Svenska rollspel som folk glömde

Mekanurg

You can add up the parts; you won’t have the sum
Joined
17 May 2000
Messages
7,858
Location
Port Kad, The Rim
Västerås stift gav ut de fyra som nämnts: Vägen, Ansgar, Quo Vadis? och Tellus.

Edit: Hur kunde jag glömma Sägen i listan ovan!?

Sen finns det ytterligare ett konfirmandrollspel, "Drottning Belsas förbannelse", utgivet av Sveriges kyrkliga studieförbund. http://libris.kb.se/bib/7797150
Jag skrev Ansgar på 1990-talet. Spelarrollerna är tyska munkar som reser till Birka för att fortsätta Ansgars arbete.

Nyligen kom rollspelet Reformator, som handlar om den svenska reformationen på 1500-talet.
 

Zaporogen

Veteran
Joined
13 Mar 2018
Messages
13
Götterdämmerung var en väldigt ball idé, och jag vet en del folk som kanske är en rollspelsgeneration yngre än mig, som minns det med stor värme. Men knappat någon pratar någonsin om det. Jag har aldrig läst mer än brottstycken av det, så vad vet jag, kanske förtjänade det att bli bortglömt. Men det har verkligen sina fans.
Ola, du måste lyssna på vår genomspelning av Roi de Rats om du inte har gjort det! Bara gör det!

Sen kan jag också säga att Übel Staal förmodligen är mitt mest lyckade äventyr iklädd spelledarkappan. Det är en sån där grej som mina spelare återkommer till 10 år senare och säger "kommer du ihåg när ..." och sen pratar vi om äventyret resten av kvällen.
 
Last edited:

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Nyckelring-rollspelet var väl en ganska het crowdfunding, men jag har aldrig sett någon varken bära omkring på det eller spelat det.
Du visste alltså inte att det inte kommit ut ännu?
Förutom i digital version, alltså.

Det är en stor skillnad på "glömt" och "starkt försenat av tragiska skäl".
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Du visste alltså inte att det inte kommit ut ännu?
Förutom i digital version, alltså.

Det är en stor skillnad på "glömt" och "starkt försenat av tragiska skäl".
Jag har ett minne av att det såldes på sf-bokhandeln, men jag är kanske fel ute då?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,479
Location
Rissne
Du visste alltså inte att det inte kommit ut ännu?
Förutom i digital version, alltså.

Det är en stor skillnad på "glömt" och "starkt försenat av tragiska skäl".
Första versionen kom iofs ut. Det vet jag, för jag har det här i min rollspelshylla =)

Det släpptes i 500 exemplar, vilket ändå är fler än ganska många svenska rollspel (alla, eller nästan alla, mina t.ex).

Men ja, den crowdfundade versionen väntar vi fortfarande på…
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,815
Det talas inte så mycket om Coq Rougue-rollspelet. Det släpptes visserligen aldrig, men är intressant nog att prata om:

 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Det talas inte så mycket om Coq Rougue-rollspelet. Det släpptes visserligen aldrig, men är intressant nog att prata om:

Hm... Var det inte nanoapan som recenserade rollspel som inte fanns innan det var mainstream?
 

Arrikir

Swordsman
Joined
14 Jan 2019
Messages
433
Location
Uppsala
lyssna på vår genomspelning av Roi de Rats om du inte har gjort det! Bara gör det!
Jag lyssnar igenom Roi de Rats just nu och kan verkligen rekommendera den. Lyckas bra med att fånga rätt känsla!

Tråkigt att Götterdämerung/LexOccultum blev lite bortglömt, tycker att de är lite unika i sitt slag, har inte hittat några andra 1700 tals mysteriespel(eller andra spel med 1700 talet som tidsepok) och det hade varit kul med mer på den fronten. Jag minns att några vänner surrade om Götter, men jag fick aldrig möjlighet att spela det, så jag vet inte hur väl regler etc lyckades i praktiken.
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,414
Jag lyssnar igenom Roi de Rats just nu och kan verkligen rekommendera den. Lyckas bra med att fånga rätt känsla!

Tråkigt att Götterdämerung/LexOccultum blev lite bortglömt, tycker att de är lite unika i sitt slag, har inte hittat några andra 1700 tals mysteriespel(eller andra spel med 1700 talet som tidsepok) och det hade varit kul med mer på den fronten. Jag minns att några vänner surrade om Götter, men jag fick aldrig möjlighet att spela det, så jag vet inte hur väl regler etc lyckades i praktiken.
En vacker dag kommer Epistlar & Elände att göras tillgänglig på något sätt.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,574
Location
Uppsala

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,847
Location
Nordnordost

Myling

Vandöd pirat
Joined
18 Jul 2010
Messages
147
Location
Ugglebo
En Garde spänner över en rätt bred tidsperiod OJMR. Frågan är om den når ända in i 1700-tal.
En Garde! 1 spänner över perioden 1500-1800, men saknar regler för övernaturligheter och skräck.

En Garde! 2 och 3 plus Pirater! 1 och Pirater! 1.5 har perioden 1650-1750 rent informationsmässigt (den som vill och har lite egen kunskap om perioderna kan mycket väl spela under franska revolutionen eller 30-åriga kriget utan problem).

En Garde! 2 innehåller regler för övernaturligheter och skräckreglerna från Kult.

En Garde! III har ett snabbare och mindre "clunky" system än tidigare En Garde!, men saknar övernaturligheter i regelboken - detta finns istället i Väsen för den som vill spela monsterjaktäventyr. Kults skräcksystem har behållts i EG3 och Pirater!.

Pirater! 1 använder sig också av Väsen för övernaturligheter. Spelvärlden är samma som En Garde!, skillnaden är fokus på piratäventyr istället för intrigerande, mysterier och action i Frankrike.

Pirater! 1.5 innehåller hela Väsen direkt i regelboken plus ett stort kapitel om metafysik och övernaturliga fenomen och det fördolda. Spelvärlden är nu samma som i Skuggornas mästare där spelledaren bestämmer hur vanligt det är med udda saker och övernaturligheter (för att det fortfarande ska gå att spela helt historiskt).

Både Pirater! 1.5 och En Garde! III plus Väsen gör sig väldigt bra som mysteriespel och monsterjägarspel. Pirater! 1.5 är dock slut i tryck (finns som PDF) och ska ersättas av en lätt uppdatering kallad Pirater! 1.6 framöver.
 
Top