Nekromanti STAR WARulvsSpel - Runda 1

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Coola Imps, fnoskiga rebeller?

Tänk om alla sa så där:

"Asch, jag har ju jättemycket att göra på jobbet, med frun och barn och så ska jag bara fixa lite på min MC och så där..."

Tänk om alla gjorde det.
Vad bra det skulle passa varulvarna.

---

Käre Lindenius. Nu får du agera klokt. Om du inte hinner skriva så mycket - skriv i så fall kloka, konstruktiva saker som visar hur du vill hjälpa laget.

Du hinner det, jag lovar. Du har ju skrivit en hel avhandling på bara tre år. Skriva borde vara din fu.

Vad sägs om att diskutera färgavslöjandet? Du verkar ju inte tycka att det är en bra idé?
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Skriv bra, bättre och bäst!

Lindenius said:
Jag är dock allt för mycket annat att göra denna runda för att komma med något bättre (jag har redan varit inne här på tok för mycket). Jag ber snällt att få återkomma nästa runda med personanalyser. Då har vi alla dessutom lite mer att gå på… hoppas jag.
Till alla er som har så mycket att göra – skriv kloka, konstruktiva saker när ni väl skriver.

Imperialisterna skrattar brallorna av sig om vi gör det så enkelt, att de kan skylla på IRL-saker för att slippa skriva.

Och jag som är licentiand (1/2 doktorsavhandling) vet att de som forskar blir rätt bra på att skriva. Lindenius, du är klar med din avhandling. Hur svårt kan det vara för dig (bra på att skriva + smart teknogeni) att skita ur sig lite tankar kring ett varulvsspel?

Du kan ju börja att diskutera färgernas betydelse.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Bandvagn mot Bearnie

Sorry för mitt dubbelpostande. Så blir det när det blir fel. Dessutom hör det till spelets charm: du skall icke ändra!

---

Jaha. Bearnie har i nuläget fyra röster på sig.
Inte så bra för Björnis del, alltså.
Ett sätt att visa lite självbevarelsedrift kan vara att gå ut med vilken färg du har.

Några andra som gärna får avslöja sin färg är:

Banarok
Björn den gode
Lindenius
Vandraren

Och om ni vägrar - ge oss andra en förklaring till varför.

---

Sedan skulle jag gärna se att bandvagnen rullar lite tidigare än samma dag som vi ska tvinga ut nån i skottregnet (hängningen). Jag föreslår, av logistiska skäl, att vi drar igång bandvagnar dagen innan röstning. Så hinner alla ta del av den anklagades försvarstal. Om vi håller på att offra en viktig roll (siare, väktare mm) borde den personen hinna förvarna oss andra. Och alla kan inte hänga här lika mycket som...jag.
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
4,983
Location
Linköping
Rundan slutar idag 21:30

Greetings
Ser att jag gjorde en tabbe i mitt startinlägg och fick det att låta som om den här rundan skulle vara en vecka lång.

Rundan slutar alltså idag 21:30!

Hoppas alla listat ut det och inte blir förtvivlade.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Nu har jag gått igenom första halvan av tråden. Det här är mina minnes anteckningar:

Purgatory: Hängde på mot AÅ lite väl kvickt. Men ingen större grej egentligen.

Vimes: Kanske jag överreagerade här, men det var så omotiverat anti när han la sin röst på Han. Sen reagerade han negativt på Zebulon, vilket kändes som ett försök att miscreditera honom.

Han: tror jag är schyst. Han har agerat en smula naivt kring planer och tips om att vara osynlig vilket en onding troligen inte skulle sagt, och jag tror som sagt att bråket var äkta.

Krank: tycker jag verkar skum när han hackar på Vicotnics räknande.

Zebulon: tror jag som sagt är god pga det tidiga outandet. Annars förtjänar han att vinna. Har vi helt gett upp tanken på att avslöja namn och ras?

Måns: Är också en som är lite anti till idéer. Jag blir mer misstänksam mot de som mer kritiserar än bidrar.

De som skriver mycket är nog bäst att inte rösta ut i första taget då det är lättare att senare hitta konstigheter i deras inlägg jämfört med de som skriver mindre. Ju mer som skrivs desto mer har vi att gå på senare. Synd bara att jag är så kass på att skriva. :gremfrown:
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Bandvagn mot Bearnie

Och om ni vägrar - ge oss andra en förklaring till varför.
Jag tycker jag har gjort det några gånger redan men för att det ska bli tydligt. Jag tycker att vi ska använda den principen när det gäller såna här avslöjanden. Hitintills har ingen kunnat säga vad som vore bra med att vi alla avslöjar färg, det ändå vi har är några som säger att det kanske skulle kunna vara bra om någon tex vet att det finns en imperialist i varje färg. Om någon nu har nån sån här information så vill jag att den går ut och säger det (alltså inte vad informationen består av det skulle ju bara hjälpa imperialisterna att ljuga bra), men det faktum ATT man har information räcker för att jag ska gå ut med färg.

För å andra sidan finns det också potentiellt jättemånga saker som kan vara dåliga med att avslöja färg, vi kanske redan nu har lämnat walkover till tredjefraktionen ifall deras mål är att ha ihjäl en speciell färg tex, eller det kan finnas imperialister som kan ha nån förmåga som bara fungerar på folk av en viss färg osv osv, och dessa kommer garanterat inte gå ut och säga det.

Sedan är det förstås så att om någon är påväg att bli uttröstad så ska den ju självklart gå ut med färgen eftersom det är information vi annars blir av med, men just det där att den inte avslöjas när man dör tycker jag också tyder på att det är något extra viktigt med den.
 

Basenanji

Postd20modernist
Joined
4 Nov 2002
Messages
8,698
Re: Bandvagn mot Bearnie

BDG said:
Hitintills har ingen kunnat säga vad som vore bra med att vi alla avslöjar färg, det ändå vi har är några som säger att det kanske skulle kunna vara bra om någon tex vet att det finns en imperialist i varje färg. Om någon nu har nån sån här information så vill jag att den går ut och säger det (alltså inte vad informationen består av det skulle ju bara hjälpa imperialisterna att ljuga bra), men det faktum ATT man har information räcker för att jag ska gå ut med färg.
Okej, då vill jag vara tydlig med att tala om att Zebulon har nämnt att 'low-powerroller' kan få fram info om tex färgtillhörigheten.

Om vi jämför med utbölingar/infödda i förra omgången så visade det sig att mycket gott kan komma ur information om en egenskap (=ras/färg/rang/namn).
Den här gången tror jag att Feu, sin vana trogen, har skruvat upp tempot ytterligare genom att vi har så många egenskaper. Förmodligen krävs det att vi känner till flera, för att se kombinationer.

Dvs, det finns två robotar som tillhör grön och röd fraktion, som är Imperialister.

...eller...

-att någon av oss vet att det finns:

X antal robotar

-varpå någon annan vet att det finns:

Y antal imperialister bland robotarna

...eller...

så har vi siare som kan ta reda på olika varianter av detta. Typ: "Du kan få reda på om någon har ljugit om sin ras."

BDG, märker du inte hur vissa bubblar något om att de vill veta mer än bara färg? Vi har ett, som jag ser det, allmänt mål att skaffa mer info om oss själva.

Att en grupp skulle vara mål för antingen DTF eller Imperialisterna tror jag är långsökt. (Ja, jag kan ju förstås ha fel, men nu vet ni varför jag tror som jag tror)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Hoppar på bandvagn mot Bearnie

Nä, här händer inte mycket...Så, Bearnie, du har 4 röster mot dig. Och? Du känner inte att du vill göra något åt det? Det var EXAKT så varulvarna spelade sist (där Bearnie var en utav dem) och faktum var att det funkade till och från. Det går att tiga ihjäl en misstanke. Nä, jag hoppar på bandvagnen. Berätta något för oss. Nu.

Röst: Bearnie

Nu har du 5 röster på dig. Vad tänker du göra åt det?

Lite olyckligt att det blev en så sen bandvagn...
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,315
Location
Göteborg
Re: Bandvagn mot Bearnie

Okej, då vill jag vara tydlig med att tala om att Zebulon har nämnt att 'low-powerroller' kan få fram info om tex färgtillhörigheten.
och då vill jag vara tydlig med att Zebulon har nämnt att han tror att det kan finnas roller som kan få fram info om exempelvis färgtillhörigheten, för att det borde vara så.

det är allt en väldig skillnad mot ditt påstående, i vart fall för min del.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

Jag är inte helt säker på vad bernie gjort för fel. Hans inlägg saknade iofs lite substans kanske. Men varför det blev ett drev förstår jag inte riktigt. Men jag håller med om att han åtminstone borde försvara sig ändå.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

Dreven är ju många gånger ett spel.
Det bildas ett drev för att den personen skall uttala sig. Säger den personen rätt sak så kanske flera personer hoppar av drevet och någon annan åker istället.
Förra gången vill jag minnas att jag tyckte det var nån gång som det gick åt pipan och fel person åkte för att denne inte uttalade.

Jag tycker drev är lite läskiga men vad skall man göra?
Jag är absolut inte säker på Bearnie är en skummis men om han inte säger nåt vettigt kommer han åka. Tyvärr kommer jag inte kunna ändra min röst för jag skall ut och grogga och jag hoppas innerligt att mina medrebeller är nyktra och vakna och hoppar av bandvagnen om Bearnie börjar kläcka ur sig visheter.
 

Zebulon

Swordsman
Joined
19 Aug 2008
Messages
461
Location
Helsingborg
Re: Bandvagn mot Bearnie

Björn, jag måste få fråga.
Du som har spelat några (många?) varulvsspel tidigare, tycker du att spelen här på WRNU är typiska, klassiska varulvsspel?
Eller skiljer dom sig åt från det stora flertalet därute?

Jag undrar för att jag tycker Feu är så duktig med att variera setting, förmågor och annat. Är det liksom standard?
Det känns också som det är många rookies och flera har konstiga ideéer för sig. Inte minst jag själv. Är det också normalt?
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,069
Location
Ereb Altor
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

HJK said:
Jag är inte helt säker på vad bernie gjort för fel. Hans inlägg saknade iofs lite substans kanske. Men varför det blev ett drev förstår jag inte riktigt. Men jag håller med om att han åtminstone borde försvara sig ändå.
Som jag sa, det var exakt den sköldpaddstekniken som Bearnie använde i det förra spelet. Det räcker för mig.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Rättad röstning

"Anders Åstrand: 1 (Banarok )
Han: 1 (Vandraren)
Vimes: 1 (HJK)
Purgatory: 1 (Craygh)
Vandraren: 2 (Eksem, Lindenius)
HJK: 2 (Poseur, Bearnie)
Banarok: 2 (krank, Vicotnik)
Björn den gode: 2 (Anders Åstrand, Purgatory)
Craygh: 2 (Björn den gode, Måns)
Bearnie: 4 (Basenanji, Vimes, Han, Zebulon)"


Jag låg och tänkte igår innan jag somnade hur min eventuella bortröstning bäst kan gynna rebellerna som kollektiv. Jag är rebell, det är ett stycke information som bara jag och imperialisterna sitter på. Röstas jag bort, så kommer det bevisas även för er andra.

Käre rebell, (vem du än vara må)
Notera vem som röstar på mig och varför. Basenanji har en analys av mig som mest kommenterar kvalitén på mitt spel. Vimes hakar på av samma anledningar. Hans sammanställning slår mig som underlig; han röstar på mig för att jag verkar skummast, men ingenstans i hans analys lyckas jag läsa in den här skumheten (är den så pass vag att han inte lyckas översätta den i ord?). Zebulon röstar på mig för att jag borde kunna prestera bättre, därför tycks han vara beredd på att rösta ut mig redan nu?

Eksem skriver:

Sen har jag svårt att tänka bort att jag blev blåst om och om och om igen av Bearnie förra spelet, och det kanske grumlar mitt omdöme den här gången. Är jag bara paranoid av fel anledningar?
Jag är medveten om detta. Det förra spelet ligger mig onekligen i fatet under detta. Jag förväntar mig knappast att överleva lika länge som då. Det finns helt enkelt gamla lärdomar om att jag är farlig, och därför kanske duger bättre som död än som deltagare - det gör mig återigen till en tacksam måltavla för misstänkliggöranden.

Därför över till min plan:
Ifall jag fortfarande har flest röster mot mig strax innan deadline ikväll så tänker jag posta all relevant information om min roll. Det kommer ske så pass sent att inga röster kommer att hinna ändras (~21:28?) - därför att postas informationen och jag blir kvar, så gynnar den imperialisterna i deras kartläggning av oss (eftersom ingen rebell kan se den som tillförlitlig så länge jag är i livet). Postas informationen och jag dör (ergo, det bevisas att jag är rebell), så gynnar informationen istället rebellerna som kollektiv.

Det är det mesta jag kan hoppas på att bidra med under den här spelomgången, om den första rundan blir min sista. I övrigt vet jag att mitt spel har haft sina brister.

----

Jag skulle vilja se ett tydligare alternativ till mig i röstningen. Det finns just nu ett ordentligt drev; det är minst ett för lite.
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,952
Location
Knivsta
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

"Berätta något för oss. Nu.

Röst: Bearnie

Nu har du 5 röster på dig. Vad tänker du göra åt det?"


Jag tillhör Gold.

Nu är det dags för dig att tydligare motivera din röst. Jag vet att du kan mycket bättre. Som jag nyss påvisat handlar tåget mot mig om kommentarer på kvalitén på mitt spel, dåligt underbyggda hunches och misstankar som lever kvar från det förra varulvsspelet. Vad i hela friden är tanken att jag ska tiga ihjäl? Tåget har inte lyckats formulera en tydligt formulerad och konkret misstanke. 5 röstar på mig, varav 4 är något sånär etablerade varulvsspelsspelare allihopa. På något plan betecknar jag detta som beklämmande dåligt för en förstarunda från er sida.

Ni måste bestämma er för hur ni ska göra. Mitt spel har alla möjligheter att växa ju längre spelet fortskrider. Det kan knappast bli mycket sämre, direkt. Jag är duktig på det här spelet. Ska jag åka ut redan nu, och på sådant vis stilla era fantomsmärtor, eller ska jag få vara kvar och kunna bevisa att jag kan bättre?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Rättad röstning

Jag hade gärna sett ett effektivt drev mot Vandraren, i brist på detta tycks det tvyärr vara så att Bearnie är bland de bättre alternativen. Vad jag undrar nu är: Är det verkligen bättre att rösta ut någon som är osäker än någon som är inaktiv? Jag kommer inte logga in mer den här rundan, nämligen, och jag beslutar mig för att låta rösten ligga kvar på Vandraren i hopp om att andra följer samma exempel. Oavsett om Bearnie är skurk eller inte tror jag att Bearnie är mer värd för oss nästa runda än Vandraren.

Jag kan f.ö. nämna att jag inte tror att Vandraren är skurk. Varför vill jag då rösta ut honom? Jo, just för att om Bearnie är kvar en runda till och är skurk så kommer han antingen vara helt tyst eller lägga fram fler saker att trassla in sig i. Eftersom Vandraren inte gör något så känner jag inte att vi förlorar något på det.

Eller tänker jag fel nu?
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Rundan slutar idag 21:30

Skit! Jag har räknat iskallt med att det som stod i startinlägget gäller, alltså måndag.

Jag hinner verkligen inte sätta mig in i vad som har hänt nu, för jag ska iväg och måla plastgubbar.

På återseende imorgon kära rebellkamrater!
 

Anders Åstrand

Swordsman
Joined
25 Jul 2002
Messages
762
Re: Rättad röstning

Jag gillar inte alls att Bearnie är påväg att åka ut, men jag har som sagt inte hunnit läsa det som postats idag. Jag kan hoppa på ett annat drev (för ett drev mot Han/Björn lär inte hända idag i alla fall)

Röst: Vandraren

Nu försvinner jag iväg på riktigt, tjingeling så länge!
 

Banarok

Veteran
Joined
7 Jun 2008
Messages
196
Location
Stockholm
Re: Hoppar på bandvagn mot Bearnie

okey här är jag igen med mitt egentligen fjärde inlägg men tydligen försvann ett (dvs kom aldrig fram) har lite småproblem med internet . . .

i det inlägget sade jag att jag är Green jag tycker det är lätt idioti att rösta ut BDG eftersom ifall han är god så plocker kultisterna bort honom ifall han är ond så blir han förmodligen siad av 2-3 personer sålänge han inte är kejsaren (och det är en chans på drygt 7%) så kommer i alla fall siarna veta vart han står, eller så kommer alla det eftersom han kommer vara nerskjuten.

det skapar färgschemat

Basenanji - Red
Purgatory - Red
Måns - Red

Eksem - Gold
Anders Åstrand - Gold
Krank - Gold

Han - Blue
HJK - Blue
Vicotnic - Blue
Vimes - Blue
Craygh - Blue

Banarok - Green
Zebulon - Green
Poseur - Green
men nu har jag läst alla inlägg från inlägg ett och det tog sin tid, men nu kan jag säga vad jag tycker.

jag tycker det är roligt att krank inte släpper mig från kroken med tanke på att kultister bara var en kommentar om förra spelet, eftersom AÅ var kultist då.

och ledsen Eksem jag var siare förra spelet inte onding som du trodde i ditt tidigare inlägg och då spelade jag lika tyst och passivt men det var eftersom jag inte ville bli äten av "god of bloody tounge" eller liknande moster för att bli manipulerad behövde man i stort sett vara aktiv så jag tog en passiv roll.

Denhär gången däremot beror min inaktivitet på mattearbete, spelmöte och internet trubbel men nu är jag här enligt min mening så borde vi rösta ut någon inaktiv men vem är frågan, jag vill inte precis lägga mig själv på i skottfältet.

jag tror jag röstar på Röst: vandraren eftersom han inte sagt mycket och att han har inte uppgett sin färg och jag vill ha reda på färgerna på grund utav de gör min förmåga lite mindre värdelös.

ifall jag ska vara ärlig tror jag robotar är precis som utbölingar/infödda för jag tänkte mig direkt en robot som kunde scanna andra robotars hårdvara som förmåga och därav veta ifall de är imperialister, men ifall vi nu saknar en robot och robotantalet är färre än människoantalet så är det stor chans att den roboten är död och begraven och att avslöja vår härkomst bara är bra för Faktion 3.

och en viktig grej GLÖM INTE ANVÄNDA ERA FÖRMÅGOR det hände för ofta under varulvspel: cthullu
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Re: Rättad röstning

Jag funderar på om man får mer information av att rösta ut Bernie eller om det inte spelar nån roll. Han är ju mera insyltad än Vandraren och om han visar sig vara ond så kan man se vad han skrivit. Om vi röstar ut t ex Vandraren så får vi mindre info oavsett om han är god eller ond.
Men det kanske inte är så mycket information när vi fortfarande är i första rundan. Vad tror folk?

De som hängde på drevet på slutet kan kräva än närmare inspektion.

Jag har ingen egentlig åsikt om Bernie är god eller inte. Han har inte skrivit nåt som verkligen stuckit ut.

Det känns som vi börjar få lite att gå på nu.
 
Top