t100 är tydligen inte så uppenbart som man kan tro.

Tiotal visas på vilken tärning?

• Svart

Votes: 29 38.2%
  • Vit

Votes: 6 7.9%
  • Annat?

Votes: 41 53.9%

• Total voters
    76
Jag uppfattade tråden som ett skämt, men om någon verkligen är intresserad av hur jag slår mina procentslag så ska jag inte vara den som är den.
Till en början slog vi alltid en T20 (numrerad 2 x 0-9) två gånger.
Efter något år med DoD -84 kom någon på att man kunde slå 1T20 (2 x 0-9) och 1T10 samtidigt.
Efter att Expert kom ut tror jag aldrig att vi använde annat än 1T20, även när vi gick tillbaks till enbart grundreglerna (CL/5 givetvis). Erfarenhetsslag vid höga CL och vissa kvalificeringsslag (t.ex. magiker) krävde fortfarande två tärningar, liksom olika husregler.
Numer har jag ett antal T20 (båda varianterna), T10 och T00-tärningar liggandes i DoD 85-lådan, och vad som faktiskt används beror på vad gruppen föredrar. Om det är jag som spelleder så kommer det att sannolikt att förekomma enstaka procentslag även i spelet, och då väljer jag ofta 00/10 för spelarna, medans jag som SL slår en vanlig T20 (1-20) två ggr och bortser från tiotalen (dvs om jag slår 17 och 10 så blir resultatet 70).
Jag tror inte att jag har något annat spel kvar som använder procentslag utom i undantagsfall, och om jag har det så har jag inte spelat det sen 1900-talet.

Den jag rullar först är 10-tal.
Det är alltid någon tärning som rullas först, jag rullar aldrig tärning samtidigt

Back