Theo
Hero
- Joined
- 20 Nov 2017
- Messages
- 1,117
Jag håller på och filar på en stor revision och sammanställning - 2.0-versionen om man så vill - av mitt hemsnickrade slå-under-med-T100-baserade BRP-hack (tänkte posta referensdokumentet här när/om det blir presentabelt) och har fastnat lite på detta med svårighetsgrader.
Från början lånade jag mekaniken med öppnade och spärrade slag från Hjältarnas tid. (Dvs: öppnat med 3 = alla slag med 3 som ental är lyckade oavsett om du slog över eller under färdighetsvärdet.)
Så småningom blev jag också såld på mekaniken bonus- och strafftärningar från Call of Cthulhu 7E (i princip samma mekanik som Advantage i D&D 5E) och införde den för motsatta slag, medan öppna- och spärra-mekaniken (som är lite mer fiddly men har lite högre upplösning) fick fortsätta gälla för vanliga, alltså icke motsatta, slag.
Nu har jag börjat fundera på att slopa öppna- och spärra-mekanikerna och enbart ha bonus- och strafftärningar som verktyg för svårighetsgrader. Det skulle bli lite grövre upplösning som sagt och en del detaljregler skulle behöva skrivas om men det skulle onekligen vara en förenkling.
Det som får mig att tveka är: båda de system jag känner till som har en sådan här slå-extra-tärningar-och-välj-den-bästa/sämsta-mekanik - Call of Cthulhu 7E och Dungeons & Dragons 5E som sagt - har också varierande svårighetsgrader/Target Numbers. Missar jag något som talar för att det är "nödvändigt" att ha bådadera?
Från början lånade jag mekaniken med öppnade och spärrade slag från Hjältarnas tid. (Dvs: öppnat med 3 = alla slag med 3 som ental är lyckade oavsett om du slog över eller under färdighetsvärdet.)
Så småningom blev jag också såld på mekaniken bonus- och strafftärningar från Call of Cthulhu 7E (i princip samma mekanik som Advantage i D&D 5E) och införde den för motsatta slag, medan öppna- och spärra-mekaniken (som är lite mer fiddly men har lite högre upplösning) fick fortsätta gälla för vanliga, alltså icke motsatta, slag.
Nu har jag börjat fundera på att slopa öppna- och spärra-mekanikerna och enbart ha bonus- och strafftärningar som verktyg för svårighetsgrader. Det skulle bli lite grövre upplösning som sagt och en del detaljregler skulle behöva skrivas om men det skulle onekligen vara en förenkling.
Det som får mig att tveka är: båda de system jag känner till som har en sådan här slå-extra-tärningar-och-välj-den-bästa/sämsta-mekanik - Call of Cthulhu 7E och Dungeons & Dragons 5E som sagt - har också varierande svårighetsgrader/Target Numbers. Missar jag något som talar för att det är "nödvändigt" att ha bådadera?