verlandes.
rollspelskollektivet
Finns väl ett slags "jag hade blåa lådan-signalering", tänker jag!Mja, många gamla stötar som inte följer med sin tid har i alla fall gjort sig hörda.![]()
Finns väl ett slags "jag hade blåa lådan-signalering", tänker jag!Mja, många gamla stötar som inte följer med sin tid har i alla fall gjort sig hörda.![]()
Ensiffriga är nice när man kan kasta om talen med advantage och disadvantage och såna grejer.Haha det är lugnt! Hela denna tråd känns som folk som vägrar elektricitet när ångmaskiner redan finns, så det är svårt att veta!
...och jag har faktiskt svårare att tyda dom, men det beror antagligen på ovana.Och tvåsiffriga kan leda till ett helt eget mörkt hål av hur de ska utläsas...
För att de är boomersMen... varför använder ni inte bara tvåsiffriga t10:or...?
Japp. Den kom fem år tidigare -1985. Också från Lou Zocchis Gamescience.Teoretiskt sett kan man ju använda en D100, och den är väl äldre än D10orna som har tiotal på sig.
Man kan köra "lägst/högst som tiotal" för att få in en DnD-liknande Advantage-mekanik i BRP-spel. Om man nu gillar den grejen.Den som slår lägst är alltid tiotal.
Om man är riktigt old-school så kör man med T10or med tjugo sidor numrerade 1-10 x 2, med den ena serien märkt med ett plustecken. Det var så T10or såg ut min värld under mina åtminstone 8-10 första år som rollspelare. Det dröjde länge innan jag såg min första tiosidiga T10.Förlåt en okunnig som bara har ynka 10 år i hobbyn: när gjorde den tvåsiffriga t10:an sitt inträde?
Om man är riktigt old-school så kör man med T10or med tjugo sidor numrerade 1-10 x 2, med den ena serien märkt med ett plustecken. Det var så T10or såg ut min värld under mina åtminstone 8-10 första år som rollspelare. Det dröjde länge innan jag såg min första tiosidiga T10.
Det vet jag inte vad det betyder. Men innebär det att tiosidiga T10or är att föredra om man spelar CoC?Det är ju dessutom en platonsk kropp, till skillnad från T10an, som är en icke-euklidisk styggelse
Nu blev jag lite nyfiken: Fanns det någon användning för att ena serien var plusmarkerad?Om man är riktigt old-school så kör man med T10or med tjugo sidor numrerade 1-10 x 2, med den ena serien märkt med ett plustecken. Det var så T10or såg ut min värld under mina åtminstone 8-10 första år som rollspelare. Det dröjde länge innan jag såg min första tiosidiga T10.
Ser just att jag skrev fel. 0-9, där nollan är 10 ska det naturligtvis vara. Då funkar de inte bara som T10 utan även som både T100 och T20.Nu blev jag lite nyfiken: Fanns det någon användning för att ena serien var plusmarkerad?
Om man vill slå den som en t20.Nu blev jag lite nyfiken: Fanns det någon användning för att ena serien var plusmarkerad?