Re: Dito
"Fast jag vill inte hålla med dig om att det engelska språket är mer rikt på ord, det vill jag faktiskt inte..."
Då ignorerar du ett lingvistiskt, dvs vetenskapligt faktum. Mao, du ljuger för dig själv. Det är inte fråga om tycke och smak, det är fråga om lingvistiska undersökningar över ordförråd, undersökningar av olika medier, osv.
JAG har som du ser om du studerar vad jag skriver inte sagt att svenskan är ett sämre språk än engelskan att spela rollspel på. Engelska speltermer är en översättningsfråga, och när det inte finns en gemensam översättning finner jag det allt annat än konstigt att man använder de engelska termerna. Det är så fackjargong uppstår.
Man kan hävda att svenska D&D-spelare skulle avbryta all annan diskussion för att ta upp den livsviktiga frågan om att skapa en gemensam översättning som all förstår, men eftersom den som bryr sig mest och tog upp ämnet är en person som att döma av andra trådar inte är intresserad av D&D och inte gillar spelets grundsystem, och således aldrig kommer att beröras av en dylik reform, förstår jag varför de inte gör det.
Targons exempel på en "spelsession med Rosen" var fullständig bullshit, t.ex., eftersom de som använder engelska termer till 99% använder dem för _speltermer_. Man använder inte uttryck som "reveal" och "aim" när man spelar engelska rollspel på svenska, även om man inte översätter speltermer, eftersom de inte ÄR speltermer.
Det är mao ett skenproblem. Det har inget med att skämmas för sin svenska att göra, det är en otroligt praktisk lösning när folk från _olika spelgrupper_ skall kommunicera. Jämför med alla jävla stavfel och grammatiska fel som förekommer här på forumet, hur de flesta inte kan stava (inte bara slarvar, de KAN inte stava), inte fattar versalifierin (när man använder stora eller små bokstäver), inte behärskar kommatering, använder chat-förkortningar på ett forum som rimligtvis tillåter att man skriver riktig svenska...
Att man i det sammanhanget hänger upp sig på användandet av facktermer på ett främmande språk, förklarar att de som inte gör som en själv inte fattat vad rollspel är, och allt detta för ett forum man rimligtvis inte är intresserad av... kan man göra annat än rycka på axlarna.
Nightowl, 4+ år språkstudier på universitetsnivå för att bli översättare (och sedan går man och blir bibliotekarie...)
We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!