Svenska rollspel som folk glömde

McKatla

Utan titel
Joined
2 Aug 2010
Messages
1,033
Precis, efter att kickstartern var insamlad bestämde de sig för att köra på ett annat spår än de marknadsfört. Slutprodukten var också plågad av både förseningar och mycket slarvfel (texter som var på fel plats eller i fel böcker, undermålig korrekturläsning etc). Tyvärr hanterade Riotminds alla dessa fadäser också rätt dåligt kommunikationsmässigt i kontakt med backarna, vilket resulterat i en tsunami av bitterhet.
Ok, detta vet jag redan, likaså att denna bitterhet flammar upp varje gång spelet nämns här på forumet. Men, och det tycker jag är en betydligt intressantare sak att ta upp: är det ett bra spel, givet införd errata? Dvs förtjänar det att glömmas eller att putsas och leva vidare? Hur var äventyren?
 
Last edited:

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,218
Ok, detta vet jag redan, likaså att denna bitterhet flammar upp varje gång spelet nämns här på forumet. Men, och det tycker jag är en betydligt intressantare sak att ta upp: är det ett bra spel, givet införd errata? Dvs förtjänar det att glömmas eller att putsas och leva vidare? Hur var äventyren?
Det är ett halvdant spel, men inte genomuselt. Förändringarna av strid och magi tillför inget speciellt jämfört med DoD 1987 (i min mening kunde vissa justeringar gjorts men inte de som valdes). Ansatsen att göra RP-skapandet lite mer varierat är i grunden rätt bra men slarvas bort i matematiska diskrepanser mellan yrkena. Spelet etablerar en cool fantasylook i Egerkrans bilder som gärna hade fått leva vidare.

Äventyren som följde med är helt ok. Har lite vaga minnen av Gastön (det var där ett av de stora tryckfelen var) men Skymmningshavets gåtor och Demonkungens dal är bra. Jag tycker dock det var en stor miss att inte sätta en spelvärld* från dag 1 (nu kanske det kvittade för kontinuiteten i DoD 2016 men det förbättrade ju inte möjligheterna till det).

* Kan allmänt störa mig på synen att ingen spelvärld = bra, liksom de som verkar tycka att en spelvärld måste komma i en egen box eller bok på 300 sidor. Inget fel med det men 10 sidor räcker otroligt långt och gör underverk för möjligheten för spelare att skapa och använda varandras verk (och i förlängningen för förlag att få in material som stöder deras spel). Tycker Mörk Borg, även om det är aningen i underkant för min smak, är ett utmärkt exempel på hur lite som behövs.
 
Last edited:

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Jag skriver för Exalted och det är just den massiva världen (och verkligen inte det nybörjarovänliga regelsystemet) som sålde mig på det.
Exalted kan ha den mest underskattade världen på den internationella marknaden. I Sverige skulle jag säga Oktoberlandet. Båda är grymma.

Jag har bläddrat lite i gamla Sverok-tidningar, och har hittat en hel del referenser till Phobia, ett skräckspel som skulle komma från NeoGames. Det verkade som om det var rätt långt kommet, men att det lades ner. Är det någon som vet vad det kan bero på? För det verkar ju som om det har glömts bort helt och hållet, och inte direkt som om någon vill köpa upp IP och göra ett eget försök, som det blivit med många andra spel.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Exalted kan ha den mest underskattade världen på den internationella marknaden. I Sverige skulle jag säga Oktoberlandet. Båda är grymma.

Jag har bläddrat lite i gamla Sverok-tidningar, och har hittat en hel del referenser till Phobia, ett skräckspel som skulle komma från NeoGames. Det verkade som om det var rätt långt kommet, men att det lades ner. Är det någon som vet vad det kan bero på? För det verkar ju som om det har glömts bort helt och hållet, och inte direkt som om någon vill köpa upp IP och göra ett eget försök, som det blivit med många andra spel.
Här finns iaf två scenarion till det :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,904
För att ta upp fler rollspel som glömts bort, utvecklade inte Västerås Stift ett rollspel för konfirmander vid namn Vägen? Förr i tiden talades det om spelet då och då, men tror inte jag hört någon som spelat det?
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,710
Location
Göteborg
För att ta upp fler rollspel som glömts bort, utvecklade inte Västerås Stift ett rollspel för konfirmander vid namn Vägen? Förr i tiden talades det om spelet då och då, men tror inte jag hört någon som spelat det?
Jag har spellett det under min konfirmation. Minns att min pastor var en ganska psykopatisk dvärg som mördade folk till höger och vänster. Kanske inte vad spelskaparen hade tänkt sig.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,183
Location
Borås, Sverige
För att ta upp fler rollspel som glömts bort, utvecklade inte Västerås Stift ett rollspel för konfirmander vid namn Vägen? Förr i tiden talades det om spelet då och då, men tror inte jag hört någon som spelat det?

De gjorde även Ansgar och Quo Vadis? som även de skulle användas i indoktrineringen undervisningen. ;)

Och om jag mins rätt gav de ut Tellus.
 
R

Raderad på egen begäran 01

Guest
För att ta upp fler rollspel som glömts bort, utvecklade inte Västerås Stift ett rollspel för konfirmander vid namn Vägen? Förr i tiden talades det om spelet då och då, men tror inte jag hört någon som spelat det?
De gjorde flera stycken, om jag inte missminner mig. Har bara Vägen och Tellus, men tror det finns minst ett par till som gjordes för att spelas av konfirmander.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
– Jag går nu.
– Vart går du?
– För att spela rollspel.
– Vad ska du spela?
Quo Vadis?
– Vad betyder det?
– ”Vart går du?”
– Det är väl du som ska gå?
– Ja, jag ska gå och spela rollspel.
– Och vad ska du spela?
Quo Vadis?!
– Men vad betyder det!?
– ”Vart går du?”!
– MEN FÖR I HELVETE!
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,904
Har bara Vägen och Tellus, men tror det finns minst ett par till som gjordes för att spelas av konfirmander.
Är spelen bra! Vad går de ut på? Hur är reglerna?
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,262
Är spelen bra! Vad går de ut på? Hur är reglerna?
Tellus är rätt fett vad jag minns. Reglerna är väldigt traddiga och inget att tjata om, men världen? Massor med intressanta idéer.

Hård sci-fi, vårt solsystem, etc. Vad jag minns mest är att det uppmanade en att diskutera moral och etik. Enligt någon straffskalan behandlades örfil med samma straff som mord, dvs terapi.

Med reservation för att jag inte läst det på tio år eller mer, men helt klart värt ett köp om det rullar upp på Tradera eller någon begagnat-låda på GothCon.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,108
Location
Stockholm
Är spelen bra! Vad går de ut på? Hur är reglerna?
Jag mins dem som helt okej.

Vägen är bortsätt från reglerna ett enda äventyr i din normala högmedeltid-liknande, mer eller mindre Tolkien-inspirerade fantasy värld, det som gör det till ett konfirmationsspel är att äventyret som presenteras är uppdelat och efter varje del så har man diskussionsfrågor rörande rätt och fel, och liknande moral frågor.

Ansgar har jag inte kol på, tror att det vara att man är hjälpredor till Ansgar i Birka, eller en stormans underhuggare som ska undersöka denna Ansgar och hans kristendom.

I Quo Vadis? spelar man romerskaslavar på ett uppdrag av ens ägare och på vägen blir man intrasslad i de underjordiska kristna sällskapen.

Tellus utspelar sig i en ljus framtid efter mörka händelser där mänskligheten står enad, slutat med våld och har sprit sig ända till Europa i solsystemet men jorden är helt förstörd av atomkriget och tidigare nedsmutsning. De tre äventyren som presenteras har all olika moralfrågor som karaktärerna och spelarna får handskas med, både under och efter spelt.


System:
Vägen använde en variant av BRP systemet - mins att karaktärskapandet kunde varit bättre p.g.a. att (som jag mins det) man i prakatiken bara kunde börja som en medelmåtta.

Tellus tror jag också var BRP baserat men kraftig moddat, och saknade den fokus på strid som BRP har. Hade ett bra "gå upp i färdighet" system där man fick erfarenhetspoäng i en färdighet första gången man använde den under speltillfället och när man lyckades exceptionellt, ett bra sätt att vissa att om du gör något så blir du bättre i det.

Kan inte de andra, troligen BRP varianter.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Känns som vi drar upp alla gamla rollspel här och tycker att vi glömt dem.

Men kan helt nya spel bara glömmas bort. Någon nämnde Neotech Edge. Själv funderar jag på M-Space. Är det någon som spelar det spelet?
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Eftersom det är lokalproducerat (och förmodligen aningen biased) så borde jag kanske nämna "Krutrök och Sägner" som något som fallit i glömska. Rätt så sympatiskt historiskt rollspel om tidigt svenskt 1800-tal centrerat kring kriget mot Ryssland. Har haft rätt så roligt med det spelet men det var länge sedan jag hörde någon nämna det.
 

Stareater

Får vissa att fatta vad rollspel kan vara.
Joined
6 Apr 2017
Messages
818
Location
Umeå
Aldrig ens hört talas om, som inte bortglömt i alla fall 😀. Berätta mer!
För att inte vara allt för biased så länkar jag till recensionen i Fenix.
http://www.speltidningen.se/recensioner/gamedetail.asp?g=632&t=2

Jag tror att det fortfarande går att få tag i en handfull exemplar om någon är intresserad. Kontakta föreningen Sävspel (tidigare Interaktiv Historia) via deras webbsida eller via valfritt socialt media och fråga om de är villiga att sälja ett exemplar.
 
Top