Subterfuge - vilka spelar?

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Och, gällande det här med gammalt varulvsspelsmeta känns det inte jätteförvånande att de jag bekrigade (Rasmus, Lukas och Hellzon) slutigen var de som fick på tafsen. Jag är bra på att få folk utröstade i varulvsspel också!
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,098
Jag var sjukt ängslig för dig Vimes hela partiet. Du var uppenbarligen bra på att hetsa mot Rasmus, och jag misstänkte hela tiden att du skulle vända alliansen mot mig.

Jag antog före spelet att fokus skulle ligga på småskalig taktik och smarta drag (baserat på tutorial-övningarna). Men det hade man inte så mycket för - inte för att jag var så smart med mina drag, utan snarare att allt avgjordes i vilka man allierade sig med, och vilka som vände sig mot en vid vilka tillfällen.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Efter mitt och ragnars initala missförstånd om vad som utgör en DMZ som resulterade i självmordsbombandet av en fabrik, så lyckades jag få till en stabil fred med både ragnar och lukas, vilket var mina två största gränser. Båda med kontinuerligt ömsesidigt bortflyttande av drillers för ökad trygghet och förtroende. Därför började jag driva på mot rasmus (om du minns vimes så var de faktiskt jag som skrev till dig först och föreslog vi skulle rånmörda rasmus vid första bästa tillfälle) vilket lede mig in i alliansen med ragnar, vimes och basse.

Mitt i striden mot ramus så attackerade hellzon mig i andra flanken. Jag var helt försvarslös mot hellzon som vid det här laget hade ett stort övertag på plan, men fick ändå till en för mig extremt ogynnsam deal där jag släppte en massa utposter och framöver stod i tacksamhetsskuld till hellzon. Grejen var den att hellzon cashade aldrig in på den skulden, trots att jag flera gånger påminde om den och att jag var villig att nöja mig med en andraplats. Det gjorde att jag gradvis började tvivla på hellzon intentioner och började tro att den loja inställningen var för att hellzon hade som plan att attackera mig. Så när rasmus var döende började jag försöka övertala mina allierad att gå på hellzon istället. Det gick sådär för de ville ta lukas istället :( Satt faktiskt rätt länge och räknade på om jag och lukas hade kunnat ta dem, men med oron för hellzon i ryggen så gick det inte och jag högg motvilligt lukas i ryggen och tog nästan alla hans baser.

Kul spel, men alldeles för tidskrävande och alldeles för svettigt med mot/med-spelare med en sån väldigt stark killer instinct.

Vid det laget var jag starkast på plan men alliansen rullade ändå vidare mot hellzon. Hade även global sonartäckning så jag kunde se allas agerande och attackera hellzon först när jag var säker på att mina tre allierade inte avsåg hugga mig i ryggen.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Jag blev helt tagen på sängen när ragnar anfll mig med 100+ drillers från andra sidan havet, det var nog det bästa tillfället på hela matchen, jag fattade ingenting och där föll jag :) Jag trodde nog att Hellzon skulle följa vår allians lite längre men jag var på väg att rycka förbi honom och kan förstå att han stabbade mig :)

Kul spel! Och Vimes, det verkar jättekonstigt att någonsin lita på någon, det kan ju bara vara en som vinner!? ;)
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
RasmusL;n348900 said:
Och Vimes, det verkar jättekonstigt att någonsin lita på någon, det kan ju bara vara en som vinner!? ;)
Jag har all respekt för att man väljer att spela på det sättet. Men för mig, med sådana här spel med stark diplomatidel och avsaknad av catch-up-mekanism, så förtar det en stor del av spelglädjen. Klart jag siktar på att vinna hela partiet, men om inte hela prispallen räknas faller diplomatidelen för mig för då finns det ingen anledning att inte alltid totalmörda sina motståndare (här finns det ju iofs vissa spel som premierar sådant spelande genom att göra det alltför kostsamt att avsluta en spelare som ligger ned) och ingen mening med att fortsätta spela när jag hamnat så långt bakom att jag inte kan komma ikapp.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Jag tänker att det gäller att komma så högt upp på prispallen som möjligt. Man får ju bedöma risk/benefit på något vis. Ett spel kanske har chansen att ta mig till toppen om det går hem, men störta mig till botten om det inte gör det. Hur sannolikt ska ett positivt utfall vara för att jag ska välja den vägen? Jag tycker det här är lite charmen med den här typen av spel. Vi är ju alla olika. En Rasmus kanske tänker att det är allt eller inget, medan en Vimes kanske tittar på oddsen och säger "oh well, jag får nöja mig med en mellanposition här...".
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Fullt förståeligt, i Dipp och liknande är för mig allt annat än en vinst detsamma som förlust och vi brukar ha det sociala kontraktet i gruppen. Det kan också bädda för långa allianser men bara så länge alla inblandade tjänar på det, ingen kommer att hjälpa någon om det inte ger dem en chans att vinna :) Det sagt så har jag inga problem med att andra spelar för prispallens lägre nivåer och tycker verkligen inte att det är sämre, men det är inte det jag tycker är roligast att göra själv :)

superkul parti hörrni, tack och bock!
 

Hellzon

Långsamma Vargen
Joined
22 Jan 2002
Messages
2,440
Location
Köping
Tl;dr: Att bedra alla lite grann funkade inget bra.

Som jag förstod det började jag spelet som del i två allianser - jag och Rasmus som allians mot Vimes, och jag, Lukas och Ragnar som åtminstone inte skulle anfalla varandra. Då kunde jag fokusera lodrätt på Basse och Vimes. Trodde jag.

Sen blev det ju mer och mer tydligt att Vimes och Basse inte var själva utan ingick i en allians av typ alla mot Rasmus. Som den råtta jag är hoppade jag av skeppet och såg till att vara med och dela på Rasmus baser. Då hade jag redan nafsat baser från xyas och Basse men de verkade redo att förlåta för tillfället.

Vid det här laget fick jag varningar från xyas att jag stod på tur att styckas efter Lukas. Det kändes jättetryggt att ha åtminstonde xyas som trygg allierad i det läget. Jag hade då en jättelång front mot xyas i både öst och väst, mot Vimes i nord och syd, och hörn mot Basse och Ragnar. Baggis trodde jag och började röra mig mot Vimes.

Och det var då ni slet mig i bitar medan Xyas gled i mål.

Xyas;n348893 said:
Grejen var den att hellzon cashade aldrig in på den skulden, trots att jag flera gånger påminde om den och att jag var villig att nöja mig med en andraplats. Det gjorde att jag gradvis började tvivla på hellzon intentioner och började tro att den loja inställningen var för att hellzon hade som plan att attackera mig. Så när rasmus var döende började jag försöka övertala mina allierad att gå på hellzon istället.
Haha, jag som var så nöjd med min trygga fredliga gräns med dig.
 

Xyas

Swashbuckler
Joined
22 Aug 2009
Messages
3,198
Location
Malmö
Hellzon;n348931 said:
Haha, jag som var så nöjd med min trygga fredliga gräns med dig.
Det var en ganska lång period där då mitt förstahandsval i allianser faktiskt var du och jag mot resten, med siktet på en andraplats för mig. Det var därför jag varnade dig om basse/vimes/ragnar-alliansens planer på att anfalla dig. Men du verkade ju bara inte så intresserad vilket gjorde mig mer och mer nervös :)
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,329
Efterhandsdiskussionen här lyfter en annan spännande aspekt med den här typen av spel: våra upplevelser skiljer sig! Fog of war gäller inte bara den fysiska spelplanen, utan även den mentala.
 
Top