Nekromanti Svavelvinter

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Jag står inför ett dilemma. I vilken ordning, tycker ni, att följande bör prioriteras?

- Original-versionen av Svavelvinter-äventyret (till det första Drakar och Demoner Expert)
- Svavelvinter-rollspelet med medföljande Svavelvinter-äventyr (vilket är detsamma som originalet om jag har förstått det hela rätt)
- Romanen Svavelvinter

Med prioriteras menas alltså här spelledas, spelas eller läsas. Bör jag läsa romanen innan jag sätter mig in i äventyren för att få ut så mycket som möjligt av romanen? Blir romanen bättre om man sedan innan har mer inblick i världen och konflikter? Har Svavlevinter-rollspelet ett bättre system än det gamla Drakar och Demoner Expert, vilket talar för en bättre upplevelse med det förstnämnda? Bör Svavelvinter spelas i sin originialform av samma anledning som äldre musik bör spelas på vinyl?

Vad har ni för erfarenheter av och synpunkter på detta? Vad jag har förstått talar vi om något slags rollspelsmästerverk och jag vill optimera min upplevelse av det.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Det går nog inte att svara på. Det enda som kan sägas med någon form av grund att stå på är att om du ska spela orginaläventyren så bör du inte läsa romanerna innan.

Jag har själv upplevt alla de delar du talar om i kronologisk ordning och inte tagit någon skada av det. Men om jag skulle spelleda Svavelvinter med en oinvigd grupp så hade jag använt det nya spelet och utformat de gamla äventyren (eller profetian egentligen) så att den passade in med mer karaktärsdrivet spel.

Jag tror att det är roligare att läsa romanerna före äventyren, men har även hört av andra att de blir lite svåra att sätta sig in i.

Så, mitt förslag är att du läser modulen Trakorien (som är bättre än settingkapitlet i Svavelvinter) först, och gillar du det kan du läsa rollspelet och sedan bestämma dig för hur du vill gå vidare.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Okej. Tack för svar.

Jag är inte insatt i Svavelvinter-rollspelet. På vilket sätt är det mer karaktärsdrivet?

Menar Trakorien-modulen till Drakar och Demoner eller någon modul till Svavelvinter-rollspelet?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,494
Location
En mälarö
Inga av de ursprungliga äventyren i Svavelvinterserien ingår i det nya rollspelet.

/Anders
 

Brior

Swordsman
Joined
1 Jul 2002
Messages
554
Location
Gävle och Åland
Jag skrev originalspelet och romanerna och har varit inblandad i det nya spelet också även om jag bara skrivit några korta delar i det. Eventuella kvalitéer får andra uttala sig om men även om det låter smickrande för mig så skulle jag varna för att närma sig något alls med utgångspunkten att det är ett mästerverk som det gäller att klämma på en optimal upplevelse.

Ta det för vad det är istället: Ursprungsäventyret skrevs ganska lekfullt vilket ger det hela en viss charm, kanske på bekostnad av det seriösa. På den tiden var Trakorien ganska nytt även för mig och mindre genomtänkt än i romanerna. Romanerna ger förhoppningsvis ett rikare sammanhang och fördjupad bild av världen.

Karaktärsdrivet innebär att spelarna och spelledaren skapar äventyret på plats medan klassiskt spel mer liknar ett dataspel där man går igenom mer eller mindre förutbestämda äventyr fast väljer tillvägagångssätt. Många av huvudpersonerna i romanerna var NPC:er i ursprungsspelen och på det sättet kan man få mer kött på benen om man först läser romanerna - detta om man är spelledare. Det roliga med karaktärsdrivet spel är att inget är bestämt på förhand.

Man kan med lite förarbete spela de gamla äventyren med de nya reglerna och flera sådana kampanjer pågår. Förmodligen spelar man då scener ur äventyren där vad som helst kan hända. Kanske är det svårt att få till en kontinuerlig kampanj - jag vet inte.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Lucky Dirango said:
Har Svavlevinter-rollspelet ett bättre system än det gamla Drakar och Demoner Expert
Systemen är väldigt olika och går knappt att jämföra.

Lucky Dirango said:
Bör Svavelvinter spelas i sin originialform av samma anledning som äldre musik bör spelas på vinyl?
Som sagt ovan finns äventyren Svavelvinter enbart till Drakar o Demoner.

Att konvertera dem är antagligen långt ifrån trivialt, särskilt med tanke på hur olika de två spelen är. (Å andra sidan skulle det inte förvåna om någon redan tagit på sig just detta hästjobb - kolla på Fria Ligans forum.)

Å tredje sidan blir frågan densamma som andra redan ställt: vad inom Svavelvinter-sfären är det du vill uppleva? 80-tals äventyren, romanen/romanerna och 10-tals rollspelet är liksom inte en enda sak i olika förpackning...

...jämför om jag frågade dig vilken ordning som är bästa sättet uppleva "Batman": nutida trilogin eller 60-tals TV-serien? :gremsmile:
 
Joined
31 May 2007
Messages
402
Location
Stockholm
Jag är förstås partisk, men hoppar ändå in.:)
Det finns redan många goda råd i denna tråd, så jag ska fatta mig kort. :gremsmile:

Om du verkligen vill djupdyka i Trakorien - och det tycker jag förstås att du ska - skulle jag börja med att läsa romanerna, och använda det nya rollspelet som referensverk och kartbok.

Sen, om du vill planera en fullfjädrad konfluxkampanj, skulle jag använda det nya rollspelet (som innehåller ett helt kapitel om hur man kan spela en sådan) med inspiration från romanerna, OCH från de gamla äventyren, (om du kan få tag i dem).

Om du vill doppa lilltån i det hela först kan jag rekommendera intro-scenariot i det nya rollspelet, Arhems sista dagar, som dessutom funkar finfint som avstamp för en konfluxkampanj!
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,001
Location
Ereb Altor
Lucky Dirango said:
Jag är inte insatt i Svavelvinter-rollspelet. På vilket sätt är det mer karaktärsdrivet?
Äventyren byggs upp under spel efter vad karaktärerna gör, istället för att ha en äventyr som manus.

Lucky Dirango said:
Menar Trakorien-modulen till Drakar och Demoner
Ja.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Tack för många bra svar. För att förtydliga så är jag främst ute efter att uppleva en bra kampanj. Jag har hört att Konfluxsviten är en bra kampanj. Jag är inte så inkörd varken på rollspel eller på Trakorien att jag vet mer exakt vad jag är ute efter. Det är därför jag vänder mig hit.

Det verkar som att ni generellt är mer positiva till Svavelvinter-rollspelet än till Drakar och Demoner. Finns det något enda argument för att spela enligt 80-talsreglerna? Ska jag läsa mellan raderna att Svavelvinter-rollspelet har svårt att följa ett förutbestämt skeende (som jag tänker att de gamla äventyren är skrivna som) och därför lämpar sig illa för konfluxsviten? Det tycker givetvis inte Tomas, men hur (om man gissar) skiljer sig upplevelsen av att spela konfluxsviten med Drakar coh Demoner mot att spela den med Svavelvinter-rollspelet. Exemplifiera gärna och jämför om ni har spelat bägge (som spelare eller spelledare).
 

Zimith_UBBT

Warrior
Joined
18 Aug 2010
Messages
257
Location
Nynäshamn
Lucky Dirango said:
Tack för många bra svar. För att förtydliga så är jag främst ute efter att uppleva en bra kampanj. Jag har hört att Konfluxsviten är en bra kampanj. Jag är inte så inkörd varken på rollspel eller på Trakorien att jag vet mer exakt vad jag är ute efter. Det är därför jag vänder mig hit.

Det verkar som att ni generellt är mer positiva till Svavelvinter-rollspelet än till Drakar och Demoner. Finns det något enda argument för att spela enligt 80-talsreglerna? Ska jag läsa mellan raderna att Svavelvinter-rollspelet har svårt att följa ett förutbestämt skeende (som jag tänker att de gamla äventyren är skrivna som) och därför lämpar sig illa för konfluxsviten? Det tycker givetvis inte Tomas, men hur (om man gissar) skiljer sig upplevelsen av att spela konfluxsviten med Drakar coh Demoner mot att spela den med Svavelvinter-rollspelet. Exemplifiera gärna och jämför om ni har spelat bägge (som spelare eller spelledare).
Enligt mig är Svavelvinter ett (mycket) bättre spel än DoD och är ju gjort för att spelas i (nya) Trakorien, så av det skälet skulle jag välja det. Men jag är uppväxt med DoD och har spelat rollspel sedan slutet på 80-talet så jag har ett helt annat utgångsläge än du. Annars kan jag bara hänvisa till utmärkta svar ovan.

Om du vill ha ett skäl till att spela med DoD-reglerna kan det vara att de i högre utsträckning vänder sig till dem som vill ha ett enkelt fokus på en färdigskriven berättelse (äventyr). Det kräver dock ofta mer detaljerade förberedelser av spelledaren. Svavelvinter kräver inte lika mycket av den varan men ställer högre krav på spelarnas förmåga att aktivt driva sina egna agendor vid spelbordet, och fördjupa sig i sina karaktärer. Svalvinter vänder sig också till de som spelat rollspel förut, är mitt intryck.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
För att komma igång med den egna Konflux-kampanjen så har jag gjort följande upplägg:

1. Läst igenom originalmodulerna från 80/90-talet
2. Läst romanerna och förundrats över hur de knyter samman de gamla modulerna på ett genialiskt sätt.
3. Läst igenom andra spelgruppers krönikor från Konflux-kampanjer som gav mycket inspiration till den egna kampanjen.
4. Läst igenom de nya svavelvinter-reglerna vilket knöt ihop de övriga punkterna med ett modernt och kreativt regelverk.

Hade jag gjort om någonting såhär i efterhand så hade jag förmodligen delat upp de gamla äventyren i karaktärsdrivna miljöer (kombinerade med romanerna) där spelarna tog roller som befintliga SLP´s som redan var rejält involverade i historien.
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Utan att Spoila någonting: "Konfluxsviten" är en serie äventyr som spelar mot en punkt i historien. ett fixerat mål. detta fixerade mål är bortom alla spelare och spelledares kontroll, och kommer att inträffa om man spelar ett spel om den Femte Konfluxen, varken man följer äventyren, eller bygger sin egen svit i ett karaktärsdrivet spel.

Min åsikt är att spelet blir roligare, trovärdigare, och friare, om du låter saker och ting ta sina egna skeden. Konflux sviten är fantastisk inspiration, men precis som med alla regler och konfigurationer i rollspel är de ingenting mer än rekomendationer, tips, och vägledning.

Läs romanerna, och plugga på rollspelet. det är ett enkelt system som går lätt att förstå, och framför allt är det fortfarande i tryck, vilket svavelvinter modulen, samt DoD:Expert inte är. (rätta mig om jag har fel).

sätt dig in i världen, förstå vad konfluxen är, och vad konflux äventyret Egentligen handlar om. Läs romanerna först, och börja läsa rollspelet efter att du läst den första romanen. Ta med precis så mycket av de skrivna äventyren, novellerna, och världsbeskrivningen som du vill. det är DU som är berättaren.

Om du vill köpa den gamla modulen, gör det, men jag tycker det är överkurs om du inte är speciellt insatt i rollspel eller trakorien. Vi snackar Legendarisk nivå av rollspel här, det är som att äga en Elder Scroll, eller Saurons Ring.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Spännande! Du kände aldrig att romanerna tappade av att du kände till delar av historien?

Hur menar du med befintliga SLP:s? Jag har läst början av originalmodulen. Menar du att RPna tar rollerna av exempelvis Rurik Ornetand, Perrima, någon slav i svavelträsken eller liknande?

Är Svavelvinter-rollspelet, som spel, mer öppet för att rollperonserna har sina egna agendor och inte behöver följa varandra som grupp. Jag har hört något om skuggspel, Vad innebär detta?
 

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
Lucky Dirango said:
Är Svavelvinter-rollspelet, som spel, mer öppet för att rollperonserna har sina egna agendor och inte behöver följa varandra som grupp. Jag har hört något om skuggspel, Vad innebär detta?
Om man gillar sånt finns rätt bra utrymme för ledarlöst spel, där hela "Bordet" styr en karaktär Och omgivningen, eller ledarlöst spel av andra typer. Om man spelar mer traditionell spelstil med en "Berättare" och ett flertal spelare är det dock fortfarande enklare om man stannar som grupp, men självklart kan man till exempel spela så att varje spelare vars karaktär inte är på plats i scenen får ta roll som "Vice" spelledare.
Tar man till exempel DoD så gör det spelet en väldigt tydlig skillnad på spelledare och spelare, och det är därför inte lika självklart att alla kan delta lika aktivt hela tiden, även om de vill.

Skuggspelet är ett sorts taktik spel som utspelar sig i trakorien samtidigt som karaktärerna lever i den. varje spelare får ta rollen som en skuggmakt. denna skuggmakt har som funktion att öka sitt inflytande i de sfärer som spelets karta är uppdelad i, kallat "Skuggspels Bräde". Skuggspelet bidrar till historien genom att skuggmakterna använder sina resurser, (Millitär, ekonomisk makt, kurtisaner, en arme av vandrande döda, hållhake på högt uppsatt politiker, etc.) och detta påverkar aktivt spelvärlden, vilket spelarna ganska garanterat kommer märka av.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,543
Location
Fallen Umber
Tomas (Harold) said:
Jag är förstås partisk, men hoppar ändå in.:)
Det finns redan många goda råd i denna tråd, så jag ska fatta mig kort. :gremsmile:

Om du verkligen vill djupdyka i Trakorien - och det tycker jag förstås att du ska - skulle jag börja med att läsa romanerna, och använda det nya rollspelet som referensverk och kartbok.

Sen, om du vill planera en fullfjädrad konfluxkampanj, skulle jag använda det nya rollspelet (som innehåller ett helt kapitel om hur man kan spela en sådan) med inspiration från romanerna, OCH från de gamla äventyren, (om du kan få tag i dem).

Om du vill doppa lilltån i det hela först kan jag rekommendera intro-scenariot i det nya rollspelet, Arhems sista dagar, som dessutom funkar finfint som avstamp för en konfluxkampanj!
Jag skulle också göra precis så här. Dock är jag också partisk eftersom jag skrev en del av just kapitlet om hur man kan spela konfluxsviten i Svavelvinterrollspelet. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag skulle spela orginalmodulen (första boxen alltså) med Drakar och Demoner (svarta lådan) eller med Basic D&D, sen skulle det nog räcka så.
 

guldfink

Hero
Joined
6 Feb 2011
Messages
1,034
Bassejr:

Jag förstår.

Har spelarens RP koppling till samma spelares skuggmakt? Styr exempelvis en Cruri-anhängare (RP) Kung Ottars armé (skuggmakt) eller en shagulit-präst (RP) shaguliterna (skuggmakt)?

Innebär inslagen av ledarlöst spel att spelarna tvingas spela RPna ovetande om saker som spelaren vet om?
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Jag har spelat den första delen i Konflux-sviten, Svavelvinter på ett annorlunda sätt.

Jag har tidigare läst äventyret, boxen Svavelvinter, och läst igenom första boken, Svavelvinter.

Sen tog jag mina favoritregler (gällande BRP-kloner) från rollspelet Gemini.

Sen la jag äventyret och boken åt sidan och friformade historien utifrån mitt minne.

Det blev bra och spännande!
 
Top