Svenska rollspel som folk glömde

Västerås stift gav ut de fyra som nämnts: Vägen, Ansgar, Quo Vadis? och Tellus.

Edit: Hur kunde jag glömma Sägen i listan ovan!?

Sen finns det ytterligare ett konfirmandrollspel, "Drottning Belsas förbannelse", utgivet av Sveriges kyrkliga studieförbund. http://libris.kb.se/bib/7797150

Jag skrev Ansgar på 1990-talet. Spelarrollerna är tyska munkar som reser till Birka för att fortsätta Ansgars arbete.

Nyligen kom rollspelet Reformator, som handlar om den svenska reformationen på 1500-talet.
 
Götterdämmerung var en väldigt ball idé, och jag vet en del folk som kanske är en rollspelsgeneration yngre än mig, som minns det med stor värme. Men knappat någon pratar någonsin om det. Jag har aldrig läst mer än brottstycken av det, så vad vet jag, kanske förtjänade det att bli bortglömt. Men det har verkligen sina fans.

Ola, du måste lyssna på vår genomspelning av Roi de Rats om du inte har gjort det! Bara gör det!

Sen kan jag också säga att Übel Staal förmodligen är mitt mest lyckade äventyr iklädd spelledarkappan. Det är en sån där grej som mina spelare återkommer till 10 år senare och säger "kommer du ihåg när ..." och sen pratar vi om äventyret resten av kvällen.
 
Last edited:
Nyckelring-rollspelet var väl en ganska het crowdfunding, men jag har aldrig sett någon varken bära omkring på det eller spelat det.
Du visste alltså inte att det inte kommit ut ännu?
Förutom i digital version, alltså.

Det är en stor skillnad på "glömt" och "starkt försenat av tragiska skäl".
 
Du visste alltså inte att det inte kommit ut ännu?
Förutom i digital version, alltså.

Det är en stor skillnad på "glömt" och "starkt försenat av tragiska skäl".
Jag har ett minne av att det såldes på sf-bokhandeln, men jag är kanske fel ute då?
 
Du visste alltså inte att det inte kommit ut ännu?
Förutom i digital version, alltså.

Det är en stor skillnad på "glömt" och "starkt försenat av tragiska skäl".

Första versionen kom iofs ut. Det vet jag, för jag har det här i min rollspelshylla =)

Det släpptes i 500 exemplar, vilket ändå är fler än ganska många svenska rollspel (alla, eller nästan alla, mina t.ex).

Men ja, den crowdfundade versionen väntar vi fortfarande på…
 
Det talas inte så mycket om Coq Rougue-rollspelet. Det släpptes visserligen aldrig, men är intressant nog att prata om:

 
Det talas inte så mycket om Coq Rougue-rollspelet. Det släpptes visserligen aldrig, men är intressant nog att prata om:

Hm... Var det inte nanoapan som recenserade rollspel som inte fanns innan det var mainstream?
 
lyssna på vår genomspelning av Roi de Rats om du inte har gjort det! Bara gör det!
Jag lyssnar igenom Roi de Rats just nu och kan verkligen rekommendera den. Lyckas bra med att fånga rätt känsla!

Tråkigt att Götterdämerung/LexOccultum blev lite bortglömt, tycker att de är lite unika i sitt slag, har inte hittat några andra 1700 tals mysteriespel(eller andra spel med 1700 talet som tidsepok) och det hade varit kul med mer på den fronten. Jag minns att några vänner surrade om Götter, men jag fick aldrig möjlighet att spela det, så jag vet inte hur väl regler etc lyckades i praktiken.
 
Jag lyssnar igenom Roi de Rats just nu och kan verkligen rekommendera den. Lyckas bra med att fånga rätt känsla!

Tråkigt att Götterdämerung/LexOccultum blev lite bortglömt, tycker att de är lite unika i sitt slag, har inte hittat några andra 1700 tals mysteriespel(eller andra spel med 1700 talet som tidsepok) och det hade varit kul med mer på den fronten. Jag minns att några vänner surrade om Götter, men jag fick aldrig möjlighet att spela det, så jag vet inte hur väl regler etc lyckades i praktiken.
En vacker dag kommer Epistlar & Elände att göras tillgänglig på något sätt.
 
En Garde spänner över en rätt bred tidsperiod OJMR. Frågan är om den når ända in i 1700-tal.

En Garde! 1 spänner över perioden 1500-1800, men saknar regler för övernaturligheter och skräck.

En Garde! 2 och 3 plus Pirater! 1 och Pirater! 1.5 har perioden 1650-1750 rent informationsmässigt (den som vill och har lite egen kunskap om perioderna kan mycket väl spela under franska revolutionen eller 30-åriga kriget utan problem).

En Garde! 2 innehåller regler för övernaturligheter och skräckreglerna från Kult.

En Garde! III har ett snabbare och mindre "clunky" system än tidigare En Garde!, men saknar övernaturligheter i regelboken - detta finns istället i Väsen för den som vill spela monsterjaktäventyr. Kults skräcksystem har behållts i EG3 och Pirater!.

Pirater! 1 använder sig också av Väsen för övernaturligheter. Spelvärlden är samma som En Garde!, skillnaden är fokus på piratäventyr istället för intrigerande, mysterier och action i Frankrike.

Pirater! 1.5 innehåller hela Väsen direkt i regelboken plus ett stort kapitel om metafysik och övernaturliga fenomen och det fördolda. Spelvärlden är nu samma som i Skuggornas mästare där spelledaren bestämmer hur vanligt det är med udda saker och övernaturligheter (för att det fortfarande ska gå att spela helt historiskt).

Både Pirater! 1.5 och En Garde! III plus Väsen gör sig väldigt bra som mysteriespel och monsterjägarspel. Pirater! 1.5 är dock slut i tryck (finns som PDF) och ska ersättas av en lätt uppdatering kallad Pirater! 1.6 framöver.
 
Back
Top