t100 är tydligen inte så uppenbart som man kan tro.

Tiotal visas på vilken tärning?

• Svart

Votes: 28 38.4%
  • Vit

Votes: 6 8.2%
  • Annat?

Votes: 39 53.4%

• Total voters
    73
Plus jag tycker ensiffriga oftast är etstetiskt snyggare.

Och tvåsiffriga kan leda till ett helt eget mörkt hål av hur de ska utläsas...

Teoretiskt sett kan man ju använda en D100, och den är väl äldre än D10orna som har tiotal på sig.
Praktiskt sett så är den värdelös annat än som något att kasta på någon. ;)

Jag är ju inte uråldrigt gammal, och har några såna tärningar med tiotal på i min brokiga samling tärningar, men kotymen i vårt hushåll har altid varit att man inte behöver släpa med sig egna tärningar. Så det finns sällan en uppsättning tärningar per person om man har typ fyra spelare, och som en god värd blir det då jag som rullar två vanliga t10:or

Förlåt en okunnig som bara har ynka 10 år i hobbyn: när gjorde den tvåsiffriga t10:an sitt inträde?
Om man är riktigt old-school så kör man med T10or med tjugo sidor numrerade 1-10 x 2, med den ena serien märkt med ett plustecken. Det var så T10or såg ut min värld under mina åtminstone 8-10 första år som rollspelare. Det dröjde länge innan jag såg min första tiosidiga T10.

Om man är riktigt old-school så kör man med T10or med tjugo sidor numrerade 1-10 x 2, med den ena serien märkt med ett plustecken. Det var så T10or såg ut min värld under mina åtminstone 8-10 första år som rollspelare. Det dröjde länge innan jag såg min första tiosidiga T10.

Det är ju dessutom en platonsk kropp, till skillnad från T10an, som är en icke-euklidisk styggelse

En annan variant är att skita i färgerna men att hålla tärningarna på ett sådant sätt att de landar bredvid varandra på ett tydligt och prydligt sätt och att man sedan läser av dem från vänster till höger. Ett alternativ klart bättre än att kasta dem en och en om man har tärningar i samma färg.

Nu blev jag lite nyfiken: Fanns det någon användning för att ena serien var plusmarkerad?

Jag har sett t20 numrerade 0-9 två gånger, där man fick använda olika färg på de båda nummerserierna för att kunna skilja dem åt.

Det blev lite kaotiskt när en sådan tärning hamnade i en spelares händer när vi spelade DoD91, plötsligt blev hans gubbe VÄLDIGT bra. :-D

Nu blev jag lite nyfiken: Fanns det någon användning för att ena serien var plusmarkerad?
Ser just att jag skrev fel. 0-9, där nollan är 10 ska det naturligtvis vara. Då funkar de inte bara som T10 utan även som både T100 och T20.

Back