Svårighetsgrader och bonustärningar/advantage i BRP

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
3,050
Dåligt fokus, försökte för mycket, ansträngde dig inte tillräckligt. Etc.

Om samma individ försöker upprepa samma handling under mer eller mindre samma omständigheter kommer resultatet att variera.
Håller med. Bowlingbanan och klotet är konstanta; slaget avgör hur duktig du var just den här gången.
 

Theo

Swordsman
Joined
20 Nov 2017
Messages
673
Adv/Dis-slag klarar sig bra på egna ben, även utan gränsvärden. Jag använder det i mitt ”Mythras Mini” (eller Comae Engine, som det heter).

Men inte för vanliga svårighetsgrader, eftersom jag tycker att det blir ett för stort steg och dessutom bara ett enda steg. Då föredrar jag raka bonusar/avdrag i steg om +/-20.
Men är +20 ett så mycket mindre steg än en bonustärning/Advantage? Jag skulle säga att det är jämförbart. Och man kan ju ha flera bonus- eller strafftärningar i extrema fall.

Det jag själv stoppat in som ett mellansteg för att få lite högre upplösning, fr a i strid, är villkorliga strafftärningar, där du antingen måste spendera en resurs - Gard/buffert-hitpoints i strid, extra tid eller annat utanför strid - eller ta strafftärningen. (Jag bedömde att det inte behövdes något motsvarande åt andra hållet.) Så typ:

Lätt - 1 bonustärning
Normalt/utmanande - som vanligt
Besvärligt - 1 villkorlig strafftärning
Svårt - 1 strafftärning
Ursvårt - 2 strafftärningar

Istället kopplar jag dem till ett Talent-system - lite lätt pulpiga förmågor som Danger Sense, True North osv - som används lite mer sällan.
Sånt har jag också. Tidigare har de ofta gett en bonus på en färdighet, kör jag på det här lär det bli just bonustärningar istället. :)
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
3,050
Jag skulle vara väldigt försiktig med udda tärningsupplägg. Fundamentet i hela BRP är det intuitiva att när du har 52% har du också 52% att lyckas. Har du 52% i färdigheten men det är extra svårt kanske du har halva färdigheten, eller -20%, eller något sådant. Men jag skulle vara oerhört försiktig med att lämna det raka procentslaget (eller dess T20-ekvivalent) - när du väl gjort det, varför är du ens kvar i BRP längre?
 
Last edited:

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent
Joined
17 May 2000
Messages
7,205
Location
Port Kad, The Rim
Jag skulle vara väldigt försiktig med udda tärningsupplägg. Fundamentet i hela BRP är det intuitiva att när du har 52% har du också 52% att lyckas. Har du 52% i färdigheten men det är extra svårt kanske du har halva färdigheten, eller -20%, eller något sådant. Men jag skulle vara oerhört försiktig med att lämna det raka procentslaget (eller dess T20-ekvivalent) - när du väl gjort det, varför är du ens kvar i BRP längre?
+1
 

Theo

Swordsman
Joined
20 Nov 2017
Messages
673
Jag skulle vara väldigt försiktig med udda tärningsupplägg. Fundamentet i hela BRP är det intuitiva att när du har 52% har du också 52% att lyckas. Har du 52% i färdigheten men det är extra svårt kanske du har halva färdigheten, eller -20%, eller något sådant. Men jag skulle vara oerhört försiktig med att lämna det raka procentslaget (eller dess T20-ekvivalent) - när du väl gjort det, varför är du ens kvar i BRP längre?
Det är för all del ett argument värt att ta på allvar. Men utifrån det så är ju öppna- och spärra-mekaniken från Hjältarnas Tid lika "dålig". Det den har gemensamt med advantage/disadvantage-mekanik är väl:

Nackdel: De frångår det mest intuitiva i BRP som du säger, att 52% är 52%. Det är mer intuitivt uppenbart att 52% + 10 = 62% än att 52% med alla 1:or och 2:or över 52 som lyckade slag blir motsvarande 60%.

Fördel: Man ser direkt på tärningsutfallet om man lyckas eller inte och slipper räkna och hålla modifikationer i huvudet.

Som med mycket annat är det väl en fråga om vad man tycker är lätt respektive svårt.
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,037
Location
Göteborg
Men är +20 ett så mycket mindre steg än en bonustärning/Advantage? Jag skulle säga att det är jämförbart. Och man kan ju ha flera bonus- eller strafftärningar i extrema fall.
Jag trodde att storleken på bonusen/avdraget blev olika beroende på färdighetsvärdet - stämmer inte det? I mitten blir det uppåt 30%, men för låga och höga värden krymper effekten avsevärt (typ 12%?).
 

Theo

Swordsman
Joined
20 Nov 2017
Messages
673
Jag trodde att storleken på bonusen/avdraget blev olika beroende på färdighetsvärdet - stämmer inte det? I mitten blir det uppåt 30%, men för låga och höga värden krymper effekten avsevärt (typ 12%?).
Jo, det stämmer. Jag föredrar egentligen hur öppna/spärra-mekaniken skalar (bonus blir bättre ju sämre man är från början, och tvärtom) men bonustärningar känns enklare för mig vilket är värt mycket bara det.
 

JohanL

Swashbuckler
Joined
23 Jan 2021
Messages
3,050
@JohanL @Mekanurg Nu är ni väl lite väl konservativa ändå? : ) BRP kan väl få lov att vara en grund som man testar lite olika nya grejer på.
Det klart att du får, men har det längre kvar något särskilt att erbjuda då? Utan det, vad är styrkan som gör att du väljer BRP hellre än något annat (särskilt som BRP också kommer med litet knökiga egenheter)?
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,186
när du väl gjort det, varför är du ens kvar i BRP längre?
Jag funderade på mitt T20,T40,T60,T80,T100,T120,T200-system, som ett hack ovanpå gamla DoD T100, så att man skulle kunna använda det "rakt av", men att det skulle fungera bra. Det var mitt argument att fundera i de banorna.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,186
mitt hemsnickrade slå-under-med-T100-baserade BRP-hack
[...]
Så småningom blev jag också såld på mekaniken bonus- och strafftärningar från Call of Cthulhu 7E
[...]
Nu har jag börjat fundera på att slopa öppna- och spärra-mekanikerna och enbart ha bonus- och strafftärningar som verktyg för svårighetsgrader. Det skulle bli lite grövre upplösning som sagt och en del detaljregler skulle behöva skrivas om men det skulle onekligen vara en förenkling.
Om man BARA har bonus/straff-tärningar (som i DnD 5e), så måste man ju fundera på vad som händer när någon får mer än 99% i en färdighet.
Om man kör med raka plus/minus-modifikationer så är färdighetsvärden över 100% ett mindre problem.
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,673
Location
Stockholm
Tja... +20% gör att ett FV på 80 är 100. Men bonustärning så är det istället 96% chans att lyckas.

Avdrag på -20% då man har FV 20 ger 0, men "strafftärning" blir det 4% chans att lyckas.

Sedan beror det på vad man anser modifikationen innebär, om 0% eller 100% passar efter modifikationen beror till viss del vad man håller på med.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,186
Tja... +20% gör att ett FV på 80 är 100. Men bonustärning så är det istället 96% chans att lyckas.

Avdrag på -20% då man har FV 20 ger 0, men "strafftärning" blir det 4% chans att lyckas.
Det vanliga är väl att man alltid lyckas om man slår 1 (eller 01-05) och alltid misslyckas 20 (eller 96-100).
...så länge FV inte kommer för nära 0 eller 100 så fungerar BRP utmärkt - och både raka modifikationer och "Advantage" funkar.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
5,382
Allt det här handlar väl om den där begränsade träffsäkerheten....
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,186
Allt det här handlar väl om den där begränsade träffsäkerheten....
...om vi pratar strid specifikt (träffsäkerhet), anfall och parader... så tycker jag det framför allt handlar om de löjeväckande ping-pong-strider som uppstår när både kombattanter har 15% eller 90%. Spelet/BRP fungerar bra när båda har 50%.
 
Top