t100 är tydligen inte så uppenbart som man kan tro.

Tiotal visas på vilken tärning?

• Svart

Votes: 25 45.5%
  • Vit

Votes: 3 5.5%
  • Annat?

Votes: 27 49.1%

• Total voters
    55
Den lanserades av Gamescience i mars 1990. Knappt tio år efter att de lanserat själva t10:an.
Men den har alltså inte anammats av alla spelgrupper, så här i herrens år 2026? Spelar folk fortfarande med två ensiffriga t10:or (och saknar ett gemensamt system för hur man avläser dem)?

Obs ingen värdering, jag är bara i chock!

Ja.

Nej. Det etablerade systemet är tiotal=svart tärning, ental=röd tärning.
Det finns inga tveksamheter vad gäller själva systemet.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

Och om man inte har några svarta eller röda tärningar?
Eller är en nybörjare i hobbyn som bara har en tio-sidig tärning?

Och om man inte har några svarta eller röda tärningar?
Ja - tråden visar ju att en del spelar fel.
Men nu när allt är utrett finns ju inga ursäkter längre.
:gremgrin:

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook

I en av mina spelgrupper fanns en spelare som insisterade på att den tiosidiga tärningen med tiotal (00, 10, 20....) skulle läsas som ental och tärningen ental (0,1, 2...) skulle läsas som tiotal. Slaget "20" och "5" utlästes alltså som "52". Spelaren menade sig på något sätt lura tärningsgudarna då, som annars alltid ger honom otur.

Nybörjare köper väl ett färdigt tärnings-set och får därmed en %-tärning med tiotal?

Att köra med två entaliga t10:or måste ju vara en old school grej som är ett aktivt val och som innebär att man antingen undviker färdiga (stiliga) tärningsset, eller faktiskt ersätter den tvåsiffriga t10:an med en ensidig?

Röd är tiotal, vit är en ental.

Det är sedan gammalt.

Svart används till tärningspölar.

Men den har alltså inte anammats av alla spelgrupper, så här i herrens år 2026? Spelar folk fortfarande med två ensiffriga t10:or (och saknar ett gemensamt system för hur man avläser dem)?

Obs ingen värdering, jag är bara i chock!
Jag har en specifik spelare som vägrat uppdatera sig. Han slår alltid en ensiffrig T10 två gånger (första är tiotal).
Jag har fått träna på att inte vara irriterad över slöseriet med 3 sekunder av hela gruppens tid. :rolleyes:

Nybörjare köper väl ett färdigt tärnings-set och får därmed en %-tärning med tiotal?

Att köra med två entaliga t10:or måste ju vara en old school grej som är ett aktivt val och som innebär att man antingen undviker färdiga (stiliga) tärningsset, eller faktiskt ersätter den tvåsiffriga t10:an med en ensidig?

Förr i världen så köpte man ju sitt första rollspel i låda där det följde med de tärningar som behövdes - men sällan mer än en av samma sort.
(Jag kollade nyss vad som följde med DoD'84. Fyra tärningar - en 4-sidig, en 6-sidig, en 8-sidig, och en 10-sidig.)

Sådana där två-siffriga t10:or vet jag inte om jag någonsin använt. Jag har nog sett några enstaka. De verkar ju kunna vara praktiska.
De blev vanliga långt efter att jag hade tillräckligt med tärningar för att aldrig behöva köpa fler.

Back