatt och trenchcoat?

Fast skulle du kunna förklara för mig, att nu när vi börjar komma någon vart med grupperingar, så vill du genast byta samtalsämne? Det behöver inte vara ulvigt, men du har småpingat lite och jag skulle gärna att du skriver ner dina tankegångar bakom dina val.

Jag la min röst på dig tidigare och tänkte ta bort den när du motiverade din tanke bakom att välja Vimes eller outa något. Du har outat info (dock ganska safe), så jag tar bort min röst tills vidare. Min vakande blick tar jag bort inte bort.

röst Ingen
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Re: Må bäste fotsoldat vinna! :D

Recca said:
Jag är aggressiv när jag är bybo också. Det kan alla som spelat med mig intyga. Intressant att du anser att så inte är fallet, vilka spel som jag varit med i har du följt exakt, Tjavva? Eftersom du kan dra slutsatsen att jag spelar ulvigt med erfarenhet av tidigare spel vill jag veta om du kan backa upp det du skriver eller om du bara spinner misstankar i bakgrunden. Som en spindelpadda i mörkret./quote]Nu är jag sömndepriverad och har dessutom varit borta från gemenskapen ett tagn, men även jag reagerade på att du var ovanligt rabiat här i början. Du har som ulv överdrivit din aggressivitet en gång tidigare. I Mutant-dråparträds-spelet kanske?

Med det sagt har jag hört tungor viska om att Vimes numera kan spela ulv. Så jag ska försöka att inte lita på en solid Vimes lika mycket som jag kanske gjort tidigare.
 
Top