t100 är tydligen inte så uppenbart som man kan tro.

Tiotal visas på vilken tärning?

• Svart

Votes: 27 40.3%
  • Vit

Votes: 5 7.5%
  • Annat?

Votes: 35 52.2%

• Total voters
    67
Från och med -84 gäller att min 20-sidiga från blåa lådan är tiotal, min kompis 10-sidiga från svarta lådan är ental. Innan dess slog man en tärning två gånger.

På ett sätt lite konstigt att man inte slog T20 som hundratal och T10 som ental.

[edit] där blev man snipad för att man inte uppdaterade tråden innan man skrev

Det var på grund av alla olika svar på frågan om jag köpte en hel näve med tiotalstärningar och det är det bästa köp jag gjort i rollspelshobbyn.

Brukar helt enkelt slå tiotalet först, eftersom det inte sällan avgör om du alls behöver slå entalet. Har du 45% i en färdighet du ska slå under och slår 6 på ditt tiotal är det exempelvis skitsamma att slå ental, i de flesta spel.

Jag har en specifik spelare som vägrat uppdatera sig. Han slår alltid en ensiffrig T10 två gånger (första är tiotal).
Jag har fått träna på att inte vara irriterad över slöseriet med 3 sekunder av hela gruppens tid. :rolleyes:
Men detta verkar vara hela trådens linje?

Är detta jag som missar ironi?
Ja, jag var ironisk därav min smiley. Skulle varit tydligare, och håller med dig om att lösningen finns ju i och med tärningarna som särar 10-tal och ental. Ber om ursäkt att jag var otydlig ^^

De flesta spel jag spelat de senaste 30 åren eller så har bara använt en enda tärning. Oftast en t20, men t100 och pölar av t10 eller t6 har förekommit.

Det var mest när jag gick i gymnasiet och vi spelade Mutant Chronicles vi använde flera olika tärningar. Undantaget är väl de få gånger jag spelat D&D. Men generellt: En tärning i taget.

Det gör att jag aldrig riktigt köpt så många "tärningsset". Och de är väldigt sällan lättillgängliga, för de används ju typ aldrig. Ibland faller jag till föga och köper tärningsset på Gothcon för att de är fina, men aldrig för att användas.

Så… Om jag ska slå 1t100 så är det mycket närmare att bara plocka två t10 ur lådan eller påsen med en massa t10:or än det är att leta rätt på något dittills oanvänt tärningsset.

Ja, jag var ironisk därav min smiley. Skulle varit tydligare, och håller med dig om att lösningen finns ju i och med tärningarna som särar 10-tal och ental. Ber om ursäkt att jag var otydlig ^^
Haha det är lugnt! Hela denna tråd känns som folk som vägrar elektricitet när ångmaskiner redan finns, så det är svårt att veta!

Back