Eksem said:OSG och BRP skall man nog inte sätta likhetstecken mellan i just det här sammanhanget, men det är irrelevant.
Ingen har satt likhetstecken mellan dem? Jag uttryckte bara att det är i dessa jag har mina RPG-rötter.
Eksem said:OSG och BRP skall man nog inte sätta likhetstecken mellan i just det här sammanhanget, men det är irrelevant.
ninepointone said:Själv kommer jag från BRP/OSG med Äventyrsspels (samtliga?) produkter och var i början lite skeptisk till att spela scenindelat. Såhär i efterhand känns det fullständigt naturligt att klippa bort allt långdraget och händelselöst för att fokusera på det som är dramaturgiskt laddat.
krank said:ninepointone said:Själv kommer jag från BRP/OSG med Äventyrsspels (samtliga?) produkter och var i början lite skeptisk till att spela scenindelat. Såhär i efterhand känns det fullständigt naturligt att klippa bort allt långdraget och händelselöst för att fokusera på det som är dramaturgiskt laddat.
Fast det bör väl gå att spela scenindelat utan att göra detta explicit? Som Arfert säger har man ju klippt i handlingen hur länge som helst. man har bara inte gjort det explicit...
Tomas (Harold) said:Och det är ett bra verktyg när rollpersoner befinner sig på olika platser, att klippa mellan dem.
Ninepointnine said:Jag tycker det är riktigt skönt att slippa t.ex. "slumpmässiga möten" av varianten "ni angrips av 1T6 orcher" som jag inte känner tillför något i storyn utan bara tar tid från det väsentliga.
Eksem said:Vad "story" är kan man förstås prata sig blå i ansiktet om, men personer som reagerar på händelser är i alla fall "story" för mig.
Basenanji said:Jag fattar vad du menar och kan se varför det är dåligt med de där mötena.
Det jag försökte belysa var gränserna för vad en story kan innehålla.
Hur kan tex spelarna veta säkert att polisrobotarna inte är en del av storyn? En annan aspekt som åtminstone jag tycker är viktig är att sådana där slumpmässiga möten blir en logistisk utmaning (ska vi offra en helig dryck/läkedrog på de där polisrobotarna eller borde vi spara dem till framtiden?) som kan vara både spännande och stämningshöjande. Men visst, då är vi inne i ett gejmistiskt paradigm och är det ointressant faller ju hela grejen.
Dessutom uppfattar jag att tillvaron blir desto mer osäker om den tillåter sig en story som beter sig oväntat och inte följer något sorts manus. Men du kanske inte håller med?
Tomas said:Den här diskussionen kan lätt hamna i ett "mitt kul är bättre än ditt kul", och det tycker jag vore synd. Jag gillar både hårt klippta karaktärsdramer och utforskande sandbox-spel - det är helt enkelt två olika smaker av kul.
wilper said:Nämen. Så kan man ju inte göra, hur skall vi kunna ha debatt om någon påstår att båda alternativen är gångbara?
Basenanji said:Dessutom uppfattar jag att tillvaron blir desto mer osäker om den tillåter sig en story som beter sig oväntat och inte följer något sorts manus. Men du kanske inte håller med?